دانلود پایان نامه حسابداری دولتی

دانلود پایان نامه حسابداری دولتی با فرمت ورد در ۸۶ صفحه با قیمت ۶۹۰۰ تومان که بلافاصله می توانید این پایان نامه را بعد از پرداخت دریافت نمایید.

دانلود پایان نامه حسابداری دولتی

قسمتی از پایان نامه صفحه ۲۵ :

تهيه گزارشهای مالی

يکی از خصوصيات سازمانهای غير انتفاعی و دولتی آن است که سازمانهای مذکور به علت استفاده از منابع مالی گوناگون مسئوليت پاسخگويی به مراجع مختلفی را به عهده دارند. گوناگونی منابع و رعايت مقررات متفاوت در خصوص هر يک از منابع مالی مورد استفاده، سازمان دولتی و غيرانتفاعی را ملزم به نگهداری حسابهای جداگانه برای هر يک از وجوه مستقل می نمايد.

نگهداری حسابهای مستقل برای وجوه، دارای محاسن زيادی است مشروط بر آنکه صورتهای مالی مربوط به آن با احتياط و دقت کامل تهيه و تنظيم شود.

صورتهای مالی بايستی به نحوی تهيه و تنظيم گردد که علاوه بر ارائه تصوير روشنی از فعاليتهای مالی انجام شده مربوط به هر يک از حسابهای مستقل و نشان دادن وضعيت مالی و بودجه ای سازمانهای دولتی، برای خوانندگان آن تا حد زيادی قابل فهم باشد. صورتهای مالی سازمانهای دولتی ممکن است علی رغم آنکه از لحاظ تکنيکی به صورتی دقيق تهيه شده باشند، از لحاظ برقراری ارتباط صحيح با خوانندگان آن موفقيت چندانی نداشته باشند.

از مطالب فوق چنين مستفاد می گردد که صورتهای مالی سازمانهای دولتی بايستی وضعيت مالی و نتيجه  فعاليتهای مالی کليه حسابهای مستقل را به صورتی ساده، روشن و دقيق منعکس نمايند و از ايجاد هرگونه ابهام حتی الامکان برای استفاده کنندگان آن جلوگيری شود.

 

گزارشهای مالی ماهانه دستگاههای دولتی

سازمانهای دولتی علاوه بر تنظيم صورتهای مالی نهايی، معمولاً اقدام به تهيه و تنظيم گزارشهای مالی ميان دوره ای (ماهانه ، سه ماهه و يا شش ماهه) می نمايند.

گزارشهای مالی ميان دوره ای عمدتاً مورد استفاده مديران دستگاههای دولتی قرار می گيرد تا با توجه به عملکرد ماهانه يا سه ماهه وغيره از وضعيت مالی و بودجه ای خود، آگاهی يافته و درتصميم گيري ها مورد توجه قرار دهند.

وزارتخانه ها ومؤسسات دولتی ايران به موجب بند الف مادۀ دو قانون تفريغ بودجه سالهای پس از انقلاب، مکلف گرديده اند صورتحساب دريافت و پرداخت هرماه را تا آخرماه بعد و حساب نهايی هرسال را حداکثر تا پايان خردادماه سال بعد تنظيم و نسخه اول آن را به ديوان محاسبات کشور و نسخه دوم آن را جهت وزارت امور اقتصادی و دارايی ارسال نمايند.

 

نسخه دوم صورتحسابهای وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی در وزارت اموراقتصادی ودارايی عمدتاً به صورت شکلی مورد رسيدگی قرار می گيرد.

رسيدگيهای وزارت مذکور اصولاً به منظور حصول اطمينان از رعايت اصول و موازين و استانداردهای متداول حسابداری دولتی در تنظيم حسابهای ماهانه و نهايی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی صورت می گيرد.

در اکثر کشورها اصول و موازين و استانداردهای حسابداری دولتی مشترکا” توسط وزارت دارايی(خزانه داری کل) ، ديوان محاسبات و وزارت برنامه ريزی تعيين و جهت اجرا به کليه  دستگاههای دولتی (به استثنای مؤسسات انتفاعی دولتی که از اصول حسابداری بازرگانی پيروی می نمايند) ابلاغ می گردد و سازمانهای مذکور نيز مکلف به رعايت دقيق استانداردهای تعيين شده می باشند.

ماده ۱۲۸ قانون محاسبات عمومی ايران نيز در اين خصوص مقرر می دارد:«نمونه اسنادی که برای پرداخت هزينه ها مورد قبول واقع می شود و همچنين مدارک و دفاتر و روش نگهداری حساب با موافقت وزارت امور اقتصادی و دارايی و تأييد ديوان محاسبات کشور تعيين می شود و دستورالعملهای اجرايی اين قانون ازطرف وزارت مزبور ابلاغ خواهد شد»

 

با توجه به مفاد مادۀ فوق نتيجه می گيريم که وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی بايستی اسناد و مدارک و دفاتری که جهت ثبت فعاليتهای مالی خود به کار می برند و همچنين حسابهای ماهانه و نهايی که تنظيم می نمايند، دقيقا” منطبق باموازين و استانداردهای تعيطن شده در دستورالعملهای اجرايی ماده مذکور باشد. در غير اين صورت حسابهای تنظيمی مورد قبول حسابرسان وزارت امور اقتصادی و دارايی وديوان محاسبات کشور قرار نخواهند گرفت.

در ميان دستگاههای دولتی تنها وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی بايستی صورتحساب دريافت و پرداخت ماهانه خود را تنظيم و به مراجع ذی ربط ارسال نمايند. صورتحساب دريافت و پرداخت ماهانه درماده دو آيين نامه اجرايی قانون تفريغ بودجه سالهای پس از انقلاب به شرح زير تعريف شده است :

« صورتحساب دريافت و پرداخت ماهانه وزارتخانه يا مؤسسه دولتی يا واحدهای تابعه دستگاههای مذکور در شهرستان و استان، صورتحسابی است که گردش و نتيجه فعاليتهای مالی يک ماه را نشان می دهد» با توجه به تعريف صورتحساب عمده و مهم در حساب ماهانه تنظيم می شود که عبارتند از:

 

الف) تراز عمليات دفتر کل حسابهای مستقل – ترکيبی از تراز عمليات دفتر کل حسابهای مستقل مورد استفاده وزارتخانه يا مؤسسه دولتی است. تراز مذکور که مشابه تراز آزمايشی مورد عمل در حسابداری بازرگانی می باشد، به لحاظ آنکه علاوه بر نمايش گردش فعاليتهای مالی ماه جاری، گردش فعاليتهای مالی ماههای گذشته رانيز بايستی نشان دهد، معمولاً به صورت هشت ستونی طراحی و مورد استفاده قرار می گيرد.

 

تراز عمليات دفتر کل حسابهای مستقل يکی ازصورتهای اساسی حسابهای ماهانه می باشد که ارقام مندرج در آن از دفاتر کل هر يک از حسابهای مستقل قابل استخراج بوده ومتکی به صورتهای تفضيلی مورد نياز است.

ب)يکی ديگر از صورتحسابهای اساسی در حسابهای ماهانه و نهايی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی ، صورتحساب دريافت و پرداخت و موجودی می باشد. صورتحساب دريافت و پرداخت و موجودی که مشابه صورتحساب درآمد و هزينه مؤسسات غيرانتفاعی می باشد، درواقع دريافتها و پرداختها و مازاد هر يک ازحسابهای مستقل وجوه دولتی و امانی را به صورت ترکيبی و به تفکيک حسابهای مستقل نشان می دهد.

بنا به اصول ۵۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی وزارتخانه ها ومؤسسات دولتی ايران مجاز به هزينه نمودن درآمدهای وصولی خود به صورت مستقيم نبوده و منابع مالی آنها توسط خزانه تأمين می شود و در پايان هرسال مالی در صورتی که وجوه دريافتی از خزانه بيشتر از پرداختهای انجام شده در آن سال مالی باشد مانده وجوه مصرف نشده بايستی طبق مقررات به حساب خزانه واريز گردد.

 

 

حساب نهايی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی

 چون وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی طبق بند الف مادۀ دو قانون تفريغ بودجه سالهای پس از انقلاب بايستی حساب ماهانه تهيه نمايند و در حساب هرماه علاوه بر اطلاعات مربوط به گردش عمليات ماههای گذشته، اطلاعات مربوط به ماه مورد عمل نيز منعکس می گردد، لذا حساب اسفندماه هرسال می تواند حتی الامکان عمليات مالی يک ساله يک مؤسسه رانشان دهد. حساب اسفندماه پس از انجام اصلاحات لازم (درصورت نياز) و بستن حسابهای موقت و انتقال مانده های دايمی به سال بعد به حساب نهايی تبديل می شود .

 

مادۀ سه آيين نامه اجرايی قانون تفريق بودجه سالهای پس از انقلاب حساب نهايی وزارتخانه و مؤسسه دولتی را به شرح زير تعريف نموده است «حساب نهايی وزارتخانه يا مؤسسه دولتی و يا واحدهای تابعه دستگاههای مذکور در شهرستان و استان حسابی است که علاوه برنشان دادن گردش فعاليتهای مالی يک ساله ،حاصل عمليات مربوط به بستن حسابهای موقت و همچنين انتقال مانده حسابهای دايمی به سال بعد را منعکس نمايد».

حساب نهايی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی نيز مانند حسابهای ماهانه از صورتهای اساسی تراز عمليات ترکيبی دفتر کل حسابهای مستقل و صورتحساب ترکيبی دريافت و پرداخت و موجودی حسابهای مستقل تشکيل شده است .تفاوت حساب نهايی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی باحساب ماهانه آنها درآن است، صورتحساب ترکيبی عملکرد سالانه بودجه حسابهای مستقل وجوه دولتی (جاری ،عمرانی واختصاصی )يکی ازپيوستهای اصلی حساب نهايی را تشکيل می دهد .

صورتحساب عملکرد سالانه بودجه حسابهای مستقل وجوه دولتی، همانطورکه توضيح داده شده ارقام واقعی را با بودجه مصوب مقايسه و امکان بررسی، تجزيه تحليل و انجام اصلاحات را فراهم می نمايد.

 

 

دانلود پایان نامه حسابداری دولتی

فهرست :

مقدمه….۱
فصل اول :
کلیات….۲
بخش اول :
آشنایی با سازمان بهزیستی .۳
بخش دوم:
مفاهیم حسابداری دولتی …..۷
تعاریف حسابداری دولتی ۸
کاربرد قوانین در حسابداری دولتی ……۹
تعریف حساب مستقل …۱۰
موارد افتراق حسابداری دولتی با حسابداری ملی ۱۱
موارد افتراق حسابداری دولتی باحسابداری بازرگانی ۱۲
تفاوت حسابها و صورتهای مالی سازمانهای دولتی با مؤسسات بازرگانی…۱۲
تفاوت مبانی حسابداری دولتی با حسابداری بازرگانی ..۱۴
خصوصیات لازم برای سیستم حسابداری دولتی .۱۴
فصل دوم:
سازمان و مبانی حسابداری دولتی ..۱۶
سازمان مالی دستگاههای دولتی ..۱۷
مقاصد و اهداف سازمان مالی دستگاههای دولتی ۱۸
مبانی حسابداری دولتی ..۱۹
حسابداری نقدی .۱۹
حسابداری تعهدی ..۲۱
مزایای حسابداری تعهدی .۲۳
استفاده از روش تعهدی به جای روش نقدی ۲۴
حسابداری تعهدی تعدیل شده .۲۵
حسابداری نیمه تعهدی …. ۲۶
حسابداری نقدی تعدیل شده …۲۶
فصل سوم:
تهیه گزارشهای مالی ۲۷
گزارشهای مالی ماهانه دستگاههای دولتی ….۲۸
حساب نهایی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی ..۳۰
صورتحسابهای ترکیبی حسابهای مستقل ۳۱
صورتحساب ترکیبی عملکرد سالانه بودجه ..۳۳
صورتحساب پیوست حساب ماهانه ونهایی… ۳۳
فصل چهارم:
حسابداری در سازمان بهزیستی ۳۵
بخش اول:
آئین نامه و هزینه ها ۳۶
آیین نامه امور مالی..۳۷
استعلام بهای کتبی و شفاهی چیست؟ ۳۷
اعتبارات ۳۹
اعتبارات جاری ۳۹
اعتبارات عمرانی .۳۹
ردیف ….۳۹
تخصیص اعتبارات در سازمان بهزیستی استان اردبیل .۴۰
کاربرد برنامه ها در سازمان بهزیستی استان اردبیل ……۴۴
هزینه ها .۴۴
بخش دوم:
خرید کالا …..۴۶
مراحل حسابداری خرید یک کالا….. ۴۷
تدارکات .۴۷
تنخواه گردان حسابداری ..۴۷
رسیدگی ….۴۸
گردش سند هزینه ۴۸
حواله ….۴۹
نماینده اسناد هزینه .۴۹
خلاصه مراحل حسابداری خریدکالا ..۵۱
بخش سوم:
کاربرد سر فصل حسابها در موقع تنظیم سند حسابداری ..۵۲
کاربرد، سرفصلهای گروه یک .۵۳
واحد سپرده …..۶۱
خلاصه وظایف واحد سپرده در بهزیستی استان اردبیل ..۶۱
بخش چهارم:
کاربرد سرفصل حسابهای تملک دارائی های سرمایه ای ۶۶
بخش پنجم :
بستن و افتتحاح حسابها …..۷۳
آئین نامه مربوط به بستن حسابها ..۷۴
بستن حسابها در پایان سال ۷۵
ثبت عملیات حسابداری بستن حسابها .۷۶
افتتاح حسابها ….۷۸
ثبتهای مربوط دستگاه ابلاغ دهنده ……۸۲
ثبتهای مربوط دستگاه ابلاغ شونده / ابلاغ گیرنده ……۸۳
نتیجه گیری ..۸۵
منابع و مآخذ ۸۶

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
86 WORD 6,900 تومان

دانلود پایان نامه حسابداری دولتی



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها