دانلود پایان نامه مسیریابی در شبکه های حسگر بی سیم

پایان نامه مسیریابی در شبکه های حسگر بی سیم
روشی که داده‌ها و پرسش‌ها را بین ایستگاه پایه رایگان و جایی که پدیده هدف ملاحظه شده است، جا به جا می‌کند یک مسئله بسیار مهم برای شبکه‌های حسگر بیسیم است و مسیریابی دانش روز پروتکلهای مسیریابی در شبکه های حسگر بیسیم (بخش اول پروتکلهای مسیریابی در شبکه های حسگر بیسیم بخشی از پایان نامه خانم اله مهرپور مقدمه پروتکلهای بسیاری در شبکه های حسگر بیسیم به موضوع مسیریابی الگوریتم های مختلفي از پروتکل های مسيریابي در شبکه های حسگر بيسيم با توجّه به نيازهای مختلف و سطح كيفيّت سرویس خواسته شده در برنامه های كاربردی متفاوت حسگر شبکه بی‌سیم دانشنامهٔ آزاد در واقع قدرت شبکه‌های بی‌سیم حسگر در توانایی به‌کارگیری تعداد زیادی گره کوچک است.
که خود قادرند سرهم و سازماندهی شوند و در موارد متعددی چون مسیریابی هم‌زمان، مقاله بررسی روش های مسیریابی در شبکه های حسگر بی سیم  سیویلیکا مقاله بررسی روش های مسیریابی در شبکه های حسگر بی سیم, در اولین همایش ملی برق و کامپیوتر جنوب ایران مقاله الگوریتم های مسیریابی در شبکه های حسگر بی سیم, در یازدهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق الگوریتمهای مسیریابی فازی در شبکههای حسگر بیسیم است.

پایان نامه امن مسیریابی در شبکه های حسگر بی سیم

دانلود پایان نامه مسیریابی در شبکه های حسگر بی سیم

چکیده

شبکه های حسگر بیسیم، نوع خاصی از شبکه های کامپیوتری هستند که برای انجام کارهای نظارتی تعبیه شده اند. این شبکه ها از تعداد زیادی (حتی هزاران) گره کوچک با قابلیت و قدرت پایین و همچنین ارزان قیمت تشکیل شده اند. این گره ها که هر کدام سنسور نامیده می شوند، می توانند اطلاعاتی را از محیط اطراف خود دریافت کرده و با انجام یکسری عملیات، اطلاعات را برای همسایگان خود ارسال کنند. در شبکه های حسگر بیسیم پروتکل های بسیاری به موضوع مسیریابی پرداخته اند. این پروتکل ها می توانند از دید ساختار شبکه به دسنه مسیریابی تخت، سلسله مراتبی و مبتنی بر مکان تقسیم شوند. در مدل تخت همه گره ها نقش یا کار مساوی دارند اما در سلسله مراتبی گره ها نقش مختلفی بازی می کنند و در مدل مبتنی بر مکان نیز از موقعیت گره های سنسور برای مسیردهی داده در شبکه استفاده می شود. انواع مختلف این پروتکل ها در اینجا مورد بررسی قرار گرفته و در مواردی با پارامترهایی با هم مقایسه شده اند.

۱-۱ مقدمه

فن­اوری اطلاعات خیلی سریع به عنوان یک وسیله ضروری در جامعه مطرح شد. با رشد هر چه بیشتر این فن­اوری ضرورت به کارگیری کامپیوتر، برای رفع نیازها، در جامعه روز به روز بیشتر احساس می­شود. پیشرفت­های اخیر در کاهش هزینه­ها و کوچک کردن وسایل محاسباتی، همچنین استفاده از تکنولوژی­های ارتباطی بیسیم و سنسورها، زندگی روزمره بشر را ساده کرده است. شبکه­های سنسور یکی از تکنولوژی­های کلیدی در اینده خواهند بود. در سال ۱۹۹۹ مجله Business Weekاین شبکه­ها را یکی از مهم­ترین تکنولوژی­های قرن بیست و یکم معرفی کرد. دستگاه­های ارزان و هوشمند با چندین سنسور داخل خود که به صورت بیسیم شبکه شده­اند، امکانات بی­نظیری برای اندازه­گیری و کنترل در صنعت، کشاورزی، شهرها و محیط زیست فراهم کرده­اند. شبکه­ های سنسور این تکنولوژی را برای استفاده در طیف وسیعی از سیستم­های دفاعی، شناسایی و نظارت ارائه کرده­اند

۱-۲ معرفی شبکه های حسگر بیسیم

شبکه­های حسگر بیسیمجهت جمع اوری اطلاعات در مناطقی که کاربر نمی­تواند حضورداشته باشدمورد استفاده قرار می گیرند. در یک شبکه حسگر ، حسگرها به صورت جداگانه مقادیر محلی را نمونه برداری (اندازه گیری) می کنند و این اطلاعات را درصورت لزوم برای حسگرهای دیگر و در نهایت برای مشاهده گر اصلی ارسال می نمایند. عملکرد شبکه این است که گزارش پدیده هایی را که اتفاق می­افتد به مشاهده گری بدهد که لازم نیست از ساختار شبکه و حسگرها به صورت جداگانه و ارتباط انها چیزی بداند. این شبکه ها مستقل و خودگردان بوده وبدون دخالت انسان کار می­کنند. معمولا تمامی گره­ها همسان می­باشند و عملاً با همکاری با یکدیگر، هدف کلی شبکه را براورده می‌سازند. هدف اصلی در شبکه­های حسگر بی­سیم نظارت و کنترل شرایط و تغییرات جوی، فیزیکی و یا شیمیائی در محیطی با محدوده معین می­باشد. پیشرفت­های اخیر در طراحی و ساخت تراشه­های تجاری این امکان را به وجود اورده است که عمل پردازش سیگنال و حس­کنندگی در یک تراشه انجام گردد که به این قطعات حسگرهای شبکه بیسیم گفته می­شود که شامل سیستم­های میکروالکترومکانیکی(MEMS)مانند حسگرها، محرک­ها و قطعات رادیوییRF می­باشد.

مقدمه
فن¬اوری اطلاعات خیلی سریع به عنوان یک وسیله ضروری در جامعه مطرح شد. با رشد هر چه بیشتر این فن¬اوری ضرورت به کارگیری کامپیوتر، برای رفع نیازها، در جامعه روز به روز بیشتر احساس می¬شود. پیشرفت¬های اخیر در کاهش هزینه¬ها و کوچک کردن وسایل محاسباتی، همچنین استفاده از تکنولوژی-های ارتباطی بیسیم و سنسورها، زندگی روزمره بشر را ساده کرده است. شبکه¬های سنسور یکی از تکنولوژی¬های کلیدی در اینده خواهند بود. در سال ۱۹۹۹ مجله Business Weekاین شبکه¬ها را یکی از مهم¬ترین تکنولوژی¬های قرن بیست و یکم معرفی کرد. دستگاه¬های ارزان و هوشمند با چندین سنسور داخل خود که به صورت بیسیم شبکه شده¬اند، امکانات بی¬نظیری برای اندازه¬گیری و کنترل در صنعت، کشاورزی، شهرها و محیط زیست فراهم کرده¬اند. شبکه¬ های سنسور این تکنولوژی را برای استفاده در طیف وسیعی از سیستم¬های دفاعی، شناسایی و نظارت ارائه کرده¬اند

فهرست مصالب

فصل اول: مقدمات و کلیات.. ۱

۱-۱ مقدمه. ۲

۱-۲ معرفی شبکه های حسگر بیسیم. ۲

۱-۳ تاریخچه شبکه های حسگر ۶

۱-۴ ساختار هر گره حسگر ۷

۱-۴-۱ اجزاء درونی یک گره حسگر ۸

۱-۴-۲ محدودیت های سخت افزاری یک گره حسگر ۱۰

۱-۵ پشته پروتکلی. ۱۱

۱-۶ مزایای شبکه های حسگر بیسیم. ۱۳

۱-۷ کاربردهای شبکه های حسگر بیسیم. ۱۶

۱-۸ طراحی شبکه های حسگر بی سیم. ۲۰

فصل دوم: مسیریابی در شبکه های حسگر بیسیم. ۲۴

۲-۱ مقدمه. ۲۵

۲-۲ پروتکل های مسیریابی. ۲۵

۲-۳ عوامل موثر در طراحی پروتکل های مسیریابی. ۲۵

۲-۳-۱ دینامیک شبکه. ۲۶

۲-۳-۲ جایگذاری حسگرها در شبکه. ۲۶

۲-۳-۳ محدودیت انرژی. ۲۷

۲-۳-۴ مدل انتقال اطلاعات.. ۲۷

۲-۳-۵ ترکیب دادهها ۲۸

۲-۴ مسیریابی تخت.. ۲۸

۲-۴-۱ پروتکل سیل اسا ۲۹

۲-۴-۲ پروتکل شایعه پراکنی. ۲۹

۲-۴-۳ پروتکل SPIN.. 30

۲-۴-۳-۱ SPIN1. 32

۲-۴-۳-۲ SPIN2. 33

۲-۴-۴ انتشار مستقیم. ۳۴

۲-۴-۵ GBR.. 35

۲-۴-۶ EAR.. 37

۲-۵ مسیریابی سلسله مراتبی. ۳۹

۲-۵-۱ پروتکل LEACH.. 40

۲-۵-۲ پروتکلSEP. 49

۲-۵-۳ پروتکل PEGASIS. 51

۲-۵-۴ پروتکل TEEN و APTEEN.. 53

۲-۵-۵ پروتکل SOP. 55

۲-۵-۶ پروتکل Sensor Aggregates Routing. 58

۲-۵-۷ پروتکل VGA.. 59

۲-۵-۸ پروتکل HPAR.. 60

۲-۵-۹ پروتکل TTDD.. 61

۲-۶ پروتکل های مسیریابی مبتنی بر مکان. ۶۴

۲-۶-۱ پروتکل GAF. 64

۲-۶-۲ پروتکل GEAR.. 66

فصل سوم جمع بندی و پیشنهادات.. ۶۸

۳ – ۱ جمع بندی و پیشنهادات.. ۶۹

فهرست منابع. ۷۱

Abstract 74

فهرست اشکال

شکل۱-۱: معماری ارتباطات شبکه های حسگر بیسیم. ۵

شکل۱‑۲: اجزاء درونی یک گره حسگر ۹

شکل ۱-۳: پشته پروتکلی شبکههای حسگر ۱۲

شکل ۱-۴: نمونه کاربردهای شبکههای حسگر بیسیم. ۱۷

شکل ۲-۱: نحوه عملکرد پروتکلSPIN.. 32

شکل۲-۲: نحوه عملکرد پروتکل انتشار مستقیم. ۳۵

شکل ۲-۳: خوشه بندی در شبکه های بیسیم. ۴۲

شکل ۲-۴: نحوه خوشه بندی در پروتکل TEEN.. 54

فهرست جداول

جدول ۲-۱: مقایسه بینSPIN،LEACHو انتشار مستقیم. ۴۷

جدول ۲-۲: مقایسه مسیریابی سلسله مراتبی و سخت.. ۶۳

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
65 WORD 6,900 تومان

دانلود پایان نامه مسیریابی در شبکه های حسگر بی سیم



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها