دانلود پایان نامه تصویرسازی کتاب کودک

همیار دانشجو
پایان نامه تصویرسازی کتاب کودک با کیفیت بسیار خوب در ادامه قسمتی از این پایان نامه را می توانید مطالعه کنید :
هنر تصویرسازی قبل از پیدایش خط :
در دوران پارينه سنگي و ميان سنگي در نمونه هايي مثل نقاشي غارها مثل غارهاي لاسکو و آلتاميرا و غار ميرملاس در لرستان چيزي جز نقاشي جادويي نبوده است. در آن دوران نقوش در ارتباط با انتقال جادويي قدرتهاي مرموز جهان طبيعت به درون زندگي جمعي انسانها در موقع شکار براي سيطره بر قدرت حيوانات در مواقع ديگر به همراه مراسم و رقصهاي آييني به منظور چيرگي بر قدرتهاي تخريب گر طبيعت يا ظاهر کردن باران و امثالهم به تصوير کشيده مي شدند.
سپس به تدريج در دوران نوسنگي با به وجود آمدن کشاورزي و دامپروري و ظهور هسته هاي اوليه زندگي اجتماعي انسان در شهرها و توتم هاي افسانه اي (علامتهاي مقدس) و حماسه ها شکل مي گيرند و تصوير سازي به همراه متون کتابهاي مقدس (ماننده انجيل عهد عتيق و انجيل عهد جديد) وسيله اي مي شود براي بازگو کردن روايتهاي مذهبي و داستانهاي پيامبران و مردمان هم عصر آنها و تجسم چهره هاي اديسه و فرشتگان و رويارويي نيروهاي خير و شر.
در مشرق زمين مثلا در سرزمين چين تصوير سازي بازگويي نمادين گونه نقوش بود و به تدريج تحت تأثير تعليمات فرزانگاني چون کنفسيوس و لائوتسه پس از دورانها تصوير سازي حکايتي اندرزگونه و پرداختي شاعرانه از پديده هاي طبيعي مي شود.
انواع متون داستاني:
متون داستاني براساس دو مولفه:
۱- شخصيت قهرمان و قهرمان پردازي.
۲- محيط و فضاي داستان تقسيم مي شوند که شامل : اسطوره، رمانس (داستانهاي ديو و پري)، محاکات (تقليدي اندرزگونه از نوع برتر و فروتر) طنزآميز مي باشد.
اهداف تصوير سازي
امروزه، تصوير محيط زندگي انسان را احاطه کرده و در فعاليت هاي اجتماعي او نقش اساسي را بر عهده دارد. همان گونه که کلام و نوشته از عناصر ارتباطي انسان ها با يکديگر مي باشد، تصوير نيز با هنگامي که فردي به تصويري علاقمند مي شود، از احساس دروني او آگاه شده. زيرا آن تصوير اين امکان را به او مي دهد که احساس نهفته خود را ابراز و آشکار نموده و در واقع اين کليدي براي راهيابي و حل مشکلات رواني و دورني مي باشد.
اهداف تصويرگري
۱٫ تجسم تصويري يك موضوع براي نمايش بهتر فضاي مطلب در قالب زيبا.
۲٫ افزايش آگاهي افراد جامعه و مخاطبين
۳٫ برقراري ارتباط با مخاطبان با يافتن ساده ترين قالبهاي تصويري.
خصوصيات يك تصويرگر
۱٫ خلاقيت و نوآوري و بهره گيري از شيوه هاي نوين اجرائي با تكنيكهاي غني و ارزشمند.
۲٫ شناخت دقيق زندگي و فرهنگ جامعه مورد نظر
۳٫ شناخت دقيق خصوصيات رواني و جامعه شناسي افراد و مخاطبان تصوير.
۴٫ شناخت دقيق از فرم و رنگ و بكارگيري صحيح آن در تصاوير.
۵٫ شناخت اجمالي تصويرگر از مباحث مختلف علمي و عملي مطرح در جامعه براي طراحي تصاوير متناسب با ان موضوعات.

مقاله تصویرسازی کتاب کودک

طبقه بندي انواع تصويرسازي
هنر تصويرسازي معاصر از اواخر قرن نوزدهم ميلادي به دو شاخه تصويرسازي داستاني و تصويرسازي تبليغاتي تقسيم شد که به تدريج با معرفي تکنولوژي بصري و وسايل ارتباطات جمعي نظير سينما و دوربين هاي سينما توگراف و تلوزيون از تصويرسازي داستاني شاخه تصويرسازي متحرک که همانا پويا نمايي باشد پديدار گشت.
تصويرسازان به پنج گروه عمده تقسيم شده اند که عبارتند از تصويرسازان نشريات: که در روزنامه ها و مجلات غالبا به عنوان کاريکاتوريست هاي اجتماعي سياسي يا تصويرسازان خبري فعاليت دارند.
تصويرسازان کتابها: که يا عنوان ها و موضوعات را به شکل طرح جلد يا مضامين داستاني را در کتابهاي داستاني تصوير سازي مي کنند.
۳٫ تصويرسازان تبليغاتي: تصويرسازي پوسترهاي تبليغاتي، آگهي هاي تجاري و تصويرسازي مربوط به بسته بندي کالاهاي مصرفي نظير مواد غذايي و دارويي
۴٫ تصويرسازان بنيادها و موسسات و نهادها: نظير تصويرسازاني که پيام هاي موسسات و نهادهاي هنري و اجتماعي، خيريه، ورزشي، خدماتي، سياسي و آکادميک يا علمي را به مخاطبين خود منتقل مي سازند.
۵٫ تصويرسازان بين المللي: که در آثارشان هويت هاي فرهنگي، بومي، نژادي، تاريخي و جغرافيايي و ملت ها و کشورها انعکاس مي يابند.

دانلود پایان نامه تصویرسازی کتاب کودک در قالب word به صورت کامل در ۱۳۰ صفحه به قیمت ۱۴۵۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

پایان نامه تصویرسازی کتاب کودک

مقدمه:
«بچه ها عاشق داستان و قصه های کوتاه هستند و به هنگامی که در این زمینه سخنی آغاز شود با تمام وجود بدان گوش فرا می دهند».
داستان ها برای کودکان می توانند مفید و سازنده باشند، ریشه بسیاری از کجروی ها و انحرافات را در افراد خشک کنند، اثر بخشی عظیم در اطفال داشته باشند و راه را برای وصول به اهداف تربیتی معین بر روی طفل بگشایند.
در قالب داستان می توان آداب و سنن، اخلاقیات، فلسفه زیستن ، اجتماعی و حتی مسائل اقتصادی بسیاری را به کودکان و نوجوانان و حتی افراد بزرگسال آموخت. در عین حال داستانهاي و جامعه خود انعکاسی از مسائل اجتماعی ، سنن و اخلاقیات مورد قبول روشنفکران و گاه غالب افراد جامعه می باشد.
البته کودکان در سنین مختلف داستان های متفاوت خاص دوران خویش را طالب هستند. برای کودکان دیدنیها بیشتر و شنیدنیها کمتر مفید هستند. براي نوجوانان ديدني و شنيدني برابر هم و به اندازه هم و اگر هم خواندنی ساده همراه شود، بسیار مناسب است برای نوجوانان “دیدنی و شنيدني” کمتر و خواندنی بیشتر نافذ است.
دیدنی ها در حیطه مورد بحث ما، شامل تصاویر ارائه شده برای داستان حتی آرایش و پيرايش داستانهای خاص کودکان و نوجوانان می باشد.

دانلود پایان نامه تصویرسازی کتاب کودک

تاریخچه تصویرسازی :

دست کم۰۰۰/۵۰ سال است که انسان مواد حاوي پيام بصري را براي خود توليد مي کند. اما گواهي در دست نداريم که هيچ يک از مواد هنري پيش از تاريخ تا روزگار باستان اختصاصاً بدست کودکان يا براي آنان ساخته نشده است. البته پس از اختراع خط و پس از اختراع چاپ، اسناد و دست نويسنهاي مصوري ويژه کودکان در دست است. اين اسناد معمولاً به کودکان خانواده هاي حاکم يا کودکاني که تعليم اعتقادات ديني يا پاره اي وظايف به آنان از راه داستان و تصوير منظور بوده اختصاص داشته اند. نمونه هايي از مورد دوم در “پي ين هسيانگ” چين است. پي ين هسيانگ تصاوير رويدادهايي است که در کتاب مقدس بودا گزارش شده اند. اختراع چاپ باسمه اي و سپس اختراع چاپ حروف متحرک اين مواد را در دسترس کودکان بيشتري گذاشت. يکي از نخستين کتابهاي مصوري که براي کودکان طراحي شده و براي بسياري از کودکان کشورهاي اروپايي از آن استفاده شده است. اوربيس بيکتوس اثر کومينوس است: فقط نمونه هاي پراکنده اي از مواد چاپي مصور که براي کودکان طراحي و منتشر شده باشد در دست داريم. در عوض، کودکان اروپايي و امريکاي شمالي از برگه هاي تصويرهاي باسمه هاي چوبي کتابهاي قصه و ديگر مواد مصوري که براي عامه خوانندگان بزرگسال هم توليد مي شوند استفاده مي کردند و اين مواد تعداد نسخ روزافزوني پخش مي شده اند.

تاریخچه تصویرسازی در جهان :

تصويرسازي در طول تاريخ چيزي جز روايت گري تصويري يا داستان پردازي تصويري نبوده است. اما شروع داستان سرايي به صورت مکتوب خود با آغاز تمدن هاي اسطوره اي و پيدايش اشکال خطوط نوشتاري (که قديميترين آنها خطوط تصويري مانند خط هيروگليف مصري و خطوط ميخي باستان از قبيل خط سومري و عيلامي) بوده است که به کمک آنها افسانه هاي اساطيري در کتيبه هاي سنگي و مهره ها يا پاپيروس نوشته مي شد.
در خلال تمام آن تصاوير داستانهايي در مورد خلقت جهان و انسان، نيروهاي مافوق طبيعي و راز تولد و مرگ و جهان ماورا موجود بود که در پلانهاي داستاني به هم مربوط مي شدند.

تاریخچه تصویر سازی در ایران :

تاريخ تصوير سازي در ايران به سده سوم ميلادي باز مي گردد. البته بايد ميان کتاب تصويري و کتاب مصور تفاوت قائل شد. کتاب تصويري از قديم الايام وجود داشته و حتي تصوير گاه به تمامي جاي متن را هم مي گرفته و کارکرد روايي داشته است. اما کتاب مصور در ايران و دنيا به شدت متکي بر متون ادبي بوده است. از جمله آثار ادبي مصور در ايران مي توان به خمسه نظامي- هفت پيکر- مخزن الاسرار- ليلي و مجنون و حافظ اشاره کرد. در ايران کهن به اين دانش «کتاب آرايي» مي گفتند که براي خود فرايندي پيچيده و مرکب با حضور افراد مختلف از کتاب آرايان، خطاطان، نقاشان، صحافان و… بوده است.

در ايران معاصر تصويرسازي بشکل مدون از ۱۳۶۸ تا به امروز و به شکل برگزاري پنج دوره دو سالانه تصوير سازي کودک و نوجوان برگزار شده است که چندان هم جدي گرفته نشده. و شايد علت رکود و گسترش نيافتن آن بشکل علمي خود آن است که هنوز جايگاه درست خود را در کشور پيدا نکرده است. اين در حالي است که در کشورهاي اروپايي حدود بيش از هشتاد رشته فقط در مقطع کارشناسي تصويرسازي با توجه به مخاطبان گوناگون خود وجود دارد و رابطه اي تنگانگ با رشته هاي ارتباط تصويري دارد.

اولين کتابهاي مصور در ايران متون (اوستا) بوده است و اصولا تصوير گري در ايران پيوندي محکم با مذهب دارد. چنان که مانويان با گرايش خاص به تصويرسازي متون مذهبي شان سنت نگارگري را در آسياي مرکزي و اطراف رونق بخشيدند.

پيشينه ي غني تصويري بر ديوارها، سنگ نگاره هاي هخامنشي، پارتي و ساساني تاثير زيادي بر پيدايش مکاتب سده هاي ميانه از جمله مکاتب بغداد و هرات و… گذاشت. در اين دوره ها کتاب هايي غير از کتاب هاي مذهبي مثل کتاب هاي ادبي، علمي و… نيز تصوير شده است. از جمله مشهورترين کتاب هاي مصور ايراني، کتاب کليله و دمنه۳۳۰ ه- ق، قابوس نامه به سال۴۸۳ه- ق و سمک عيار در سده ي هفت مي باشد. (ادامه دارد)

تصویرسازی کتاب کودک خارجی

مقاله تصویرسازی کتاب کودک
جهت دانلود پایان نامه تصویرسازی کتاب کودک از فرم زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
130 word 14,500 تومان

دانلود پایان نامه تصویرسازی کتاب کودک



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها