پایان نامه تاثیرات قیمت نفت بر اقتصاد ایران

دانلود پایان نامه تاثیرات قیمت نفت بر اقتصاد ایران در قالب ورد و با بهترین کیفیت در ۹۱ صفحه با قابلیت ویرایش و پرینت به قیمت ۶۹۰۰ تومان که شما عزیزان بلافاصله بعد از پرداخت می توانید این پایان نامه را دانلود کنید.

تاثیرات قیمت نفت بر اقتصاد ایران

تاثیر قیمت نفت بر اقتصاد ایران

اثر قیمت نفت بر اقتصاد ایران

قسمتی از پایان نامه (صفحه ۴۳)

۲-۱۶-۲- کاهش سهم و نقش ایران در سازمان اوپک
ایران نخستین تولید کننده نفت در منطقه بود و در حال حاضر نیز پس از عربستان سعودی، ایالات متحده و روسیه چهارمین تولید کننده بزرگ به شمار می آید. ظرفیت تولید فعلی ایران حدود ۴/۲میلیون بشکه در روز است. با توجه به ذخیره بالغ بر ۱۱۰ میلیارد بشکه ای نفت و ۲۱ تریلیون متر مکعبی گاز (۱۶۱۵ درصد کل گاز دنیا)انتظار این بوده که ایران همواره قدرتی موءثر و صاحب نقش در منطقه اوپک باشد. این نقش تا اوایل دهه ۱۹۸۰ پایدار بود ولی با وقوع انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و مشکلات ناشی از ترمیم خرابی های جنگ، ایران از عربستان سعودی عقب افتاد.
ایران طی دو دهه پس از انقلاب حدود ۲۸۰ میلیارد دلار نفت فروخته در حالی که عربستان سعودی حدود پنج برابر ایران (۹۸۰میلیارد دلار) فروش نفت داشته است این امر معلول سرمایه گذاری هنگفت عربستان سعودی برای ظرفیت سازی صدور نفت بود، در حالی که ایران برای حفظ تولید در همین سقف فعلی (۴/۲ میلیون بشکه) با مشکلات متعددی مواجه است. با چنین سقفی ایران حدود چهارده درصد تولید اوپک را در اختیار دارد. در حالی که این میزان در سال های جنگ تحمیلی ۱۳/۳درصد و طی مقطع (۵۷۱۳۵۰) حدود نوزده درصد بود.
گفتنی است اگر سهم ایران در سازمان اوپک تقلیل یابد، این سهم روزانه خزاین کشورهایی خواهد شد که میزان ذخیره نفتی آنها نزدیک ایران است. کویت، عراق و امارات متحده عربی کشورهایی هستند که تقریباً به اندازه ایران نفت دارند با این تفاوت که سرمایه گذاری آنها برای گسترش استخراج نفت زیاد است و درآمد حاصله بین تعداد اندکی از جمعیت (اغلب غیربومی) توزیع می شود. ولی ایران سهم کمی در سرمایه گذاری دارد و مجبور است اندک عایدات حاصله را بین حدود هفتاد میلیون نفر (سال ۱۳۸۰) توزیع کند. از این رو نوسان سهم در اوپک برای ایران صبغه ای امنیتی می یابد.

پیامدهای کاهش قیمت نفت بر اقتصاد ایران

تاثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد ایران

جهت دانلود کامل پایان نامه تاثیرات قیمت نفت بر اقتصاد ایران از لینک زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
91 WORD 6,900 تومان

پایان نامه تاثیرات قیمت نفت بر اقتصاد ایران



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها