رساله و مطالعات پایان نامه معماری مجتمع مسکونی

رساله و مطالعات پایان نامه معماری مجتمع مسکونی در قالب ورد با بهترین کیفیت ممکن به صورت آماده به قیمت ۹۹۰۰ تومان که بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود نمایش داده می شود.این پایان نامه در ۱۲۲ صفحه تنظیم شده است.

رساله و مطالعات معماری مجتمع مسکونی

رساله پایان نامه معماری مجتمع مسکونی :

قسمتی از فصل دوم پایان نامه را در ادامه مطلب میتوانید مشاهده نمایید.

۲-۱ سابقه و سنن سكونت

انسان از زماني كه پاي از غار بيرون نهاد و روي به دشت آورد، به فكر ايجاد سرپناهي كه دست‌ساز خويش باشد افتاد، سرپناه‌هاي نخستين انسان، بصورت بسيار ابتدايي بود. نمونه‌هاي اين نوع آثار اوليه معماري متعلق به حدود ۸۰۰۰ق.م. است كه در برخي از نقاط جهان بجا مانده است. با تحولي كه در نحوه زندگي انسان روي دارد (مرحله شكار به كشاورزي) پيشرفتي كه در فناوري ابزاري پديد آمد، معماري آثار ساختماني نيز پيشرفت نمود و به اشكال و فرم‌هاي خاصي پديد آمد. (زارعي، ۱۳۷۸)
با نظري به مسكن و تجمع آن در مصر قديم، به شهرك‌هاي كارگري در كنار رود نيل بر مي‌خوريم كه در زمان ساختن اهرام مصر ايجاد شده‌اند. واحدهاي مسكوني متشكل از بخش ورودي و نشيمن و پخت و پز و خواب كه در مجموع بصورتي فشرده و پشت به پشت رو به شرق و غرب قرار گرفته‌اند و ساكنين آنرا چون بردگان تشكيل مي‌دهند، مجموعه از حصاري برخوردار است.
از طرفي مي‌توان به خانه‌هاي طرح شده در دوره آنتيك يونان پرداخت. بخش‌هاي مسكوني متراكم در مركز شهر و مسكوني در حاشيه حول بخش‌هاي تجاري و فرهنگي و حكومتي بر محور آن شكل مي‌گيرند. خانه‌هاي مسكوني اكثراً در طرل متداول دوره بصورتي متمركز به داخل شكل درونگرا ايجاد گرديده است.
نوعي ديگر از مسكن در شهر هاي قرون وسطي در اروپاي مركزي ديده مي شود. بناهاي پيوسته در قطعه زمينهاي خصوصي به نحوي ايجاد گرديده كه ساكنين در طبقات بالاي همكف بتوانند كارگاهها و يا فروشگاههاي خود را در طبقه همكف در حاشيه خيابان قرار دهند و حياط پشتي بصورت باغچه سبزيجات مورد استفاده قرار گيرد. (حاتمي، ۱۳۷۵)

۲-۲ خانه هاي سنتي در ايران

واژه خانه كه امروزي مصطلح است در گذشته به اتاق اطلاق مي شده است. اتاق خصوصي را وستاخ يا گستاخ يا وثاق مي ناميدند. از واژه سرا به جاي كلمه خانه در معناي امروز آن استفاده مي شده است.
يكي از مسائل مهم در خانه سازي ايراني، جهت قرار گيري يا رون است كه به تبع آب و هوا، طرز تابش آفتاب و جهت وزش باد و مكان استقرار و جنس زمين انتخاب مي شده است. اين مسئله در شهرسازي نيز اهميت درجه نخست را دارد. معماران ايراني براي تعيين جهت قرار گيري خانه از شكل ۶ ضلعي استفاده مي كرده اند. ۶ ضلعي شكلي است كه چون در ساخت آن از مثلث متساوي الاضلاع استفاده مي شود، نمي توان آنرا اشتباه كشيد. با اين روش در ايران سه رون را مشخص مي كرده اند: رون راسته، رون اصفهاني و رون كرماني. در رون راسته مستطيلي كه در داخل شش ضلعي قرار مي گيرد جهت شمال شرقي – جنوب غربي دارد. جهت اين رون تقريبا رو به قبله است.
رون اصفهاني جهت شمال غربي – جنوب شرقي دارد و در اصفهان و فارس از اين رو استفاده مي شده است. و روي كرماني كه جهت غربي – شرقي دارد كه شهرهايي چون كرمان، همدان و خوي با اين رون ساخته شده است.
مورد مهم بعدي در طراحي خانه نظام تناسب آن يعني پيمودن مي باشد كه كليه عناصر فضايي خانه بر اساس سه نظام كلي آن يعني پيمودن بزرگ. پيمودن كوچك و خرده پيمودن كه از همان تناسب طلايي ايراني يعني مستطيل درون شش ضلعي تبعيت مي كند، طراحي مي شد.
اندام هاي خانه هاي سنتي
سردر، هشتي، راهرو، حياط، اتاق (سه دري، پنج دري، تالار، تهراني)، آشپزخانه (پيرنيا، ۱۳۷۴)

۲-۳ گونه شناسي معماري خانه‌هاي سنتي ايران

هر خانه يك تماميت فضايي محسوب مي‌شود. اين تماميت و روابط درون آن سازمان فضايي نام گرفته كه براي پي بردن به چگونگي شكل‌گيري سازمان فضايي بايد عناصر متشكله و چگونگي تركيب آنها را شناخت. در هر سازمان فضايي سه گونه فضا- باز، بسته و پوشيده – و سه گونه عنصر پوششي- فوقاني، جداري و تحتاني- قابل تشخيص است. نوع رابطه عناصر وفضاهاي مذكور “الگوي فضايي” نام دارد. الگوهاي فضايي عبارتند از :
– الگوهاي تعريف فضا كه نشان دهنده ميزان حفظ يا هدر دادن فضا هستند.
– الگوهاي تركيب فضا كه از نظر بسط فضايي، چشم‌اندازي و نوري مفيدند.
– الگوهاي تنوع فضايي كه به منظور پي بردن به تشخيص فضا مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
– الگوهاي حفظ آسايش كه به منظور برقراري تعادل ميان محل سكونت و محيط حائز اهميت هستند.
– الگوهاي نگهدار فضا كه ايستايي را شامل مي‌شوند.

مشاهده فهرست پایان نامه معماری مجتمع مسکونی :

رساله پایان نامه معماری مجتمع مسکونی

مطالعات پایان نامه معماری مجتمع مسکونی

دانلود رساله معماری مجتمع مسکونی

دانلود مطالعات معماری مجتمع مسکونی

جهت دانلود رساله و مطالعات پایان نامه معماری مجتمع مسکونی از لینک زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
122 WORD 9,900 تومان

رساله و مطالعات پایان نامه معماری مجتمع مسکونی



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها