پایان نامه توسعه صنعت گردشگری فرمت doc

همیار دانشجو
دانلود پایان نامه توسعه صنعت گردشگری با بهترین کیفیت قابل ویرایش تهیه و تنظیم از همیار دانشجو در ادامه می توانید قسمتی از پایان نامه توسعه صنعت گردشگری در ایران را مشاهده نمایید.

توسعه صنعت گردشگری در ایران

مقدمه
گردشگری یکی از بزرگترین صنایع جهان شمول است . کشورهای بسیاری روی این صنعت سرمایه گذاری کرده اند،زیرا مطمئن به سودآوری بلند مدت آن هستند و گردشگری را طلای سیال نامیده اند .تردیدی نیست که صنعت گردشگری به شکوفایی خود در سالهای آینده ادامه خواهد داد.به گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری ، ده درصد درآمد اقتصادی جهان ، از راه گردشگری به دست می آید و ۲۴۰ میلیون نفر در این صنعت اشتغال دارند (سقایی ، ۱۳۸۵).
با توجه به این مهم معرفی جاذبه های گردشگری ایران یکی از ضروریات می باشد . در این میان منطقه آزاد چابهار که یکی از مناطق آزاد مهم کشور می باشد، به دلیل داشتن فرصتها و جاذبه های مطلوب گردشگری می تواند نقش قابل ملاحظه ای در توسعه صنعت گردشگری ایفا نماید .در این راستا در این فصل به کلیاتی در مورد صنعت گردشگری و ضرورت برنامه ریزی استراتژیک جهت توسعه صنعت گردشگری پرداخته می شود.
۲-۱-معرفی صنعت گردشگری
توریسم یکی از مهمترین صنایعی است که می تواند موجبات رشد و شکوفایی جوامع را در ابعاد مختلف فراهم آورد .
بنابراین با توجه به نقش مهم صنعت گردشگری در توسعه اقتصادی کشور سرمایه گذاری در زمینه گردشگری اجتناب ناپذیر می باشد و سرمایه گذاری در این حوزه مستلزم برنامه ریزی راهبردی در این زمینه می باشد.
وجود منطقه آزاد چابهار می تواند به عنوان یکی از فرصت های توسعه گردشگری به شمار رود.زیرا تعداد زیادی از مسافران به دلیل بازدید از منطقه آزاد چابهار از این شهر و جاذبه های گردشگری آن دیدن می کنند .
برای نیل به توسعه گردشگری در منطقه آزاد چابهار ناگزیریم از مزایا و فرصتهایی که منطقه آزاد چابهار می تواند در اختیار سرمایه گذاران این حوزه قرار دهد بهره جوییم .
برای این منظور بایستی استراتژی های توسعه گردشگری در منطقه آزاد چابهار را بایستی مورد بررسی ، ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار داد .
سعی ما بر آن است تا در این تحقیق راهبردهای استراتژیک توسعه گردشگری در منطقه آزاد چابهار را با شناسایی نقاط قوت ، ضعفها ، فرصتها و تهدیدات مور مطالعه و برسی قرار داده و آنها را مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم .
در فصل اول به تعریف گردشگری و گردشگر اشاره گردید لذا در این فصل از تکرار مجدد تعاریف اجتناب و به بررسی انواع گردشگری می پردازیم.

نقش بازاریابی در توسعه صنعت گردشگری

۲-۱- ۱- انواع گردشگری
در پی مطالبی در مورد انواع گردشگری و تشریح هر کدام ارائه می شود:
۲-۱-۱-۱-توریسم تفریحی:
این نوع جهانگردی شامل افراد یا گروهایی است که جهت استفاده از تعطیلات ، تفریح ، استراحت ، استفاده از آب و هوای گرمتر یا خنکتر از محل اقامت خود به مسافرت می روند. (رضوانی،۱۳۹۱).
۲-۱-۱-۲- اکوتوریسم
به طور کلی طبیعت گردی عبارت است از «انواع گردشگری که در بستر طبیعت صورت می‌پذیرد که هدف آن داد و ستدهایی بین جهانگرد و محیط زیست است که در آن به محیط زیست آسیب وارد نشود.» (صارمی نائین ،۱۳۸۲ ).

۲-۱-۱-۳-گردشگری فرهنگی
مقصود از گردشهای فرهنگی بحث درباره آن بخش از این صنعت است که بر جذابیت های فرهنگی توجه خاصی می کند. (دولت آبادی و یعقوب زاده،۱۳۸۸)
۲-۱-۱-۴- گردشگری تجاری
مهمترین مسافرتهایی که تحت این عنوان صورت می گیرد، عبارتند از سفرهایی که افراد برای شرکت در بازارهای مکاره، نمایشگاه های کالا و صنایع و یا سرکشی و بازدید از تأسیسات کارخانه ها و نظایر آنها می نمایند (رضوانی، ۱۳۹۱).
۲-۱-۱-۵-گردشگری مذهبی و زیارتی
مسافرت به اماکن مذهبی با توجه به دین و مذهب مردم صورت می گیرد .مسلمانان مکه معظمه ، مسیحیان واتیکان و یهودیان اورشلیم و مردم سایر ادیان نیز با توجه به دینی که دارند مقصد سفر خود را انتخاب می کنند (خاکساری، ۱۳۷۸).

۲-۱-۱-۶- گردشگری سلامتی – درمانی
در این شکل از گردشگری، افراد عمدتاً با اهداف پزشکی به محل دیگری سفر می کنند (خاکساری،۱۳۷۸).
۲-۱-۱-۷ – گردشگری ورزشی
هر نوع مسافرتی که به منظور فعالیتهای ورزشی باشد ، جهانگردی ورزشی نامیده می شود ، مانند اسکی ، پیاده روی ، کوه پیمایی ، کوهنوردی ، دوجرخه سواری ، شکار ، شنا ، قایقرانی ، شرکت در مسابقات ورزشی ، و تماشا مسابقات و امثال آن (رضوانی ،۱۳۹۱)
۲-۱-۲- اثرات گردشگری
توریسم اثرات فراوانی روی جوامع مختلف می گذارد . این اثرات را از جنبه های مختلف می توان مورد بررسی قرار داد.
۲-۱-۲-۱- اثرات زیست محیطی
گردشگری و محیط زیست به طور متقابل به یکدیگر وابسته‌اند (Henter,1997) از یک طرف محیط زیست فیزیکی (طبیعی و دست‌ساز انسانی) بسیاری از جاذبه‌ها و منابع طبیعی توریستی را فراهم می‌سازد و از طرف دیگر توسعه‌ی گردشگری می‌تواند آثار مثبت و منفی بر محیط زیست داشته باشد (مهدوی،۱۳۸۳) .
۲-۱-۲-۲- اثرات اقتصادی گردشگری
صنعت گردشگری دارای آثار اقتصادی و اجتماعی قابل ملاحظه ای می باشد. ایجاد اشتغال و دستیابی به درآمد ارزی پایدار و مناسب و همچنین شناخت متقابل فرهنگی در راستای صلح و وفاق بین المللی از آثار اجتماعی و اقتصادی این صنعت است. (مکیان و نادری بنی، ۱۳۸۲)

۲-۱-۲-۳- اثرات فرهنگی- اجتماعی گردشگری
برای توسعه گردشگری به مسأله فرهنگ توجه خاصی مبذول می‌شود. تنها از راه آشنا کردن فرهنگها با یکدیگر است که دشمنیها به دوستی تبدیل می‌شود، این هنر بزرگ از گردشگری یعنی مسافرت به دست می‌آید. ( رضوانی، ۱۳۸۵)
۲-۱-۲-۴- اثرات سیاسی توسعه گردشگری
آثار سیاسی توسعه گردشگری در جدول زیر آورده شده است.

پایان نامه توسعه صنعت گردشگری

پایان نامه توسعه صنعت گردشگری فرمت doc قابل ویرایش و پرینت در ۵۰ صفحه.

مقدمه
توریسم یکی از بزرگترین صنایع در جهان به شمار می رود و نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی کشورها ایفا می کند.طبق گزارش شورای جهانی سفر و توریسم (WTTC) ، توریسم نقش بسزایی در ایجاد اشتغال داشته است.طبق این گزارش بیش از ۲۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان در این صنعت مشغول به فعالیت هستند.یعنی حدود ۷٫۶ درصد از اشتغال جهانی (گزارش شورای جهانی سفر و توریسم،۲۰۰۹)
بسیاری از کشورها به این موضوع پی برده و سرمایه گذاری های قابل توجهی در زمینه توریسم انجام داده اند و زمینه های اشتغال و توسعه اقتصادی را از طریق توسعه گردشگری فراهم آورده اند.
در این میان کشور ما ایران نیز از جاذبه های گردشگری فراوانی برخوردار است . با توجه به وسعت کشور ، در همه نقاط کشور ، این جاذبه ها به چشم می خورد.یکی از مناطقی که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد شهرستان چابهار می باشد.چابهار با داشتن جاذبه های طبیعی مثل خلیج زیبای چابهار ، طلوع و غروب خورشید ، موج فشان، سواحل صخره ای ، فرش خزه ها ، خلیج گواتر، کوههای مریخی (مینیاتوری)،جنگل مانگرو (حرا)، درخت انجیر معابد ، سواحل بکر و منحصر به فرد ، دارا بودن چهار فصل بهاری و همچنین جاذبه های فرهنگی و تاریخی مثل قلعه پرنقالی ها ، غارهای سه گانه روستای تیس ، مساجد تاریخی ، چاههای تاریخی و …قابلیت بسیار بالایی در توسعه صنعت گردشگری دارد .از طرف دیگر تاسیس منطقه آزاد چابهار در کنار مناطق آزاد دیگر کشور می تواند نقش مهی در توسعه این صنعت ایفا کند.
بدیهی است توسعه صنعت گردشگری در منطقه آزاد چابهار می تواند زمینه توسعه این منطقه را در سایر بخشهای اقتصادی نیز فراهم آورد.اما مسلماً این کار بدون شناسایی عوامل تاثیر گذار بر توسعه صنعت گردشگری وبرنامه ریزی و مدیریت استراتژیک آن امکانپذیر نیست .لذا در این پژوهش سعی داریم عوامل تاثیرگذار داخلی و خارجی بر توسعه صنعت گردشگری در منطقه آزاد چابهار را شناسایی نموده و با استفاده از مدل سوات آنها را مورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرار داده و جهت توسعه هر چه بیشتر آن راهکارهای استراتژیک ارائه دهیم.این پژوهش از نظر روش کتابخانه ای و پیمایشی مبتنی بر پرسشنامه است.
بیان مسئله تحقیق
از آنجایی که سازمان منطقه آزاد چابهار یکی از سازمانهای بسیار مهم کشور می باشد و یکی از اهداف تاسیس آن “ایجاد اشتغال سالم و مولد” می باشد . از طرف دیگر یکی از مدیریت های زیر مجموعه این سازمان که به عنوان متولی امر گردشگری تحت عنوان مدیریت گردشگری منطقه آزاد فعالیت دارد ، می تواند سهم بسزایی در توسعه صنعت گردشگری در این منطقه داشته باشد.
با توجه به مطالب فوق نتیجه می گیریم که علیرغم دارا بودن منطقه آزاد چابهار از جاذبه های تفریحی و گردشگری ، این منطقه نتوانسته است سهمی قابل قبول از سرمایه گذاری در زمینه گردشگری را داشته باشد.
بنابراین در این تحقیق سعی شده است عوامل داخلی و خارجی توسعه صنعت گردشگری در منطقه آزاد چابهارمورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرار گیرد تا بتوان به کمک آن به تدوین راهبردها جهت توسعه صنعت توریسم اقدام نمود.
۱-۳-اهمیت و ضرورت تحقیق
عدم وجود برنامه های راهبردی در حوزه گردشگری منطقه آزاد یکی از چالش های جدی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.
نوپا بودن صنعت گردشگری در حوزه مناطق آزاد باعث گردیده تا مطالعات اندکی در اینخصوص انجام شود .بنابراین ضرورت انجام تحقیقی که بتواند به بررسی استراتژیک توسعه گردشگری در منطقه آزاد چابهار بپردازد احساس گردید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
50 WORD 9,900 تومان

پایان نامه توسعه صنعت گردشگری فرمت doc



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها