دانلود مقاله قارچ های خوراکی

همیار دانشجو
دانلود مقاله قارچ های خوراکی ذخیره شده در ورد با بهترین کیفیت که در ادامه قسمتی از آن را مشاهده می کنید
بیماری باکتریایی به علت رطوبت بالا می باشد و روی قارچ را مایه ای لزج مانند می گیرد ( حالت ژله مانند )
تمام قارچ هایی که در اثر بیماری از بستر جدا میشود باید خارج از منطقه کشت سوزانده شود که بیماری شیوع پیدا نکند .
تمام بیماریها به خاطر ضعف مدیریت در زمان اولیه کارهای سالن می باشد .
قارچ دکمه ای آگاریکوس بیسپوروس
کاشت قارچ دکمه ای آگاریکوس بیسپوروس در حومه پاریس توسط یک باغبان فرانسوی در هوای آزاد صورت گرفت .
محیط کشت پایه سنتی برای پرورش قارچ دکمه ای در گذشته و حال کود اسبی می باشد . قبل از اینکه بتوان سالن های بزرگ پرورش قارچ را با سیستمهای کنترل آب و هوا مجهز ساخت ، عمل پرورش قارچ در فصولی از سال که امکان کنترل آب و هوا وجود داشته امکان پذیر بوده .تعریف سویه یا استرین
گروهی از افراد یک گونه که از لحاظ ژنتیکی یکی باشند سویه می گویند . حال این افراد ممکن است از لحاظ شدت بیماری زایی ، دامنه بیماری زایی و سازگاری جنسی یا برخی صفات دیگر با هم متفاوت باشند و در حالت کلی افراد یک سویه بیشترین شباهت را به هم دارند .
آشنایی با انتخاب سویه
برای به دست آوردن محصول مناسب ضروری است که در هر مرحله از کشت قارچ نمونه هایی را انتخاب کنیم که علاوه بر داشتن بیشترین سازگاری با شرایط محیطی موجود بیشترین میزان محصول هم از لحاظ کیفیت قارچ تولیدی و هم مقدار قارچ تولیدی در واحد سطح را دارا باشند .
در ایران سویه های ۶۴۹ ، ۹۱، ۴۱۳ ، U -1 ، L-20 ، X – ۱ ، ۷۱۹ ، هیبرید ۱ ، ۲ ، ۳ ، S 11 ، L 8 ، A – ۱۵ ،۶۱۱ ، ۶۰۸ ، ۱۰۰ ، F –۵۶، W-20، ۷۶۵ ، ۶۵۵ ، ۶SB ،۸۵۶ ، از کیفیت مناسبی برخوردارند .
کدهای ۹۱ ، ۱۰۰، ۶۴۹ ، ۷۶۵ ، ۳۸۰ ، ۴۸۱ نسبت به کدهای دیگر راندمان بهتری دارند . کد ۶۴۹ بیشترین راندمان را دارد . کد K 26 – W 20 از نوع خارجی و ایرانی بهترین محصول را دارند .
۲ کد هستند F62 – F64 کد مناسب کنسروسازی ازنظر شکل و اندازه هستند .
تعریف بذر : اسپاون مجموعه ای از میسلیومهایی است که بر روی مواد مغذی که از نظر کربوهیدراتها و نشاسته و اسیدهای آمینه قوی باشد ، کشت داده می شود که از محیطی به محیط دیگر قابل انتقال است .
میسلیوم یا ریسه در واقع یک نوع قلمه در حال خواب است و به محض اینکه در شرایط رطوبتی مناسبی که شما برایش فراهم کرده اید قرار بگیرد ، فعالیتش را آغاز خواهد کرد .
بذر اسپاون قارچ دکمه ای اگاریکوس بیسپوروس Agaricos – Bisporus
قارچ دکمه ای ۳ گونه است : الف: سفید برفی – حساس ب:قهوه ای- پوست کلفت +مقاوم + بدون بازار د : کرم – حساس + مقاومت کم
در این بین گونه سفید برفی مهمترین و بهترین نوع محسوب می شود.
خاک پوششی بستر سالن های کشت قارچ
خاک پوششی نقش اساسی در تولید قارچ دکمه ای ایفا می کند . خاک پوششی به موادی گفته می شود که با آن روی کمپوستی که میسلیوم ها قارچ در آن رشد کرده اند ، را می پوشانند . خاک پوششی سه نقش عمده در رشد قارچ دارد .
۱- به عنوان یک تکیه گاه ۲- به عنوان یک منبع تغزیه رطوبتی ۳- به عنوان یک پتو .
خاک پوششی باید دارای ظرفیت نگهداری آب بالایی داشته باشد تا در موقع آبیاری آب مورد نیاز بستر را جذب نموده و از نفوذ سریع آن به لایه های زیرین و از بین رفتن رطوبت جلوگیری کند . PH خاک پوششی بین ۷ تا ۸ می باشد . خاک پوششی اگر اسیدی بود آهک اضافه کرده واگر باز بود سولفات آمونیاک اضافه می شود . نام علمی خاک پوششی ( رس لومی است ) .
از سایر مشخصه های خاک پوششی دارا بودن حجم منافذ یا تخلخل ۴۰ در صد می باشد . اگر در موقع آبیاری خاک پوششی گل آلود شود منافذ خاک پوششی بسته شده و عمل تهویه کمپوست به خوبی انجام نمی شود .
برای تهیه خاک پوششی ۳۵ سانتی متر از رویه خاک باغ را برداشته و خاک زیرین برای خاک پوششی مناسب است . مقدار ۳ کیلو خاک را با ۷ کیلو ماسه ساختمانی مخلوط کرده و ضد عفونی می کنند . خاک پوششی نباید هیچ گونه مواد پروتئینی داشته باشد .
ضدعفونی خاک پوششی
به سه طریق خاک پوششی را ضدعفونی می کنند .
۱- فرمالین ۳۷ درصد علمی ( ۴۰ درصد تجربی )
۲- ضدعفونی با بخار آب گرم
۳- ضد عفونی با گاز کلر ( که در ایران رایج نیست )
در موسسه های کوچک از فرمالین وکلر وپیکرین برای ضدعفونی استفاده می کنند .ابتدا یک نایلون نسبتا بزرگ پهن کرده خاک پوششی را به قطر ۵ سانتی متر روی نایلون پخش می کنند بعد فرمالین روی آن می ریزند بعد یک لایه دیگر خاک پوششی ۵ سانتی و دوباره فرمالین ، بعد دنباله نایلون را روی خاک پوششی کشیده و خوب می پوشانند پس از ۲ تا ۳ روز فرمالین در لایه های خاک اثر کرده و آن را استریل می کند . برای ضد عفونی ۱ متر مربع خاک پوششی ۵/۲ لیتر فرمالین ۳۷ درصد در ۱۰ لیتر آب مناسب می باشد .
برای ضد عفونی با بخار آب گرم :
آسانترین راه بخار آب گرم می باشد . خاک پوشش را به مدت ۶ ساعت با بخار آب در حرارت ۶۰ درجه سانتیگراد پاستوریزه می کنند .
ضد عفونی با گاز کلر موقع ضد عفونی کردن باید از ماسک ضد گاز استفاده نمود و درجه حرارت محیط بالاتر از ۱۶ درجه سانتیگراد باشد . مزیت استفاده از کلر برای ضد عفونی کردن خاک پوششی این است که اثر نا مطلوبی روی کمپوست ندارد در مزرعه باید دو هفته قبل از برداشت صورت گیرد و درجه حرارت بیشتر از ۱۶ درجه باشد و زمین مزرعه باید مرطوب و قابل تخم زدن باشد .
مناسبترین زمان خاک دهی بستر قارچ
زمان خاک دهی موقعی است که مرحله پنجه دوانی قارچ کامل شده و میسلیوم در ۷۵ درصد بستر نفوذ کرده باشد مدت زمان پنجه دهی به عوامل مختلفی از قبیل نوع ، مقدار و کیفیت بذر و کیفیت کمپوست مصرفی و شرایط محیطی موجود در سالنهای پرورش قارچ بستگی دارد .
مرحله داشت قارچ دکمه ای
ابتدا پلاستیک را کف قفسه ها پهن کرده و پس از قفسه زدن کمپوست های بذر پاشی شده ( مایه زنی شده ) دنباله پلاستیک را روی کمپوست کشیده و کار شروع می شود . همه کارها باید روز اول با دقت تمام انجام گیرد . دما ۲۴ درجه فیکس ( مرحله رشد رویش قارچ آگاریکوس بیسپوروی هوازی می باشد و درجه حرارت مورد نیاز برای رشد میسلیوم ۲۴ الی ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد ) رطوبت ۹۰ تا ۹۵ درصد نزدیک به اشباه ، تهویه روز اول نیاز ندارد و تاریکی مطلق تهویه از روز دوم به مدت ۲ ساعت در اوج گرمای روز ، از روز دوم عمل تهویه ۲ ساعت به ۲ ساعت در سالن کشت قارچ انجام می شود میزان تهویه گردش هوای سالن ۱۰ تا ۲۰ بار دریک ساعت می باشد .
درجه تصفیه = نسبت غلظت هوای خروجی به غلظت متوسط هوای سالن تا روز چهاردهم دمای سالن بین ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتیگراد و رطوبت ۹۰ درصد دمای داخل کمپوست علمی ۳۰ درجه سانتیگراد ولی عموما ۲۴ تا ۲۵ درجه است در روز دوم پلاستیک روی کمپوست را بریده و بر میداریم و به خاطر اینکه رطوبت کمپوست که ۷۰ درجه است کم نشود میتوان روزنامه را ۱۵ دقیقه در آب داغ جوشاند و پس از خنک شدن روزنامه ها را روی کمپوست گذاشت و تا زمان خاک پوششی روزنامه ها را میگذاریم روی کمپوست بماند در شرایط استاندارد ۱۴یا ۱۵ روز طول میکشد که میسلیوم در توده نفوذ کند . از روز دوم رطوبت با آبپاش به شعاع یک پاشش . تا روز چهاردهم که زمان رشد رویشی قارچ است به نور احتیاجی نداریم و رطوبت ۹۰ درصد وقتی گره اولیه ( لامارکو ) درروی میسلیوم ها و در روی کمپوست نمایان شدند وقت خاک پوششی دادن است . روز چهاردهم روزنامه ها را از روی کمپوست برداشته به مدت ۲۴ ساعت که رطوبت اضافه خارج شود که این امر باید تا روز چهاردهم اتفاق افتاده باشد و بعد از این زمان خاک پوششی را به قطر ۳ تا ۵ سانتیمتر روی کمپوست پخش میکنند . بعد از پاشیدن خاک پوششی دمای سالن را کاهش داده به ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتیگراد و رطوبت هم ۸۰ تا ۸۵ درصد . پس از اینکه خاک پوششی روی کمپوست داده شد باید شرایط لازم برای رشد میسلیوم و نفوذ آن در خاک پوششی فراهم شده باشد اولین نشانه اندام بازدهی ( ایزومورف ) با تشکیل میسلیوم ها ضخیم شروع میشود برای اینکه از فاز رویشی به فاز زایشی برویم نور را به سالن اضافه می کنیم ( یک لامپ مهتابی فلوروسنت برای ۲۰ متر مساحت ) به مدت ۱۰ تا ۱۶ ساعت . ( نور آبی مناسب تر است )، نور را ۳ روز به این ترتیب به سالن میدهند و پس از آن نور نمی خواهد و در تاریکی رشد میکند . در تمام مراحل ، رطوبت را با رطوبت سنج عقربه ای اندازه می گیریم ، دمای سالن را با دماسنج جایی که کوران هوا نباشد ، آویزان کرده و دما را میزان نگه میداریم .

دانلود مقاله قارچ های خوراکی در قالب ورد به صورت کامل و آماده در ۱۱۰ صفحه به قیمت ۵۵۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

مقاله قارچ های خوراکی

مقاله قارچ های خوراکی

قارچ های خوراکی

پایان نامه قارچ های خوراکی

جهت دانلود مقاله قارچ های خوراکی از فرم زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
110 word 5,500 تومان

دانلود مقاله قارچ های خوراکی



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها