مقاله درباره مستثنیات دین

دانلود مقاله درباره مستثنیات دین در قالب word به قیمت ۴۹۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.تعداد صفحات این مقاله ۸۸ صفحه می باشد.

مقاله در مورد مستثنیات دین

مقاله در مورد مستثنیات دین

مقدمه:

قرض در لغت به معنی قطع کردن و بریدن است، چه آنکه مقرض قطعة از مال خود را جدا می‌کند به مقترض می‌دهد و در اصطلاح چنانکه ماده ۶۴۸ ق.م می‌گوید، قرض عقدی است که به موجب آن احدطرفین مقدار معینی از مال خود را به طرف دیگر تملیک می‌کند که طرف مزبور مثل آن را از حیث مقدار جنس و وصف رد نماید و در صورت تعذر رد مثل قیمت یوم‌الرد را بدهد.

چنانکه در مادة بالا تصریح شده قرض عقدی از عقود مفید است و علاوه بر شرایط اساسی برای صحت معامله مذکور ماده ۱۹۰ ق.م در انعقاد عقد قرض شرائط خاصه دیگری لازم است که در مورد دین بیان می‌کنند که دین جنبه منفی تعهد است که قائم به مدیون و متعهد باشد. همچنانکهطلب جنبه مثبت آن و قائم بدائن است و در این امر هیچگونه نظری سبب پیدایش آن نیست و فرقی نمی‌نماید که دین حاصل از تعهد باشد یا از شبه‌عقد یا از جرم حاصل شده باشد یا از شبه‎ آن و یا آنکه بوسیله قانون به وجود آمده باشد. قانون مدنی بسیاری از مسائل مربوط به دین را مبحث تعهدات و سقوط آن بیان نموده که قبلاً باید متذکر بود که از نظر تحلیلی تعهد رابطه‎ای بین متعهد (مدیون) و متعهد‌له (دائن) به وجود می‌آورد که متعهد‌له حق می‌دهد مورد تعهد را از تعهد مطالبه بنماید. این حق شخصی است و مستقیماً در مقابل مدیون می‌باشد به خلاف حق عینی که بر مال تعلق می‌گیرد و در مقابل تمامی افراد است ولی باید متذکر بود که حق شخصی مزبور و یا باصطلاح حقوقی حق دینی بی رابطه با اموال خارجی مدیون نمی‌باشد و شماعی بسیار رقیق و غیرمرئی نسبت با اموال مدیون دارد. بدین جهت در مورادی که شخصیت اقتصادی مدیون محو می‌گردد مانند مورد فوت یا ضعیف می‌شود. مانند مورد ورشکستگی آن شعاع غلیظ شده و حق وثیقه که یکی از اقسام حقوق عینی است نسبت به دارایی مدیون ایجاد می‌گردد. این تحول از خصایص حق مالی است و در حق غیرمالی مانند ولایت زوجیت و امثال آن یافت نمی‌شود.

تعریف مستثنیات دین:

برای تعریف مستثنیات دین ضروری است ابتدا واژه مستثنیات دین را جداگانه تعریف کرده و سپس به تعریف مستثنیات دین می‌پردازیم:

الف) دین

به فتح دال در لغت به معنای مقروض شدن و وام‌گرفتن آمده است.در اصطلاح حقوقی و فقهی دین عبارتست از اینکه هرگاه ذمه فردی در مقابل دیگری نسبت به پرداخت مال یا ادای حقی مشغول گردد و شخص متعهد و مکلف به ادا یا ایفای آن باشد دین بر عهده او ثابت است و عزم به ادای آن می‌باشددر اصطلاح حقوقدانان دین به همان معنا به کار رفته است.

دین عبارتست از تعهدی که بر ذمه شخصی به نفع کسی وجود دارد از حیث انتساب آن به بستانکار طلب نامیده می‌شود و از حیث نسبتی که با بدهکار دارد دین نامیده می‌شود.اصطلاح دین در مقابل عین به کار رفته که دین مال کلی فی الذمه را گویند ولی عین به مال ملموس و معین گفته می‌شود.

تعریف لغوی و اصطلاحی:

ب) مستثنیات دین

جمع واژه و اصلاً کلمه عربی است. اسم مفعول از مصدر استثناء می‌باشد. استثناء در لغت به معنی بیرون کردن، خارج دانستن … آمده است.در اصطلاح به معنای خارج کردن و اخراج چیزی از حکم ماقبل خود می‌باشد یا تخصیص برخی می‌باشد از جمله که داخل آن نباشد.

مثلاً در آیه شریفه لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل الا ان تکون تجاره عن تراض. از اکل مال به باطل استثناء شده است.

ج) مستثنیات دین

کمتر پیش آمده که مستثنیات دین تعریف شده باشد. مرحوم بجنوردی در کتاب قواعد الفقیه خود آن را چنین تعریف کرده است: «هی حوایج ضروریه التی محتاج المدیون فی معیشه» این تعریف واقعاً گویا نیست زیرا که مشخص نمی‌کند معیار برای لوازم ضروری چیست و ثانیاً این لوازم در چه زمانی باید ضروری باشد. در حالت عسر یا یسر؟ در بین حقوقدانان هم برخی از نویسندگان به تعریف مستثنیات دین پرداخته‌اند. یکی از نویسندگان با الهام از تعریف فقهی آن چنین می‌گوید: «آن بخش از اموال محکوم علیه مثل مسکن که مورد نیاز مبرم محکوم‌علیه و خانواده اوست و توصیف و فروش آن ممنوع است.

اصطلاحاً مستثنیات دین گویند.این تعریف خالی از اشکال نیست. اولاً چه کسی تعیین می‌کند که چه اموالی موردنیاز مبرم محکوم‌علیه است. آیا اعلام خود محکوم‌علیه مناط اعتبار است. آیا براساس قانون باید اموالی را از توقیف و فروش ممنوع ساخت یا دادگاه آن را تعیین می‌کند؟ در این تعریف مشخص نیست ولی از جهتی آن را در دسته‌ای از اموال مدیون مهمور نموده است درخور توجه است. یکی دیگر از نویسندگان کتب حقوقی آن را چنین تعریف می‌کند که: «مستثنیات دین عبارتند از آن دسته از اموالی مدیون که بر اساس قانون به هنگام اجرای احکام یا قرار سند لازم‌الاجرا علیه مدیون یا هنگام پرداخت تبرعی دین در صورتی که اموال دیگری از او یافت نشود و این اموال در رهن نباشد از توقیف ممنوع هستند.

جهت دانلود مقاله درباره مستثنیات دین از لینک زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
88 WORD 4,900 تومان

مقاله درباره مستثنیات دین



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها