پایان نامه رابطه بین حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت

پایان نامه رابطه بین حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت – پایان نامه با موضوع ارتباط میان نقدشوندگی سهام، حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت های پذیرفته شده در بورس در قالب ورد با بهترین کیفیت به صورت کامل در ۱۱۵ صفحه به قیمت ۱۵۹۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

توضیحات کامل پایان نامه رابطه بین حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت

مقدمه

در مفاهیم نظری گزارشگری مالی، هدف تهیه صورت های مالی، به عنوان هسته اصلی گزارشگری ارائه اطلاعاتی مالی، تعریف شده است، و به ضروریت کیفیت اطلاعات مالی در متون مختلف تاکید شده است. بر اساس تئوری نمایندگی، مدیران به عنوان نمایندگان سهامداران ممکن است به گونه ای عمل نمایند یا تصمیم هایی را اتخاذ کنند که لزوما در راستای به حداکثر رساندن ثروت سهامداران نباشد، باید سازوکارهای کنترلی یا نظارتی کافی برای محافظت از سهامداران در مقابل تضاد منافع ایجاد شود.

موضوع حاکمیت شرکتی به لزوم نظارت بر مدیریت شرکت و به تفکیک واحد اقتصادی از مالکیت آن و در نهایت حفظ حقوق سرمایه گذاران و ذینفعان می پردازد. استقرار مناسب مکانیزم های حاکمیت شرکتی، که اقدامی اساسی برای استفاده بهینه از منابع، ارتقای پاسخگویی، شفافیت، رعایت انصاف و حقوق همه ذینفعان شرکت هاست منجر به استقرار صحیح سیستم های مدیریتی خواهد شد.

اما اهمیت نقدشوندگی سهام در چیست و چرا به مطالعه آن می پردازیم؟ یکی از ویژگی های بازارهای کارا و بسیار مطلوب، نبود هزینه های معاملاتی و در نتیجه قابلیت نقدشوندگی بالاست. هزینه های معاملاتی طیف وسیعی از هزینه شامل هزینه مالیات و کارگزاری و … را دربر می گیرد. بنابراین نقدشوندگی سهام می تواند معیاری برای کارایی بازار مطرح شد. در این فصل ابتدا بیان مساله تحقیق بیان شده، در ادامه به استفاده کنندگان و اهمیت و ضروریت پژوهش پرداخته شده است. در ادامه فصل به سوالات و فرضیات تحقیق، اهداف تحقیق، تعریف واژه های و اصطلاحات و در آخر نیز ساختار کلی تحقیق تشریح شده است.

بیان مسئله

با دارا بودن منابع طبیعی گسترده که هنوز هم مورد استفاده قرار نگرفته اند می توان قابلیت شرکت های ایرانی را برای دستیابی به سرمایه خارجی برای افزایش در طول سالها و دهه های پیش رو انتظار داشت. محیط تجاری ایران ویژگی هایی دارد که از آن جمله می توان به تمرکز مالکیت قوی، مشارکت چشمگیر دولت در مدیریت و بازارهای توسعه نیافته اشاره نمود. طبیعت محیط تجاری در ایران سبب می شود که سود حاصل از پیشرفت های کوچک در حاکمیت شرکتی به طور چشمگیری بالا باشد. همچنین با پیشرفت و بزرگ تر شدن شرکتها، نیاز آنها به وجه نقد و نقدشوندگی بیش از پیش احساس می شود.

نقدشوندگی سهام به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر، مورد توجه تمامی شرکتها و موسسات قرار دارد؛ وجه نقد به مثابه خون برای بدن انسان است، که در صورت نبود آن، شرکتها، قادر به ادامه حیات اقتصادی خود نیستند، به عبارتی، وجه نقد، در تمامی بخشها و واحدهای اقتصادی شرکتها در جریان است و از طرفی، هر گونه فعالیت اقتصادی خواه و ناخواه تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر روی وجه نقد خواهد گذاشت. در واقع، وجه نقد سیال ترین و بهترین دارایی شرکت است، که اگر به خوبی مدیریت شود، منجر به موفقیت های بزرگی در شرکت خواهد شد و اگر بدون مهارت و برنامه ریزی نشده مدیریت شود، چه بسا موجبات وقوع بحران های مالی در شرکت را نیز فراهم آورد (رحمانی، ۱۳۸۹).

تاثیرات نقدشوندگی سهام بر روی حاکمیت شرکتی هنوز هم یکی از موضوعات و مباحث اصلی در پژوهش های دانشگاهی و علمی به شمار می آید. گروهی از این پژوهشها این مبحث را بیان نموده اند که نقدشوندگی سهام تاثیر منفی بر روی شرکت های مدیریت شده به صورت کارآمد دارد و به صورت نظارت زیاد توسط سرمایه گذاران کوچکی مطرح می شود که می تواند بر کنترل سرمایه گذاران سازمانی عمده فعال تاثیرگذار باشد.

از سوی دیگر ماگ (۱۹۹۸) بیان نموده است که بازارها برای نقدشوندگی به سرمایه گذاران عمده اجازه می دهند تا از طریق تجارت غیررسمی نظارت بر شرکتها را انجام داده و به بهبود مسئله تجارت آزاد کمک می کند. مباحث فعال در نقش نقدشوندگی سهام به عنوان مکانیزمی برای بهبود حاکمیت شرکتی یکی از عوامل ایجاد کننده انگیزه برای تحقیقات کنونی به شمار می آید. به علاوه اغلب تحقیقات علمی در رابطه با ارتباط بین نقدشوندگی سهام و حاکمیت شرکتی بر بازارهای توسعه یافته تاکید دارند که اغلب با بازارهای در حال توسعه مشابه نیستند.
بنابر آنچه تاکنون گفته شد سوال اصلی پژوهش این است که آیا ارتباطی میان نقدشوندگی سهام، حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد؟

دانلود پایان نامه رابطه بین حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت

بررسی رابطه بین حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت

استفاده کنندگان از پژوهش

با توجه به اینکه جامعه آماری این پژوهش، بورس اوراق بهادار تهران می باشد می توان عنوان کرد که اهداف کاربردی ما عبارت است از کمک به سرمایه گذاران بالفعل و بالقوه شرکت های سهامی عام، همچنین مدیران مالی و بورس اوراق بهادار تهران بهره وران اصلی این تحقیق خواهند بود.
۱-۴ اهمیت و ضرورت انجام پژوهش
در دنیای کنونی با توجه به بحران های مالی در اقتصادهای جهان نیاز به انجام پژوهش هایی که به مالکان و مدیران و همچنین سرمایه گذاران و تحلیل گران بازار سرمایه در امر تجزیه و تحلیل ارزش واقعی شرکت ها در بورس یاری رساند بسیار لازم و ضروری به نظر می رسد.
بر اساس مطالعه صورت گرفته شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با مشکل کمبود نقدشوندگی مواجه هستند و در مدیریت سرمایه در گردش خود با مشکل مواجه هستند. بیشتر شرکت های ایرانی به دلیل موقعیت تورمی و کاهش قدرت خرید پول، ترجیح می دهند تا وجه نقد را به دارایی های دیگر تبدیل کنند و این امر موجب می شود شرکت ها با مشکل کمبود نقدشوندگی در تاریخ سررسید بدهی ها مواجه شوند و به این ترتیب به اعتبار شرکت آسیب جدی وارد می شود.
این پژوهش با توجه به تحقیقات صورت گرفته توسط بلک و همکاران (۲۰۰۶) با تلفیق مستقیم نقدشوندگی در چارچوب عملی که در تحقیق آنها موجود نبوده است، صورت پذیرفته است. ما در این پژوهش، تمامی سه متغیر (حاکمیت شرکتی، نقدشوندگی و ارزش شرکت) را با یکدیگر تلفیق نموده و هدف اصلی از انجام خود را ارائه شواهد عملی و علمی از ارتباط مستقیم بین نقدشوندگی، حاکمیت شرکتی و ارزشیابی شرکت در ایران قرار داده ایم.

قسمتی از فصل دوم مبانی نظری و ادبیات تحقیق

مقدمه

تئوری نمایندگی به دیدگاه محدودی از حاکمیت شرکتی اشاره دارد که به رابطه شرکت و سهامداران مربوط می شود و بحث جدایی مالکیت از مدیریت را مطرح می سازد. مکانیزم های حاکمیت شرکتی می تواند فرصت های مدیریت سود را کاهش دهد و در نتیجه کیفیت سود را افزایش دهد. حاکمیت شرکتی به مرور زمان به وجود می آید. برخی از شرکتها دارای مکانیزم های قوی حاکمیت شرکتی مثلا در تعداد اعضای مستقل هیئت مدیره، حضور سرمایه گذاران نهادی می باشد.

شرکتی که دارای تعداد بیشتری عضو هیئت مدیره مستقل، سرمایه گذاران نهادی بوده درصد مالکیت اعضای هیئت مدیره و اعضای غیر موظف هیئت مدیره باشد، دارای حاکمیت شرکتی توانمند محسوب می شود (حساس یگانه، ۱۳۸۵). ایجاد و اجرای نظام حاکمیت شرکتی برای کشورهایی که قصد اجرای برنامه های خصوصی سازی به ویژه از طریق انتشار سهام را دارند، به صورت یک الزام سیاسی و اقتصادی است. اگر چه سطح مالکیت شرکت های سهامی بزرگتر، در کل جامعه ایران فراگیر نشده است اما واگذاری سهام عدالت و تحقق شعار عدالت محوری در سطح جامعه، ضرورت توجه به نظام حاکمیت شرکتی را نشان می دهد.

این تحقیق به بررسی رابطه نقدشوندگی سهام و حاکمیت شرکتی با ارزش شرکت پرداخته است. اما اهمیت نقدشوندگی سهام در چیست و چرا به مطالعه آن می پردازیم؟ یکی از ویژگی های بازارهای کارا و بسیار مطلوب، قابلیت نقدشوندگی بالاست. بنابراین نقدشوندگی سهام می تواند معیاری برای کارایی بازار مطرح شود، و همه این عوامل می تواند موجب افزایش ارزش شرکت برای سرمایه گذاران گردد.

مبانی نظری تحقیق

دلایل نظری زیادی برای این فرض وجود دارد که نقدشوندگی سهام به طور مستقیم تحت تاثیر درآمد عملیاتی شرکت و عملکرد شرکت قرار دارد. در تحلیل های نظری بیان می شود که نقدشوندگی به سهامداران کوچک اجازه می دهد تا به سهامداران عمده تبدیل شوند، حقوق و مزایای مدیریت را بهبود بخشند و سرمایه گذاران آگاه را ترغیب به معامله کنند. بنابراین یک ارتباط مثبت میان نقدشوندگی سهام و عملکرد شرکت در نتیجه بر درآمد عملیاتی دور از ذهن نخواهد بود (فانگ ، ۲۰۰۹).

برای حصول اطمینان از ایفای مسئولیت پاسخگویی بنگاه های اقتصادی در مقابل عموم و افراد ذینفع باید نظارت و مراقبت کافی به عمل آید. اعمال نظارت و مراقبت در این زمینه مستلزم وجود سازوکارهای مناسبی است که از جمله این سازوکارها، طراحی و اجرای نظام راهبری مناسب در شرکتها و بنگاه های اقتصادی است.

نظام راهبری شرکتی که با حفظ تعادل میان اهداف اجتماعی و اقتصادی و اهداف فردی و جمعی سروکار دارد، موجب ترغیب استفاده کارآمد از منابع و الزام پاسخگویی شرکتها در خصوص ایفای وظیفه مباشرت برای اداره منابع می شود. پیچیدگی روابط اقتصادی و اجتماعی در بنگاه های اقتصادی و بروز تضاد منافع در حوزه های متفاوت میان گروه های مختلفی که به نحوی با بنگاه های اقتصادی در تعامل هستند، نیاز به استقرار یک نظام راهبری مناسب در شرکتها که حامی حقوق و منافع همه گروه های ذینفع باشد، را بیش از پیش ضروری می سازد.

ورشکستگی شرکت های عظیم جهان همچون انرون و ورلدکام در دهه اخیر اهمیت نظام راهبری شرکتها را در هدایت و اداره موثر بنگاه های اقتصادی بیش از پیش روشن ساخت. از این رو نقدشوندگی سهام بر ارتباط بین حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت تاثیرگذار خواهد بود و باعث تعدیل آن خواهد شد.

نقدشوندگی

نقدشوندگی یک دارایی عبارت است از قابلیت خرید یا فروش آن دارایی در کمترین زمان و هزینه ممکن. با وجود آنکه این عبارت تا حد زیادی گویا و قابل درک به نظر می رسد، در بسیاری از متون مالی از نقدشوندگی به عنوان مفهومی سهل و ممتنع نام برده می شود، به این معنی که در عین سادگی درک نقدشوندگی در بطن معاملات، اندازه گیری و محاسبه آن پیچیده است. یکی از مهمترین کارکردهای بازار سرمایه، تامین نقدشوندگی است.

در حقیقت بازارهای ثانویه ضمن فراهم کردن نقدشوندگی، از طریق کشف قیمت و توانایی انتقال ریسک، باعث کاهش هزینه سرمایه می گردند. فرناندز (۱۹۹۹) از قول کینز بیان می کند که نقدشوندگی، توسط یک معیار مطلق قابل اندازه گیری نیست. در متون مالی گاهی برای رساندن مفهوم، به جای واژه نقدشوندگی از واژه بازار پذیری یا قابلیت خرید و فروش استفاده می شود، زیرا هر چه تعداد خریداران و فروشندگان بالقوه یک دارایی بیشتر باشد، آن دارایی نقدشوندگی بیشتری دارد (نوبهار، ۱۳۸۸).

به دلیل خاصیت چند بعدی بودن نقدشوندگی، انعکاس همه مشخصه های آن در یک معیار مشکل است. در یک دسته بندی توسط آیتکن و کامرتن فورد معیارهای ارزیابی نقدشوندگی به دو دسته معیارهای مبتنی بر سفارش ها و مبتنی بر معاملات تقسیم شده اند. معیارهای مبتنی بر معاملات به جای پیشرو بودن معطوف به گذشته هستند و بنابراین لزوم نشان دهنده میزان توانایی سرمایه گذاران برای انجام سریع معاملات و هزینه های مرتبط با آن نیستند.

اما ظهور سیستم های الکترونیکی معاملات باعث دستیابی به داده های جزیی تر و در نتیجه معیارهای جدید نقدشوندگی با توجه به سفارش های موجود در بازار شده است. این معیارها با دقت بیشتری توانایی انجام سریع معاملات و هزینه های مرتبط با آن را مورد بررسی قرار می دهند از جمله مهمترین این معیارها شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش است (احمدپور و رسائیان، ۱۳۸۵). قیمت پایانی سهام قیمت آخرین معامله ای است که در یک روز کاری در بازار سرمایه معامله می شود. اکثر ابزارهای مالی ساعت ها بعد مشخصا با حجم و سطوح نقدشوندگی کمتر در بازار سرمایه معامله می شوند.

از این رو قیمت پایانی یک ورقه بهادار ممکن است با قیمت چند ساعت بعد از آن منطبق نباشد. از آنجایی که قیمت نهایی یک نشانه مفید برای سرمایه گذاران جهت ارزیابی تغییرات در قیمت های سهام در طی زمان ارائه می دهد، قیمت پایانی در یک روز می تواند با قیمت پایانی روز قبل به منظور سنجش حساسیت بازار برای یک ورقه بهادار خاص در روز معامله مقایسه گردد (استول ، ۲۰۰۰).
نقدشوندگی معیارهای زیادی دارد، که هیچ کدام قادر به اندازه گیری تمام ابعاد آن نیستند. معیارهای نقدشوندگی را می توان به دو گروه تقسیم کرد:(رابین ،۲۰۰۷)

الف) معیارهای مبتنی بر معامله: شامل حجم معاملات، فراوانی معاملات و ارزش سهام معامله شده.
معیارهای مبتنی بر سفارش: شامل تفاوت قیمت پیشنهادی عرضه و تقاضا، تفاوت عرضه و تقاضای موثر و عمق بازار.

برخی از سرمایه گذاران ممکن است به سرعت به منابع مالی سرمایه گذاری خود نیاز داشته باشند که در چنین مواردی قدرت نقدشوندگی دارایی ها می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. دارایی ها (اوراق بهادار) که در بورس اوراق بهادار با استقبال انجام معامله روبرو می شوند، می توانند بیانگر سرعت نقدشوندگی آنها باشند (احمدپور و رسائیان، ۱۳۸۵).

معیارهای بسیاری برای سنجش نقدشوندگی وجود دارند. این معیارها شامل آمیهود، حجم معامله، شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش، عمق و تعداد معامله است. این روشها می توانند به دو دسته یعنی نشانگرهای اصطکاکی و نشانگرهای فعالیت که در حقیقت دو بعد نقدشوندگی می باشند تقسیم گردد. اصطکاک را تداوم قیمت برای فوریت تعریف کرده اند. فعالیت منعکس کننده شرایط معامله است. شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام می تواند به عنوان یک معیار اصطکاک به کار گرفته شود (همتی و همکاران، ۱۳۹۱).

فهرست مطالب :

فصل اول.. ۱

۱-۱ مقدمه. ۲

۱-۲ بیان مسئله. ۲

۱-۳ استفاده کنندگان از پژوهش…. ۳

۱-۴ اهمیت و ضرورت انجام پژوهش…. ۴

۱-۵ جنبه نوآوری تحقیق.. ۵

۱-۶ اهداف پژوهش…. ۵

۱-۷ سوالات و فرضیه های پژوهش…. ۶

۱-۷-۱ سوالات پژوهش…. ۶

۱-۷-۲ فرضیه های پژوهش و مبانی نظری آنها۶

۱-۸ تعریف واژه ها و اصطلاحات.. ۹

۱-۹ ساختار کلی تحقیق.. ۱۰

 

فصل دوم مبانی نظری و ادبیات تحقیق.. ۱۱

۲-۱ مقدمه. ۱۲

۲-۲ مبانی نظری تحقیق.. ۱۲

۲-۳ نقدشوندگی.. ۱۳

۲-۴ نقدشوندگی سهام و نقدشوندگی دارایی ها۱۵

۲-۵ اندازه گیری های مختلف نقدشوندگی.. ۱۸

۲-۵-۱ نسبت آلدرسون و بتکر. ۱۸

۲-۵-۲ نسبت آلمدیا و کامپلو. ۱۹

۲-۵-۳ نسبت سیبیلکو. ۱۹

۲-۵-۴ نسبت گوپالان و همکاران.. ۲۰

۲-۵-۵ نظریه مودیلیانی و میلرپیرامون ارزش شرکت… ۲۰

۲-۶ حاکمیت شرکتی.. ۲۱

۲-۷ ضرورت به کارگیری نظام حاکمیت شرکتی.. ۲۲

۲-۸ چارچوب نظری حاکمیت شرکتی.. ۲۵

۲-۹ مبانی تئوری حاکمیت شرکتی.. ۲۵

۲-۹-۱ تئوری نمایندگی.. ۲۵

۲-۹-۲ مشکلات نمایندگی.. ۲۷

۲-۹-۳ تئوری هزینه معاملات.. ۳۰

۲-۹-۴ تئوری ذی نفعان.. ۳۱

۲-۹-۴-۱ مفهوم ذینفعان.. ۳۱

۲-۹-۴-۲ تاریخچه و ماهیت تئوری ذینفعان.. ۳۴

۲-۹-۴-۳ مبنای حقانیت ذینفعان سازمان.. ۳۹

۲-۹-۴-۴ جنبه های اصلی تئوری ذینفعان.. ۴۰

۲-۹-۴-۵ جنبه های تحلیلی از تئوری ذینفعان.. ۴۳

۲-۹-۴-۶ دلیل توجه به ذینفعان.. ۴۵

۲-۹-۴-۷ نیازهای ذینفعان.. ۴۶

۲-۹-۴-۸ مدیران و اولویت بین ذینفعان.. ۴۷

۲-۹-۴-۹ اخلاق تجاری.. ۴۸

۲-۹-۴-۱۰ کاستی های تئوری ذینفعان.. ۴۹

۲-۱۰ مالکیت نهادی (سرمایه گذاران نهادی)۵۲

۲-۱۰-۱ پیامدهای وجود مالکیت نهادی.. ۵۳

۲-۱۱ پیشینه تحقیق.. ۵۵

۲-۱۱-۱ پیشینه تحقیقات داخلی.. ۵۵

۲-۱۱-۲ پیشینه تحقیقات خارجی.. ۵۸

۲-۱۲ خلاصه فصل.. ۶۳

 

فصل سوم روش شناسی تحقیق.. ۶۴

۳-۱ مقدمه. ۶۵

۳-۲ روش شناسی تحقیق.. ۶۵

۳-۳ روش گردآوری اطلاعات.. ۶۶

۳-۴ جامعه آماری.. ۶۶

۳-۵ نمونه آماری.. ۶۷

۳-۶ متغیرهای پژوهش و نحوه محاسبه آنها۶۷

 

فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها۷۲

۴-۱ مقدمه. ۷۳

۴-۲ آمار توصیفی متغیرهای پژوهش…. ۷۳

۴-۳ آزمون کلموگروف-اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن متغیرها۷۴

۴-۴ پایایی (ایستایی) متغیرهای پژوهش…. ۷۵

۴-۵ نتایج حاصل از آزمون فرضیه های فرعی مرتبط با فرضیه اصلی اول.. ۷۵

۴-۵-۱ نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی اول مرتبط با فرضیه اصلی اول.. ۷۶

۴-۵-۲ نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی دوم مرتبط با فرضیه اصلی اول.. ۷۹

۴-۵-۳ نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی سوم مرتبط با فرضیه اصلی اول.. ۸۲

۴-۵-۴ نتیجه گیری کلی از فرضیه اصلی اول.. ۸۵

۴-۶ نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی دوم. ۸۵

۴-۷ نتایج حاصل از آزمون فرضیه های فرعی مرتبط با فرضیه اصلی سوم. ۸۷

۴-۷-۱ نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی اول مرتبط با فرضیه اصلی سوم. ۸۷

۴-۷-۲ نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی دوم مرتبط با فرضیه اصلی سوم. ۹۰

۴-۷-۳ نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی سوم مرتبط با فرضیه اصلی سوم. ۹۲

۴-۸ نتیجه گیری کلی از فرضیات پژوهش…. ۹۵

 

فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات.. ۹۶

۵-۱ مقدمه. ۹۷

۵-۲ نتیجه گیری.. ۹۷

۵-۳ پیشنهادات مبتنی بر نتایج تحقیق.. ۱۰۰

۵-۴ پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. ۱۰۰

۵-۵ محدودیت های تحقیق.. ۱۰۰

منابع و مراجع.. ۱۰۲

منابع فارسی:۱۰۲

منابع لاتین.. ۱۰۴

جهت دانلود پایان نامه رابطه بین حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت از فرم زیر اقدام نمایید.

نوع فایل قیمت
word 15,900 تومان

پایان نامه رابطه بین حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها