دانلود پایان نامه مدیریت دانش و کاربردهای آن

دانلود پایان نامه مدیریت دانش و کاربردهای آن
این پایان نامه در قالب ورد تنظیم شده و با بهترین کیفیت برای دانلود قرار داده ایم. در ادامه می توانید قسمتی از این پایان نامه را می توانید مشاهده کنید :

پایان نامه مدیریت دانش مشتری

۳-۱- مديريت دانش و تعاريف آن
مطرح شدن دانش به عنوان عاملي حياتي در حفظ مزيت رقابتي بنگاه ها، موضوع جديدي نيست. آلفرد مارشال، بيش از يك قرن پيش در كتاب مباني اقتصاد خرد عنوان كرده بود كه «دانش ، قوي ترين موتور توليد است» (مارشال،۲۰۰۷) همچنين بعد از جنگ جهاني دوم دانشمندان متعددي بر اهميت نقش دانش در اقتصاد تاكيد كرده بودند.
داونپورت معتقد است : “مديريت دانش تلاش براي كشف دارايي نهفته در ذهن افراد و تبديل اين گنج پنهان به دارايي سازماني است; به طوري كه مجموعه وسيعي از افرادي كه در تصميم گيري هاي سازمان دخيل هستند به اين ثروت دسترسي داشته باشند و بتوانند از آن استفاده كنند” (داونپورت ،۲۰۰۴).
مديريت دانش مفهوم جديدي نيست بلكه قدمت آن به قدمت كار برمي گردد. ويگ (۱۹۹۷) و پروساك ادعا مي كنند كه اصل و ريشه مديريت دانش به ۳۰۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح برمي گردد، اگرچه به شكل تخصصي تحت اين عنوان نبوده است (ویگ و پروساک،۲۰۰۹).
مركز كيفيت و بهره وري آمريكا (APQC) مديريت دانش را استراتژي سيستماتيك و فرايندهاي تعريف به دست آوردن انتقال و به كار بردن اطلاعات و دانش توسط افراد و سازمان جهت ايجاد نوآوري، رقابت و ارتقا بهره وري تعريف مي كند(جي ميكائيل و جرالد اس، ۱۳۸۳).
جي ميكائيل و جرالد اس (۱۳۸۳) نيز معتقدند مديريت دانش ، نوعي فناوري است كه به دانش تاكيد دارد و برآن است تا از طريق به كار گيري مؤثر دانش به حل مشكلات بپردازد. از بررسي و جمع بندي مطالب نگاشته شده درباره مفهوم مديريت دانش سرانجام به اين تعريف دست مي يابيم كه مديريت دانش عبارت است از فرايند ايجاد ،جمع آوري، سازماندهي ،انتشار و بهره برداري از دانش (جي ميكائيل و جرالد اس، ۱۳۸۳).
۳-۲- مفهوم مديريت دانش
مديريت دانش يك مفهوم و رويكرد كل نگر مي باشد كه تمامي ابعاد مديريتي و سازماني را تحت الشعاع قرار مي دهد.در واقع مديريت دانش يك مديريت جامع ترسيم چشم اندازهاي وسيع تر براي سازمان مي باشد كه تمركز اصلي آن بر روي خلق دانش و به كار گيري دانش در نهايت ايجاد اثربخشي در سازمان مي باشد.چالش اصلي مديريت دانش نيز هرچه بيشتر و بهتر دانش ضمني به دانش صريح است(باهارا ،۲۰۰۷).
در حقيقت مديريت دانش ، كسب دانش درست براي افراد مناسب، در زمان صحيح و مكان مناسب به گونه اي كه افراد بتوانند براي دستيابي به اهداف سازماني بهتر نيز استفاده از دانش را ببرند (افرازه، ۱۳۸۴).
مديريت دانش به هيچ وجه تنها يك ديسيپلين سازماني نيست بلكه وسيله اي براي رشد سازماني است (باهارا ،۲۰۰۷) بطور كلي هدف نهايي مديريت دانش، سازماندهي بهينه دانش ، نگهداري اعضاي كليدي، به روز نگه داشتن دانش سازماني با هدف كسب دانش،مهارت آموزي و يادگيري سازماني و در نهايت ايجاد مزيت رقابتي براي سازمان مي باشد (عدلي،۱۳۸۳).

پایان نامه مدیریت دانش doc

۳-۳- عناصر بنيادين مديريت دانش
مديريت دانش داراي هشت عنصر بنيادين است:
۱٫شناسايي دانش
داشتن تصوير روشن از محيط بيروني و دروني و تحليل آنها منجر به شناسايي دانش مي شود. شفافيت دروني و بيروني دانش با ارائه تصويري از فهرست ها ، اطلاعات، منابع ، درون دادها و عوامل مرتبط با يك سازمان مثل دانشگاه بدست مي آيد.
۲٫كسب دانش
بدست آوردن دانش ها و مهارت هايي كه در حال حاضر در دسترس نيست و از طريق ارتباط با مشتريان و متخصصان بيرون از سازمان كسب مي شود.
۳٫توسعه دانش
ساختن تخصص ها، مهارت ها، توليدات، ايده ها، خلاقيت ها و فرايندهاي بهتر، جديدتر و كارآمدتر، توسعه دانش ناميده مي شود.به عنوان مثال بخش تحقيق و توسعه شركت ها يا بخش هاي پژوهشي دانشگاه ها به توسعه دانش مي پردازد.
۴٫به اشتراك گذاشتن و توزيع دانش
انتقال دانش به مكان ها و افراد معين اهميت زيادي دارد.
۵٫بهره گيري از دانش
تضمين كاربرد دانش در فعاليت هاي روزمره سازمان و اينكه از دانش موجود به طور مؤثر و مفيدي براي حل مشكلات سازمان استفاده شود بهره گيري از دانش است.
۶٫نگهداري از دانش
آيا از همه اطلاعات ، دانش ها، تجارب و تخصص هاي ارزشمند سازمان كه ذخيره هاي سازمان هستند استفاده مي شود؟ فرايندهاي گزينش،ذخيره سازي و روزآمدكردن دانش ها بايد با مديريت خاص سازماندهي شود.

دانلود پایان نامه مدیریت دانش و کاربردهای آن در قالب ورد قابل ویرایش و پرینت در ۵۴ صفحه به قیمت ۲۰۹۰۰ تومان که بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود نمایش داده می شود.

دانلود پایان نامه مدیریت دانش و کاربردهای آن

مدیریت دانش و کاربردهای آن

۱- مقدمه
از اواخر قرن گذشته میلادی تا زمان حال، بحث مدیریت دارایی های نامشهود سازمان به عنوان بخشی از منابع حیاتی سازمان بسیار مورد توجه واقع شده است. از بین این دارایی ها، دانش بیشترین توجه را به خود معطوف ساخته و به عنوان مهم‌ترین دارایی نامشهود سازمان مورد تاکید قرار گرفته است. اکنون بحث مدیریت دانش به یکی از موضوعات اصلی در پژوهش های مدیریت در سراسر دنیا تبدیل شده است (ون کراگ و نوناکا، ۲۰۰۰) و آن را به عنوان ابزاری کلیدی برای مدیریت کردن اطلاعات و ابزاری راهبردی برای مدیریت (مارتنسون، ۲۰۰۰) و راهی موثر برای کسب مزیت رقابتی پایدار (بونکن و یو، ۲۰۰۲) می دانند. در عصر حاضر، شتاب تغییرات در علوم و فناوری های پیشرفته، به قدری فزونی یافته است که شتاب نوآوری محصولات تولید شده با فناوری و ایجاد دانش و توسعه آن، از سرعت یادگیری بشر فراتر رفته است (Nevo and Chan 2007).

همچنین، شرکت‌های موفق امروزی شرکت‌هایی هستند که به طور پیوسته برای حل مسائل جدید و ناآشنا، دانش جدید را کشف و یا خلق کنند و این دانش را به صورتی هدفمند و نظام یافته و متناسب با اهداف تخصصی راهبردی در تمامی لایه ها و بخش های مختلف سازمان توسعه دهند و به دنبال تبدیل آن به فناوری و محصولات جدید باشند (نوناکا و تاکوچی، ۱۹۹۵). از طرفی دیگر، در اقتصاد امروز، رقابت دیگر شرکت در برابر شرکت نیست، بلکه این زنجیره های تامین هستند که به رقابت با هم می پردازند (هالت و همکاران، ۲۰۰۷).

مقدمه پایان نامه مدیریت دانش و کاربردهای آن :

مدیریت دانش و کاربردهای آن

دانلود رایگان پایان نامه مدیریت دانش

پایان نامه مدیریت دانش

جهت دانلود پایان نامه مدیریت دانش و کاربردهای آن از لینک زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
54 WORD 18,900 تومان

دانلود پایان نامه مدیریت دانش و کاربردهای آن



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها