رساله مدرسه ابتدایی

دانلود رساله مدرسه ابتدایی در قالب word با کیفیت بسیار خوب در ۱۶۱ صفحه به قیمت ۹۰۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

پایان نامه طراحی مدرسه ابتدایی

رساله طراحی مدرسه ابتدایی

توضیحات رساله مدرسه ابتدایی

مقدمه
فضاهای معماری، پدیده های کالبدی هستند که بسیاری از خصوصیات فرهنگی، اجتماعی و تمدن یک جامعه را بازتاب می دهند. اکثریت عظیمی از فضاهای سنتی بر اساس انطباق نیازهای انسانی و شرایط محیطی و طبیعی ساخته شده اند. معماری سنتی ضمن انطباق دقیق با شرایط اقلیمی و استفاده از امکانات و انرژی های موجود در محیط و همچنین ایجاد رابطه ای معتدل بین انسان،طبیعت و معماری، الگوهای جالبی را به عنوان فضای زیست ارائه می دهد. تفکر معماری سنتی و بومی با ارزش دادن به انسان و تلقی نمودن به او به عنوان موجودی زنده،متحرک و متفکر و نیازمند به طبیعت و شرایط مناسب زیست،و همچنین شناخت دقیق طبیعت محیط و تغییر تنوع آن در طول سال و ساعات مختلف شبانه روز به خلق و ساخت فضاهای کالبدی مناسب در حد امکانات زمان دست یافته است. از این رو شناخت این معماری از اهمی ویژه ای برخوردار است.

لوئی کان Louis I Kahn واژه مدرسه را چنین تعریف می کند:
"تمام مکان هایی که انسان برای تامین خواسته خود در فراگیری، از آنها استفاده می کند مدرسه نام دارد و این مکان ها، تنها برای یادگیری و آموختن عقاید و نظریات نمی باشند بلکه برای فهم و ادراک دلایل وجود هر چیز و مناسبت های دو جانبه و روابط بین انسان و طبیعت نیز مورد استفاده قرار می گیرند."

به اعتقاد بسیاری از اندیشمندان، معماری با قدمتی به اندازه تاریخ انسان، به عنوان بخش مهمی از فرهنگ، نقش اساسی در شکل گیری و تکامل بشر بر عهده دارد. در این میان، معماری فضاهای آموزشی که دوره زمانی نسبتا طولانی تری از عمر انسانها را در خود جای می دهند، سهم بسزایی در این روند دارند. چراکه ویژگی های خاص محیطی متاثر از هر دو مقوله معماری و آموزش نظیر نور، رنگ و ...، به ویژه تاثیر فضای آموزشی بر کیفیت آموزش و رفتار دانش آموزان و معلمان، سبب رابطه ای بسیار تنگاتنگ میان معماری و آموزش شده است. والتر گروپیوس در این مورد می گوید: "اگر محیط آموزشی بخواهد زمینه ای ثمربخش برای نسل آینده باشد، محیط و ساختمان هایش می بایست خلاقه باشند، نه تقلید شده. محیطی محرک برای آزاد کردن اندیشه و بیان خلاقه، به همان اندازه روش تدریس دارای اهمیت است."

گروه معماری Future Systems که در سال ۱۹۷۹ توسط Jan Kaplickyو Amanda Levete شکل گرفته است و در طرح های خود عمدتا رویکردی تکنولوژیکی همراه با نگاهی به طبیعت را دنبال می کنند، پروژه ای تحت عنوان World Classrooms را در راستای ایجاد شرایط محیطی جدیدی برای آموزش و یادگیری، فارغ از پیچیدگی های سنتی مراکز آموزشی و مدارس، طراحی نموده اند. آنها معتقدند که: "کیفیت محیطی که فرد در آن آموزش می بیند یعنی عواملی چون فضا، رنگ، نور و صدا، و میزان لذت وی از آن فضا، بر کیفیت یادگیری موثر است."

همچین آنها در خصوص رویکردشان در طراحی World Classrooms می گویند:
"به نظر ما کلاس های آینده در ضمن اینکه می بایست برای دانش آموزان محیطی آرام و راحت باشند، باید به آنها اجازه یادگیری به شیوه خود را نیز بدهد. برای رسیدن به این هدف، می بایست طرح (فضای آموزشی) قادر باشد خود را با انواع شیوه های آموزشی وفق دهد. مسلما چنین محیط آموزشی، نقش سنتی استاد ـ شاگردی را نیز به چالش می کشد و موجب ایجاد انگیزه برای اندیشه های خلاقانه و فراهم آوردن تجربه های جدیدی برای همه دست اندرکاران امر آموزش می شود."

هرکدام از این واحدهای آموزشی کپسول مانند (school-capsules)، با مساحت ۱۰۰ مترمربع و به همراه امکانات لازم برای یک فضای آموزشی با گنجایش حداکثر ۳۰ نفر دانش آموز طراحی شده اند. پوسته بیرونی طرح از جنس GRP (Glass Reinforced Plastic) می باشد که با استفاده از طرح-های دانش آموزان هر واحد، روی پوسته طراحی و نقاشی می شود. تاکنون دو نمونه از این واحد آموزشی، یکی برای دوره ابتدایی و دیگری برای دوره دبیرستان درRichmond اجرا شده اند.

یک رساله در رابطه با خانه کودک در سایت موجود است برای مشاهده آن بر روی نوشته قرمز رنگ کلیک کنید : رساله خانه کودک

پایان نامه طراحی مدرسه ابتدایی

دانلود رساله مدرسه ابتدایی

رساله معماری طراحی مدرسه ابتدایی

بیان مسـأله و ضرورت آن:
فضای آموزشی به عنوان یکی از مهمترین فضای شهری ،باید مورد توجه قرار گیرند.زیرا برای کودک ،اولین محیطی که مقررات در آن اعمال می شود ،مدرسه است.بنابراین،ایجاد محیطی آرام ،دوست داشتنی و لذت ببش ،موجب جلب توجه و تمایل دانش آموزان برای حضور در مدرسه و ارتقای سلامت روانی آنان میشود.

چرا طراحی مدارس و محیط های یادگیری خلاق ؟
معماری مدارس کنونی ما به شدت وابسته به فلسفه آموزشی آن است . وقتی فلسفه آموزشی ما بعد از گذشت قریب به ۱۰۰ سال هنوز تغییر چندانی نکرده است وهمان معلم محوری است به طبع آن در معماری مدارسمان مدل کلاس محوری را خواهیم داشت و اساسا کلاسِ درس مهم ترین فضا در مدرسه خواهد بود بی آنکه بدانیم این مدل سالهاست منسوخ شده و بازدهی آموزشی را تا حد زیادی پایین می آورد . در سالهای اخیر ، دست اندرکاران حوزه های آموزشی نیک دریافته اند که فلسفه آموزشی معلم محوری دیگر جوابگوی نیاز های یاد گیرندگان قرن جدید نیست و ما شاهد تغییرات زیادی در روشهای تدریس در جهان و ایران بلاخص مدارس خوب تهران و دیگر ابر شهرها هستیم .

این روشهای تدریس نیازمند ساختار و محیط فیزیکی ای هستند که جوابگوی خواسته های آنان باشد . روشهایی نوین تدریس همچون روش تدریس مغز محور ، روش تدریس شناختی و فرا شناختی ، روشهای تدریس ساخت گرایی و یادگیری از طریق همیاری دیگر نمی توانند در قالب قبلی معماری که همان کلاس – راهرو بود جای بگیرند.

رساله مدرسه ابتدایی کامل

بیان مسئله
تاثیر مهم اقلیم در شرایط مختلف آب و هوایی،و امکان تبدیل آن شرایط از طریق انتخاب مصالح و طراحی مناسب ساختمان،ضرورت مطالعه اقلیمی مناطق مختلف را برای برنامه ریزیان و طراحان اثبات نموده است.

با این گونه مطالعات علاوه بر شناخت آب و هوای منطقه،تعیین ضوابط طراحی و ساخت و ساز نیز امکان پذیر است،و از آنجایی که طراحی مدارس با هر مجموعه ساختمانی مستلزم شناخت شرایط محیطی و اقلیمی،ویژگی های معماری با هویت محلی منطقه،تکنولوژی مناسب ساخت و از طرفی،استفاده از خلاقیت طراحانه در جهت بالا بردن کیفیت کالبدی و ابعاد زیباشناختی است،این مطالعه با هدف ارائه ضوابط طراحی ساختمان های آموزشی در اقلیم گرم و مرطوب که کرانه های جنوبی کشور و اقلیم سرد که شامل بخشی از مناطق کوهستانی و کوهپایه است صورت گرفته است. و با در نظر گرفتن شرایط هر منطقه،مسائل و مشکلات در نهایت به ارائه الگوها و پیشنهاداتی در این زمینه پرداخته است.

فهرست رساله مدرسه ابتدایی

فصل اول : بیان موضوع طراحی

۱-عنوان و مقدمه
بیان مساله و ضرورت طراحی-۲
ساختار تحقیق -۳

اهداف طراحی -۴

فصل دوم: مطالعات پایه

۱-تعریف آموزش و پرورش دوره ابتدایی

۲-اهداف آموزش و پرورش دوره ابتدایی

۳-آموزش و پرورش در دوره باستان

۴-آموزش و پرورش در دوره معاصر ایران

۵-اهمیت آموزش و پرورش دوره ابتدایی

۶-تاریخ آموزش در اسلام

۷-مدرسه در دوره اسلام

۸-آموزش و پرورش و نظریه تفسیری مایکل یانگ

۹-موضوع های اصلی مورد توجه در رهیافت تفسیری آموزش و پرورش

۱۰-آموزش و اهداف آن

۱۱-مراحل آموزش

۱-۱۱روش گفتاری

۲-۱۱بحث گروهی

۳-۱۱روش نمایشی

۴-۱۱روش آزمایشگاهی

۵-۱۱آموزش گروهی

۶-۱۱روش آموزش انفرادی

۱۲-بررسی دوره آموزش ابتدایی در ۵ کشور :

۱-۱۲ژاپن

۲-۱۲هندوستان

۳-۱۲ترکیه

۴-امریکا

۵-۱۲مالزی

۱۳-سیر تحول مدارس در چهار فصل تاریخی ایران:

۱-۱۳پیش از اسلام

۱-۱-۱۳آیین زرتشت

۲-۱-۱۳نفوذ فرهنگ و تمدن یونانی

۳-۱-۱۳ظهور ونفوذ مسیحیت در ایران

۲-۱۳ابتدای دوران اسلامی(سلجوقیان تا تیموریان)

۱-۲-۱۳روش تدریس حلقه

۳-۱۳عصر صفویان

۱-۳-۱۳سازماندهی آموزش

۲-۳-۱۳مدارس صفوی(بررسی کالبدی)

۴-۱۳دوران معاصر

۱-۴-۱۳مقطع و برنامه آموزشی

۲-۴-۱۳اهداف و مقاطع آموزش

۳-۴-۱۳محتوای آموزش

۴-۴-۱۳منظور و انگیزه های آموزش

۱۴-مدارس سنتی

۱۵مدارس وزارتخانه ها

۱۶مدارس خارجیان

۱۷-مدارس دخترانه و تاریخچه آن:

۱-۱۷مدرسه دوشیزگان

۲-۱۷مدرسه ناموس

۳-۱۷مدرسه پرورش

۱۸مدارس دخترانه و ویژگی های خاص آن

۱۹-روانشناسی در معماری مدارس

۱-۱۹ایمنی روانی در مدارس

۱-۱-۱۹توجه به اصول روانشناسی در معماری

۲-۱-۱۹امنیت در فضای آموزشی

۲۰-مناسب سازی ساختمانهای مدرسه

۲۱-ویژگیهای معماری مدارس

۱-۲۱ضوابط و استانداردهای طراحی مدارس

۱-۱-۲۱آیین نامه ها

۲-۱-۲۱عوامل آسیب زا در مدارس

۳-۱-۲۱ضوابط و طراحی فضای آموزشی

۴-۱-۲۱روش ها ی نوین در طراحی مدارس

۵-۱-۲۲روشنایی در مدارس

۲۲-مفهوم وکارکرد فضای باز در مدارس سنتی و جدید

۱-۲۲نگره کلاسیک و الگوی آموزش تجربی در فضای باز

۲-۲۲نگره مدرن و الگوی آموزش تجربی در فضای باز

۳-۲۲نگره سنتی و الگوی عملکردی فضای باز در مدارس قدیمی اسلامی

۲۳-ضرورت ایجاد فضای باز در مدارس

۱-۲۳استانداردهای فضای سبز در مدارس

۲-۲۳مکان یابی و طراحی فضای بازی برای کودکان

۳-۲۳عناصر تشکیل دهنده فضای بازی کودکان

۴-۲۳اصول طراحی زمین های بازی کودکان

۲۴-بهداشت در مدارس

۲۵-تأثیر اقلیم های چهارگانه بر معماری مدارس

۱-۲۵اقلیم سرد

۱-۱-۲۵ویژگی اقلیمی

۲-۱-۲۵نیازهای حرارتی

۳-۱-۲۵راهبردهای طراحی

۴-۱-۲۵اندازه سایبان و پنجره ها

۵-۱-۲۵مصالح و ساختمان

۶-۱-۲۵رنگ سطوح خارجی

۲-۲۵اقلیم گرم و خشک

۳-۲۵اقلیم گرم و مرطوب

۴-۲۵اقلیم بارانی

فصل سوم :کودک

۱-پیمان نامه جهانی کودک

۲-نیازهای اساسی کودک

۳-مراحل رشد کودک

۴-بحث روانشناسی کودک

۵-کودک ورنگ

۶-آموزش یادگیری در کودکان

۷-مراحل یادگیری در کودکان

۸-کودک- معماری –فضا

۹-مکان مناسب برای کودک

فصل چهارم : مطالعات تطبیقی

بررسی نمونه‌های داخلی -۱
-مدرسه چهارباغ اصفهان۱-۱
مدرسه خان شیراز-۲-۱
بررسی نمونه‌های خارجی-۲
Chugach Optional Elementary School2-1

Clearview Elementary School2-2

فصل پنجم : مطالعات زمینه

مطالعات زمینه
۱-ویژگی جغرافیایی شهرستان بوکان

۱-۱حدود شهرستان بوکان در استان آذربایجان غربی

۲-ویژگی سیاسی و اداری شهرستان بوکان
۳-ویژگی جغرافیای طبیعی شهرستان بوکان

۱-۳موقعیت و حدود و وسعت شهرستان بوکان

۲-۳نقشه بررسی وضعیت توپوگرافی شهرستان بوکان

۳-۳کوههای شهرستان بوکان

۴-۳دشت های شهرستان بوکان

۵-۳دره های شهرستان بوکان

۶-۳غارهای شهرستان بوکان

۴-آبهای سطحی شهرستان بوکان

۵-زمین شناسی شهرستان بوکان

۱-۵لرزه خیزی

۲-۵خاک شناسی شهرستان بوکان

۶-پوشش گیاهی شهرستان بوکان

فصل ششم : معرفی سایت پروژه

ـ عوامل مهم و تأثیر گذار در مکان یابی سایت آموزشی۱

سایت معرفی -۲
وضعیت فیزیکی زمین اندازه‌های سایت۲-۱-
موقعیت مکانی به لحاظ کاربری‌های اطراف۲-۲
دسترسی‌های پیرامون سایت و وضعیت ترافیکی آن۲-۳-

فصل هفتم : مبانی طراحی معماری پروژه

-مبانی نظری خاص طرح۱
روند طراحی -۲
لکه های پیشنهادی-۳
احجام پیشنهادی-۴
دیاگرام توجیه طرح پروژه -۵

فصل هشتم : مدارک و نقشه های طرح

مدارک و نقشه های طرح

جهت دانلود رساله مدرسه ابتدایی از فرم زیر اقدام نمایید.

نوع فایل قیمت
pdf 9,000 تومان

رساله مدرسه ابتدایی



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها