مقاله نقش فناوری اطلاعات در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

همیار دانشجو
دانلود مقاله نقش فناوری اطلاعات در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با بهترین کیفیت که در ادامه قسمتی از آن را مشاهده می کنید
۲-۸- بررسی رابطه یادگیری الکترونیکی و آموزش و پرورش
۲-۸-۱- دستاوردها
قابلیت استفاده از چند رسانه ای در آموزش این امکان را فراهم می کند که یادگیری نه فقط با حس شنوایی بلکه حواس بینایی انسان را به شکل گسترده و همه جانبه ای با استفاده از ابزارها و وسائل صوتی و تصویری در فرآیند یاددهی و یادگیری مداخله دهند. مطالعات نیز نشان می دهد که میزان یادگیری از طریق سمعی و بصری تا ۷۵ درصد افزایش می یابد. وسائل چند رسانه ای ضمن تعمیق بخشیدن به امر یادگیری، انگیزه و علاقه و میل رغبت یادگیری را در دانش آموزان افزایش می دهد و به دلیل تنوع و جاذبه خاصی که به همراه دارد آموزش را لذت بخش و مثر می کند به علاوه امکانی را فراهم خواهد ساخت که بسیاری از این امکانات و وسایل که هم اینکه در مدارس و مراکز آموزشی کمتر مورد بهره برداری قرار می گیرند به صورت مستمر و موثر در امر آموزش به کار گرفته شوند.
از دیگر فوائد به کارگیری فناوری اطلاعات در آموزش کاربردی ستودن آموزش است. از کارکرد موثر و کارآمد توسعه و فناوری در آموزش، عملی نمودن بسیاری از مفاهیم چه در فرایند یاددهی و یادگیری و چه در مراحل یادگیری می باشد. از دیگر دستاوردهای فناوری اطلاعات در آموزش، تحقق آموزش مادام العمر می باشد یعنی آموزش بدون محدودیت زمان و مکان و به عبارتی آموزش ۲۴ ساعته در هفت روز هفته.
دسترسی به منابع متعدد و متنوع از امتیازات یادگیری الکترونیکی است. در چنین شرایطی با گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات، امکان دسترسی به منابع و متون سایر کشورها، کتابخانه ها و مراکز آموزشی و علمی دنیا فراهم گردد. دنیای اینترنت دنیای تحقق رویها و حل مشکلات لاینحل و دیرینه آموزش و فرصت های جدید یادگیری است.
تعریف یادگیری الکترونیکی: به مجموعه فعالیت های آموزشی اطلاق می گردد که با استفاده از ابزارهای الکترونیکی اعم از صوتی، تصویری، رایانه ای، شبکه ای، و مجازی و … صورت می گیرد.
۲-۸-۲- مزایای یادگیری الکترونیکی
۱- ارتقای سریع و موثر سطح دانش مورد نیاز دانش آموزان، دانشجویان و فراگیران، متناسب با نوع فعالیت آن ها
۲- سهولت دسترسی به منابع متعدد و مختلف آموزشی
۳- افزایش نیروی انسانی مجرب و همگام با فناوری اطلاعات و ارتباطات روز
۴- امکان دسترسی فراگیر، منابع آموزشی به صورت ۷/۲۴ (هفت روز در هفته و ۲۴ ساعته)
۵- گسترش آموزش برای همه، با هزینه بسیار کمتر
۶- کاهش زمان و هزینه رفت و آمد برای دانش آ موزان، دانشجویان و فراگیران آموزشی
۷- امکان ثبت و ضبط، فعالیتها و برنامه های آموزشی و پیگیری مستمر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان
۸- اجازه تهیه و آماده سازی و ارائه مدل های مختلف آموزشی توسط معلمان و استادان
۹- تسهیلات لازم و مناسب برای امر ثبت نام دانش آموزان و دانشجویان، خدمات تحصیلی و مشاوره ای به دانش آموزان و اولیای آنان و سایر خدمات آموزشی
۱۰- افزایش انگیزه های آموزشی فراگیران، ارتقای سطح یادگیری، خودکار بودن دانش آموزان و پرور همه جانبه استعدادهای دانش آموزان و دانشجویان
۲-۶ بررسی دیدگاههای مختلف در خصوص نحوه کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش
۱- فناوری به عنوان یک موضوع درسی مستقل در برنامه درس دانش آموزان.
۲- آموزش به کمک فناوری
۳- تلفیق فناوری در سایر دروس
شاید نکته کلیدی در بحث فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش در این مبحث وجود دارد که نوع نگاه سیاست گذاران، تصمیم سازان و کارشناسان ارشد و دست اندرکاران امور آموزش و پرورش چگونه است تا بر همان اساس جایگاه IT در نظام های آموزشی ترسیم گردد. زیرا آنچه که می تواند فناوری اطلاعات را به عنوان فرصت و یا تهدید درآورد، طرح تفکر و اندیشه بهره گیران نظام های آموزشی است. اینک ضمن شرح اجتمالی نگاه های موجود در جوامع مختلف نسبت به جایگاه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش تلاش خواهد شد مناسبترین روش و شیوه بهره برداری از IT بیان گردد.
۲-۶-۱ تدریس فناوری به عنوان یک موضوع و واحد درسی مستقل در برنامه های درسی
مطالعات نشان می دهد که در برخی از نظام های آموزشی، راه و ورود فناوری اطلاعات در قالب یک عنوان درسی مستقل همچون سایر عناوین و برنامه های درسی است در این روش دانش آموزان ضمن اشنایی با مفاهیم فناوری اطلاعات با نحوه کار ابزارهای اطلاع رسانی آموزش می بینند و تلاش نظام های آموزشی آن است که از این برنامه درسی به عنوان یک مهارت در کنار سایر مهارت های آموزشی و فنی بهره گیرند . به همین دلیل بیشترین تجربه در دوره متوسطه و تکیه اصلی بر روی رشته های مهارتی همچون فنی و حرفه ای، هنرستان ها و… بوده است که این تجربه در کشور انگلستان و در برخی دیگر از کشورهای اروپایی رایج بوده است و حتی تعدادی از کشورهای آسیایی همچون کره، هندوستان، مالزی، ژاپن و آمریکا نیز امروزه به نوع آموزش فناوری را در مجموعه برنامه های درسی عدد درسی خود منظور نموده اند.
۲-۶-۲ آموزش به کمک فناوری
رویکرد دوم استفاده از فناوری به عنوان ابزار آموزش است. یعنی بدون این که نظام برنامه ریزی درسی و یا آموزش تغییر یابد با نگاه ابزاری به امر فناوری به عنوان تکنولوژی جهت انتقال مفاهیم آموزشی به کار می رود. امری که معمولاً در مدارس با استفاده از تلویزیون، ویدئو، ویدئو پروژکتور و اورهد متداول و رایج بوده است . در این رویکرد علاوه بر ابزارهای فناوری آموزشی سنتی از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات همچون کامپیوتر، و اینترنت و اینترنت نیز استفاده می شود برای تبیین مطلب به نمودار زیر که فرآیند یادگیری را بیان می کند توجه فرمایید.
نمودار عوامل و زیر بناهای یادگیری
در این نمودار فرآیند یادگیری به صورت میدانی نشان داده شده است که در آن چهار نیرو عمل می کنند. بعد افقی رابطه بین دست اندرکاران فرآیند یادگیری( معلم و شاگرد) را نشان می دهد بعد عمودی نشان دهنده زیر بنای یادگیری است که محتوای تدریس و یادگیری را در برمی گیرد فرآیند یادگیری در میان این چهار نیرو اتفاق می افتد و سهم سطح سازمان و مدیریت، در مدرسه، در تنظیم فرآیند یادگیری به وسیله دایره بیرونی نشان داده شده است.
نمودار مذکور این نظر را تأیید می کند که انتخاب فرآیند یادگیری هم ناشی از شرایط ساختاری است که از شالوده یادگیری حاصل می شود و هم نتیجه خصوصیات شخصی است که در جریان یادگیری ایفای نقش می کند. تغییرات خاصی از این نیروها ممکن است به تنش منجر شود . اما نیاز به تغییرات اصولی در فرآیند یادگیری نیست. بدیهی است که بهره گیری از فناوری اطلاعات در فرآیند یادگیری به صورت یک رسانه، شالوده و ساختار یادگیری را تغییر خواهد داد. و این امر فقط در ارتباط مستقیم با تغییر در نقش های معلم و دانش و با تحولات ساختاری محتوای امکان پذیر است تا بتوان از توان بالقوه ای که فناوری اطلاعات برای ارتقاء و بهبود فرآیند یادگیری فراهم می کند سود جست.

دانلود مقاله نقش فناوری اطلاعات در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در قالب ورد به صورت کامل و آماده با قابلیت ویرایش و پرینت در ۱۹۵ صفحه به قیمت ۹۹۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

تاثیر فناوری اطلاعات در پیشرفت تحصیلی

مقاله نقش فناوری اطلاعات در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

نقش فناوری اطلاعات در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

نقش فناوری اطلاعات در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (پایه ابتدایی)

تاثیر فناوری اطلاعات در پیشرفت تحصیلی

جهت دانلود مقاله نقش فناوری اطلاعات در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از فرم زیر اقدام نمایید.

نوع فایل قیمت
word 9,900 تومان

مقاله نقش فناوری اطلاعات در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها