پایان نامه اعتیاد به اینترنت و سلامت روان

دانلود پایان نامه اعتیاد به اینترنت و سلامت روان (همراه تجزیه و تحلیل داده آماری به کمک spss) با فرمت ورد با قابلیت ویرایش و پرینت به صورت آماده در ۱۱۰ صفحه به قیمت ۸۹۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت در اختیار شما قرار می گیرد.

یک پایان نامه دیگه با همین موضوع در سایت هستش از این لینک می تونید مشاهده کنید پایان نامه اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت و سلامت روان

مقاله اعتیاد به اینترنت و سلامت روان

مقدمه :

امروزه اعتیاد به اینترنت عنوان یک اختلال روان شناختی در علم روان شناسی و پزشکی مطرح شده است . به طوری که متخصصان بالینی مواردی از این اختلال را ذر کلینیک های خود گزارش می کنند و این اختلال ، به عنوان شکل جدیدی از اعتیاد در سال های اخیر توجه پژوهشگران را در حوزه روان شناسی، روان پزشکی ، جامعه شناسی و حوزه های علمی دیگر به خود جلب کرده است . اعتیاد به اینترنت مشکلی است که در جوامع و فرهنگ های مختلف به چشم می خورد شیوع این مسئله باعث شده است که شناسایی علل ، پیامدها و عوارض آن توسط محققان و متخصصان پیگیری و مورد پژوهش قرار گرد .

گلدبرگ برای اولین بار از اصطلاح اختلال اعتیاد به اینترنت  ، برای معرفی و شناسایی خصوصیات افرادی که به دنبال استفاده از اینترنت تشکیل داد . اعتیاد به اینترنت و کامپیوتر به عنوان یک مشکل بهداشتی اخیراً مورد توجه قرار گرفته است و جزء اختلالات روانی طبقه بندی شده است ( غمامی ، ۱۳۸۴ ، ص ۴۵ ) .

اینترنت در همه جا حضور دارد ، در خانه ، مدرسه ، در محل کار و در مرکز خرید و فروش و با پیدایش اینترنت و توسعه و گسترش دامنه آن به اقصی نقاط جهان ، این فناوری که تا سال ۱۹۹۱ صرفاً در اختیار مراکز پژوهشی بود ، کاربردهای جدید و متنوعی پیدا کرد . تقاضای فزاینده به فناوری رایانه و نفوذ گسترده اینترنت ، بسیاری از افراد خصوصاً دانشجویان را با اختلال بهداشت روانی و ارتباطات ناشی از ابتلا به اعتیاد رایانه مواجه ساخته است ( حسن زاده ، ۱۳۸۸ ، ص ۳۲ ) .

اعتیاد اینترنتی ، انسانها را به افرادی رها شده تبدیل کرده و بر روابط اجتماعی آنان تأثیر می گذارد . در نتیجه استفاده بیش از حد از اینترنت ، بهره وری و بازده کاری کاربران اینترنت ، پایین می آید . آنان با تأخیر به محل کار می روند و دچار کم کاری می شوند . عدم تحرک جسمی و چاقی به همراه علائمی چون درد کمر ، پشت و ماهیچه ، از دیگر تبعات این مسئله اند . این کاربران حتی در صورت کناره گیری از اینترنت ، دچار علائم اختلال می شوند ( سز ، به نقل از غمامی ، ۱۳۸۴ ، ص ۲۰ ) .

بر همین اساس پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سلامت عمومی و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان دبیرستانی دخترانه رازی شهرستان مهاباد می پردازد.

بیان مسئله :

لفظ اعتیاد بیشتر تداعی گر اعتیادهای سنتی همچون اعتیاد به الکل ، نیکوتین ، موادمخدر و قمار است . اما اعتیاد از طریق اینترنت با وجه جدیدی روبه رو شده است . گسترش رایانه های شخصی و افزایش اتصال به اینترنت در خانه و محل کار منجر به ظهور معظلی به نام اعتیاد آنلاین شده است .

اعتیاد به اینترنت شامل اعتیاد به اتاق های گپزنی ، هرزه نگاری ، قمار آنلاین و خریدهای اینترنتی می شود . همچون دیگر اعتیادها این نوع از اعتیاد نیز فرد معتاد را از خانواده و اطرافیانش منزوی می سازد . اعتیادهای رفتاری همچون اعتیاد به شبکه اینترنت می توانند موجب تخریب سلامت ، روابط ، احساسات و نهایتاً روح و روان فرد می گردد . بنابراین همانطور که رایانه های شخصی روزبه روز در خانه های ما همچون دستگاههای تلویزیون جای پای خود را باز میکنند و اتصال به شبکه اینترنت افزایش می یابد ، در راستای مقابله با مزرات این فناوری نوین نیز باید گام هایی برداریم ( گرینفیلد ، ۱۳۸۴ ، ص ۴۸ ) .

اعتیاد به اینترنت اختلال ناشی از استفاده بیش از حد از اینترنت یا استفاده نامعقول و بیمارگونه از اینترنت همگی عبارت هایی هستند که برای توصیف یکی از بیماری های ناشی از اینترنت به کار می روند . بدون توجه به نامی که بر این بیماری نهادند ، باید گفت که به سختی می توان پزشک یا روان پزشکی را پیدا کرد که تا به حال با این عارضه مدرن و دیجیتال مواجه نشده باشد .

افراد زیادی هستند که وقت زیادی را به اینترنت اختصاص می دهند ولی لزوماً همه آنها معتاد به اینترنت نیستند . عامل زمان فقط یکی از شاخص های اعتیاد به اینترنت می باشد . شخص معتاد به اینترنت اغلب مشکلات روان شناختی مختلفی را نیز داراست . این مشکلات ممکن است در زمینه ارتباط با همه ، اعضای خانواده ، رئیس و همکاران باشد و یا همراه با مشکلات کاری ، دانشگاهی ، هویتی یا اضطراب جدایی باشد .

استفاده از اینترنت به شخص کمک می کند که از مشکلات اجتناب کرده و سپری بین ناخودآگاه ذهن و افکار و احساسات منفی که پایه و اساس مشکل می باشند ایجاد نماید . بنابراین جای تعجب نیست که اغلب اوقات اینترنت برای این افراد به عنوان یک وسیله فرار از مشکلات باشد . البته واضح است که درگیری زیاد فرد با اینترنت نه تنها مشکلات وی را حل نکرده بلکه گاهی اوقات اوضاع بدتر هم می شود ، ولی این باطن قضیه است و در ظاهر فرد آرامش موقت لذت بخشی را تجربه می کند . این حالت بیشتر شبیه به تأثیر داروهای مخدر و الکل می باشد که فرد با خود تجویزی این مواد آرامش ظاهری را تجربه می کند .

اگر اینترنت اولین و تنهاترین مکانیزم کنار گذاشتن با این احساسات منفی باشد ، به احتمال زیاد فرد شدیداً به اینترنت اعتیاد پیدا می کند . با این توصیف ، مکانیزم اعتیاد به اینترنت تفاوت اندکی با اختلال اعتیاد وسواسی مثل قمار بازی ، الکلیسم وابستگی دارویی و … خواهد داشت ( سعیدی ، شکیبا ، ۱۳۸۴ ، ص ۸۹-۸۷ ) .

ضرورت و اهمیت تحقیق : 

تحقیق حاضر به یکی از آسیب های نو پدید به نام اعتیاد به اینترنت می پردازد و هدف از این تحقیق بررسی رابطه اعتیاد با اینترنت با سلامت روان نوجوانان و جوانان می باشد . علی رغم جنبه های مثبت از قبیل جنبه های آموزشی و ارائه خدمات ارتباطی و مواردی از این دست رایانه و اینترنت جنبه های منفی نیز دارد .

مطالعات آفو خاطر نشان می کند که استفاده از اینترنت سبب ایجاد احساس تنهایی و انزوای اجتماعی ، دوری از خانواده و بطور کلی کاهش سلامت روانی می شود . باید اشاره کرد که اینترنت به خودی خود ابزاری بی طرف و خنثی است اما اینکه افراد چگونه از آن استفاده کنند مهم است . اگر استفاده متناسب و مثبت از اینترنت شود ، این رسانه موجب توسعه جامعه خواهد شد ، در غیر این صورت مشکلات عدیده ای را برای جامعه و افراد آن از جمله اعتیاد به اینترنت را به بار خواهد آورد .

به عبارت دیگر شبکه جهانی اینترنت یک شبکه اطلاع رسانی سریع با منابع بیشمار است که استفاده نادرست و بیش از حد از آن در بین برخی از افراد و غرق شدن در دنیای رایانه و جدا شدن از دنیای واقعی ، فواید اینترنت را به آسیب تبدیل می کند . کما اینکه هم اکنون در بسیاری از جوامع استفاده نادرست از این ابزار در میان برخی از کاربران ، موجب بروز پدیده اعتیاد مدرنی در عصر ارتباطات و انقلاب رایانه ای شده است . به هر حال ، وابستگی به اینترنت و استفاده از آن موجب اختلال و بی نظمی در سطح زندگی فردی او اجتماعی می شود و پیامدهای فراوانی را به بار می آورد .

ضرورت و اهمیت این تحقیق هم کاهش دادن این پیامدها ، بی نظمی ها و اختلالات روانی با ارائه راهکارها و آگاهی ها به والدین ، مربیان ، جوانان و نوجوانان است تا ضمن شناخت ویژگی های مختلف ارتباطات اینترنتی به خطرات پنهان آن نیز توجه نمایند و بتوانند هر چه بیشتر و بهتر از این ابداع رویا گونه و سهم بشری استفاده نمایند .

فهرست پایان نامه اعتیاد به اینترنت

عنوان صفحه
فصل اول
مقدمه۲
بیان مسئله۳
اهمیت و ضرورت تحقیق۴
اهداف تحقیق۶
فرضیه های تحقیق۷
متغیر های پژوهشی ۷
تعاريف نظری و عملیاتی۸
فصل دوم
ادبیات پژوهش۱۰
دیدگاهها و نظریه های مختلف در مورد اعتیاد به اینترنت ۱۱
دیدگاه روانکاوی ۱۲
تبیین اجتماعی – فرهنگی ۱۲
تبیین رفتاری ۱۳
تبیین زیستی – پزشکی ۱۴
تبیین شناختی ۱۴
تبیین شناختی – رفتاری۱۵
نظریه کنترل اجتماعی۱۶
نشانه های اعتیاد به اینترنت۱۷
پیامدهای اعتیاد به اینترنت ۲۰
آسیب شناسی ارتباطات اینترنتی۲۲
انواع نیاز که توسط فعالیت های اینترنتی مورد خطاب قرار می گیرند۲۳
مسایل خانوادگی ۲۷
مسایل تحصیلی ۲۸
تأثیر اینترنت بر آموزش ۲۹
درمان اعتیاد به اینترنت ۳۰
اعتیاد رفتاری ۳۱
ارتباط اینترنت با سلامت روان ۳۴
مفهوم سلامت ۳۷
سلامت روان و ابعاد آن۳۹
سلامت رواني و سازگاري ۴۲
دیدگاه های کنونی درباره سلامت و بیماری۴۳
دیدگاه زیستی روانی اجتماعی۴۳
نقش عوامل اجتماعی ۴۴
مفهوم سلامت روانشناختی یا سلامت روان۴۷
سلامت رواني از ديدگاه سيستمي۴۸
دیدگاه های بهنجاری۵۱
تعدادی از نظریه های سلامت روان ۵۲
نظریه ی شناختی ۵۲
نظریه های انسان گرایانه ۵۳
دیدگاه روانی اجتماعی و زیستی آدلر۵۵
نظریه فروید ( ۱۸۵۶ )۵۶
نظریه کورت لوین۵۶
نظریه کارل راجرز۵۷
نظریه آلپورت۵۸
نظریه یونگ ۵۹
نظریه مازلو۵۹
نظریه فرام۶۱
نظریه ویکتور فرانکل۶۱
نظریه اریکسون ۶۲
پیشینه تحقیق۶۴
تحقیقات داخلی ۶۴
تحقیقات خارجی ۶۶
فصل سوم
روش پژوهش۷۲
جامعه آماری ۷۲
نمونه آماری و روش نمونه گیری۷۲
ابزار گرد آوری داده ها۷۳
پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ۷۳
پرسشنامه ي سلامت عمومي ۲۸ سوالي۷۴
روش تجزیه و تحلیل داده ها ۷۸
فصل چهار
بخش آمار توصیفی۷۹
بخش آمار استنباطی ۸۵
فصل پنجم
بحث و خلاصه۹۰
محدودیت های پژوهش ۹۲
پیشنهادات پژوهشی ۹۲
فهرست منابع
فهرست منابع۹۴
ضمائم
پرسشنامه اعتیاد به اینترنت كيمبرلي يانگ۹۷
پرسشنامه سلامت عمومی ۱۰۰

جهت دانلود پایان نامه اعتیاد به اینترنت و سلامت روان از فرم زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
110 word 8,900 تومان

پایان نامه اعتیاد به اینترنت و سلامت روان



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها