دانلود جزوه دانش خانواده و جمعیت پیام نور

دانلود خلاصه کتاب دانش خانواده و جمعیت پیام نور با کیفیت بسیار عالی شامل نکات مهم درس بر اساس کتاب جمعی از نویسندگان از انتشارات معارف (منبع جدید)، به انضمام تست های تالیفی و مجموعه نمونه سوالات پیام نور این درس با پاسخنامه، که برای دانشجویان دانشگاه پیام نور آماده شده است.

خلاصه کتاب دانش خانواده وجمعیت پیام نور

قسمتی از خلاصه کتاب دانش خانواده و جمعیت پیام نور

فصل اول
۱-مهم ترین نیازهایی که شخص بیش از پیش در خود احساس میکند نیاز به همراهی از جنس مخالف است . از جمله مهمترین این نیازها عبارتند از:

اول . نیاز عاطفی
مزلو روانشناس انسانگرا، در بیان سلسله نیازهای انسان، سومین نیاز اساسی وی را تعلق پذیری و محبت می داند که از طریق رابطه صمیمی با یک دوست، محبوب ، همسر یا از طریق یک روابط اجتماعی در گروه برآورد میشود .

موری در مجموع نیازهای بیستگانه انسان، نیاز به پیوند جویی و همکاری نزدیک و لذتبخش او را با فردی که به وی شباهت داشته باشد یا او را دوست دارد یادآور میشود .

نیاز عاطفی به جنس مخالف در جوانی به اوج خود میرسد . در آموزه های دینی، برآورده شدن نیاز عاطفی و تأمین آرامش در چارچوب ازدواج توصیه و مجاز شمرده شده است .

دوم . نیاز جنسی یکی از مهمترین نیازهای زیستی، ارضای غریزه جنسی است .
مزلو نیاز فیزیولوژیک را اولین نیاز ضروری انسان برمیشمارد که شامل نیاز به غذا، آب و ارضای غریزه جنسی میباشد .
پاسخگوی نیازهای اساسی و تکوینی در وجود انسان، ازدواج است .
۲-آسیبهای قبل از ازدواج
اول . روابط آزاد با جنس مخالف >>> این روابط به معنای رفتار جنسی بر اساس میل و اراده خود فرد و رضایت طرف مقابل است و بجز رضایت دختر و پسر، محدودیت دیگری را نمیپذیرد. از این رو روابط جنسی خارج از چارچوب ازدواج بین طرفین پذیرفته میشود .

پیامدهای روابط آزاد با جنس مخالف عبارتند از :
اول . افسارگسیختگی امیال جنسی >>> زیاده روی در ارضای غریزه جنسی نه تنها باعث ارضای کامل نمیشود ، آسیب زا هم خواهد بود.
به تعبیر شهید مطهری در این مورد هر چه عرضه بیشتر گردد هوس و میل به تنوع افزایش مییابد .
دوم . احساس گناه
سوم . محرومیت از ارزشهای والایی وجودی
راجرز و مزلو هدف والای انسانی را خودشکوفایی میدانند و آلپورت تبدیل شدن به انسان کامل و پخته را غایت اصلی برمیشمارد .

فروم نیز تحقق بخشیدن به استعدادها و قابلیتها را هدف نهایی میداند . رسیدن به این اهداف مهم انسانی در گرو ارضای همه نیازهای انسانی به نحو مطلوب آن است . همچنین میگفت: هرچه انسانها در طول تاریخ، آزادی بیشتری به دست آوردند، بیشتر احساس تنهایی و انزوا کردند.

چهارم . بروز ناهنجاریهای اجتماعی
آزادی های جنسی، عامل مهمی برای بروز ناهنجاری های اجتماعی و جرم و جنایت است. الکسیس کارل میگوید : تمایلات جنسی، ارباب و فرمانروای بیچون و چرای افراد است. تاریخ ملتها مانند تاریخ
خانوادهها اغلب به چگونگی هوسهای جنسی آنها بستگی داشته و تعداد زیادی از مردان، ثروت و شرف خود را در راه غدد جنسی از دست داده اند .
پنجم . آسیب رساندن به زنان >>> بیشترین آسیبهای ارتباط آزاد متوجه زنان است .
ششم. بروز آسیبهای عاطفی >>> ارضای نیازهای عاطفی باید کنترل شده و قانون مدار باشد.
ایور موریش جامعه شناس غربی درباره لزوم قانون مندی و عواطف میگوید: جامعه باید اظهار عواطف را به سامان درآورد و هر فرد بفهمد که مهار خود و قبول مسئولیت در قبال حالات عاطفی چقدر اهمیت دارد .

مِی معتقد است عشق مراحلی دارد : از جمله میل روانی که از طریق پیوند با فردی عزیز به وجود می آید .
خانم لمبروزو تأکید دارد: مرد در دنیای عشق امیدوار است که قلب زن برای نخستین بار به روی او گشوده شده و اولین کسی باشد که در آستانه او راه مییابد و زن آرزومند است آخرین کسی باشد که در قلب مرد رسوخ کرده و در آن پناهگاه نیاز، برای همیشه جای گیرد .

هفتم. ظهور تنشهای روانی ارتباط آزاد با جنس مخالف گاه به وابستگی عاطفی دختر و پسر میانجامد. پس از مدتی که وابستگی ها شکل گرفت امکان جدایی از نظر روانی بسیار سخت و مشکل آفرین میشود و در چنین مواقعی جوانان به افسردگی شدید دچار میشوند.

مطالب مرتبط : دانلود نمونه سوالات دانش خانواده و جمعیت

جهت دریافت خلاصه کتاب دانش خانواده و جمعیت پیام نور از فرم زیر اقدام نمایید.

نوع فایل قیمت
pdf 4,900 تومان

دانلود جزوه دانش خانواده و جمعیت پیام نور



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امید
6 سال قبل

سایت عالیه