نمونه سوالات پیام نور

پایان نامه خودروهای برقی – بررسی و عملکرد آنها



خودروهای برقی

پایان نامه خودروهای برقی - بررسی و عملکرد آنها

سيستم رانش :   Steering System

اين سيستم در برگيرنده سيستم انتقال قدرت نيز مي باشد که قدرت خارج شده از ناحيه سلولهاي خورشيدي  و رسيده به موتور را به چرخها مي رساند هنگامي که سيستم تعليق جلوي ماشين طراحي مي گردد لازم است هندسه و مکان سيستم رانش محاسبه گردد اگر هندسه هاي سيستم رانش و تعليق درست انتخاب شود سايش و اصطکاک تايرهاي در هنگام حرکت حداقل مي گردد.

در برخي از ماشينها هندسه سيستم رانش به يک چرخدنده متحرک و پينيون ختم مي شود که به بازوي  محرک به وسيله خار قفل شده اند.

1-2-5 بررسي عملکرد سيستم رانش :

ماشينها با يک چرخ در عقب به سمت يک سيستم استاتيکي ميل مي کند مگر اينکه چرخ عقب به عنوان چرخ محرک استفاده شود که در اين صورت سيستم بسيار پويا خواهد بود.

ماشينها با يک چرخ در جلو که به سمت يک سيستم خوب ميل مي کند.

بسياري از ماشينها از سيستم رانش آکرمن (Ackerman) استفاده مي کنند براي مطمئن شدن ، همه چرخهاي يک شعاع يکسان را مي چرخند و انرژي تا حد ممکن کاهش پيدا مي کند.

پایان نامه خودروی برقی

خودرو برقي با موتور جريان متناوب ac

شرکت ايتون داراي دانش و تخصص در زمينه تبديل نيرو ، انتقال و کنترل اتوماتيک مي باشد کارهاي قبلي مزاياي سيستم جلو برنده AC نسبت به DC را به ثبوت رسانيد موتور AC سبک تر ، کارآمدتر ، ارزانتر و داراي سرعت زيادتر ، مزيت هاي بيشتري براي کاربردهاي کششي خودرو دارد وجود ميکرو پروسسور و ترانزيستورها تأمين قدرت را براي موتورهاي AC عملي مي سازد برنامه هاي قبلي ، قابليت انجام اين نوع سيستم جلو برنده را در يک اتومبيل سدان (چهار نفره ) با چرخهاي محرک در جلو خودرو نشان داد .

تجربه قبلي سيستم انتقال قدرت الکتريکي ايتون مزاياي موتورهاي کششي AC شامل وزن سبک ، سرعت بالا ، طرح کاملاً بسته و کارائي بالا را نشان داد يک طرح موتور سه فاز القائي کاملاً انعطاف پذير بوده و به سادگي توليد انبوه مي شود موتورها مي توانند توسط هوا يا روغن خنک شوند و بطور قابل توجهي در ضريب طول به عرض بدون اشکال جدي در نحوه کار متفاوت قابل ساخت هستند و انواع با سرعت زياد ، مشکل زيادي براي توليد نخواهد داشت در مورد مبدل نيز مشکل اساسي وجود ندارد تقريباً تمامي مبدل ها در اين طبقه نيز ترانزيستوري هستند طرح هاي قبلي که از ترانزيستور استفاده کرده اند

به سادگي با قطعات ترانزيستوري جايگزين گرديده اند ترانزيستوري هاي با قدرت بالا در اندازه هاي مورد نياز سيستم وجود دارند دستگاههاي تک بسته اي (يک تکه ) با درجه 500 آمپر تا ولتاژ 500 موجود مي باشند مبدل سه فاز اصلي شامل شش عدد از اين دستگاههاي اتصال مي باشد .

2-2-5 انواع مکانيزمها :

- کابل : مانند کمربند دور استوانه انتهاي شافت چرخان قرار گرفته و چرخها را مي چرخانند.

- اتصالها : سيستم هاي فلزي که انتهاي شافت چرخان را به چرخها متصل مي کند.

- چرخ دنده و پينيون : که چرخ دنده انتهاي شافت چرخان( شافت خروجي از موتور) که به پينيون معروف است چرخ دنده روي چرخ را چرخانده و حرکت چرخ را سبب مي شود.

حلزوني و چرخها: يک حلزوني (ميله رزوه شده ) در انتهاي شافت چرخان چرخ دنده رامي چرخاند که آن نيز چرخها را مي چرخاند.

اين شکل انواع سيستم انتقال قدرت را نشان مي دهد.

الف: شافت خروجي از موتور به طور مستقيم به چرخها متصل است.

ب: شافت خروجي از موتور در انتهايش به يك پولي متصل شده كه اين پولي به وسيله يك تسمه به چرخها متصل شده است.

ج: سيستم انتقال حركت اصطكاكي را نشان مي دهد.

د: سيستم انتقال حركت پينيون روي شافت خروجي از موتور و چرخ دنده روي محور چرخها را نشان مي دهد.

3-2-5 انواع سيستم هاي انتقال قدرت :

عليرغم اينکه يک سيستم انتقال چرخنده اي به صورت استراتژيک مهم است اما يک پارامتر مکانيکي غيرمفيد مي باشد دربلر (Drailer) و جعبه دنده بسيار سنگين هستند واغلب خوب کار نمي کنند اما نسبت چرخ دنده هاي ماشين مي تواند با تغيير چرخ دنده بر روي درايو ويل (Drive Wheel) و شافت خروجي از موتور تنظيم شود (شکل د-21)

زنجير وتسمه و سيستمهاي مستقيم در ماشينهاي خورشيدي استفاده مي شده اند در برخي از ماشينهاي خورشيدي زنجير و تسمه دندانه هاي روي شافت خروجي از موتور را به چرخ دنده هاي روي درايوويل متصل مي کنند (شکل ب21 و 22)

يک سيستم محرک باشد بسيار کارآمد تر از همان نوع با زنجيراست و اين هنگامي است که تسمه به صورت دقيق در جاي خود قرار گيرد.

يک سيستم محرک مستقيم شافت خروجي را مستقيماً به چرخها متصل مي کند يک سيستم تحريک مستقيم %100 کارآمد است چون هيچ گونه اتلاف بين موتور و چرخ وجود ندارد (اين اتلاف در نوع غير مستقيم در زنجيرها ، تسمه ها و چرخ دنده ها به وجود مي آمد) با همه اين تفاسير سيستم تسمه و زنجير بسيار رايج است چون سيستم محرک مستقيم بسيار گران و پيچيده و در جاسازي بسيار مشکل است .

-5 سيستم تعليق :                      Suspension System

1-3-5 معايب :

- پيچيدگي و وزن را زياد مي کند بنابراين احتمال شکست بالا مي رود .

2-3-5 مزايا

- بار وارد بر تايرها را هنگامي که تحت تنش بالايي قرار مي گيرند کاهش مي دهد تايرها با کارايي بالا بوجود مي آيد و اتلاف انرژي را کم مي کند.

- ارتعاشات و شوکها به راننده و اجزا منتقل نمي شود و کنترل ماشين و امنيت را افزايش مي دهد.

- اطمينان بخشيدن به اينکه ماشين در شرايط خوبي قرار دارد.

3-3-5 رفتارهاي دلخواه از تعليق :

- تنظيم مرکز: سيستم رانش بعد از يک انحراف کوچک دوباره به مرکز باز مي گردد.

- تکان سخت در هنگام رانندگي: بعد از ضربه دوباره به حالت عادي باز مي گردد.

- غلتش و چرخش: جهت چرخش چرخها را هنگامي که بدنه مي چرخد تغيير مي دهد و پايداري ماشين در تغيير جهت هاي ناگهاني را افزايش مي دهد.

4-3-5 اجزا:

- واحد تعليق بهم پيوسته

- واحد جذب کننده شوک

- ميراکننده ارتعاشات با فرکانسهاي بالا (که يک پيستون پنوماتيک يا الاستومرها مي باشند)

- شوک فرکانس پايين (مانند فنر)

5-3-5 انواع سيستم تعليق :

بازوي A شکل دوگانه (استخوان جناقي) که بسيار معمول براي تعليق جلوست

- بازوي کشيده شده : که بيشتر مربوط به عقب بوده و براي ماشينهاي سه چرخ معمول است .

در شکل زير سيستم تعليقهاي جلو ماشين نشان داده است .

دانلود رایگان پایان نامه خودروی برقی

با توجه به سيستم هاي تعليق گوناگوني که وجود دارد بازوهاي A شکل دوگانه (double A Arms) بيشترين کاربرد را براي سيستم تعليق جلوي ماشين دارد و نوع آن بستگي به مقدار فشار وارده دارد اين نوع سيستم تعليق لقي عمودي کمتري دارد ولي از اجزاي زيادي تشکيل شده اند .

رايج ترين سيستم تعليق عقب ماشين ، بازوي کشيده شده (trailing arm) است با توجه به يک درجه آزادي بودن اين سيستم ، اجازه بسته بندي و جاگيري مناسب سپرها و محل راننده را مي دهند.

مکان شافت موتور با نقطه مرکز محور تعليق هم مرکز مي شود و موتور روي اين قسمت سوار مي شود و هنگامي که سيستم تعليق حرکت کند يک تنش ثابت دارد.

4-5 ترمزها :                                    Brakes

با توجه به استانداردهاي ارايه شده ماشينها بايد بعد از 22 متر از سرعت 3 متوقف شوند.

1-4-5 انواع ترمزها :

- ترمزهاي صفحه اي                                                              Dick Brakes

ديسکهاي فلزي دايره اي به چرخها متصل مي شوند و روي آن سوراخهايي براي خنک کردن و قرار گرفتن پد (Pad) ( که از سايش جلوگيري مي کند) روي کاليپر (حفاظ روي موتور ) که توسط راننده به کار انداخته مي شود مي تواند هم هيدروليکي و هم توسط کابل باشد.

- ترمزهاي استوانه اي :                                       Drum Brakes

متشکل از يک استوانه که به چرخها متصل شده است و يک سري Pad که به سطح داخل استوانه محکم شده است و اين بار هم با هيدروليکي است و يا توسط کابل عمل مي کند.

- ترمزهاي لبه اي :                                         Rim caliper

شبيه به ترمزهاي ديسکي مي باشد ولي به جاي ديسک از Rim استفاده مي شود (منظور لبه هاي چرخ است که تاير را نگه مي دارد ) اين نوع ترمز در سرعتها بالا ناکارآمد است بنابراين براي سرعتهاي بالا بسيار سبک است و به عنوان طرح اوليه ترمز بکار نمي رود.

- ترمزهاي احيا کننده                    Regenerative Brakes

موتور ، معمولاً موتور چرخ ، مي تواند به عنوان يک ترمز مورد استفاده قرار گيرد که انرژي دوباره را حين اين پروسه خلق نمايد.

2-4-5 مشکلات :

به Pad نبايد اجازه داده شود که با لبه ها تماس حاصل کند چون سايش اتفاق مي افتد و انرژي زياد از بين مي رود.

3-4-5 توضيح :

ترمزهاي ديسک هيدروليکي در ماشينهاي خورشيدي بسيار معمول مي باشد ترمزهاي دوچرخه اي و استوانه اي انتخاب بعدي ما هستند و اين ترمزها نيروي لازم را براي نگهداشتن ماشين توليد نمي کنند.

به عنوان يک سيستم جبران کننده برخي ماشينها يک ترمز احيا شونده دارند جايي که موتور ماشين يک مولد مي باشد و انرژيي را حين ترمزکردن به باتري اضافه مي نمايد.

5-5 چرخ ها و تايرها :                     Wheels and tyres

1-5-5 انواع چرخها :

چرخها معمول ترين نقطه براي شکست مي باشند.

- چرخهايي که به وسيله ميله هايي (Spoke) به مرکز وصل مي شدند : Spoked wheels

1- چرخهاي دوچرخه که با مقدار کمي تغيير براي ماشينها استفاده مي شوند و وزن نسبتاً خوبي دارند.

2- پوششهاي ديسکي براي پيشگيري از کم شدن باد به کار مي رود.

- چرخهاي ديسکي :                                             Disk Wheels

معمولاً از کامپوزيتهاي شش گوشه براي پايداري همراه با نوعي اتصال به مرکز چرخ استفاده مي شود.

- قبلاً به صورت اختصاصي و سفارشي ساخته مي شد ولي اکنون توليد انبوه دارد.

- بعضي از تيمها انواع چرخها را در اندازه هاي مختلف به جاي چرخدنده استفاده مي کنند.

- بعضي نيز يک تعداد کم Spoke هاي ضخيم به کار مي برند.

طراحي چرخهاي ماشين خورشيدي شبيه چرخهاي دوچرخه است معمولاً ريمها (Rim) و هاب (hub) از آلومينيوم و اسپوکتها (Spoke) از جنس فولاد هستند.


دانلود پایان نامه خودروهای برقی در قالب word به صورت کامل و آماده در ۱۵۰ صفحه به قیمت ۳۵۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

پایان نامه خودروی برقی

چكيده :
اين پروژه بر اساس تحقيق و طراحی يكي از برنامه هاي اصلي صنعت در چند ساله اخير در مورد خودروهای برقی تهيه و تدوين شده است واين پروژه به بررسي سيستم انتقال قدرت در خودروهای برقی و مقايسه آن با سيستم انتقال قدرت در خودروهای احتراق داخلی می پردازد .
سالهاي ابتدايي ساخت خودروهای برقی به سال ۱۹۰۰ ميلادي بر مي گردد كه در آن زمان از يك طرف به علت مشكلاتي كه موتورهاي الكتريكي دارا بودند و از طرف ديگر اكتشاف جديد نفت و توليد فراوان آن در پيشرفت چشمگير موتورهاي احتراق داخلي ساخت اين خودروها مورد توجه قرار نمي گرفت .

ولي با به وجود آمدن جنگهاي جهاني و كشمكش هاي بر سرنفت باعث شد اين ماده ارزش بيشتري پيدا كند و توجه ها بيشتر به خودروهاي برقي جذب شود و اين بود كه از سال ۱۹۹۰ ميلادي توليد خودروهای برقی به طور جدي تري مورد توجه قرار گرفت .
در خودروهای برقی سيستم تأمين قدرت شامل يك موتور الكتريكي ، كنترلر ، باتريها و شارژر آن مي باشد مجموعه محرك برقي خودروي برقي وظيفه دارد جريان مستقيم توليد شده توسط باتري را به انرژي مكانيكي تبديل نمايد كه منظور از مجموعه محرك كليه قطعاتي است كه جريان مستقيم باتري ها را به نيروي كششي و گشتاور لازم براي حركت چرخها تبديل مي كنند از مهمترين ويژگيهاي خودروی برقی برد و قدرت حركت (‌شتاب ، سرعت ، شيب روي ، و بارگيري و انعطاف پذيري) و مدت شارژ و قيمت بالاي باتريها در اغلب خودروهای برقی موجود مجموعه محرك است .

قسمتی از فصل پنجم این پایان نامه :

سيستم هاي مکانيکي
۱-۵ مقدمه :
سيستم مکانيکي يک ماشين خورشيدي معمولاً از نظر مفهوم ساده است اما آنها براي کم کردن اصطکاک و وزن در حاليکه از لحاظ مقاومت بتواند شرايط گوناگون جاده اي را تحمل کنند طراحي مي شوند فلزهاي سبکي مانند تيتانيوم و کامپوزيتها معمولاً به خاطر اينکه نسبت مقاومت به وزن بالايي دارد و از لحاظ بهره وري مناسبند ، مورد استفاده قرار مي گيرند سيستم مکانيکي متشکل از سيستم تعليق ، ترمزها ، سيستم رانش ، چرخها، تايرها مي باشد اتحاديه برگزاري مسابقات قوانين بسيار کمي را ايجاد کرده و قانون کلي در طراحي اين گونه ماشينها وجود ندارد.

ماشينهاي خورشيدي معمولاً داراي سه يا چهارچرخ مي باشد (که بر طبق قوانين حداقل سه چرخ لازم است ) نوع معمول سه چرخ آن داراي دو چرخ در جلو و يک چرخ در عقب است که معمولاً چرخ عقب همان چرخ محرک است ماشينهاي چهار چرخ برخي اوقات مانند ماشينهاي معمولي هستند (يکي از چرخهاي عقب ، پشت چرخ محرک است) دسته ديگرچهار چرخها داراي دو چرخ نزديک به هم در عقب هستند (بسيار شبيه به نوع سه چرخ).
انواع گسترده اي از سيستم هاي تعليق در ماشينهاي خورشيدي به کار گرفته شده اند و قسمتي از اين نوع تنوع به خاطر تنوع در بدنه و شاسي مي باشد که سيستم تعليق بايد با توجه به آن ساخته شود.

معمول ترين نوع سيستم تعليقي که در جلوي ماشين استفاده مي شود سيستم تعليق بازوي A شکل دوگانه (Double A Arm) است که شبيه به نوع مشابه آن در ماشينهاي معمولي است و همچنين تعليق بازوي کشيده شده (Trailing Arm) ، که در موتورسيکلت کارايي دارد در عقب ماشينهاي خورشيدي کاربرد گسترده اي دارد سيستم تعليق طوري طراحي مي شود که آزادانه حرکت کند و کارايي بالا داشته باشد و طراحي بايد طوري باشد که قابل تنظيم بوده و بسيار خوب کار کند.

ايمني ، مقدم ترين مسئله در مسابقات است به همين دليل بايد ماشينهاي خورشيدي ، از استاندارد هاي سخت گيرانه ترمز پيروي کنند و هر ماشين خورشيدي نياز به دو سيستم ترمز مستقل دارد ترمزهاي ديسکي کاربرد بسيار فراواني در اين ماشينها دارند و آنها به خاطر قدرت و قابليت تنظيم فوق العاده اي که دارا هستند برخي تيم ها از ترمزهاي مکانيکي و الکتريکي همراه با هم و برخي نيز از نوع هيدروليکي استفاده مي نمايند براي بيشينه کردن بهره وري ترمزها ، ترمزها طوري طراحي مي شوند که با حذف کردن دراگ بتوانند آزادانه حرکت نمايند و اين عمل به وسيله اصطکاک بين پدهاي (Pad) ترمز و صفحه کليد به وجود مي آيد.

ادامه دارد …

پایان نامه خودروهای برقی - بررسی و عملکرد آنها

پایان نامه خودروهای برقی - بررسی و عملکرد آنها

پایان نامه خودروهای برقی - بررسی و عملکرد آنها

جهت دانلود پایان نامه خودروهای برقی از فرم زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
150 word 3,500 تومان

پایان نامه خودروهای برقی – بررسی و عملکرد آنها



دریافت شماره تلفن همراه صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمیشود.
اپلیکیشن دانلود رایگان سوالات پیام نور

بانک نمونه سوالات پيام نور خرید نمونه سوالات پیام نور دانلود سوالات ارشد پيام نور دانلود سوالات رشته حقوق پیام نور دانلود فایل های رایانش ابری دانلود نمونه سوالات دروس عمومی پیام نور دانلود نمونه سوالات رشته روانشناسي عمومي پيام نور دانلود نمونه سوالات پیام نور سئوالات پيام نور با پاسخنامه مجموعه سوالات آزمون استخدامی آموزش وپرورش نمونه سوالات ترمي ارشد پيام نور نمونه سوالات دانشگاه پیام نور نمونه سوالات پيام نور - کارشناسي ارشد نمونه سوالات پيام نور با جواب نمونه سوالات پيام نور با پاسخنامه نمونه سوال با پاسخ نمونه سوال پيام نور نمونه سوال پيام نوري نمونه سوال کارشناسي ارشد پيام نور پاسخ نامه نمونه سوالات پيام نور