مقاله کاربرد تئوری بازی ها در برنامه ریزی استراتژیک شرکت ها

همیار دانشجو
مقاله کاربرد تئوری بازی ها در برنامه ریزی استراتژیک شرکت ها پایان نامه نظریه بازی ها که در ادامه قسمتی از آن را مشاهده می کنید همانگونه که در بخش های پیشین نیز بیان شد، تغییرات همیشگی موجود در فضای کسب و کار، نیاز به شناخت ابزارهایی که می توانند چنین تغییراتی را در حوزه ز برنامه ریزی اعمال کرده و استراتژی کاراتری را تدوین کنند، چندین برابر کرده است. یکی از این ابزارها نظریه بازی ها است.
به دلیل نیاز روزمره تمامی کسب و کارها به مقوله برنامه ریزی، تحقیقات بسیاری در زمینه کاربرد نظریه بازی ها در علوم مختلف توسط محققان بین المللی صورت گرفته است که در زیر برخی از آنها در حوزه ی مرتبط با این پژوهش اشاره می شود.
۱-۱) پیشینه علمی تحقیق:
در سال ۱۹۹۱ گارث سالونر از دانشگاه استنفورد کالیفرنیا برای نخستین بار تئوری بازی ها و مدیریت استراتژیک را بصورت توام مورد بررسی قرار داد. در آن مقاله که با نام «مدل سازی نظریه بازی ها و مدیریت استراتژیک» به چاپ رسید، وی به بررسی وجود چنی کاربردی پرداخته و سپس بیان می کند که اکثر چنین بازی هایی نه دقیق و تحت اللفظی است بلکه حالت استعاری دارند و در نهایت به ذکر این نکته می پردازد که تنها با بکاربردن چنین مدل هایی در برنامه ریزی است که میتوان به حقیقت مفید بودن نظریه بازی ها در مدیریت استراتژیک رسید و نه تنها صحبت کردن در این رابطه.
وی پیش بینی می کند که در تحقیقات آتی صحبت ها در این زمینه از فضای فقط فیلسوفانه خارج شده و به فضای کاربردی نزدیک تر می شود.
اولین کسی که نظریه ی بازی ها را مورد بحث قرار داد جیمز والدگراو در سال ۱۷۱۳ بود. او در مقاله خود راه حل مینیمم – ماکسیمم را برای یک بازی دو نفری ارائه داد. تا زمان اکوستین کورنات ، که در سال ۱۸۳۸ در مقاله ای تحت عنوان «تحقیقاتی در باب اصول ریاضی نظریه ثروت» که نظریه ی بازی ها را به صورت عمومی دنبال کرد، کسی نظریه ی بازی ها را دنبال نکرد. در این مقاله کورنو انحصار دو جانبه را مورد بررسی قرار داد و راه حلی را ارائه کرد که همان تعادل نش در بازی انحصار دو جانبه بود.[۵] جان وان نیومن با نگارش یک سری مقالات در سال ۱۹۲۸ نظریه بازی ها را به عنوان یک شاخه مستقل معرفی کرد. البته قبل از آن بورل ریاضی دان فرانسوی نیز در این زمینه کارهایی انجام داده بود. وان نیومن فیزیکدانی بود که نقش اساسی در تکامل نظریه ی مجموعه ها، جبر، بمب اتم و کامپیوتر داشت. کارهای او و اسکار مورگن سترن در نظریه بازی ها، در کتابی تحت عنوان «نظریه ی بازی ها و رفتار اقتصادی» در سال ۱۹۴۴ منتشر گردید. در این کتاب روش یافتن پاسخ بهینه به یک بازی دو نفره با جمع صفر ارائه شد. در این دوره عمده ی کارها به نظریه ی بازی های همکارانه متمرکز بود.
۱-۳) نتیجه گیری : نقطه اول نشان دهنده یک تعادل استراتژی خالص است و بدین معناست که در آن نقطه، دولت شرکت ها را مونیتور نکرده و شرکت ها نیز سیستم های بهره ور انرژی را پیاده سازی نخواهند کرد.
 نقطه دوم نشان دهنده دومین تعادل استراتژی خالص بوده و بدین معناست که در آن نقطه دولت شرکت ها را مورد بررسی و شناسایی قرار می دهد و شرکت ها نیز سیستم های بهبود دهنده مصرف انرژی را در محل خود پیاده سازی خواهند کرد.
 نقطه سوم، تعادل نش استراتژی مختلط را نشان می دهد. در این نقطه اگر دولت با احتمال شرکت ها را مورد بررسی و شناسایی قرار دهد، آنگاه شرکت ها نیز با احتمال اقدام به پیاده سازی سیستم های بهبود دهنده مصرف انرژی در محل خود می کنند. در این نقطه نه شرکت و نه دولت خواهان تغییر وضعیت خود نیستند زیرا در آن نقطه مطلوبیت حریف در برابر استراتژی های مختلف فرد، یکسان است.
این یعنی استفاده از خاصیت بی تفاوتی حریف به عبارت دیگر، بی تفاوت نگه داشتن حریف از طریق انتخاب استراتژی مختلط تعادلی. زیرا این نقطه جایی است که در بازی بوجود آمده میان دولت و شرکت، هر دو را به بیشترین مطلوبیت می رساند.
) توصیفی بر کاربرد نظریه در فضای کنونی اقتصاد ایران:
در دهه اخیر در کشور ایران، یکی از مباحث اقتصادی مطرح شده، هدفمند ساختن یارانه های پرداختی به تمام بخش ها و همچنین بخش صنعت بوده است. این طرح بنابه دلایل متفاوتی در هر سال اجرا نشده و به تعویق افتاده بود که نهایتا در سال ۱۳۸۹ به مرحله اجرا درآمد.اجرای این برنامه، شرکت های داخلی را با تغییری پیش بینی نشده مواجه کرد که برنامه ریزی های پیشین آنها را دستخوش تلاطم می کرد.
به همین جهت این شرایط جهت بررسی کاربرد نظریه بازی ها در برنامه ریزی استراتژیک شرکت ها انتخاب شد تا از طریق آن به شرکت ها کمک شود تا استراتژی های پایدارتری را در برابر تغییرات محیطی بوجود آمده (سیاست های اجرایی دولت) تدوین کنند.

دانلود مقاله کاربرد تئوری بازی ها در برنامه ریزی استراتژیک شرکت ها در قالب word به صورت کامل و آماده با قابلیت ویرایش و پرینت در ۹۱ صفحه به قیمت ۸۰۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

کاربرد تئوری بازی ها

مقاله کاربرد تئوری بازی ها

دانلود مقاله درمورد تئوری بازی ها

دانلود مقاله نظریه بازی ها

جهت دانلود مقاله از فرم زیر اقدام نمایید.

 

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
91 word 8,000 تومان

مقاله کاربرد تئوری بازی ها در برنامه ریزی استراتژیک شرکت ها



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها