کتاب نظریه های کلاسیک جامعه شناسی تیم دیلینی

دوستان این کتاب را میتوانید از کتابخانه ها به صورت حضوری و آنلاین خریداری کنید.

نظریه پردازی در خصوص ماهیت جامعه و زندگی اجتماعی دست کم از زمان یونان باستان وجود داشته است. اما منطقی است که بگوییم منشأ نظریه های اجتماعی جامعه شناختی برآمده از اندیشه های فلاسفه یونان باستان نیست.

از نظر گارنر (۲۰۰۰) داستان جامعه شناسی با نیکولو ماکیاولی و شهریار آغاز می شود؛ کتابی که او در سال ۱۵۱۳ ، در اوج دوره رنسانس در ایتالیا منتشر کرد.در خلال سالهای ۱۴۵۰ تا ۱۵۲۵ ، اروپا تغییرات چشمگیری را تجربه می کرد. برای نمونه در سال ۱۴۵۳ ، ترکها قسطنطنیه (استانبول امروزی) را از چنگ یونان درآوردند و قدرت استفاده ماهرانه از توپهای جنگی و باروت را به نمایش گذاشتند. مدیترانه شرقی بخشی از جهان اسلام شد. در سال ۱۴۵۸ ، یوهان گوتنبرگ کتاب مقدس را ماشین چاپ قابل حمل خود منتشر کرد.

این اثر ماکیاولی بود که جرقه نظریه جامعه شناختی را زد. کتاب شهریار وی، در زمان انتشارش، کتابی بحث انگیز بود. چرا که دیدگاهی واقع گرایانه درباره اعمال انسان ارائه کرد و به مخالفت با اعتقاد دیرینه حقوق الهی شاهان و دیگران که قدرت «مشروع» را در اختیار داشتند پرداخت. شهریار مبتنی بر واقعیات – مشاهده مردم عادی- است، نه فقط ایدئال های اخلاقی. این از همان نوع کتابی هایی است که علوم اجتماعی نوین را تشریح می کنند، کتابی که جامعه را همانطور که در واقعیت وجود دارد وصف می کند، نه فقط آنطور که سرآمدان قدرت می گویند اینگونه است و یا باید اینگونه باشد.

هابز، لاک و روسو
پس از ماکیاولی، متفکران اجتماعی بسیاری به جامعه و رفتار انسانی پرداختند. سه تن از تأثیرگذارترین نظریه پردازان، تامس هابز، جان لاک و ژان ژاک روسو بودند.

دانلود خلاصه کتاب نظریه های کلاسیک جامعه شناسی تیم دیلینی

کتاب نظریه های کلاسیک جامعه شناسی تیم دیلینی



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها