پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان

پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان در قالب word با بهترین کیفیت به صورت کامل و استاندارد به قیمت ۱۹۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت در اختیار شما قرار می گیرد.

توضیحات کامل پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان

این پرسشنامه دارای ۵ مقیاس است. که به ترتیب در مقیاس اول فعالیتهای دانش‌آموز در داخل و خارج از مدرسه پرسیده می‌شود. در این سؤال به هر گویه یک نمره اختصاص یافته است و جمع گزینه‌ها میزان فعالیتهای دانش‌آموز را نشان می‌دهد.

مقیاس دوم مسئولیتهای دانش‌آموزان را در منزل مورد سؤال قرار می‌دهد. برای هر گزینه ۱ نمره اختصاص یافته است و جمع گزینه‌ها میزان مسئولیت‌پدیری آزمودنی در منزل را نشان می‌دهد. هدف از مقیاس دوم مقایسه مسئولیت‌پذیری آزمودنی در محیط آموزشی و منزل می‌باشد.

مقیاس سوم، میزان غیبت و تأخیر آزمودنی را مورد سؤال قرار می دهد. مقیاس چهارم و پنجم پرسشنامه میزان مسئولیت‌ پذیری، احساس امنیت، عزت نفس و تعلق را مورد سنجش قرار می دهد.

این آزمون توسط منیره کردلو(۱۳۹۳) به منظور سنجش میزان مسئولیت پذیری دانش آموزان در خانه و مدرسه ساخته شده است . این آزمون بر روی جامعه آماری دانش آموزان شهر تهران اجرا شده است که در آن تعداد ۴۷۹ دانش آموزان دختر و پسر شهر تهران مورد آزمون قرار گرفته اند. روایی این آزمون از طریق همبسته کردن سوالات ۸۲/.  و پایایی آن به استفاده از ضریب آلفای کرونباخ  برابر با ۸۹% می باشد که نمایانگر روایی و اعتبار بالای آزمون می باشد.

دانلود رایگان پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان

دانلود پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان

مراحل ساخت ابزار اندازه‌گیری

یکی از مراحل مهم پژوهش، ساخت ابزار پژوهش است. در این پژوهش نیز نیاز به ابزار پرسشنامه به منظور اندازه‌گیری میزان مسئولیت و اندازه‌گیری عوامل مؤثر بر مسئولیت‌پذیری وجود داشت. به منظور ساخت پرسشنامه مسئولیت‌پذیری مراحل ذیل طی شده است که به ترتیب ذکر شده و مختصراً شرح داده می‌شود.

 

۱ ـ به منظور شناخت عوامل تأثیرگذار بر مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان، در ابتدای امر از مدیران، دبیران، معلمان و اولیاء دانش‌آموزان مدارس درخواست شد تا نظرات خود را کتباً پیرامون عوامل تأثیرگذار بر مسئولیت‌پذیری ارائه نمایند. لذا مدیران مدارس نظرات خویش را به صورت کتبی به منطقه اعلام نمودند. پس از مطالعه نظرات آنان جمع‌بندی شد.

پس از تعیین سؤالات و فرضیه‌های پژوهش، پرسشنامه‌ای شامل سنجش میزان مسئولیت‌پذیری و نیز عوامل تأثیرگذار (احساس امنیت، عزت نفس، تعلق و …) طراحی شد. پس از تکثیر پرسشنامه به منظور استخراج روایی صوری و محتوی در اختیار جمعی از مدیران، مربیان، معلمان و دانش‌آموزان و نیز برخی از اساتید دانشگاه قرار گرفت و از آنان خواسته شد نظرات اصلاحی خود را کتباً مرقوم فرمایند.

نظرات اصلاحی شامل، مرتبط بودن سوالات به مبحث مسئولیت‌پذیری، روشن و واضح بودن سوالات، دو پهلو نبودن سؤالات و نظایر آن بود. پس از بررسی مجدد پرسشنامه و نیز بازبینی آن بار دیگر پرسشنامه تکثیر گردید و در اختیار نمونه ۳۵ نفره که به شیوه تصادفی خوشه‌ای از جامعه آماری دانش آموزان دبیرستانی انتخاب شده بود قرار گرفت. به منظور اجرای مجدد پس از گذشت ۱۰ روز آزمون بار دیگر بر روی همان نمونه تکرار گردید و سپس به وسیله نرم افزار SPSS اعتبار یابی آزمون صورت گرفت.

پس از ایجاد تغییرات لازم پرسشنامه بر روی نمونه ۱۰۴ نفری که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده بود اجرا گردید. اطلاعات مأخود از ۱۰۴ پرسشنامه، توسط نرم‌افزار SPSS مورد ارزیابی قرار گرفت و با تحلیل آماری آلفای کرنباخ محاسبه گردید که گزارش آن در ذیل آمده است. برای بار سوم پرسشنامه در اختیار ۴۸۲ آزمودنی از دانش آموزان شهر تهران قرار گرفت و نتایج ارزیابی ها نشان داد این آزمون دارایی اعتباری برابر ۰۹۰/. است که بیانگر اعتبار بالای این آزمون است.

احساس امنیت: به منظور اندازه‌گیری میزان احساس امنیت آزمودنی گزینه‌های ذیل طرح گردیده است.

۱ ـ ۲ ـ ۳ ـ ۴ ـ ۵ ـ ۶ ـ ۷ ـ ۸ ـ ۹ ـ ۱۰ ـ ۱۲ ـ ۱۳ ـ ۱۶ ـ ۲۲ .

به منظور بدست آوردن نمرات امنیت آزمودنی نمرات ۱۴ سؤال فوق جمع شده و در نهایت احساس امنیت آزمودنی را تشکیل می‌دهد.

عزت نفس: به منظور اندازه‌گیری میزان عزت نفس آزمودنی در مدرسه گزینه‌های ذیل طرح گردیده است.

مقیاس ۴:  ۱۱ ـ ۱۴ ـ ۱۵ .

مقیاس ۵: ۱ ـ ۲ ـ ۳ ـ ۴ ـ ۵ ـ ۵۱ ـ ۵۲ ـ ۵۳ ـ ۵۴ ـ ۵۵ ـ ۵۶ .

گویه های۱ ـ۵۰ ـ ۵۲ ـ ۵۵ به صورت منفی نمره‌گذاری میشود. بقیه سؤالات بصورت مثبت نمره‌گذاری ‌می گردد.

احساس تعلق: به منظور اندازه‌گیری میزان احساس تعلق آزمودنی در مدرسه گزینه‌های ذیل طراحی شده است.

مقیاس ۴: ۱۷ ـ ۱۸ ـ ۱۹ ـ ۲۰ ـ ۲۱ ـ ۲۲ .

مقیاس ۵: ۶ ـ ۷ ـ ۸ ـ ۹ ـ ۱۰ ـ ۱۱ ـ ۱۲ ـ ۱۳ ـ ۱۴ ـ ۱۵ ـ ۱۶ ـ ۱۷ ـ ۱۸ ـ ۱۹ ـ ۴۲ ـ. ۴۳ ـ ۴۴ ـ۴۵ ـ ۴۶ ـ ۴۷ ـ ۴۸ ـ ۴۹ ـ ۵۰ .

به گویه های ۷ و ۸ و ۱۲ و ۱۳ و ۱۹ و ۴۳ و ۴۴ و ۴۶ و ۴۷ و ۴۸ و ۵۰ و ۵۱ و ۵۵ و ۵۶ نمرات منفی تعلق می‌گیرد. یعنی ۱ ـ کاملاً موافقم (۱ امیتاز) ۲ ـ موافقم (۲ امتیاز) ۳ ـ مخالفم (۳ امتیاز) ۴ ـ کاملاً مخالفم (۴ امتیاز)

نمرات احساس مسئولیت شامل دو بخش است: ۱ـ بخش تعهد بیرونی و تعهد درونی

نمرات احساس مسئولیت: (تعهد بیرونی)

سؤال: ۲۰ ـ ۲۱ ـ۲۴- ۲۹-۳۰ ـ ۳۴ ـ ۳۵ ـ ۳۶ ـ ۳۸ ـ ۴۰ ـ ۴۱ .

گویه های فوق تعهد بیرونی آزمودنی را نشان می‌دهد. در حالی که گزینه‌های ذیل بیانگر تعهد درونی آزمودنی است. در این مقیاس ۱ـ کاملاً موافقم (۱ امتیاز) ۲ـ موافقم (۲ امتیاز) ۳ـ مخالفم (۳ امتیاز) ۴ـ کاملاً مخالفم (۴ امتیاز)

مسئولیت پذیری: (تعهد درونی) ۲۲ ـ ۲۳ ـ. ۲۵ ـ ۲۶ ـ ۲۷ ـ ۲۸ ـ ۳۱ ـ ۳۲ ـ ۳۳ ـ ۳۷٫

جمع گزینه‌های فوق نمره احساس مسئولیت (تعهد بیرونی) آزمودنی را نشان می‌دهد. به دلیل اینکه تعهد درونی و بیرونی در مقابل یکدیگر قرار دارد. لزومی به داشتن نمرات منفی وجود نداشت، لذا نمرات منفی لحاظ نشده است. گفتنی است که پرسشنامه به شیوه لیکرت و به صورت ۴ گزینه‌ای است.

آزمودنی در مقیاس ۴ میزان رضایت یا عدم رضایت خویش را با توجه به درجات زیر تعیین می‌کند.

۱ ـ کاملاً رضایت دارم (۴ امتیاز) ۲ ـ رضایت دارم (۳ امتیاز) ۳ ـ رضایت ندارم (۲ امتیاز) ۴ ـ اصلاً رضایت ندارم (۱ امتیاز).

آزمودنی در گویه های منفی عکس نمرات فوق را دریافت می‌کند.

۱ ـ کاملاً رضایت دارم (۱ امتیاز) ۲ ـ رضایت دارم (۲ امتیاز) ۳ ـ رضایت ندارم (۳ امتیاز)۴ ـ اصلاً رضایت ندارم (۴ امتیاز)

آزمودنی در مقیاس ۵ میزان موافقت یا عدم موفقیت خود را با توجه به درجات زیر تعیین می‌نماید.

۱ ـ کاملاً موافقم (۴ امتیاز) ۲ ـ موافقم (۳ امتیاز) ۳ ـ رضایت ندارم (۳ امتیاز)۴ ـ کاملاً مخالفم (۱ امتیاز)

آزمودنی در سؤالهای منفی عکس نمرات را دریافت می‌کند.

۱ ـ کاملاً موافقم (۱ امتیاز) ۲ ـ موافقم (۲ امتیاز) ۳ ـ رضایت ندارم (۳ امتیاز) ۴ ـ کاملاً مخالفم (۴ امتیاز)

جهت دانلود پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان از فرم زیر اقدام نمایید.

 

نوع فایل قیمت
word 1,900 تومان

پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها