نقش معلم در رونق بخشی مساجد و نماز + مقاله

مقاله نقش معلم در رونق بخشی مساجد و نماز در قالب word به صورت کامل در ۲۵ صفحه به قیمت ۶۹۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

نقش معلم در رونق بخشی به مسجد و نماز

نقش معلم در رونق بخشی به نماز

چکیده
نيايش نياز دروني انسان است و بروز اين نياز نيز اجتناب ناپذير است. هنر مربيان و معلماني كه مي‌خواهند چنين رفتاري را به تناسب نيازمندي انسان در افراد فرهنگ سازي نمايند آن است كه زيباترين شكل و شيوه آموزش چنين رفتاري را متناسب با رغبت‌هاي فراگيران جستجو نموده و بر اساس آن اقدام نمايند.اگر معلمان بتوانند بسياري از رفتارهاي مطلوب از جمله شركت در مساجد و نماز جماعت را به طور غير مستقيم و يا ضمني از طريق بهره گيري از وجود الگوهاي رفتاري در نوجوانان به وجود آورند فوق العاده موثر و ارزشمند خواهد بود. در يادگيري ضمني و يا مشاهده اي به جهت آنكه يادگيرنده آگاهانه و داوطلبانه به موضوع يا رفتار خاصي دقت مي‌كند از نگرش مثبت و انگيزه قوي برخوردار است.معلمان و مربيان مدارس به مثابه الگوهاي مطلوب جوانان زماني مي‌توانند توفيقات چشمگيري در پرورش يا تقويت احساس مذهبي و رفتارهاي ديني از جمله اقامه نماز در مساجد داشته باشند كه شخصيت مذهبي آنها براي جوانان بسيار دوست داشتني و محبوب باشد. معلمان متعهد و دلسوز و آشنا به مباني روان شناختي مذهبي سعي مي‌كنند در بيان يا ظهور هر انديشه و رفتار مذهبي احساس خوشايندي در قلوب پاك جوانان پديد آورند.حضور فعال مربيان به همراه جوانان در مساجد علاوه بر فضيلت‌هاي معنوي به تقويت اكتساب‌هاي آموزشگاهي نيز خواهد انجاميد و حضور چشمگير امام جماعت مسجد در مدرسه و گفت و گو با مربيان و دانش آموزان و احساس نزديكي و قرابت با ايشان به اين پيوند مقدس شكوه بيشتري مي‌بخشد. معلمان متعهد كه بهترين الگو براي جوانان مي‌باشند مي‌توانند در كلاس‌هاي درسي خود در كنار تدريس درس مربوطه به آموزش مسائل مذهبي پرداخته و جوانان را نسبت به آنها آگاه و علاقه مند گردانند. از جمله اينكه براي آنها از اجر و پاداش و فوايد نماز جماعت در مسجد گفته و هم چنين براي ترغيب بيشتر جوانان به مسجد شرايط لازم را جهت آشنايي و ارتباط آنها با مساجد فراهم آورند و بعضاً مي‌توانند فعاليت‌هاي مذهبي جوانان را در مساجد در دفتر نمره خود ثبت نموده و نمره اي خاص- جهت تشويق جوانان – به آنها اختصاص مي‌دهند.
مطرح كردن احاديث و روايات و تعريف خاطراتي از بزرگان در مورد نماز جماعت در مساجد و معرفي كتبي در اين مورد به دانش آموزان مي‌تواند انگيزه جوانان را براي شركت در نماز جماعت و مساجد مضاعف كند.
در مقاله حاضر قصد داریم به نقش معلم در رونق بخشی به مساجد و نماز بپردازیم.

مقدمه

ضرورت عقلي وشرعي اقتضا مي كند كه قبل از همه بايد به محكم سازي واستوار سازي ستون دين پر داخته شود ،وپرداختن به اين امر مهم را فرهنگ سازي نماز نام مي نهيم . . نماز رکن اصلی دین است و به عنوان نمودی بارز و آشکار از رفتارهای دینی باید اصلی ترین جایگاه ر ادر زندگی مردم داشته باشد . وقتی که خود ر ادر مقام عضوی از پیکره تعلیم وتربیت می بینیم این اندیشه در ذهن ایجاد می شود که واقعاً وظیفه ی تعلیم وترویج اقامه نماز برعهده چه کسی است و با چه کیفیتی وبا چه روش هایی انجام پذیرد ؟ البته در این زمینه نقش معلمان و محققان و مدیران آموزش و پرورش و عالمان فرهنگی به عنوان سکانداران یک نهاد فرهنگ ساز (مدرسه ) حائز اهمیت است .

از آنجا که کودکان و نوجوانان بیشترین و مناسب ترین اوقات عمر خویش را در مدرسه می گذرانند لذا ، مانوس نمودن آنان با این  فریضه ی الهی و ترغیب آنان  به نماز نیازمند فراهم آوردن شرایط و امکانات متناسب در مدرسه است . در فرهنگ اسلامی مدرسه جایگاه تربیت و پایگاه تعلیم است در مدرسه هم باید اخلاق و فضیلت و معنویت را گسترش بخشید و هم علوم و فنون را تعلیم داد . تا بر اساس این اندیشه وقتی کودک با فطرت پاک خدادادی وارد مدرسه می شود امکان حرکت هماهنگ و همسو و وابسته با یکدیگر را داشته باشد . از یک سو باید روح و روان و جسم او متناسب با نیازهای فطری و اجتماعی پرورش یابد ، اصول اخلاقی ر اباز شناسد و به آنها متخلق شود ارزش های اسلامی را محترم شمارد و از آنها پاسداری نماید وبرای عبودیت خداوند و زندگی بر مبنای تعالیم الهی در جامعه اسلامی تربیت شود واز سوی دیگر باید بتواند متناسب با نیاز حال و آینده جامعه معلومات و فنون مورد نیاز را فراگیرد با اطلاعات و علوم روز آشنا شود ومهارت های ضروری برای حضور در صحنه تولید و سازندگی ر اکسب کند . تحقق اهداف مذکور و فراهم آوردن زمینه های رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان ونوجوانان وابسته به عوامل متعدد از جمله وجود معلم و مربی علاقه مند و دلسوز ، برنامه های مناسب وآموزنده ، آموزش های سازنده وجذاب ، مدیریت آگاه و دقیق وفضای دلپذیر وشاداب می باشد . اگر این عوامل به نحو مطلوب در مدرسه ای فراهم آید می توان رشد و بالندگی دانش آموزان آن را نظاره نمود در غیر این صورت فرآیند تعلیم وتربیت آسیب دیده و بازده امکانات و منابع به حداقل خواهد رسید ، فرزندان انقلاب بهترین دوران زندگی خود را در مدرسه می گذرانند و تربیت مذهبی انها نیاز به شناخت عمیق و فراهم آوردن امکانات انسانی وفیزیکی مناسب دارد ؛ لذا با توجه به سپری کردن دوران کودکی و نوجوانی در مدرسه و تحولات روحی و روانی این دوران اتخاذ راه کارهای کلیشه ای و تکراری نمی تواند پاسخ به نیازهای هر دوره باشد .

جهت دانلود نقش معلم در رونق بخشی مساجد و نماز از لینک زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
25 WORD 6,900 تومان

نقش معلم در رونق بخشی مساجد و نماز + مقاله



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها