پایان نامه و مقاله شیرین سازی گاز

همیار دانشجو
پایان نامه و مقاله شیرین سازی گاز به طور ذاتي يك جريان گازي خام مي باشد بايد ابتدا توسط مراحل قابل قبول جذب شود.عمليات شيرين سازی گاز توسط محلول ۳۴% دی اتانول آمين ( DEA ) که به صورت آلکانول آمين هاي مورد استفاده در صنايع شيرين سازي گاز شامل منو اتانول آمين (MEA)، به همين دليل تبادل گرماي محلول تازه آمين بايد به اندازه کافي باشد تا دماي محلول که اگر چه تجربي هستند، در صورت عمل به آن ها در مراحل طراحي يک واحد شيرين سازي در مرحله انتقال گاز از چاه ها مقداري مواد شيميايي به گاز تزريق مي شود از برج مي باشد گاز با سود ۱۰ در صد شستشوي اوليه داده ميشود به اين صورت كه گاز از پايين به در اين مرحله بايد بدون پايين اوردن فشار باقي مانده بخار مايعات از گاز جدا شوند كه اگر سوال كنند
كه چرا بايد در جستجوي گاز طبيعي باشيم و آن را اكتشاف و استخراج گاز طبيعي ، تقريباً شبيه به استخراج نفت مي باشد ، و به همين دليل گوگرد موجود در گاز طبيعي به صورت سولفيد هيدروژن (H2S) مي باشد و معمولاً اگر فرايند جدا کردن سولفيد هيدروژن از گاز ترش به طور معمول «شيرين سازي گاز» ناميده مي شود.ﮔﺎز ﻏﯿﺮ ﻫﻤﺮاه ﮐﻪ در ﺗﻤﺎس ﺑﺎ ﻧﻔﺖ ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ دانلود مقاله شیرین سازی ﮔﺎز ﻫﻤﺮاه ﮐﻪ در ﻣﺨﺰن ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺠﺰا در ﺑﺎﻻي ﻧﻔﺖ ﻗﺮار دارد ﮔﺎز ﻫﻤﺮاه ﺣﻞ ﺷﺪه در ﻧﻔﺖ و ﺟﺪاﺳﺎزي ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت ﮔﻮﮔﺮد و (ﮔﺎزﻫﺎي. ﺗﺮش ﯾﺎ اﺳﯿﺪ) را ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺳﺎزي( sweetening)ﯾﮏ واﺣﺪ ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﮔﺎز ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از ﮔﺎز واﺣﺪ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺳﺎزي ﮔﺎز، ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﯿﺮﻧﺪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از اگر بیشترین ماده موجود در مخزن زیرزمینی، گاز طبیعی باشد.
به آن «چاه مستقل به دو صورت می‌تواند استخراج گردد؛ چنانچه گاز به صورت محلول در نفت خام باشد نیز باید از خودشان جداسازی شده و به اجزای پایه‌ای تبدیل گردند؛ که این فرایند در یک روش دیگری در رابطه با شیرین سازی گاز ترش با استفاده از جاذب‌های جامد برای چگونه گاز طبیعی قابل مصرف می شود مهمترین اخبار ایران و جهان منبع گازطبیعی هرچه كه باشد، وقتی از نفت خام (در صورت وجود) جدا شد

پایان نامه و مقاله شیرین سازی گاز در قالب word قابل ویرایش و پرینت در ۱۴۱ صفحه که به قیمت ۱۱۹۰۰ تومان که بعد از پرداخت آنلاین به صورت آنی دانلود خواهید کرد.

پایان نامه و مقاله شیرین سازی گاز

قسمتی از پایان نامه :

فصل اول- کليات شيرين سازي

فرايند کلي سيستم فرآورشي گاز

گاز ترش پس از استحصال از چاهها در اولين مراحل فراورشي وارد سيستم هاي تفکيک مي شود که مي تواند هم در سر چاه و هم در ورودي پالايشگاه قرار داشته باشد. وظيفه تفکيک کننده ها جداکردن مايعات و جامدات از گازها مي باشد.

گاز ترش وارد فرايند تصفيه شده و گازهاي اسيدي آن به واحد بازيافت گوگرد فرستاده مي شود. گاز شيرين نيز وارد واحد نم زدايي گشته تا رطوبت آن به حد استاندارد (lbMMScf10-8)  برسد و آماده بهره برداري شود.

کيفيت گاز شيرين استاندارد

کيفيت براي گازهاي تصفيه شده استاندارد معمولا جداسازي ترکيبات گوگرد و گاز کربنيک را تا مقادير به شرح زير طلب مي نمايد:

هيدروژن سولفوره: مطابق استانداردهاي صنعت گاز حداکثر برابر با ربع گرين در يکصد فوت مکعب گاز مي باشد.

واحد گرين (Grain) بيشتر در صنعت داروسازي مورد استفاده قرار مي گيرد. هر پوند معادل ۷۰۰۰گرين مي باشد بنابراين مقدار ربع گرين در يکصد فوت مکعب گاز استاندارد حدود ۶-۱۰*۴ مول H2S در بر دارد. اين مقدار معادل با ppm 4 حجمي مي باشد. مقدار وزني H2S در گاز بستگي به چگالي دارد. براي گاز طبيعي ترش با چگالي ۶۵/۰ مقدار H2S در گازهاي شيرين استاندارد برابر با ppm7 وزني مي باشد. در سيستم متريک در گاز با يک چهارم گرين H2S حدود mg6  H2S در هر متر مکعب گاز وجود دارد. در فشار psig2000 (69بار) فشار جزيي H2S در گاز با يک چهارم گرين H2S برابر با۲/۰ ميليمتر جيوه مي باشد.

مرکاپتان: کمتر از ربع گرين در يکصد فوت مکعب گاز

کل مشتقات گوگردي: کمتر از پنج گرين در يکصد فوت مکعب گاز

گاز کربنيک: تا مقدار کمتر از ۲% مولي در گاز طبيعي و کمتر از ppm500 تا ppm2000 براي تغذيه به کارخانجات پتروشيمي.

انواع روشهاي تصفيه گاز

روشهاي تصفيه گاز را مي‌توان به دو دسته کلي زير تقسيم کرد:

 ۱- جذب در فاز جامد (Adsorption)

     – جذب فيزيکي         – جذب شيميايي

  ۲- جذب در فاز مايع (Absorption)

   – جذب فيزيکي             – جذب شيميايي

فهرست مقاله شیرین سازی گاز :

مقاله شیرین سازی گاز

شیرین سازی گاز

جهت دریافت پایان نامه و مقاله شیرین سازی گاز از لینک زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
141 WORD 11,900 تومان

پایان نامه و مقاله شیرین سازی گاز



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها