دانلود پایان نامه معماری مجتمع مسکونی word

دانلود پایان نامه معماری مجتمع مسکونی در قالب ورد قابل ویرایش و پرینت در ۱۳۶ به صورت کامل و آماده به قیمت ۱۰۹۰۰ تومان که شما کاربر عزیز بلافاصله بعد از پرداخت می توانید این پایان نامه را دریافت نمایید.

دانلود پایان نامه معماری مجتمع مسکونی

قسمتی از فصل دوم پایان نامه را در ادامه مطلب میتوانید مشاهده نمایید.

پایان نامه معماری مجتمع مسکونی

حریم و معماری مسکونی ایران

معماری گذشته ایران آمیخته با حریم و درونگاریی بوده است. خانه های درونگرای ایرانی که در همه جای این سرزمین پراکنده اند شاهد این مدعاست. این خانه ها در میان خود حیاطی داشتند. که دارای باغچه و حوض بوده و اتاقها و تالارها بر گرد آن چیده شده بودند. دیوارهای خارجی ساختمان فاقد پنجره و روزنه بوده، تا امکان دید مستقیم به درون خانه وجود نداشته باشد. و درگاه یا سر در ورودی تنها منفذ نمای خارج ساختمان بوده است.
برخی بر این باورند که آیین اسلام با دستوراتی که همراه آورده مردم ایران را درونگرا کرده است. البته تاریخ خانه های درونگرای ایران پس از ظهور دین مبین اسلامی دگرگون شده است. اما تاریخ پیدایش خانه های درونگرا به پیش از اسلام می رسد. کاخهای تخت جمشید و شوش و کوشکهای روزگار ساسانیان گواهی می دهد
که ایرانی همیشه درونگرا بوده و می خواسته که چون شب فرا می رسد، با خانواده خود به دور از مسائل و مشکلات خارج از خانه آرام بیاساید.
یکی از نخستین ساختمانهایی که در تخت جمشید، در بخش خزانه ساخته شد، خانه ای است که دارای یک حیاط مرکزی کوچک است که اطراف آن را اتاقها و ایوانها فرا گرفته اند.
درست همانند خانه هایی که قرنها بعد نیز در تمام نقاط ایران ساخته شدند، و هم اکنون نیز پابرجا مانده اند.

درونگرایی در معماری مسکونی ایران

از واژه درونگرایی می توان معانی مختلفی را استنباط کرد. این واژه قبل از اینکه رنگ معماری به خود بگیرد از دیدگاه اخلاقی و عرفانی نیز در برگیرنده معانی و مفاهیمی می باشد. تو دار بودن، گرایش به حالات درونی و پرهیز از نشان دادن آن حالات به صورت تظاهر بعضی از این معانی می باشند. بحث نپرداختن به ظاهر و در عوض کار بر روی درون و حالات درونی، از طرف بعضی از کار آشنایان به مباحث معماری، به داخل این عرصه نیز کشیده شده است تا جایی که معماری ایران را از این نظر که در نمای بیرون آن و در گذرهای پرپیچ و خم چیزی جز خشت و گل دیده نمی شود، ولی در داخل دنیایی از پرکاری و زیبایی دراد درونگرا نامیده اند عبارتند از:
۱- ارتباط بصری مستقیم بین فضاهای داخلی با فضاهای شهری بیرون از خود ندارند.
۲- فضاهای مختلف آن را عنصری مانند حیاط و یا صفه های سرپوشیده سازماندهی کرده است به نحوی که روزنه ها و بازشوها به طرف این عناصر باز شوند. بحث نداشتن ارتباط بصری مستقیم با فضاهای شهری را می توان از دو زاویه دید اقلیمی و فرهنگی مورد بررسی قرار داد.
۱- می دانیم که بخش بزرگی از سرزمین ایران دارای آب و هوایی گرم و خشک با بارندگی کم، همراه با طوفانهای شن و آفتابی سوزان است. سازندگان بناهای این مناطق، با شناخت این ویژگی های محلی جغرافیایی، خانه را طوری طراحی کرده اند، که هر نوع ارتباط مستقیم با عوامل جغرافیایی یاد شده قطع و محیطی امن برای اهل خانه فراهم گردد. همچنین با توجه به محیط گرم و خشک اطراف و بافت متراکم فاقد فضای سبز عمومی، حیاط داخل خانه محیطی مناسب برای ایجاد یک باغ کوچک و حوض آب است. بحث دور نگه داشتن حریم مقدس خانواده از دید غیر موضوعی است که حداقل ،تاریخ خانه های درونگری ایران را پس از ظهور دین مبین اسلام دگرگون کرده است.

دین اسلام با جنبه تقدس بخشیدن به حریم خانواده والهی کردن آن ، آن را تا اعماق تفکرات سازندگی ایران رسوخ داد. از این رو سازنده خانه با رعایت مسائل جغرافیایی، حریمی امن برای خانواده به وجود آورده اند. جدایی زندگی خصوصی از زندگی عمومی در این خانه ها که به طرز زیبایی انجام شده است، به وسیله عناصری ساده، اما ریشه دار از جمله: سردر، کوبه، هشتی، راهرو (دالان) و حیاط بوده است.

فهرست پایان نامه معماری مجتمع مسکونی :

پایان نامه درباره معماری مجتمع مسکونی

معماری مجتمع مسکونی

فایل پایان نامه طراحی مجتمع مسکونی

مقدمه پایان نامه معماری مجتمع مسکونی

جهت دانلود پایان نامه معماری مجتمع مسکونی از لینک زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
136 WORD 10,900 تومان

دانلود پایان نامه معماری مجتمع مسکونی word



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها