مقاله گرایشهای اقلام بهای تمام شده

مقاله گرایشهای اقلام بهای تمام شده

دانلود مقاله گرایشهای اقلام بهای تمام شده در قالب فایل ورد قابل ویرایش و پرینت در ۵۰ صفحه.جهت دریافت این مقاله با پرداخت مبلغ ۴۵۰۰ تومان بلافاصله فایل را دانلود خواهید کرد.

مقاله گرایشهای اقلام بهای تمام شده
دانلود مقاله گرایشهای اقلام بهای تمام شده



بهای تمام شده :

عبارت از منافع از دست رفته برای تحصیل کالا و خدماتی است که به منظور دستیابی به منافع اقتصادی تولید میشوند که این منافع ممکن است از طریق فروش کالا یا استفاده در عملیات به صاحب آن منتقل یابد و تا زمانیکه منافع آن منقضی نشده است به عنوان دارایی طبقه بندی میشود.
هزینه ( (expense:

عبارت از دست دادن منافع در جهت کسب درامد .
زیان (loss) :

عبارت است ازدست دادن منافع بدون کسب هیچگونه منفعتی که براساس اصل شناخت بلادرنگ درهمان دورهای که تحقق می یابد به سود و زیان دوره بسته میشود مثل زیان ناشی از سیل .

گرایشهای اقلام بهای تمام شده

تفاوت زیان و هزینه :

۱-هزینه هدفدار است درحالی که زیان هدفدار نیست

۲- هزینه ارادی و اختیاری است در حالی که زیان غیر ارادی نیست

۳-هزینه برای ما درگذشته منافعی ایجاد کرده است درحالیکه زیان درگذشته منافعی ایجاد نکرده است

۴-هزینه ها دارای قابلیت کنترل بیشتری است .
موضوع هزینه (cost object) :

چیزی است که ما میخواهیم بهای تمام شده ان رابدست اوریم وهر چیزی که اندازه گیری مجزای هزینه ان مورد نیاز باشد، موضوع هزینه تلقی میشود به بیان دیگر ،موضوع هزینه مقصدی است که هزینه ها به ان منتسب تخصیص داده میشود
انباشت و تسهیم هزینه :

هزینه ها در هر سیستم هزینه یابی اساسا“ دو مرحله کلی را پشت سر می گذارد
مرحله اول :
انباشت (cost Accumulation):

انباشت هزینه ها برحسب طبقه بندی طبیعی انها که اغلب ،این طبقه بندی خود توصیف کننده هزینه مربوط است مانند مواد ، دستمزد ،سوخت ،تبلیغات و حمل و نقل . منظور از انباشت هزینه ها ،این است که شرکت از طریق یک سیستم حسابداری و به طریقی سازمان یافته داده های هزینه را جمع آوری میکند.
مرحله دوم :
تسهیم هزینه (cost Assignment) :

اصطلاح کلی است که شامل ردیابی (Tracing) هزینه های انباشته به موضوع هزینه و تخصیص (Allocating) هزینه های انباشته به موضوع هزینه است . هزینه های که با یک موضوع مشخص هزینه قابل ردیابی هستند، هزینه های مستقیم و هزینه های که باید به چندین موضوع هزینه تخصیص یابند ،هزینه های غیر مستقیم نامیده میشوند تقریباً تمامی سیستم های حسابداری ،هزینه های واقعی راکه هزینه های انجام شده یا هزینه های تاریخی نامیده میشوند و متمایز از هزینه های پیش بینی شده می باشند ،گرداوری و انباشت می کنند .

دربرخی از سازمانها دو مرحله انباشت و تسهیم هزینه ها به صورت همزمان انجام میدهند .مثلاَباخرید مواد اولیه مستقیماََََان را حساب محصولی خاص و یا هر موضوع دیگر منظور می کنند .راه دیگر این است که نخست مرحله اول را طی کرد و سپس به مرحله دوم رسید و اقدام نمود .مثلاَ درمثال فوق ابتدا با خرید مواد آنرا به حساب مواد اولیه و سپس هزینه آنرا به یک دایره ،به یک محصول و سرانجام به حساب مشتری دیگر تخصیص داد. طبقه بندی مفاهیم بهای تمام شده به منظور جمع آوری صحیح و استفاده اثر بخش از اطلاعات است و براساس مبانی زیر انجام می شود .

کاربران عزیز برای دانلود مقاله گرایشهای اقلام بهای تمام شده از لینک زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
50 WORD 4,500 تومان

مقاله گرایشهای اقلام بهای تمام شده



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها