دانلود پایان نامه ارزیابی عدالت و اعتماد سازمانی بر عملکرد کارکنان

دانلود پایان نامه ارزیابی عدالت و اعتماد سازمانی بر عملکرد کارکنان بیمارستان در قالب ورد در ۱۲۰ صفحه به قیمت ۱۲۹۰۰ تومان گه بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود نمایش داده می شود.این پایان نامه قابل ویرایش و پرینت است.

بررسی عدالت و اعتماد سازمانی بر عملکرد کارکنان :

بررسی عدالت و اعتماد سازمانی بر عملکرد کارکنان

قسمتی از فصل دوم این پایان نامه :

مقدمه

مطالب این فصل شامل دو بخش اصلی می باشد.

الف:مبانی نظری تحقیق که شامل مطالبی در مورد عدالت سازمانی، اعتماد سازمانی و عملکرد شغلی می باشد.

ب: پیشینه تحقیق که شامل مرور تحقیقات مرتبط با موضوع تحقیق در داخل و خارج کشور می باشد.

الف) عدالت سازمانی

واژه عدالت سازماني براي اولين بار توسط گرين برگ در دهه ۱۹۷۰ بيان گرديد. در آخرین دهه قرن بیستم بیشتر توجهات اندیشمندان و پژوهشگران حول محور عدالت سازمانی به عنوان یک مفهوم مهم و موضوع اصلی تحقیق در روانشناسی صنعتی و سازمانی بوده است.عدالت در سازمان بیانگر برابری و لحاظ رفتار اخلاقی در یک سازمان می باشد (کرپانزانو[۱]،۱۹۹۷).

رفتار منصفانه خواسته ای است که همه ی کارکنانی که وقت و انرژی خود را در یک سازمان صرف می کنند از سازمان انتظار دارند. این انتظارات باعث می شود که رهبران تمایل بیشتری به تأکید بر رعایت انصاف داشته باشند. سؤال این است، زمانی که مدیران به این انتظارات توجهی ندارند چه اتفاقی ممکن است.گرینبرگ  نتیجه گرفت مدیرانی که این هنجارها را به وسیله رفتارهای غیر منصفانه نقض می کنند باعث می شوند کارکنانشان واکنش منفی نسبت به این رفتار نشان دهند.

بنابراین انعکاس عدالت در رفتار مدیران باعث می شود که شرایط خوبی هم برای سازمان و هم کارکنان به وجود آید (گرینبرگ،۱۹۹۳) مطالعات اخیر در زمینه عدالت سازمانی، بر تئوری عدالت و نتایج عدالت تأکید داشته اند. با توسعه مطالعات در زمینه­ی عدالت، کانون تأکید از عدالت نتیجه ای (برابری نتایج) به سمت عدالت اجتماعی (برابری رویه ها و رفتار منصفانه با افراد) گرایش پیدا کرد. برخی از مطالعات اخیر نشان می دهد که عدالت اجتماعی نیز مانند عدالت نتیجه­ای (توزیعی) مهم است و بین عملکرد مدیریتی و رفتار کارکنان رابطه وجود دارد (مسترسون[۲]،۲۰۰۰، به نقل از رامین مهر وهمکاران،۱۳۸۸).

 

فرناندز[۳] به نقل از گرين برگ بيان مي دارند كه عدالت سازماني به رفتارهاي منصفانه و عادلانه سازمان ها با كاركنانشان اشاره داشته، معمولا در بر گيرنده سه جزء متفاوت است كه عبارتند از عدالت توزيعي، عدالت رويه اي و عدالت تعاملی (مراوده ای) (فرناندز و همکاران، ۲۰۰۶).

 

عدالت توزیعی :

به قضاوت برابري توزیع نتایج مثل سطح پرداخت یا مقیاس و فرصتهای ارتقا در یک بافت سازمانی اشاره دارد. این تئوري بیان می کند که افراد تعادل نسبی نتایج مطلوب را در نظر می گیرند و داده- ستاده نسبی خود را با همکاران خود را با همکاران خود مقایسه می کنند.رالز(۱۹۷۱) به طور دقیق تصورات عدالت را تشریح می کند. بر طبق  گفته هاي وي زمانی که نابرابري در انتظارات وجود دارد، افراد ضعیف در سازمان ممکن است بدتر نیز بشوند. در این موقع تنها کاري که سازمان باید انجام بدهد این است که بخش هایی از سازمان که در آن توزیع به صورت نابرابر انجام می شود، شناسایی و از آن جلوگیري به عمل آید (کروپانزانو و فولگر، ۱۹۹۱ ، ص ۱۳۸ )

ميزان زيادي از تحقيقات در مورد عدالت در زمينه‌هاي سازماني بر توزيع پرداخت ها و يا پاداش‌هاي مرتبط با كار تمركز مي‌نمايد كه از تئوري برابري منتج شده است.  هنگامي كه کارکنان سازمان در مورد ميزان تناسب، درست و اخلاقي بودن ستاده های خود از سازمان، قضاوت مي‌كنند در واقع ميزان رعايت عدالت توزيعي در سازمان را مورد داوري قرار ميدهند.

به دليل فقدان استانداردهاي عيني، تصميم‌گيري در مورد ميزان رعايت عدالت توزيعي، دشوارتر از آن چيزي است كه ممكن است در وهله اول به نظر آيد و به همين دليل براي قضاوت در اين مورد، افراد بايد يك الگو يا چارچوب مرجع را در نظر بگيرند. بايد توجه داشت كه عدالت توزيعي فقط محدود به عادلانه بودن پرداخت‌ها نمي گردد بلكه مجموعه گسترده‌اي از پيامدهاي سازماني از قبيل ارتقاها، پاداش‌ها، تنبيه‌ها، برنامه‌هاي كاري، مزاياو ارزيابي هاي عملكرد را در بر مي‌گيرد. عدالت توزيعي در اصل بر مبناي اصل مبادله قرار مي‌گيرد. افراد به آنچه با خود به سازمان آورده‌اند به منزله مبادله‌اي در قبال آنچه دريافت كرده‌اند، مي‌نگرند (لامبرت[۴]،۲۰۰۳).

 

سه قاعده در عدالت توزیعی مورد توجه است: ۱)  عدالت و انصاف؛ جبران عادلانه مبتنی بر سهمیا آورد­های هر یک از افراد صورت گیرد.۲) مساوات­؛ هر عضو گروه اجتماعی نتیجه یکسانی را دریافت دارد؛ ۳) نیاز؛ نیازمند­ترین فرد بیشترین میزان جبران را دریافت دارد (چلادورای،۲۰۰۵، ترجمه طالب پور و لعل بذری، ۱۳۸۷).

اصل انصاف[۵]

تأکید این نظریه بر این است که افراد وقتی انصاف را درک می­کنند که پیامدها یا پاداش آنها با دیگر افراد قابل مقایسه باشد. این اصل همچنین خاطر نشان می­کند که در ارزشیابی انصاف یا برابری، افراد نباید تنها به پاداش­های دریافتی واقعی خود بنگرند بلکه باید به کمک­هایی که از دیگران نیز دریافت می­دارند، توجه نمایند. در حقیقت مبنای این مقایسه میزان دریافتی فرد به نسبت سهمش در سازمان، در مقایسه با دریافتی دیگران می­باشد.

اصل انصاف در عدالت این مسأله را مطرح می­کند که منابع و پاداش­های سازمان باید بر اساس تلاش و همکاری آنها در سازمان توزیع شود. از این رو یک مربی دانشگاهی که همواره قهرمانی را در پرونده خود ثبت می­کند و برای دانشگاه شهرت، اعتبار و فداکاری می­آفریند، احتمالا باید با مربی دیگری که در این مورد همیشه عقب می­ماند، فرق داشته باشد و پاداش بیشتری دریافت کند (همان منبع).

بيشتر كارمندان در مورد اصل انصاف به عنوان اساس عدالت سازماني توافق نظر دارند، به اين معني كه منابع و پاداش­ها بايد بر اساس همكاري افراد و گروه­ها توزيع شود. در مثال مربيان شايد بعضي­ها بگويند كيفيت مربيگري و نه تعداد برد وباخت­ها، بايد به عنوان اساس مشاركت آنها در سازمان شناخته شود. بر اساس آن توزيع منابع و پاداش­ها صورت مي­گيرد. به همين شكل يك سازمان ورزشي داوطلب كه هدفش ارائه خدمات به جامعه می­باشد، بايستي نسبت به كساني كه در پشت صحنه فعاليت مي­كند، بيشتر مورد توجه قرار گيرند(همان منبع).

 

اصل مساوات[۶]

در حالي كه در سازمان­ها از اصل انصاف در بين اصول عدالت توزيعي بيشترين استفاده مي­شود، با اين حال سازمان­ها از اصل مساوات هم استفاده مي­كنند. بر اين مبنا كه توزيع پاداش­ها ومنابع سازماني بايد به مساوات در بين همه افرادي كه حائز شرايط هستند، باشد. اتحاديه­هاي صنفي در سطح وسيعي از اصل مساوات به عنوان يك اصل توزيعي حمايت مي­كند. در مذاكرات و چانه­زني­هاي آنها با مديريت پيرامون افزايش حقوق ممكن است كه آنها به حقوق و مزاياي مساوي همه كاركنان تأكيد كنند. آنها ممكن است نوع شغل و عملکرد مشابه كاركنان را بهانه قرار دهند. به طور مثال، در یک خط مونتاژ ممکن است کارکنان آن بخش همگي كار مشابهي را انجام دهند در چنين شرايطي سازمان بايد به همگي، حقوق و پاداش يكسان بدهد. اين مسأله در مورد كارگران واحد­هاي صنعتي كه يك كار واحد را انجام مي­دهند، صادق مي­باشد. به عنوان نمونه افزايش حقوق در ادارات دولتي براي افرادي كه در يك پايه شغلي هستند برابر است.

 

از منظري ديگر، اصل مساوات در برخي از شرايط قابل توجيه و حتي لازم و ضروري است به عنوان مثال اصل انصاف موقعي معني مي­يابد كه سازمان به روشني  مشاركت وهمكاري سازمان را در تخفيف پاداش­هايش در نظرداشته باشد و همكاري مشاركت يك فرد را از مشاركت افراد ديگر جدا­كند و به طور عيني و مشخص آن را اندازه­گيري كند. مربيان تيم­هاي ورزشي دانشگاهي را در نظر بگيريد. برد مسابقات می تواند معیار همکاری و کمک مربیان در برنامه­های ورزشی تلقی شود. ممكن است دانشگاه به اين مربيان بر اساس درصد برد و ميزان موفقيت تيم­هاي آنها پاداش بدهد.

اگر بيشتر از يك مربي نظير مربيان فوتبالي كه تمايل به دفاع دارند، وجود داشته باشد، سازمان براي شناخت سهم آنها از موفقيت، با مشكل بيشتري رو به رو است. بنابراين مربيان آن واحد بايد اضافه حقوق مساوي دريافت كنند به جاي آن كه آن­قدر به اين نوع طبقه بندي(برد و باخت) توجه نشان دهيم. از منظر ديگر برخی دانشگاه­ها ممکن است مبنای مشاركت مربيان خود را توسعه، كيفيت رهبری و رفتار مدنی ورزشكاران قرار دهند. در حالي كه اين مشاركت شرافتمندانه مي­باشد ولي براي دانشگاه به آساني قابل اندازه گيري نمي­باشد.بنابراين چنين دانشگاه­هايي ممكن است به همه مربيان خود اضافه حقوق برابري پرداخت كند (همان منبع).

 

اصل نیاز[۷]

سومین اصل مهم عدالت توزیعی این است که منابع و پاداش­ها باید بر اساس نیازهای افراد و واحدهای مختلف توزیع شود. نمونه بارز کاربرد اصل نیاز، افزایش حقوق بر اساس تعداد فرزندان تحت تکفل هر کارمند است. این بحث بسیار ساده می­باشد، کارمندی که تعداد فرزندانش بیشتر است به پول بیشتری جهت حمایت از آنها نیاز­ دارد. در حقیقت سیستم مالیات بر درآمد بسیاری از کشورها این اصل را به کار می­گیرد. هر مالیات دهنده به تعداد افراد تحت تکفل خود از معافیت­های بیشتری بهره می­برد.

در همین راستا راولز[۸] (۱۹۷۱) «اصل تفاوت» را مطرح نمود که بر اساس آن توزیع منابع باید به حدی باشد که شرایط نسبی افرادی از جامعه که وضع نامساعدی دارند را بهبود بخشند. البته این مسئله پذیرفته است که شرایط افراد مرفه جامعه با این شروط برتر می­شود. به هر حال در یک محیط سازمانی نیازهای شخصی نمی­تواند معیاری کامل برای توزیع منابع باشد. البته نیازهای شخصی می­تواند بر اساس حقوق و مزایای اضافی هر فرد (مثل بیمه پزشکی که هر خانواده­ای را در هر اندازه پوشش می دهد) باشد.

در کل نیازهای هر شخص یا واحد باید از منظر عملکرد آن شخص یا واحد نگریسته شود. یعنی یا افراد یا واحدهای خاص ممکن است برای اجرای وظایف محوله خود به منابع خاصی نیاز داشته باشند. بطور مثال یک تیم هاکی نسبت به یک تیم والیبال برای چوگان­های شکسته یا اجازه زمین بازی نیاز به بودجه بیشتری دارد، در حالی که هر دو تیم از لحاظ اهمیت کارشان مشابه هستند ولی توزیع منابع (یعنی بودجه) به علت تفاوت نیازهایشان با هم فرق دارد. به همین شکل بودجه تلفن راه دور واحد بازاریابی بیشتر از واحد اماکن ورزشی می­باشد. زیرا کارمندان واحد بازاریابی برای انجام وظایف خود نسبتاً نیاز بیشتری به تلفن راه دور دارند (چلادورای، ۲۰۰۵،ترجمه طالب پور و لعل بذری، ۱۳۸۷).

 

عدالت رویه ای:

ادراکات انصاف در سازمان صرفا تحت تأثیر نتایج نیست، بلکه تحت تأثیر فراگرد مورد استفاده براي تحقق نتایج نیز هست. نظریه عدالت رویه اي  مطرح می کند افراد می توانند نگاهی فراتر از نتایج تصمیم کوتاه مدت داشته باشند. بنابراین نتایج نامطلوب قابل قبول به نظر می رسد، زمانی که تصور این است که فراگرد مورد استفاده منصفانه، بوده است گرینبرگ[۹](۱۹۸۷ص۱۲).

اجراي عدالت مستلزم اتخاذ رویه هاي عادلانه است. یعنی صرف نظر از اینکه اساس و محتواي قانون باید عادلانه باشد، فراگردي که قرار است عدالت از آن منتج شود نیز باید عادلانه باشد؛ رعایت عدالت و انصاف در رویه اجرا باید فرصت مساوي براي همگان فراهم آورد. از این رو می توان گفت عدالت مستلزم صراحت قوانین است و رویه اجراي قوانین زمانی عادلانه است که امکان بهره مندي از قانون را به سهولت در اختیار همگان قرار دهد. بارون و گرینبرگ معتقدند که دانشمندان دو جنبه براي عدالت رویه اي در نظر گرفته اند:

جنبه ساختاري عدالت رویه اي: این جنبه از عدالت رویه اي به بررسی این امر می پردازد که تصمیم ها چگونه باید اتخاذ گردند تا منصفانه به نظر برسند. توجه به این نکته حایز اهمیت است که این جنبه به بررسی اینکه تصمیم ها چه باشند، نمی پردازد، بلکه این امر را بررسی می نماید که تصمیمات چگونه اتخاذ گردند.

جنبه اجتماعی عدالت رویه اي: گرین برگ اعتقاد دارد که گرچه جنبۀ ساختاري عدالت رویه اي، اهمیت شایانی دارد اما همه مباحث در زمینه عدالت رویه اي را در بر نمی گیرد؛ به عبارت دیگر هنگام قضاوت در مورد میزان رعایت عدالت در رویه هاي سازمانی، کیفیت رفتار بین شخصی تصمیم گیرندگان با کارکنان سازمان به منزله یک عامل کلیدي در نظر گرفته می شود (گرینبرگ و بارون، ۲۰۰۰ : ۱۴۷).

پيش از اين، ميزان رعايت عدالت در توزيع عواید تنها تعيين كننده عدالت سازماني در نظر گرفته مي‌شد؛ اما به موجب تغييرات ايجاد شده، عدالت ادراك شده از فرایندهايي كه به موجب آن ها ستاده ها تخصيص مي‌يابند نيز مهم ارزيابي گرديد و در بسياري از موارد به مثابه مهمترين عامل تعيين كننده ادراك عدالت سازماني در نظر گرفته شد. ليند و تيلور[۱۰] عدالت رويه‌اي را به منزله رعايت عدالت در فرایندهايي كه توسط آن ها، پيامد ها تخصيص مي‌يابند، تعريف مي‌كنند (کاراش واسپکتور،۲۰۰۱)[۱۱].

شواهد نشان مي‏دهد كه در سازمان‏هايي كه كاركنان اعتقاد دارند فراگردهاي تصميم‏گيري، ناعادلانه است، آن‏ها نسبت به كارفرمايانشان تعهد كمتري نشان داده، كم كاري بيشتري نموده، قصد و نيت آنها براي ترك خدمت افزايش مي‏يابد، عملكرد كاهش يافته و رفتارهاي تبعي سازماني به ميزان كمتري مشاهده مي‏ِشود (عباسپور،۱۳۸۵).

اين ادراك از غير منصفانه بودن رويه‏ها، حتي مي‏تواند بيشتر از پيامدهاي غير عادلانه منجر به رنجش و خشم كاركنان گردد. در حالي كه رويه‏هاي منصفانه باعث مي‏شود كه افراد هنگام مواجهه با پيامدهاي نامطلوب، احساس رضايت بيشتري نمايند (لامبرت،۲۰۰۳).

محققان دريافته‏اند كه رعايت عدالت رويه‏اي مي‏تواند به منزله يك منبع رضايت و ارزيابي‏هاي مثبت از سازمان در نظر گرفته شود و در صورت رعايت عدالت رويه‏اي در سازمان، افراد تمايل بيشتري خواهند داشت تا منافع فردي كوتاه مدت خود را تابع منافع گروه يا سازمان نمايند (عباسپور،۱۳۸۵).

 

فهرست پایان نامه ارزیابی عدالت و اعتماد سازمانی بر عملکرد کارکنان :

12212-Download the end of a performance of employees

22222-Download the end of a performance of employees

3333-Download the end of a performance of employees

جهت دانلود پایان نامه ارزیابی عدالت و اعتماد سازمانی بر عملکرد کارکنان از لینک زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
120 WORD 16,900 تومان

دانلود پایان نامه ارزیابی عدالت و اعتماد سازمانی بر عملکرد کارکنان



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها