دانلود مقاله کاربرد منطق فازی در مدیریت

دانلود مقاله کاربرد منطق فازی در مدیریت در قالب word به صورت کامل با قابلیت ویرایش و پرینت به قیمت ۴۹۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

مقالات کاربرد منطق فازی در مدیریت

مقاله کاربرد منطق فازی در مدیریت

چکیده :
از جمله جنبه های حساس وظایف مدیریت را می توان تصمیم گیری، ارتباطات، تنظیم و هدایت دانست. مدیریت برای تحقق کارآمد این وظایف، مبادرت به استفاده از فرایند تصمیم گیری در قالب نقش، تصمیم گیری می کند. مدیریت اثربخش وابسته به اخذ تصمیمات مناسب و تجزیه و تحلیل صحیح داده ها است. مدیران ملزم به بررسی فاصله بین دو گزینه و به صورت یک پیوستار هستند یک مدیر در این حالت فقط با دو حالت انتخاب (درست یا نادرست ) مواجه نیست بلکه حالت میانه (حد وسط) نیز موجود است .لذا مدیر می تواند در شرایط دشوار و مبهم ، تصمیماتی به نسبت درست تر بگیرد . نظریه کاربرد منطق فازی در مدیریت قادر است بسیاری از مفاهیم و متغیرها و سیستم هایی را که نادقیق و مبهم هستند، صورتبندی ریاضی ببخشد و زمینه را برای استدلال، استنتاج، کنترل و تصمیم گیری در شرایط عدم اطمینان فراهم آورد.

مقدمه :

بر اساس مبانی و اصول علم، همه چیز تنها مشمول یک قاعده ثابت می شود که به موجب آن یا آن چیز درست یا غلط است. دانشمندان نیز در گذشته بر اساس همین منطق محیط خود را تحلیل می کردند. در علم منطق و ریاضیات نیز همین استدلال حاکم بوده است. اشتباه علم در چنین تحلیلی بیانگر این است که آنچه را که تنها برای موارد خاصی مصداق دارد به تمام پدیده ها تعمیم داده است. در حالیکه در عالم واقعی همه چیز کاملا درست یا غلط نیست.

در سال ۱۹۶۵ منطق فازی توسط پروفسور لطفی زاده، استاد ایران الاصل دانشگاه برکلی کالیفرنیا، طی مقاله ای تحت عنوان مجموعه های فازی (Fuzzy sets) ارائه شد. گرچه تا حدود یک دهه پیش بحث فازی با مخالفت شدید دانشمندان، ریاضیدانان و مهندسین رو به رو بود، اما به دلیل ارائه نتایج خارق العاده در مسائل عملی و بهبود قابل توجه در پدیده های کاربردی این مخالفت ها به تشویق و تحسین بدل شد.

کاربرد اصلی این منطق در شرایط عدم اطمینان است. طبق این منطق، براحتی می توان بسیاری از مفاهیم و تفسیرها را که در قالب اعداد کمی نمی گنجند و به نوعی متغیر زبانی به حساب می آیند، را به صورت ریاضی مدلسازی کرد و از آن ها در جهت تصمیم گیری و استدلال استفاده کرد. بر اساس منطق فازی، این متغیرهای مبهم و نادقیق عوامل مهمی در هوشمندی انسان به شمار می آیند. بنابراین می توان گفت که در محیط فازی، استدلالهای انسانی عامل اصلی تصمیم گیری است. شواهد نشان می دهد که بهره وری تصمیم گیرانی که منطق فازی را به کار می گیرند، ممکن است از ۳۰۰۰ درصد افزایش یابد. رویکرد فازی به تصمیم گیری، می تواند امکان استنباط شهودی، ابتکارات و تجربه های انسان را فراهم کند.

علم مدیریت فازی و کلاسیک

علم مدیریت فازی، به‌ کارگیری علم مدیریت کلاسیک در محیط فازی است.در علم مدیریت کلاسیک، با استفاده از شیوه‌های عقلایی و نظام‌ گرا به تحلیل مسائل مدیریتی پرداخته می‌شود و با ارائه مدل‌های کمی، مدیران را در تصمیم‌ گیری‌ ها یاری می‌دهد. از این رو بر داده‌های دقیق و قطعی استوار است؛ لذا در این روش‌ها داده‌های مبهم و فازی جایگاهی در مدل‌سازی ندارند. ولی با استفاده از علم مدیریت فازی، روش‌های علم مدیریت کلاسیک در محیط فازی به‌کار گرفته می‌شوند كه می‌توان آن را در وظایف متعدد مدیریتی از جمله تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مورد استفاده قرار داد. اگر مبنای تصمیم گیری، منطق کلاسیک باشد، انحراف از واقعیت افزایش خواهد یافت. در شرایطی که انحرافات اپسیلونی موجب خروج سازمانها از صحنه رقابت می شود، استفاده از این منطق علمی صحیح به نظر نمی رسد. لذا برای توانمند سازی مدیران، که وظیفه اصلی آنها تصمیم گیری است، در مواجهه با شرایط نامطمئن لازم است که آن ها را به علوم و فنون خاص این محیط ها مجهز کرد.

جهت دانلود مقاله کاربرد منطق فازی در مدیریت از فرم زیر اقدام نمایید.

نوع فایل قیمت
word 4,900 تومان

دانلود مقاله کاربرد منطق فازی در مدیریت



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها