پایان نامه بررسی کارایی پارامترهای موثر در شبکه حسگر بیسیم

همیار دانشجو
پایان نامه ارزیابی کارایی پارامترهای موثر در شبکه حسگر بیسیم چکیده.رایگان يك شبكه حسگر متشكل از تعداد زيادي گره‌هاي حسگري است كه در يك محيط به طور گسترده پخش شده و به جمع‌آوري اطلاعات از محيط مي‌پردازند ﻓﺼﻞ اول ﻫﺎي ﺣﺴﮕﺮ ﺑﻴﺴﻴﻢ اي ﺑﺮ ﺷﺒﻜﻪ ﻣﻘﺪﻣﻪ اي ﺑﺮ ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎي ﺣﺴﮕﺮ ﺑﻴﺴﻴﻢ ﺗﺎرﻳﺨﭽﻪ ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎي ﺣﺴﮕﺮ ﺑﻴﺴﻴﻢ ﻓﻨﺎوري ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎي ﺣﺴﮕﺮ ﻳﻜﻲ از ﻓﻨﺎورﻳﻬﺎي ﻛﻠﻴﺪي از ﻣﻮارد ﻣﻬﻢ دﻳﮕﺮ در ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﺒﻜﻪ، ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎي ﺳﻴﺴﺘﻢ.
اﻧﺪازه ﺷﺒﻜﻪ ﭼﺎﻟﺶ دﻳﮕﺮ، ﭘﻴﺪا ﻛﺮدن روﺷﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻣﻮﺛﺮ در ﺟﻤﻊ آوري داده از ﭘﺮس و ﺟﻮي اﻧﺠﺎم ﺷﺪه و ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ دانش روز پروتکلهای مسیریابی در شبکه های حسگر عوامل موثر در طراحی پروتکل های مسیریابی در زیر چند پارامتر که برای پروتکلهای مسیریابی در شبکههای حسگر بیسیم مورد توجه قرار میگیرند مطرح شده است پارامترهای موثر در شبکه حسگر بیسیم]اسماعیلی صفحه نخست لیست پایان نامه ها ارزیابی کارایی پارامترهای موثر در شبکه حسگر بیسیم (پارامتر امنیت و طول عمر شبکه  پارامترهای موثر در شبکه حسگر پروتکل های مسیریابی در شبکه سیستم مدیریت صفحه نخست لیست پایان نامه ها ارزیابی کارایی پارامترهای موثر در شبکه حسگر بیسیم (پارامتر امنیت و طول عمر شبکه پروتکل های مسیریابی در شبکه در میان پارامترهای موثر در طراحی شبکه های حسگر بی سیم، مهمترین پارامتر کاهش مصرف انرژی و افزایش طول عمر شبکه می باشد.

پارامترهای موثر در شبکه حسگر بیسیم

پایان نامه بررسی کارایی پارامترهای موثر در شبکه حسگر بیسیم

دانلود پایان نامه بررسی و تحلیل کارایی پارامترهای موثر در شبکه حسگر بیسیم در فرمت ورد و قابل ویرایش در ۱۰۳ صفحه.

چکیده

يك شبكه حسگر متشكل از تعداد زيادي گره‌هاي حسگري است كه در يك محيط به طور گسترده پخش شده و به جمع‌آوري اطلاعات از محيط مي‌پردازند. بیشترین کاربرد در شبکه حسگر بیسیم پروتکل های جمع آوری داده به منظور جمع آوری و پخش اطلاعات محیطی برای گزارش به مقام بالاتر می باشد. با این حال در بسیاری از الگوریتم هایی که پیشنهاد می شود توجه کمتری به مسائل مربوط به امنیت شده است. هدف از انجام این پروژه بررسی پارامترهای شبکه حسگر بیسیم اعم از تحمل خرابی، قابلیت گسترش، هزینه تولید، تنگناهای سخت افزاری، توپولوژی و … است که از بین این پارامترها، پارامتر امنیت و طول عمر شبکه به تفصیل بررسی شده است. در این پایان نامه، تهدیدات امنیتی در کل شبکه حسگر بیسیم را بیان می کنیم و یک مطالعه گسترده بر روی طبقه بندی پروتکل های جمع آوری داده ‌های دردسترس و همچنین تجزیه و تحلیل تهدیدات امنیتی که ممکن است بر روی آن ها رخ دهد انجام می دهیم. همچنین پارامتر طول عمر شبکه حسگر بیسیم در پروتکل LEACH بررسی شده ‌است

کلمات کلیدی: شبکه حسگر بیسیم، پروتکل جمع آوری اطلاعات، پارامترهای شبکه حسگر بیسیم، تهدیدات امنیتی شبکه، طول عمر در شبکه حسگر بیسیم،

‌۱ معرفی شبکه های حسگر بیسیم

شبکه‌های حسگر از تعدادی حسگر کوچک در اندازه‌های یک تا دو میلیمتر ساخته شده­است که به همراه یک دستگاه فرستنده و گیرنده بیسیم، اطلاعات را به دستگاه مرکزی به عنوان کاربر نهایی می‌فرستد. کار بر روی شبکه­های حسگر در ابتدا با اهداف و کاربردهای نظامی و دفاعی اغاز شد ولی به سرعت کاربردهای بسیار دیگری نیز پیدا کرد که برخی از کاربردهای این فناوری در کاربردهای نظامی و امنیتی (کنترل نیروها و تجهیزات نظامی، تشخیص نفوذ و تجسس در محیط های جنگی)، نظارت بر محیط های داخلی و خارجی (کاربرد در ساختمان­های هوشمند، کنترل ترافیک، تشخیص حوادث طبیعی، کشاورزی و نظارت­های زیست محیطی)، کاربردهای صنعتی (کنترل دقیق نیروی انسانی، پیگیری کالاهای تولیدی، نظارت بر خط تولید و حفاظت و کنترل ایمنی محیط) و کاربردهای پزشکی (مراقبت از سلامت انسان و جراحی) است. در بیانی جامع­تر کاربردها را به سه دسته نظامی تجاری پزشکی تقسیم می­کنیم که سیستم های ارتباطی، فرماندهی، شناسایی، دیده­بانی و میدان مین هوشمند، سیستم­های هوشمند دفاعی از کاربردهای نظامی می­باشد. در کاربردهای مراقبت پزشکی سیستم­های مراقبت از بیماران ناتوان که مراقبی ندارند. محیط­های هوشمند برای افراد سالخوده و شبکه ارتباطی بین مجموعه پزشکان با یکدیگر و پرسنل بیمارستان و نظارت بر بیماران از جمله کاربردهای ان است.کاربردهای تجاری طیف وسیعی از کاربردها را شامل می شود مانند سیستم­های امنیتی تشخیص و مقابله با سرقت، اتش سوزی(درجنگل)، تشخیص الودگی­های زیست محیطی از قبیل الودگی­های شیمیای، میکروبی، هسته­ای، سیستم­های ردگیری، نظارت و کنترل وسایل نقلیه و ترافیک، کنترل کیفیت تولیدات صنعتی، مطالعه در مورد پدیده­های طبیعی مثل گردباد، زلزله، سیل، تحقیق در مورد زندگی گونه­های خاص از گیاهان و جانوران و .. در برخی از کاربردها نیز شبکه حسگر بعنوان گروهی از ربات­های کوچک که با همکاری هم فعالیت خاصی را انجام می­دهند استفاده می­شود.

دیگر خصوصیت‌های منحصر به فرد شبکه‌های حسگر، توانایی همکاری و هماهنگی بین گره‌های حسگر است. هر گره حسگر روی برد خود دارای یک پردازشگر است و به جای فرستادن تمامی اطلاعات خام به مرکز یا به گره‌ای که مسئول پردازش و نتیجه‌گیری اطلاعات است، ابتدا خود یک سری پردازش‌های اولیه و ساده را روی اطلاعاتی که به دست اورده است، انجام می‌دهد و سپس داده‌های نیمه پردازش شده را ارسال می‌کند.

با اینکه هر حسگر به تنهایی توانایی ناچیزی دارد، ترکیب صدها حسگر کوچک امکانات جدیدی را عرضه می‌کند. ‌در واقع قدرت شبکه‌های حسگر بیسیم در توانایی به‌کارگیری تعداد زیادی گره کوچک است که خود قادرند سرهم و سازماندهی شوند و در موارد متعددی چون مسیریابی هم‌زمان، نظارت بر شرایط محیطی، نظارت بر سلامت ساختارها یا تجهیزات یک سیستم به کار گرفته شوند.

گستره کاربری شبکه‌های حسگر بیسیم بسیار وسیع بوده و از کاربردهای کشاورزی، پزشکی ‌و صنعتی تا کاربردهای نظامی را شامل می‌شود. به عنوان مثال یکی از متداول‌ترین کاربردهای این تکنولوژی، نظارت بر یک محیط دور از دسترس است. مثلاً نشتی یک کارخانه شیمیایی در محیط وسیع کارخانه می‌تواند توسط صدها حسگر که به طور خودکار یک شبکه بی‌سیم را تشکیل می‌دهند، نظارت شده و در هنگام بروز نشت شیمیایی به سرعت به مرکز اطلاع داده­شود.

در این سیستم‌ها بر خلاف سیستم‌های سیمی قدیمی، از یک سو هزینه‌های پیکربندی و ارایش شبکه کاسته می‌شود از سوی دیگر به جای نصب هزاران متر سیم فقط باید دستگاه‌های کوچکی را که تقریباً به اندازه یک سکه هستند، را در نقاط مورد نظر قرار داد. شبکه به سادگی با اضافه کردن چند گره گسترش می‌یابد و نیازی به طراحی پیکربندی پیچیده نیست

فهرست مطالب

فصل اول مقدمه. ۱

۱ ‌۱ معرفی شبکه های حسگر بیسیم.. ۲

۱ ‌۲ ویژگی های شبکه حسگر بیسیم.. ۴

۱ ‌۳ ویژگی‌های سخت‌افزاری.. ۶

۱ ‌۴ ساختارهای شبکه حسگر بی سیم.. ۹

فصل دوم پارامترهای شبکه حسگر بیسیم.. ۱۳

۲ ‌۱ پارامترهای موثر در شبکه حسگر بیسیم.. ۱۴

فصل سوم امنیت در شبکه حسگر بیسیم.. ۲۲

۳ ‌۱ پروتکل های مسیریابی در شبکه حسگر بیسیم.. ۲۳

۳ ‌۱ ‌۱پروتکل های با محوریت داده. ۲۷

۳ ‌۱ ‌۱ ‌۱Flooding و Gossiping. 28

۳ ‌۱ ‌۱ ‌۲[Intanagonwiwat_00] SPIN.. 29

۳ ‌۱ ‌۱ ‌۳ [Intanagonwiwat_00] Directed Diffusion. 30

۳ ‌۱ ‌۱ ‌۴Shah_02 EAR.. 32

۳ ‌۱ ‌۱ ‌۵ [Schurgers_01[ GBR.. 34

۳ ‌۱ ‌۲ پروتکل های سلسله مراتبی.. ۳۶

۳ ‌۱ ‌۳ پروتکل های مبتنی بر مکان.. ۴۴

۳ ‌۱ ‌۴ پروتکل های مبتنی بر جریان شبکه و کیفیت خدمات.. ۴۷

۳ ‌۱ ‌۵ جمع بندی پروتکل های مسیریابی برای شبکه های حسگر بیسیم.. ۵۲

۳ ‌۲ حمله و مهاجم.. ۵۵

۳ ‌۳ نیازمندی های امنیتی [Rehana 09] و [Muazzam 11]. 56

۳ ‌۴ کلاس های امنیتی.. ۵۸

۳ ‌۵ مدل های تهدید[Kalita 09] و [Mohanty 05 ‌۱۰]. ۶۰

۳ ‌۷ حمله های ممکن بر علیه شبکه حسگر بیسیم[MOHANTY 05 ‌۱۰] و [Pandey 10]. 63

۳ ‌۸ حمله های ممکن به پروتکل های موجود. ۷۲

۳ ‌۸ ‌۱ پروتکل های مسیریابی مبتنی بر سطح.. ۷۳

۳ ‌۸ ‌۱ ‌۱ حملات ممکن به پروتکل مسیریابی مبتنی بر سطح.. ۷۳

۳ ‌۸ ‌۱ ‌۲ حملاتی که قابل اجرا برروی پروتکل مسیریابی مبتنی بر سطح نیست… ۷۵

۳ ‌۸ ‌۲ پروتکل سلسله مراتبی.. ۷۵

۳ ‌۸ ‌۳ پروتکل مبتنی بر مکان.. ۷۷

۳ ‌۸ ‌۳ ‌۱حمله های ممکن به پروتکل های مبتنی بر مکان.. ۷۸

۳ ‌۸ ‌۳ ‌۲ حمله هایی که بر روی پروتکل های مبتنی بر مکان قابل اجرا نیست… ۷۹

۳ ‌۸ ‌۴ جریان شبکه و پروتکل QOS ‌aware. 79

۳ ‌۸ ‌۴ ‌۱حملات ممکن به جریان شبکه و پروتکل QOS ‌award. 80

۳ ‌۸ ‌۴ ‌۲حملاتی که به جریان شبکه و پروتکل QOS ‌award قابل اجرا نیست… ۸۱

فصل چهارم طول عمر در شبکه حسگر بیسیم.. ۸۲

۱ ‌۴ پروتکل LEACH [Amini 07]. 83

۱ ‌۴ ‌۱ الگوریتم انتخاب سرخوشه]اباذری طرقبه ۸۹[. ۸۵

۱ ‌۴ ‌۲ الگوریتم تشکیل خوشه. ۸۸

۱ ‌۴ ‌۳ فاز حالت پایدار. ۹۳

فصل پنجم نتیجه گیری.. ۹۸

مراجع.. ۱۰۰

Abstract 102

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
103 WORD 8,900 تومان

پایان نامه بررسی کارایی پارامترهای موثر در شبکه حسگر بیسیم



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها