پایان نامه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی

پایان نامه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی با بهترین کیفیت به صورت کامل و آماده در قالب ورد ۱۵۰ صفحه به قیمت ۱۶۵۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

توضیحات کامل پایان نامه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی

چکيده:
مدیریت دانش که یکی از راه های بهبود بخشیدن به شرایط بقا سازمان است، زمانی به طور موفقیت آمیز در سازمان اجرا می گردد که از قبل زمینه فرهنگ مناسب با این نظام بسترسازی شده باشد. چراکه هدایت نمودن دانش موجود در سازمان یک امر مردمی است و به طور کامل مربوط به منابع انسانی می گردد و تابعی از فرهنگ کارکنان سازمان می باشد. لذا سازمان باید برای اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش، فرهنگ متناسب با آن را ایجاد نموده و بر اساس آن عمل نمایند.

این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین مولفه های فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) شهرستان ایلام انجام گرفته است.

جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه کارکنان مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) در شهر ایلام به تعداد ۲۷۸ نفر می باشد تعداد افراد نمونه ۱۶۲ نفر می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، ابزار مورد استفاده در این پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته ۳۰ سوالی جهت سنجش فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش می باشد.

روش تحقیق از نوع همبستگی و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، روش های آماری توصیفی و روش های آماری استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل رگرسیون چند متغیره می باشد. پاسخ دهندگان وضعیت فرهنگ سازمانی را در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) متوسط و وضعیت مدیریت دانش را قوی ارزیابی کرده اند و نتایج حاکی از آن است که بین فرهنگ سازمانی و مولفه های آن با مدیریت دانش در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) در شهرستان ایلام رابطه معناداری وجود ندارد.

و همچنین مشخص شده که از بین مولفه های فرهنگ سازمانی در پیش بینی مدیریت دانش فقط مولفه های حمایت مدیریت و تعلق سازمانی قادر به پیش بینی مدیریت دانش هستند و سهم تعلق سازمانی در پیش بینی مدیریت دانش کمی بیشتر از حمایت مدیریت می باشد.

رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش

ﻣﻘﺪﻣﻪ

ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﺳﺮﻳﻊ و ﻣﺪاوم ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت و اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ، ﻣﺪلﻫﺎی ﺳﻨﺘﻲ ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر ﻣﺠﺒﻮرﻧﺪ ﺑﺮای ﺑﻘﺎ ﺑﺎ ﻣﺤﻴﻂ ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر ﺳﺎزﮔﺎری ﻳﺎﺑﻨﺪ و ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻛﺴﺐ و ﺣﻔﻆ ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ در اﻗﺘﺼﺎد ﺟﻬﺎﻧﻲ، ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎیاﻣﺮوزی ﻧﻴﺎز دارﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪﻃﻮر ﻣﺆﺛﺮ ﺑﻪ ﺳﻮی ﻣﻨﺎﺑﻊ داﻧﺶ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪ.

اﻳﻦ ﺟﻬﺎنﮔﺮاﻳﻲ و رﻗﺎﺑﺖ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ ﺗﺎ داﻧﺶ ﺑﻪﻋﻨﻮان ارزﺷﻤﻨﺪﺗﺮﻳﻦ ﻣﻨﺒﻊ راﻫﺒﺮدی ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮد و ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﻛﺎرﺑﺮد داﻧﺶ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی ﺑﺎزار و ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ آن ﻣﺤﺴﻮب ﺷﻮد. داﻧﺶ ﻳﻜﻲ از ﺣﻴﺎﺗﻲﺗﺮﻳﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ رﻗﺎﺑﺖﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎل ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه ﻛﻪ داﻧﺶ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﻤﻜﻦاﺳﺖ از ﻛﻞ داراﻳﻲ ﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﻬﻢﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ. داﻧﺶ ﻣﻔﻬﻮم ﭼﻨﺪ وﺟﻬﻲ اﺳﺖ و در ﺑﺴﻴﺎری از ﻫﻮﻳﺖﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎ، اﺳﻨﺎد و اﻋﻀﺎی ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﺎﺳﺎزی ﺷﺪه اﺳﺖ.

ﻫﺪف از ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن، اﻃﻤﻴﻨﺎن از رﺷﺪ و ﺗﺪاوم ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎ در ﺟﻬﺖ ﺣﻔﻆ داﻧﺶ ﺣﻴﺎﺗﻲ در ﺗﻤﺎم ﺳﻄﻮح، ﺑﻪﻛﺎرﮔﻴﺮی داﻧﺶ ﻣﻮﺟﻮد در ﺗﻤﺎم ﭼﺮﺧﻪﻫﺎ، ﺗﺮﻛﻴﺐ داﻧﺶ در ﺟﻬﺖ ﻫﻢاﻓﺰاﻳﻲ، ﻛﺴﺐ ﻣﺪاوم داﻧﺶﻣﺮﺑﻮﻃﻪ، توسعه ی داﻧﺶ ﺟﺪﻳﺪ از ﻃﺮﻳﻖ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﺪاوم ﻛﻪ به وسیله ی  ﺗﺠﺎرب دروﻧﻲ و داﻧﺶ ﺑﻴﺮوﻧﻲ اﻳﺠﺎد ﻣﻲﺷﻮد اﺳﺖ.

دنیای متغیر امروز ایجاب میکند که سازمانها برای بقا به دنبال ابزاری نوین باشند،یکی از ابزارهایی که میتواند سازمانها را در تأمین این اهداف یاری دهد مدیریت دانش است، مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمانها کمک میکند اطلاعات مهم را بیابند گزینش ،سازماندهی و منتشر کنند و تخصصی است که برای فعالیتهایی چون حل مشکلات،آموختن پویا و تصمیم گیری ضروری است.

مدیریت دانش می تواند گستره ای از ویژگی های عملکرد سازمانی را با قادر ساختن سازمان به «عملکرد هوشمندانه تر» بهبود بخشد (ویک، ۱۹۹۹: ص۴). اما این به تنهایی کافی نیست چرا که مدیریت دانش برای آنکه قابل استفاده باشد، نیازمند هماهنگی با فرهنگ سازمانی موجود می باشد. زیرا در هر سازمانی فرهنگ منحصر به فرد آن سازمان وجود دارد که به افراد شیوه فهم و معنی بخشیدن به رویدادها را نشان می دهد.بنابراین از فرهنگ سازمانی می توان به عنوان یک اهرم قدرتمندی برای تقویت رفتار سازمانی استفاده نمود. فرهنگ سازمانی ضعیف مانع از آن می شود که افراد در تلاش برای نگاهداشت پایگاه قدرت شخصی و کارایی خویش، دانسته های خود را تسهیم کرده و منتشر سازند(کالسز، ۲۰۰۰: ص۱۱) لذا برای تسهیل مشارکت افراد و ایجاد دانش، فرهنگ سازمانی حائز اهمیت است.ادامه دارد …

بیان مسأله

در سال های اخیر سازمانها و شرکت های مختلف پیوستن به روند دانایی را آغاز کرده اند و مفاهیم جدیدی چون کار دانشی، دانش کار، مدیریت دانش و سازمان های دانشی، خبر از شدت یافتن این روند می دهند. ییتردراکر، با بکارگیری این واژگان خبر از ایجاد نوع جدیدی از سازمانها می دهد که در آنها به جای قدرت بازو و قدرت ذهن حاکمیت دارد که بر اساس این نظریه در آینده جوامعی  می توانند انتظار توسعه و پیشرفت داشته باشند که از دانش بیشتری برخوردار باشند، بنابراین مدیریت سازمان ها باید با تکیه بر دانش برتر امکان اتخاذ تصمیمات معقول تر در موضوعات مهم و بهبود عملکردهای مبتنی بر دانش را پیدا کنند.

از این رو مدیریت دانش معقوله ای مهم از خود دانش محسوب می شود و در سازمان به دنبال آن است تا نحوه چگونگی تبدیل اطلاعات و دانسته های فردی و سازمانی را به دانش و مهارت های فردی و گروه، تبیین و روشن نماید.با بررسی و تحلیل دانش و اهمیت ویژگی های آن در حیطه عملکرد سازمانها می توان دریافت که برخورداری از دانش و اطلاعات روز آمد برای ادامه حیات سازمانها به یک ضرورت انکار ناپذیر تبدیل شده است.

بخصوص اگر روند تغییر و تحولات دانش در جامعه معاصر به دقت مورد ارزیابی واقع شود، این نتیجه مهم حاصل می شود که جامعه فرا صنعتی امروز جامعه  ای اطلاعاتی است که در آن به تدریج فناوری های نیرو افزا جای خود را به فناوری های دانش افزا می دهند (احمد پور داریانی، ۱۳۸۱، ص۱۵۲). و در محیط پویا و پیچیده امروزی برای سازمانها ضروری است که بطور مداوم دانش جدید را به شکل ایجاد، اعتبار بخشی و کاربرد در محصولات و خدمات خود به کار گیرند (گانب، دی بات، ترجمه ایرانشاهی، ۱۳۷۷، ص ۸۲).

بنابراین مدیریت سازمانها باید با تکیه بر داشتن برتر امکان اتخاذ تصمیم های معقول در موضوعات مهمتر و بهبود عملکردهای مبتنی بر دانش را پیدا کنند. از این رو مدیریت دانش مقوله ای مهمتر از خود دانش محسوب می شود که در سازمانها به دنبال آن است تا نحوه چگونگی تبدیل اطلاعات و دانسته های فردی و سازمانی را به دانش و مهارت های فردی و گروهی تبیین و روشن نماید. (پروست، ۲۰۰۰،ص ۱۶۳)

از این رو سازمانها باید محیطی برای اشتراک، انتقال و تقابل دانش در میان اعضا به وجود آورند و افراد را در جهت با مفهوم کردن تعاملاتشان آموزش دهند (نوناکا،۱۹۹۶، ص۶۵) تنها با بررسی، تغییر و ایجاد یک فرهنگ سازمانی مناسب و انعطاف پذیر است که می توان به تدریج الگوی تعامل بین افراد را در سازمان تغییر داد و از مدیریت دانش به عنوان یک مزیت رقابتی بهره گرفت (گانب، دی بات، ترجمه ایرانشاهی، ۱۳۷۷، ص ۸۳).

درک نقش و جایگاه واقعی دانش در سازمانها به یافتن پاسخی برای این سوال که چرا برخی سازمانها همواره موفق هستند، کمک می کند. درک این مسأله که چه عواملی زمینه ساز تداومی می شود که امکان بقایی پر نشاط را برای سازمانها به وجود آورد بطور نزدیکی با آشنایی مفهوم دانش و نحوه کاربرد و استفاده از آن در سازمان در ارتباط می باشد.

به این ترتیب برخورداری از منابع طبیعی نمی تواند به اندازه دانش مهم باشد. سازمان دانشی به توانمندی هایی دست مییابد که قادر است از نیروی اندک، قدرتی عظیم بسازد. مدیریت دانش تلاش نوین قرن مرسوم به عصر دانش برای حفظ، هدایت و افزایش هدفمند سرمایه های دانشی سازمان هاست و به این اشاره دارد که سرمایه گذاری در علم بهترین و بیشترین سود را به بار می آورد مدیریت دانش خلق دانش، کسب دانش، ذخیره سازی دانش، انتشار دانش به اشتراک گذاری دانش و بالاخره به کارگیری دانش است.

یک سازمان باید دانش مورد نیاز خود را شناسایی کرده، آن را کسب نماید و ذخیره سازی کند تا بتواند آنرا در موارد مورد نیاز به کار گیرد.پس مدیریت دانش شامل فرآیندهای ایجاد و خلق دانش، اعتبار بخشیدن به دانش، شکل بخشیدن به آن، توزیع دانش و کاربرد علمی آن در سازمان می باشد.از طرفی فرهنگ سامانی بر تمام جنبه های سازمانی تأثیر می گذار و بر اساس اعتقادات و ارزش های مشترک به سازمانها قدرت می بخشد و بر نگرش رفتار فردی، انگیزه، رضایت شغلی و سطح تعهد نیروی انسانی، طراحی ساختار و نظام های سازمانی، هدف گذاری، تدوین و اجرای خط مشی ها و اجرای استراتژی ها و … تأثیر می گذارد.

تنها با بررسی، تغییر و ایجاد یک فرهنگ سازمانی مناسب و انعطاف پذیرا ست که می توان به تدریج الگوی تعامل بین افراد را در سازمان تغییر داد و از مدیریت دانش به عنوان یک مزیت رقابتی بهره گرفت.

مهمترین مانع ایجاد اثربخش مدیریت دانش در سازمان، فقدان فرهنگ، تسهیم دانش و عدم درک مزایای بیشمار مدیریت دانش در میان کارکنان می باشد.بنابراین این پژوهش در صدد پاسخگویی به این سوال است که آیا بین مولفه های فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در مرکز آموزش درمانی امام خمینی(ره)شهرستان ایلام ارتباط وجود دارد.

 

فهرست مطالب پایان نامه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی

چکیده

فصل اول: کلیات

۱-۱ﻣﻘﺪﻣﻪ

۲-۱- بیان مسأله

۳-۱- اهمیت و ضرورت تحقیق

۴-۱- اهداف تحقیق

۵-۱- سوالات تحقیق

۶-۱- فرضیه ها

۷-۱- قلمرو تحقیق

۸-۱- تعاریف عملیاتی واژه های تحقیق

پایان نامه بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش

 

فصل دوّم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

مقدمه

مفهوم فرهنگ و فرهنگ سازمانی

ریشه شناسی فرهنگ

مفهوم فرهنگ

مفهوم فرهنگ سازمانی

چارچوب فرهنگ سازمانی

فضا (جو) سازمانی و تفاوت آن با فرهنگ سازمانی

تفاوت فرهنگ سازمانی و جو سازمانی با استفاده از مدل «شاین»

منشأ شکل گیری فرهنگ سازمانی

بقاء و ادامه حیات فرهنگ سازمان

عوامل عمده حفظ و بقای فرهنگ سازمانی

عوامل و اجزاء فرهنگ سازمانی

روش های تشخیص جنبه های فرهنگ سازمانی

مدیریت فرهنگ سازمان

فرآیند مدیریت فرهنگی سازمانی

فرهنگ سازمانی قوی و ضعیف

مشخصات فرهنگ قوی و ضعیف

ویژگی های فرهنگ سازمانی

معیارهای فرهنگ سازمانی

توسعه فرهنگ

انواع فرهنگ سازمانی

انواع فرهنگ سازمانی از دیدگاه کتز درویس و میلر

انواع فرهنگ سازمانی از دیدگاه کمرون

الگوهای شناخت و بررسی فرهنگ سازمانی

الگوی (AGIL) پارسونز

الگوی ویلیان اوچی

الگوی «لیت وین» و «استرینگر»

الگوی مبتنی بر هفت S شرکت مکنزی

الگوی کرت لوین

مطالعات هافستد در زمینه فرهنگ سازمانی

مطالعات لامرزهیکسن در زمینه فرهنگ سازمانی

الگوی «پیترز» و «واترمن»

الگوی استیفن رابینز

مؤلفه های فرهنگی سازمانی

مقدمه

مفهوم داده، اطلاعات و دانش

انواع دانش

چرخه دانش

جریان دانش

فرایند دانش

انواع منابع دانش سازمانی

مدیریت دانش چیست؟

تاریخچه مدیریت دانش

تعریف مدیریت دانش

روندهای موثر بر مدیریت دانش

اقتصاد متغیر جهانی

اندازه شرکت و مدیریت دانش

اهداف مدیریت دانش

اهمیت مدیریت دانش

مزایای مدیریت دانش

عوامل موثر بر موفقیت مدیریت دانش

اصول مدیریت دانش

چرخه حیات دانش

مؤلفه های مدیریت دانش

چهارچوب نظری تحقیق

پیشینه تحقیق

تحقیقات داخلی

تحقیقات خارجی

پایان نامه بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش

 

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

روش تحقیق

جامعه آماری

نمونه و روش نمونه گیری

روش نمونه گیری

ابزار گردآوری داده ها

ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری

روش تجزیه و تحلیل داده ها

پایان نامه بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

مقدمه

توصیف داده ها

فراوانی و درصد متغیر سن کارکنان

فراوانی و درصد متغیر وضعیت تحصیلی کارکنان

فراوانی و درصد متغیر سابقه کار کارکنان

تحلیل داده ها

(تحلیل داده ها) سوال اول تحقیق

فراوانی و درصد وضعیت فرهنگ سازمانی در کارکنان مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) شهرستان ایلام

(تحلیل داده ها) سوال دوم تحقیق

فراوانی و درصد وضعیت مدیریت دانش در کارکنان مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) شهرستان ایلام

فرضیه اصلی: بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش رابطه وجود دارد

فرضیه فرعی شماره ۱: بین حمایت مدیریت و مدیریت دانش رابطه وجود دارد

فرضیه فرعی شماره ۲: بین تعلق سازمانی و مدیریت دانش رابطه وجود دارد

فرضیه فرعی شماره ۳: بین خلاقیت فردی و مدیریت دانش رابطه وجود دارد

فرضیه فرعی شماره ۴: بین سازش با پدیده تعارض و مدیریت دانش رابطه وجود دارد

طرح یک سوال: کدامیک از مولفه های فرهنگ سازمانی پیش بینی کننده بهتری برای مدیریت دانش در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) شهرستان ایلام است؟

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

مقدمه

یافته های پژوهش مربوط به سوال اولتحقیق

یافته های پژوهش مربوط به سوال دوم تحقیق

یافته های پژوهشی مربوط به فرضیه اصلی تحقیق

یافته های پژوهشی مربوط به فرضیه فرعی شماره ۱

یافته های پژوهشی مربوط به فرضیه فرعی شماره ۲

یافته های پژوهشی مربوط به فرضیه فرعی شماره ۳

یافته های پژوهشی مربوط به فرضیه فرعی شماره ۴

پیشنهادها

پیشنهادهای مبتنی بر یافته های تحقیق

پیشنهادها برای تحقیقات آتی

محدودیتهای تحقیق

فهرست منابع

منابع فارسی

منابع لاتین

پیوست ها

شاخص های توصیفی پرسشنامه

توصیف نمرات سوالات (فرهنگ سازمانی)

توصیف نمرات سوالات (مدیریت دانش)

فهرست جداول

فهرست نمودار ها

فهرست شکل ها

چکیده انگلیسی

جهت دانلود پایان نامه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی از فرم زیر اقدام نمایید.

نوع فایل قیمت
word 16,500 تومان

پایان نامه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها