آشنایی با سیستم های عملیات از راه دور

همیار دانشجو
تاریخچه تله مدیسن
آشنایی با سیستم های عملیات از راه دور واژه تله مديسن، نخستين بار در سال ۱۹۲۰ بكار گرفته شد، هرچند رشد كاربري آن در حدود ۱۵ سال پيش آغاز گرديده است
تعریف تله مدیسن
تله مديسن، استفاده از فن آوري اطلاعات و ارتباطات در پزشكي با هدف ارائه خدمات پزشكي از راه دور و بدون نياز به ارتباط معمول و رو در روي پزشك و بيمار است.
دستاوردهای تله مدیسن
توسعه مراقبت‏هاي بهداشتي و درماني، اموزش از طريق سيستم‏هاي الكترونيكي و فضاي مجازي و نظارت و پايش و ارزيابي بيماران از راه دور از دستاوردهاي كاربرد، تله مديسن است كه اين نوع خدمات پزشكي به نياز اصلي جوامع مبدل شده است.
يكي از بهترين استفاده‏هاي تله مديسن در كاربرد فوريت‏هاي پزشكي است. در بسياري از نقاط كه امكان حضور به موقع پزشك وجود ندارد تله مديسن و امكانات و خدمات اين علم با ارائه اطلاعات بيمار به پزشك و اعلام علايم حياتي آن در مواقع اضطراري بهترين و سريع‏ترين راه كارهاي ممكن را در كمترين زمان صرف شده به كار گرفته و جان بيمار را نجات مي‏دهد.
اهداف
– بهبود مراقبت از بيمار
– بهبود دسترسي و مراقبت پزشكي در نواحي محروم روستايي
– دسترسي بهتر به پزشكان براي مشاوره
– استفاده از امكانات معاينات خودكار براي پزشكان
– كاهش هزينه‏هاي مراقبت پزشكي
– ايجاد خدمات مراقبت بهداشتي در سطح جغرافيايي و جمعيتي وسيع
– كاهش نقل و انتقال بيماران به مراكز درماني ايجاد
– فضاي مراقبت مديريت شده در بيمارستان‏ها و مراكز درماني
کاربرد تله مدیسن در ایران
با توجه به ویژگی های ذکر شده پزشکی از راه دو ر به نظر می رسد که کاربرد این امکان در ایران با توجه به
– شرایط جغرافیایی
– وجود مناطق صعب العبور کوهستانی و کویر ،
– مناطق محروم که امکانات پزشکی آنها اندک است ،
– تمرکز امکانات بهداشتی و پزشکی در کلان شهر ها ،
– بالا بودن هزینه های انتقال بیمار به این مناطق
– سودمند بوده و می تواند پاسخوگی نیاز های بهداشتی ایران در مناطق محروم باشد.
راهکارها یی جهت استفاده پزشکی از راه دور در ایران
– آموزش و گسترش سواد رسانه ای در بین مردم مناطق محروم جهت استفاده از این تکنولوژی
– گنجاندن تله مدیسن در دوره تحصیلی دانشجویان پزشکی
– اقناع پزشکان جهت استفاده از این فضا
پزشکی از راه دور اصطلاحی جدید است که در استفاده از اطلاعات الکترونیک و تکنولوژیهای ارتباطی برای فراهم آوردن خدمات و حمایت از مصرفکنندگان در زمانی که فاصلهای بین دو گروه خدمات گیرنده و خدمات دهنده وجود داشته باشد تعریف میشود. از جمله اهداف پزشک از راه دور بهبود مراقبت از بیمار، بهبود دسترسی و مراقبت پزشکی برای نواحی روستایی و محروم، دسترسی بهتر به پزشکان جهت مشاوره، در دسترس قرار دادن امکانات برای پزشکان جهت هدایت معاینات خودکار، کاهش هزینه های مراقبتهای پزشکی، ایجاد خدمات مراقبت پزشکی (در سطح جغرافیایی و جمعیتی وسیع)، کاهش نقل و انتقال بیماران به مراکز درمانی میباشد.پزشکی از راه دور شامل مشاوره از راه دور، آموزش الکترونیکی پایش از راه دور، جراحی از راه دور، درمان امراض پوستی از راه دور، تصویربرداری التراسوند از راه دور، آسیب شناسی از راه دور، درمان اختلالات شناختی از راه دور میباشد امروزه پزشکی از راه دور تا حدی پیشرفت کرده است که امکان انجام جراحی از راه دور نیز به وجود آمده است. یعنی یک جراح حاذق در یک کشور با بهره گیری از ارتباطات اینترنتی بسیار قوی و زیرساختهای فنی دقیق، این امکان را مییابد که در یک اتاق جراحی درکشور دیگری، به وسیله رباتها، عمل جراحی انجام دهد

پزشکی از راه دور چیست
استفاده از فناوریهای ارتباط از راه دور جهت ایجاد ارتقاء یا تسریع خدمات سلامت را پزشکی از راه دور میگویند. این سیستم به وسیله بانکهای اطلاعاتی، مرتبط ساختن مراکز درمانی و تیم درمان یا انتقال اطلاعات تشخیصی کار میکنم.در واقع پزشکی از راه دور به کاربردن ارتباطات الکترونیکی و فنآوری ارتباطات از راه دور برای انجام و پشتیبانی خدماتی از قبیل مراقبتهای بالینی از راه دور، آموزش و تعلیم دادن در زمینههای مرتبط به تندرستی به متخصصان و بیماران، توسعه بهداشت عمومی و اجرای مدیریت تندرستی است. پزشکی از راه دور یک اصطلاح جدید است که در استفاده از اطلاعات الکترونیک و تکنولوژیهای ارتباطی برای فراهم آوردن خدمات و حمایت از مصرف کنندگان در زمانی که فاصلهای بین دو گروه خدمات گیرنده و خدمات دهنده وجود داشته باشد تعریف میشود. در حقیقت یک مفهوم جدید نیست این مفهوم برای سالهای متمادی بصورت تلفن و فکس وجود داشتهاست. این مفهوم قبل از آنکه در سال ۱۹۷۰ توسط توماس برد بصورت پزشکی از راه دور بکار برده شود از ابتدای اختراع تلفن مورد استفاده بوده است. در ابتدا پزشکان سعی نمودند تا صداهای قلبی و ریوی را جهت بررسی توسط تلفن به سایر متخصصین انتقال دهند. این مفهوم شامل طیفی از مشاوره تا مراحل تخصصیتر مثل انجام جراحی از راه دور است. در این روش امکان کنترل و مدیریت بحرانهای ایجاد شده در زمینه بهداشت، درمان و سلامت نیز فراهم میشود. زمانی که به وسیله اینترنت، آزمایشها و تشخیصهای پزشکی درباره یک بیمار ی را در اختیار پزشکی دیگر در آن سوی جهان قرار میدهید و با وی مشورت میکنید، درحقیقت از پزشکی از راه دور استفاده کردهاید یا زمانی که یک پزشک معالج از طریق ارسال یک ایمیل ساده در مورد وضعیت بیماری یکی از بیمارانش با یکی از پزشکان متبحر در قارهای دیگر مشورت میکند در واقع بخشی از این سیستم را بکار بردهاست. برقراری ارتباط پزشک و بیمار، معاینه از راه دور به کمک ارسال تصاویر رادیولوژی، ارسال سیگنالهای حیاتی و گزارشهای متنی و صوتی شرح حال بیمار از یک سو و ارایه دستورات به صورت متن یا صوت و یا در مواردی خاص همچون جراحی از راه دور بصورت فرامین مکانیکی توسط پزشک، چرخه یک عملیات پزشکی از راه دور را تشکیل میدهد. پزشکی از راه دور مهارتی است که از ابزارهای چند رسانهای بهره میگیرد و با استفاده از تعداد زیادی فناوریهای روز شامل تصویر زنده، صدای زنده، دادهها و تصاویر پزشکی، سیستمهای ارتباطی، متنها، عکسها و پارامترهای حیاتی مرتبط با پزشکی، میتوان خدمات پزشکی را از فاصله دور به مکانی دیگر ارایه داد.

مقاله آشنایی با سیستم های عملیات از راه دور در قالب word به صورت کامل در ۵۷ صفحه به قیمت ۸۰۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

مقاله سیستم‌ های عملیات از راه دور

چكيده:
در اين مقاله ضمن معرفي سيستم‌هاي عمليات از راه دور و خصوصيات آنها، پارامترهايي كه بمنظور بررسي و ارزيابي اين سيستم‌ها مي‌بايست مورد توجه قرار گيرند معرفي شده اند. در سال ۱۹۸۵، “ورتوت” و “کویفت” ، شاخصي را شامل ۳۲ ويژگي براي ارزيابي سيستم‌هاي عمليات از راه‌دور مكانيكي يا ماشيني ارائه نموده ‌اند. در شاخص های مزبور به پارامترهایی نظیر کنش پذیری، پایداری، ردیابی و فاکتورهای امنیتی توجه نشده است و یا بصورت ناچیز در نظر گرفته شده است. در اينجا ضمن تعميم و تصحيح اين دسته‌بندي، و با استفاده از پيشرفت‌هاي جديد حاصل در زمينة سيستم‌هاي عمليات راه‌دور، پارامترهاي مختلف بمنظور ارزيابي سيستم‌هاي عمليات از راه دور در قالب پنج دسته مختلف پيشنهاد شده است.

واژه های کليدی:
‌عمليات از راه دور،كنترل از راه دور،روبونت، اینترنت
۱- مقدمه
روبوتيك يك تكنولوژي نوپا ولي با رشد سريع است. برخي متخصصین روبوت‌ ادعا مي‌كنند كه روبوت‌ها نيز مشابه با كامپيوترها توسعه خواهند يافت و قابليت دسترسي و استفاده از روبوت‌ها بطور گسترده‌اي افزايش مي‌يابد بطوریکه روبوت‌ها در هر خانه و مغازه‌اي قابل دسترسي خواهند بود. در آينده‌اي نزديك، انجام عمليات و كنترل فرايندها از راه دور ضرورتي اجتناب‌ناپذير خواهد بود. اين عمليات بعنوان نمونه از طريق شبكة اينترنت و با استفاده از كامپيوتر و تجهيزات ديگري نظير روبوت‌ها و مدارات واسط امكان‌پذير مي‌گردد[۱]. در سال ۱۹۸۵، “ورتوت” و “کویفت” ، شاخصي شامل ۳۲ ويژگي براي ارزيابي سيستم‌هاي عمليات از راه‌دور مكانيكي يا ماشيني ارائه نموده ‌اند[۱]. که در آنها پارامترهایی نظیر کنش پذیری، پایداری، ردیابی و فاکتورهای امنیتی توجه نشده است و یا بصورت ناچیز در نظر گرفته شده است. در اينجا ضمن تعميم و تصحيح اين دسته‌بندي، و با استفاده از پيشرفت‌هاي جدید حاصل در زمينة سيستم‌هاي عملیات راه‌دور، پارامترهای مختلف بمنظور ارزيابي سيستم‌هاي عمليات از راه دور را در قالب پنج دستة فاکتور مختلف به شرح زير پيشنهاد شوند.
۱- فاكتورهاي مكانيكي
۲- فاكتورهاي كنترلي
۳- فاكتورهاي انساني
۴- فاكتورهاي امنيتي
۵- فاكتورهاي ديگر
در ادامه هريك از اين پارامترها بطور كامل تشريح شده اند. در اين مقاله ابتدا در بخش دوم به معرفي سيستم‌هاي عمليات از راه دور از طريق اينترنت پرداخته‌ شده است. سپس در بخش سوم فاكتورهاي مكانيكي، در بخش چهارم فاكتورهاي كنترلي، در بخش پنجم فاكتورهاي انساني، در بخش ششم فاكتورهاي امنيتي و در نهايت در بخش هفتم ساير فاكتورهاي غير اساسي در ارزيابي و بررسي كيفي و كمي سيستم‌هاي عمليات از راه دور ارائه و مورد بررسي قرار گرفته اند.

۲- سيستم‌هاي عمليات از راه دور
۲-۱- مفهوم كنترل از راه دور
بطور كلي تكنولوژي كنترل يك وسيله يا يك ماشين از فاصله‌ دور و از طريق يك محيط واسطه را عمليات از راه دور مي‌نامند[۲،۳]. اين فاصله مي‌تواند از ده‌ها سانتيمتر(عمليات ظريف) تا ميليون‌ها كيلومتر(كاربردهاي فضايي) تغيير كند. عمليات از راه دور داراي اشكال مختلفي است و مي‌تواند از طريق هر واسطة ارتباطي انجام گيرد. اخيراً، تمركز اصلي و عمده بر روي انجام عمليات از راه دور از طريق اينترنت بوده است[۱،۴،۵]. بواسطة قابليت دسترسي، گستردگي، و هزينة اندک اينترنت، محققين بسياري تلاش خود را بر روي عمليات راه دور از طريق اينترنت متمركز كرده‌اند. در واقع با توسعه و تلفيق علوم روبوتيك و تكنولوژي اينترنت، روبوت‌هاي اينترنتي شكل گرفته‌اند كه هم‌اكنون انقلابي عظيم و نوپا را در عرصة علوم و صنايع بوجود آورده‌اند. در نتيجة پيشرفت‌هاي بدست آمده در اين زمينه (مشابه با اينترنت) يك روبوت نيز وجود خواهد داشت كه از طريق آن با كامپيوترها، روبوت‌هاي ديگر، و حتي با انسان‌ها ارتباط برقرار می شود. بطوركلي، عمليات از راه دور تعميم حواس انسان و قابليت انجام كارها با استفاده از امكانات ربوتيك، از يك مكان دور مي‌باشد[۲[. لذا در حال حاضر منظور از عمليات راه دور، همان تكنولوژي كنترل روبوت‌ها از طريق اينترنت مي‌باشد.

فهرست

معرفی پارامترهای مؤثر در ارزيابي سيستم‌هاي عمليات از راه دور

چكيده

واژه های کليدی:

‌عمليات از راه دور،كنترل از راه دور،روبونت،  اینترنت

مقدمه

سيستم‌هاي عمليات از راه دور

۲-۱- مفهوم كنترل از راه دور

فاكتورهاي مكانيكي

۳-۱- فضاي قابل دسترسي توسط سيستم فرمانبر

۳-۲- بار مؤثر و نيروي قابل دسترس

۳-۳- نيروي گرفتن

۳-۴- نسبت بارمؤثر به جرم بازو( نسبت جرم)

۳-۵- تعداد درجات آزادي

۳-۶- كوپل بين مفاصل

۳-۷- فشردگي

۳-۸- گشتاور روي بازو

۳-۹- اينرسي

۳-۱۰- واكنش

۳-۱۱- اصطكاك

۳-۱۲- قابليت انعطاف

۳-۱۳-تقابل بين حركات ممكن و حركات لازم براي انجام كار

فاكتورهاي كنترلي

۴-۱- معيار پايداري

۴-۲- معيار رديابي

۴-۳- معيار پايبندي

۴-۴- معيار كارايي

۴-۵- سرعت و شتاب

۴-۶- دقت مكاني

۴-۷- رزولوشن مكاني

۴-۸-انحراف

فاكتورهاي انساني

۵-۱- حساسيت

۵-۲- كيفيت فيدبك سيگنال‌هاي كنترل به اپراتور

۵-۳- طراحي ايستگاه كنترل

۵-۴- عملكردهاي كامپيوتر

۵-۵- ملزومات اپراتور

فاكتورهاي امنيتي

۶-۱- مقاومت

۶-۲- مقاومت در برابر فاكتورهاي محيطي

۶-۳- اعتبار

۶-۴- قابليت نگهداري يا قابليت تعميرپذيري

۶-۵- قابليت خودتعميري

۶-۶- قابليت حفظ ايمني

۶-۷- قابليت محافظت از خود

۶-۸- دسترسي‌پذيري

فاكتورهاي ديگر

۷-۱-هزينه

۷-۲- توان مجتمع و كارايي انرژي

۷-۳- زيبايي

ارزیابی پارامترهای موثر در عملیات از راه دور

نتيجه گيری

تله مديسين و سلامت الكترونيك

زمينه هاي فعاليت تله مديسين

مقدمه

خلاصه مقاله:                                                                                                                                                                .

انجمن تله مديسين بريتانيا، تله مديسين را چنين تعريف مي‌كند:

. پزشكي از راه دور   Telemedicine

تاریخچه تله مدیسن

تعریف تله مدیسن

دستاوردهای تله مدیسن

اهداف

کاربرد تله مدیسن در ایران

راهکارها یی جهت استفاده پزشکی از راه دور در ایران

پزشکی از راه دور چیست

اهداف پزشکی از راه دور

کاربرد اصلی پزشکی از راه دور

انواع پزشکی از راه دور

۴-۲- مشاوره از راه دور

۵-۲- آموزش از راه دور

۶-۲- تصویربرداری از راه دور

۷-۲- آسیب شناسی ازراه دور

۸-۲- پاتولوژی از راه دور

۹-۲- درمان امراض پوستی

۱۰-۲- مراقبتهای خانگی از راه دور

جراحی از راه دور

جراحی از راه دور(telesurgery)

۱-۳- اولین جراحی از راه دورفرااقیانوسی در جهان

۲-۳- روشRobotic

۳-۳- مزایای روش Robotic

۴-۳- معایب روش Robotic

اولین بیمارستان مجازی در جهان

نقش پیشرفت تکنولوژی در این زمینه :

سیستم جراحی ZEUS :

کمک های کامپیوتر ها در جراحی:

نیاز های ضروری دیگری که برای جراحی از راه دور لازم است:

جراحی کنترل شونده از طریق صدا :

جراحی رباتیک مغز:

مزایای تله‌مدیسین

ابزارهای

تله‌مدیسین در سطح گسترده

موانع موجود در تله مديسيم                                                                                                                                                كاربردهاي تله مديسين

تله مديسين را مي توان در سه حوزه مختلف بررسي کرد:

۱)کمک به تصميم گيري

۲) انتقال حس

۳) همکاري در مديريت بيمار به صورت RealTime

امکان بهره برداری از طرح پزشکی از راه دور در همه مناطق نفتی کشور

زير ساختهاي فني و مخابراتي كشور

مزاياي استفاده از اين فناوري در پزشكي

جراحي الكتريكي در خدمت جراحي

واحد جراحي الكتريكي

انواع جراحي الكتريكي

جراحي الكتريكي تك قطبي (‏Monopolar Electrosurgery‏)

جراحي الكتريكي دو قطبي (‏Bipolar Electrosurgery

نحوه اتصال الكترود مرجع (‏Plate‏)

تست هاي حفاظت الكتريكي

کاربردهاي باليني پزشكي از راه دور

مراقبت در منزل

مانيتورينگ بيمار

جراحي

پزشكي از راه دور اورژانس

سیستمهای تله رادیولوژی (Tele Radiology Systems)

سیستم های ویدئو کنفرانس Video Conferencing Systems

آموزش از راه دور

مسائل تكنولوژيك پزشكي از راه دور

انتخاب بستر ارتباطی راه دور :

تکنولوژي صدا و تصوير

شبکه :

اهداف Telemedicine :

گروه خبرگان عصر نوینپزشكي از راه دور Telemedicine

تعريف و ضرورت وجود

Telepathology

ارتباطات در سيستم پزشكي از راه دور

مثال هاي كاربردي پزشكي از راه دور

تصويرگيري التراسوند از راه دور(Tele-ultrasound)

دستگاه التراسوند پرتاب

مانيتور ضربان قلب جنين از راه دور

فنوکارديوگرافی طولانی مدت

اتو کروليشن

متدها

سيستم پزشکی از راه دور از ۲ بخش تشکيل شده است:

پاسخ ها

نتيجه گيری:

الگوريتم حافظه دار براي ارسال اطلاعات پزشكي از راه دور

عرفي الگوريتم

حال اين سوال مطرح مي شود كه اگر خود كدهاي تست دچار خطا در ارسال شود چه اتفاقي مي افتد

نحوه اجراي الگوريتم

ساخت كد هاي تست

بازخوانی

پيشنهاد

منابع:

جهت دانلود مقاله آشنایی با سیستم های عملیات از راه دور از فرم زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
57 word 8,000 تومان

آشنایی با سیستم های عملیات از راه دور



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها