مطالعات معماری طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد معماری اقلیمی

همیار دانشجو
پایان نامه مطالعات معماری طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد معماری اقلیمی با بهترین کیفیت در ادامه قسمتی از آن را می بینید – بررسی مراکز مشابه در ایران:
با بررسی معماری قدیم مناطق مختلف ایران،در می یابیم که مردمان قدیم از روش های کار آمدی برای ایجاد شرایط آسایش در خانه ها و شهرهای خود بهره می بردند. در معماری سنتی ایران ساختمان چنان با محیط خارج سازگار است که بهترین آسایش فضای داخلی، بدون استفاده از دستگاه های انرژی بر امکان پذیر می شده است. این کار با توجه به موقعیت جغرافیایی ساختمان، بادگیرها،زیر زمین ها و سرداب ها،حیاط های مرکزی،پنجره های رو به آفتاب،انتخاب مصالح ساختمان و …انجام می شده است.
به هر حال به نظر می رسد با باور اصول پایداری معماری ایران و انطباق هوشمندانۀ مفاهیم نوین پایداری اکولوژیکال با آنها می توان به شناخت و دستیابی به الگوهای کاربردی و پایدار امیدوار بود. در این میان ملاحظه می شودکه این گونه از معماری، که به وفور در نقاط مختلف ایران در طی زمان،پاسخ گوی نیاز های استفاده کنندگان بوده،کم تر مورد توجه قرار گرفته است. معماری با رویکرد اقلیمی در سال های اخیر به عنوان هنر خلاقانۀ بشر در به آشتی رسیدن با طبیعت مطرح شده و در سراسر جهان مورد عنایت قرار گرفته است.
سرزمین ایران بیشتر این گونه ها را در خود جای داده و از این لحاظ دارای پتانسیل بالایی است. موقعیت قرارگیری این زیستگاه ها و تکنولوژی بکار گرفته شده در آن،راز ماندگاری این میراث کهن تا به امروز بوده است. در ادامه به بررسی بخشی از این میراث کهن و ماندگار در ایران و نمونه ای از معماری متناسب با اقلیم در خارج از ایران می پردازیم.
ماسوله، رویکردی پایدار در معماری ایران:
ماسوله در غربی ترین قسمت گیلان، در یک منطقۀ کوهستانی و در دامنۀ کوهی با شیب زیاد قرار گرفته است. علاوه بر شیب شمال-جنوبی،دو شیار نیز،شیب شرقی-غربی به شهر داده اند. ارتفاع از بلندترین نقطه تا پایین ترین قسمت آن حدود ۱۰۰ متر است، تعداد خانه ها در این شهر حدود ۷۰۰ خانه است و قدمت آن به قرن ۹هجری قمری می رسد.
تأثیر عوامل زیست محیطی و اقلیمی بر معماری و شهرسازی ماسوله:
از آنجا که اقلیم ماسوله، ترکیبی از دو اقلیم معتدلِ مرطوب و سرد می باشد. معماری بومی آن نیز تلفیقی از معماری بومی در دو اقلیم معتدل و مرطوب مناطق شمال ایران و معماری بومی اقلیم سرد مناطق شمال غربی ایران است. در ماسوله نیز مانند سایر شهرهایی که در منطقه ای کوهستانی واقع شده اند بافت شهری به صورت پلکانی و منطب می باشد. به دلیل بارندگی بسیار زیاد و رطوبت بیش از حد در ماسوله، فرم بنا در این شهر عمدتاً در جهت مقابله با این دو عامل شکل گرفته است.
از آنجا که در مناطق معتدل و مرطوب بهترین راه حل جهت تنظیم شرایط محیطی، استفاده از جریان باد و تهویۀ هواست بهترین مورفولوژی،معماری با فرم برون گراست. از سوی دیگر بافت شهری در ماسوله نوعی هم زیستی بین فضای سبز، به عنوان محیط طبیعی و معماری،به عنوان محیط مصنوع را ایجاد کرده است که خود از اصول مهم معماری همساز با محیط زیست است.
مروری بر سابقه تحقیق:
برای دستیـابی به نتیجه ارزنــده تر در رابطه با طراحی مجتمع مسکونی با رویــکرد اقلیمی به بـــررسی چند نمــونه از پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگــاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان پرداخته ایم که به اختصار بیــان می گردد:
عنوان پایان نامه: طراحی یک خانه خورشیدی در اقلیم اصفهان(خانه آفتاب)
پدید آورنده:بنت الهدی کبیر زاده
اساتید راهنما:دکتر محمد مسعود،مهندس بهرام شاهدی،دکتر احمد امین پور
چکیده: با وجود اینکه خورشید از بدو پیدایش زمین در آسمان وجود داشته شگفت آور است که در این مدت مدید،هنوز بشر موفق به استفاده کامل و مقرون به صرفه از این انرژی نگردیده است. البته عوامل زیادی مانع از پیشرفت در این امر بوده اند که خوشبختانه و در طی چندین سال گذشته تعدادی از کشور های صنعتی و پیشرفتۀ دنیا که شاید میزان تابش نور در آنها به مراتب کمتر از میزان تابش در ایران است،با استفاده از تکنولوژی روز و با شناخت انواع سیستم های خورشیدی که برخی حتی نیــازمند صرف هزینه و تکنـولـوژی بالایی هـم نـیستند؛ به بــرداشتن ایــن مـوانع و بهره مندی از این منبع عظیم انرژی بالاخص در بخش پر مصرف ساختمان سازی،همت گمارده و توانسته اند در مصرف انرژی های فسیلی رو به اتمام در جهان، صرفه جوئی به عمل آورند.
این در حالی است که در کشور ایران،با وجود برخورداری از ساعات آفتابی فراوان در سال و سطح مناسب و رو به رشد علمی و صنعتی، به خورشید و انرژی فوق العاده آن به خصوص در بخش معماری توجه کافی مبذول نگردیده است. شهر اصفهان که سرآمد شهر های ایران از لحاظ نبوغ و شکوفایی معماری است،یکی از شهر های دارای پتانسیل بالا در دریافت تشعشع خورشیدی با میانگین بیش از سه هزار ساعت تابش آفتاب در طول سال است که استفاده از روشهای غیر فعال و طبیعی و هماهنگ با اقلیم،در معماری سنتی و بومی و به ویژه مسکونی آن،قدمتی بس طولانی دارد.
فراموشی و فقدان استفاده از این روش ها و این نوع معماری های خورشیدی،البته به شکل مدرن آن در ساخت و طراحی خانه های امروزی که ۱۵ تا ۲۰درصد مصرف انرژی در بخش ساختمان را به خود اختصاص داده اند سبب شکل گیری ایده این طرح در اقلیم مناسب اصفهان گردید.
در ارائۀ طرح پیشنهادی، از طرفی با بررسی ویژگیها و پتانسیل های مناسب سایت انتخابی و از طرف دیگر با احترام و بهره گیری از الگوی معماری سنتی مسکونی، سعی در رسیدن به ویژگی ها و استانداردهای مورد نیاز معماری مسکونی خورشیدی در اقلیم اصفهان و ایجاد و طراحی آن به شکل امروزی و منطبق بر تکنولوژی و مصالح مدرن ،قابل دسترس در ایران،البته به صورت کاربردی و کم هزینه و با محاسبۀ میزان صرفه جویی انرژی های سرمایشی و گرمایشی و به تبع آن،محاسبۀ مقدار انرژی جبرانی مورد نیاز طرح در تابستان و زمستان شده است. در این پژوهش نوع تحقیق کاربردی-توسعه ای و روش تحقیق و تجزیۀ اطلاعات به صورت ذهنی-قیاسی و تحلیل محتوایی می باشد.

دانلود مطالعات معماری طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد معماری اقلیمی در قالب word به صورت کامل و آماده در ۱۳۶ صفحه به قیمت ۱۵۹۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد اقلیمی

مطالعات معماری طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد معماری اقلیمی

طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد اقلیمی

مطالعات معماری طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد اقلیمی

جهت دانلود مطالعات معماری طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد معماری اقلیمی از فرم زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
186 word 15,900 تومان

مطالعات معماری طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد معماری اقلیمی



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها