دانلود جزوه روشهای تغییر واصلاح رفتار پیام نور

 

دانلود رایگان کتاب روشهای تغییر واصلاح رفتار پیام نور

خلاصه کتاب روشهای تغییر واصلاح رفتار پیام نور در قالب pdf با کیفیت بسیار خوب شامل نکات کلیدی و مهم به قیمت ۵۹۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

قسمتی از خلاصه کتاب روشهای تغییر و اصلاح رفتار پیام نور

اصطلاح تغییر رفتار، اولین بار توسط ادوارد ثرندایک در سال ۱۱۱۱به کار برده شد.
امروزه رویکرد تغییر رفتار که بر پایه اندیشه های اسکینر شکل گرفته است به صورت اثربخش ترین و پرکاربردترین روش برخورد با کودکان در خود مانده و عقب مانده درآمده است.

تغییر رفتار به مجموعه فنون و روشی هایی گفته می شود که برخاسته از روانشناسی (به ویژه روان شناسی یادگیری) است .
اصطلاح دیگری که به تغییر رفتار شباهت دارد، رفتار درمانی است.
رفتار درمانی، کاربرد اصول تجربی یادگیری برای تغییر رفتار ناسازگار و نامطلوب است.
یکی از تفاوتهای تغییر رفتار و رفتار درمانی به لحاظ شدت است .

معمولاً تغییر رفتار زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که مشکل خفیف است یا قصد، ایجاد رفتار مطلوب تازه ای است. در حالی که رفتار درمانی بیشتر در درمان اختلالات رفتاری بیماران روانی مورد استفاده قرار میگیرد.

اصطلاح دیگری که مشابه تغییر رفتار است، تحلیل رفتار کاربردی نام دارد. این روش با تغییر رفتار و رفتار درمانی مشترکات زیادی دارد. در تحلیل رفتار کاربردی، برای تقویت اعمال سازگارانه تر و تضعیف اعمال کمتر سازگارانه از پیامدهای رفتار استفاده میشود. معروف ترین افرادی که به تبیین رفتار پرداختند، عبارتند از: پاولف، ثرندایک، واتسون، اسکینر، تولمن و بندورا.
به رفتارهای غیرارادی، رفتارهای بازتابی نیز گفته می شود.
پاولف با آزمایش های خود فرایند شرطی شدن پاسخگر را آشکار کرد.
رفتارهای بازتابی به محرکى نیاز دارند که پیش از آنها می آید. به این محرک، محرک پیش آیند گفته می شود.
شرطی شدن، فرایند یادگیری تداعی هاست.
دو نوع شرطی شدن وجود دارد: پاسخگر و کنشگر، در واقع، محرکهای پیش آیند یا رویدادهایی که قبل از رفتار واقع می شوند به سرنخها نیز معروف هستند.

رفتار ارادی و پیامدها به رفتارهای ارادی، رفتارهای کنشگر نیز گفته می شود.
اسکینر معتقد بود که جاندار به جای این که صرفاً به محرکها واکنش نشان دهد، روی محیط عمل می کند.
رفتارهای غیرارادی یا بازتابی به وسیله محرک های پیش آیند فراخوان ایجاد می شوند. اما رفتارهای ارادی ، از شخص صادر می شوند.

محرک های پیش آیندی کنترل کننده رفتار ارادی همان محرکهای تمیزی هستند. تفاوت این دو محرک از نظر کنترل رفتار در آن است که محرک فراخوان الزاماً به ایجاد رفتار پاسخگر می انجامد، اما محرک تمیزی که همان محرک پیش آیند رفتار کنشگر است، صرفاً احتمال رفتار ارادی را افزایش می دهد.

از جمله نظریه پردازانی که در مورد رفتارهای نهان بیشتر کار کرده اند می توان به تولمن و بندورا اشاره کرد.
بنا به نظر تولمن، ما چیزهای زیادی درباره محیط مان میدانیم، اما تنها زمانی که نیاز داشته باشیم از این اطلاعات استفاده می کنیم.
سنجش رفتار به اندازه گیری، مشاهده و ارزیابی نظام دار تفکرات، احساسات و رفتارهای کودک در یک موقعیت یا بافت واقعی اشاره دارد.
در سنجش رفتار، اولین گام این است که رفتار را به بخش های کوچک و قابل مشاهده تقسیم کنیم .

مسئله عینی کردن در روش های تغییر رفتار چیزی شبیه تعریف عملیاتی در روش تحقیق است.
بنا به گفته سیف به روش های سنجش رفتاری روش های سنجش مستقیم گفته می شود.

پس از عینی کردن یک رفتار، آزمایشگر باید به مشاهده آن رفتار بپردازد. مهمترین ابزارها، مشاهده مستقیم رفتار در محیط طبیعی است.
رفتار هدف یا رفتار آماج، رفتاری است که مشاهده گر قصد دارد در حین مشاهده فراوانی، نیرومندی و شدت آن رفتار را تعیین کند .
نخستین مرحله تنظیم یک برنامه تغییر رفتار تعیین هدف برنامه است .
سیف در کتاب سنجش فرایندها و فرآورده های یادگیری، ابعاد رفتار را مشتمل بر موارد زیر میداند :
شکل ظاهری رفتار
شدت یا نیروی رفتار
نرخ یا فراوانی رفتار
طول مدت رفتار

مشاهده مستقیم رفتار مؤثرترین روش ارزیابی محسوب می شود.
مشاهده رفتاری برای سنجش رویدادهای گذرا که اثر پایداری از آن ها به جا نمی ماند، مناسب است.
جنبه های مختلف رفتار آماج ممکن است با استفاده از روش های مختلف ثبت رفتار اندازه گیری شوند. این روش ها عبارتند از ثبت مداوم، ثبت فراورده، ثبت فاصله ای و ثبت نمونه گیری زمانی.

در ثبت مداوم، مشاهده گر رفتار درمانجو را به طور مداوم مورد مشاهده قرار می دهد و هر رخداد رفتاری را ثبت می کند. در این روش مشاهده گر می تواند ابعاد مختلف رفتار آماج ، به ویژه فراوانی، دوام، شدت و نهفتگی آن را ثبت نماید.
حُسن روش های ثبت فرآورده در این است که خود شخص یا دیگران مدتها بعد از وقوع رفتار به آن مراجعه نموده و آن را مورد ارزیابی مجدد قرار می دهند.

روش ثبت فاصله ای و نمونه گیری زمان برای رفتارهایی که ابتدا و انتهای قابل تمایزی ندارند، مناسب است. این شیوه برای رفتارهایی نظیر از جای خود بلند شدن، داد زدن و روی میز کوبیدن نیز مفید است. در این روش، یک مقطع زمانی مشخص،مثلاً ۰۶دقیقه انتخاب می شود و به فاصله های ۱۶ثانیه ای تقسیم می شود. در خلال هر فاصله متوالی آموزگار وجود یا عدم وجود رفتار اماج را ثبت می کند.

در روش نمونه گیری زمانی هدف این است که بفهمیم رفتار چند بار طی یک دوره زمانی خاصی رخ می دهد.
طرحهای تحقیق رفتاری در طرح بازگشتی ، ابتدا رفتار فرد در شرایط عادی و بدون اعمال متغیر مستقل مورد مشاهده قرار میگیرد تا مشخص شود فرد در شرایط عادی چگونه عمل می کند .

در شرطی سازی پاولفی دو فرایند اساسی وجود دارد: فراگیری و خاموشی.
فراگیری عبارت است از یادگیری یک پاسخ بر اساس مجاورت محرک شرطی و غیرشرطی .
خاموشی عبارت است از ارائه محرک شرطی (زنگ) بدون حضور محرک غیر شرطی (پودر گوشت).
شرطی شدن کلاسیک کمک زیادی به بقای افراد می کند.
شرطی شدن کلاسیک است که باعث می شود دستمان را قبل از سوختن عقب بکشیم.
روش شرطی سازی پاولفی بعداً در زمینه درمان ترس ها، فوبی ها و اختلالات اضطرابی و از بین بردن عادات نامطلوب نظیر ترک سیگار مورد استفاده قرار گرفت.

فوبی یا هراس، ترس نامعقولی است که شرطی شدن کلاسیک عامل آن و ترس های مشابه است.
واتسون و رینر نقش شرطی شدن کلاسیک در هراس ها را روی کودکی به نام آلبرت نشان دادند شرطی سازی تقابلی روشی مبتنی بر شرطی شدن کلاسیک است که در آن محرک مولد ترس، با پاسخ جدیدی که با ترس همخوانی ندارد، تداعی می شود. به این ترتیب، پاسخ شرطی ضعیف می شوند.
واتسون بنیانگذار مکتب رفتار گرایی لقب گرفته است. او معتقد بود که روانشناسی باید از تمامی مفاهیم ذهن گرایانه و تبیین های غریزی رفتار آدمی بپرهیزد. واتسون مشاهده عینی ارگانیزم را تنها روش موثق در روان شناسی به حساب آورد.

جهت دانلود خلاصه کتاب روشهای تغییر واصلاح رفتار پیام نور از فرم زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
150 pdf 5,900 تومان

دانلود جزوه روشهای تغییر واصلاح رفتار پیام نور



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها