دانلود پایان نامه فرار مالیاتی

دانلود پایان نامه فرار مالیاتی – با سلام خدمت تمامی کاربران گرامی سایت امروز فایل پایان نامه بررسی فرار مالیاتی و رشد اقتصادی ایران را آماده دانلود نمودیم.تنها با پرداخت ۸۹۰۰ تومان بلافاصله این پایان نامه را دانلود کنید.

دانلود پایان نامه فرار مالیاتی

قسمتی از پایان نامه فرار مالیاتی :

در بیشتر کشورهای جهان بخش عمده ای از منابع درآمدی دولت ، از طریق‎ ‎دریافت مالیات تامین ‏می شود. سهم مالیات از کل درآمدهای عمومی در میان کشورها ، متفاوت است‎ ‎و میزان آن بستگی ‏به سطح توسعه و ساختار اقتصادی آنها دارد. در این میان ، فرار‎ مالیاتی و گریز از مالیات در ‏کشورها باعث شده است تا درآمدهای مالیاتی کشورها ،‎ ‎همواره از آنچه که برآورد می شود کمتر ‏باشد و تمامی کشورها تلاش خود را برای کاهش‎ ‎این دو پدیده به کار می گیرند یا از طریق اصلاح ‏نظام مالیاتی ، به چاره جویی بر می‎ ‎خیزند. توجه به پیوند بین ‎سیاست مالیات و دستگاه وصول مالیات در اصلاح نظام مالیاتی کشور از هر ‏حیث موضوعی‎ ‎مهم و قابل تامل به شمار می آید.

مقایسه عملکرد مالیاتی و ظرفیت مالیاتی‎ ‎کشور ، توجه ویژه ای را نسبت به پایین بودن ظاهری ‏نسبت مالیات به محصول ناخالص داخلی‎ ‎در اقتصاد ایران پدید می آورد. از این رو ، وزارت ‏امور اقتصادی و دارائی بایستی در کنار توجه‎ ‎به موضوعاتی مانند‎ :‎شناسایی منابع مالیاتی ، تعیین ‏میزان بهینه مالیات قابل‎ ‎پرداخت ، و مباحثی مانند میزان مشمولیت یا اصابت مالیاتی ، تمکین ‏مالیاتی و‎ ‎معافیتهای مالیاتی، بخش مهمی از کارایی نظام مالیاتی کشور را در پدید آوردن زمینه‎ ‎ها ‏و شرایطی جستجو کند که با دقت ، سرعت ، کمترین میزان هزینه به ازای هر واحد‎ ‎مالیات وصول ‏شده، و کمترین میزان سوء استفاده بتوان مالیات تعیین شده را وصول نماید.‎

‎در این باره محاسبه ‏نسبت هزینه های مستقیم وصول درآمد دولت ، به کل درآمدهای مالیاتی‎ ‎نماگری را به دست می دهد ‏که هزینه بالای وصول درآمدهای مالیاتی را در اقتصاد ایران‎ ‎به موضوعی مهم برای حداقل ساختن ‏آن مبدل می سازد.

اقتصادی زیر زمینی زمینه‌ساز فرار مالیاتی
پدیده فرار از پرداخت مالیات ، اگرچه بسیار ناپسند است ، اما واقعیت جامعه و البته آمار و ارقام حکایت از گستردگی آن در اقتصاد ایران دارد. در کل می‌توان دو بخش متفاوت برای این مقوله در نظر گرفت که به همان نسبت راه کارهای متفاوتی را نیز برای مقابله طلب می‌کنند.
یکی از مهم‌ترین عوامل فرار مالیاتی به اقتصاد زیر‌زمینی کشور باز می‌گردد که محصول آن نبود شفافیت در معامله‌ها و نپرداختن مالیات، بخش مهمی از عوامل اقتصادی است. در این بخش از اقتصاد شاهد معامله‌های گسترده‌ای هستیم که در هیچ کجا ثبت نمی‌شوند و به همین نسبت به سختی قابل پیگیری هستند ، اما در مقابل حجم بسیار بزرگی از معامله‌ها در بازار کالای کشور را شامل می‌شوند و همین امر لزوم توجه به این بخش در برنامه‌ریزی‌های کلان را آشکار می‌کند.
این بخش از اقتصاد به هیچ عنوان علاقه‌مند نیست روند شفاف‌سازی در معاملاتش را پی‌گیری کند و این وظیفه دولت است که در زمینه حذف این بخش از اقتصاد و شفاف‌سازی آن گام بردارد ، تا از یک سو بتواند حقوق خود را از این بخش وصول کند و از سوی دیگر گامی در جهت روشن شدن آمار اقتصادی بردارد.
در سوی دیگر سکه فرار مالیاتی ، بنگاه‌های اقتصادی قرار دارند که هر چند به ‌طور ثبت شده و رسمی فعالیت می‌کنند ، اما همچنان به‌دنبال آن هستند که به هر شکل ممکن از پرداخت مالیات شانه خالی کنند.
با در نظر گرفتن این موارد و نقش پررنگی که توجه به این بخش‌ها می‌تواند در افزایش مالیات‌ها در کشور داشته باشد ، دولت توجه ویژه خود را به این‌دو بخش معطوف کرده است و تلاش دارد با شفاف‌سازی در زمینه اقتصاد زیرزمینی و نظارت دقیق بر پرداخت مالیات بنگاه‌های اقتصادی ، گامی بلند در گسترش نقش مالیات در کشور بردارد ، گامی بلند که البته قدم گذاشتن در راهی دشوار را طلب می‌کند ، راهی که به‌نظر می‌رسد عزم دولت برای ورود به آن جدی است و تلاش دارد ابزار‌های لازم را در این زمینه فراهم کند.
عوامل موثر بر فرار مالیاتی
باید بپذیریم پرداخت مالیات با وجود تمام مزایایی که برای اقتصاد کشور به‌دنبال دارد هنوز به‌صورت یک فرهنگ پذیرفته شده نزد اقتصاد ایران در نیامده است و همین امر موجب می‌شود مالیات از دید بسیاری از مردم ، کسبه و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی ، پولی باشد که دولت از دسترنج آنها می‌گیرد.
بخش مهمی از این دیدگاه به ضعف فرهنگ مالیاتی در کشور باز می‌گردد که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد ، اما بخشی دیگر به ضعف‌های ساختاری نظام مالیاتی کشور باز می‌گردد که نتوانسته آن‌گونه که شایسته یک اقتصاد رو به پیشرفت است ، بخش مالیات را تقویت کند. یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند زمینه‌ساز فرار مالیاتی شود ، وجودنداشتن شفافیت در بخش‌های زیادی از اقتصاد ایران است که باعث می‌شود نتوان نظارت مشخصی بر درآمد‌های این بخش داشت و به‌دنبال آن وصول مالیات از این بخش را نیز ناممکن می‌کند.
از سوی دیگر به‌‌دلیل ساختار سنتی حاکم بر نظام مالیاتی کشورمان ، بسیاری از فعالان اقتصادی همواره راه چانه‌زنی با مأموران مالیاتی را ، یکی از بهترین گزینه‌ها در زمینه کاهش مالیات خود می‌دانند. در این زمینه استفاده از نظام الکترونیکی و کاهش دخالت عوامل انسانی یکی از مهم‌‌ترین برنامه‌هایی است که در چند سال اخیر به شدت از سوی دولت پیگیری شده است که اصل آن را می‌توان در واقعی شدن میزان مالیات پرداختی بسیاری از بنگاه‌ها دید.
نبود ضمانت اجرایی موثر در زمینه قوانین و مقرّرات نیز یکی دیگر از مشکل‌های پیش روی نظام مالیاتی کشور است. در این زمینه تلاش‌های زیادی انجام شده است تا قوانین با هماهنگی دستگاه‌ها و قوای ذی‌ربط به گونه‌ای تهیه شوند که متخلفان را در تنگنای بیشتری قرار دهند و در مقابل با در نظر گرفتن مجازاتهای مناسب برای مجرمان بزرگ مالیاتی ، راه را برای ورود سایرین می‌بندد.
مدرس اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه ، درباره سایر زمینه‌های بروز فرار مالیاتی می‌گوید: یکی از بزرگترین مشکل‌های این بخش این است که هیچ‌ وقت مردم نمی‌دانند درآمد مالیاتی دولت به ‌طوردقیق در کجا هزینه می‌شود. البته قرار هم نیست دولت جزئیات این مسأله را اعلام کند که به ‌طور دقیق چند درصد از کدام بخش از درآمدش را در کدام بخش هزینه می‌کند ، چون درنهایت همه درآمد‌ها به صندوق دولت واریز می‌شود و از همان محل هم خرج می‌شود ، اما به نظرم با توجه به فرهنگ حاکم بر جامعه ، شاید بتوان در بعضی امور عمرانی این نسبت را از محل مالیات‌ها ذکر کرد. با‌ این وجود در کشور مشکل کمبود متخصص مالیاتی هم داریم. متخصصی که بتواند تخلفات و فرار‌ها را شناسایی کند.
این کار با محاسبه مالیاتها تفاوت عمده‌ای دارد و باید به‌طور تخصصی به آن توجه کرد. در نهایت تا زمانی که نظام اطلاعاتی اقتصادی ما تقویت نشود همیشه فرار‌های مالیاتی وجود خواهد داشت، چون وقتی از آنچه در بخشی از اقتصاد کشور می‌گذرد اطلاعی نداریم ، نمی‌توانیم به درستی درباره‌اش تصمیم بگیریم
ریشه یابی فرار مالیاتی در ایران
مبارزه علیه مفاسد اقتصادی و مالیاتی قبل از هر چیز نیازمند شناخت دقیق زمینه های ایجاد فساد و برسی علل و ریشه های آن در بحث های نظیر مالیات است. به منظور مبارزه با فساد مالیاتی علاوه بر این که با ید ابتدا آن را طبقه بندی واحد و کامل کرد باید از نظر شدت و عمق آن در سطوح مختلف جامعه اعم از سطوح بالا یا پایین دستگاههای دولتی ، اتفاقی بودن ، نظام مند بودن ، آشفتگی و یا سازمان یافته بودن شناخت کامل حاصل کرد.

دانلود پایان نامه فرار مالیاتی
۱ ) مقدمه
فصل اول :تعاریف و برسی علل فرار مالیاتی ..
۱- ۱ ) فرار مالیاتی چیست
۱- ۲ ) تعلق مالیاتی..
۱- ۳ ) فرق بین فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی
۱- ۴) زمینه پیدایش فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی.
۱- ۴- ۱) پایین بودن فرهنگ مالیاتی.
۱- ۴- ۲ ) وجود معافیت های وسیع و متنوع مالیاتی..
۱- ۴- ۳ ) عدم ارسال اظهار نامه.
۱- ۴- ۴ ) اعتماد عمومی به دولت و مردم

۱- ۴- ۵ ) تغییرات جمعیتی و اخلاقیات.
۱- ۴- ۶ ) فرار عمدی از پرداخت مالیات
۱- ۴- ۷ ) نظام اطلاعاتی ضعیف..
۱- ۴- ۸ ) پیچیدگی و ابهام در قوانین و مقررات..
۱- ۴- ۹ ) مشکلات مربوط به تشخیص علی الرس
۱-۵- ۱۰ ) فساد ماموران مالیاتی
۱- ۴- ۱۱) تاخیر در وصول مالیات
۱- ۴- ۱۲) ضعف سیاست های مالیاتی.
۱- ۴- ۱۳) عدم توجه به منابع انسانی کارآمد

۱- ۴- ۱۴) عدم وجود پاداش و تنبیه با عملکرد مؤدیان
۱- ۴- ۱۵) عدم رعایت اصول تعیین مالیات
۱ -۴- ۱۶) عدم وجود سیستم های اطلاعاتی از وضعیت اقتصادی روز جامعه ..
۱- ۴- ۱۷) بالا بودن نرخ مالیاتی
۱- ۴- ۱۸) نبودن نرخ های یکسان در بخش های مختلف
۱- ۵ ) شکاف مالیاتی
۱- ۶ ) وقفه های مالیاتی و تورم و تاثیرات آن..
۱- ۶- ۱) وقفه های قانونی..
۱- ۶- ۲ ) وقفه های غیر قانونی..
۱- ۶- ۳ )سایر وقفه ها..
۱- ۷) تاثیرات منفی وقفه های مالیاتی..
۱- ۷- ۱) کاهش ارزش واقعی درآمد های مالیاتی
۱- ۷- ۲) کاهش انگیزه پرداخت مالیات

۱- ۷- ۳) فشار های مالی و روانی ناشی از عدم تخصیص بدهی مالیاتی..
۱- ۷- ۴) سیاست تامین کسری بودجه و تشدید تورّم..
۱- ۸ ) مالیات معوق
۱- ۹) زمینه اجتماعی فرار مالیاتی.
۱- ۱۰ ) مالیات بندی بهینه و جلو گیری از فرار مالیاتی.
۱- ۱۰- ۱) تدوین قوانین سهل و قابل فهم برای مؤدیان.
۱- ۱۰- ۲) استفاده از مدیران اقتصاد ی جامعه.
۱- ۱۰- ۳) گسترش فرهنگ مالیاتی در بین مردم.
۱- ۱۰- ۴) تدوین تشویقات و جرائم متناسب با عملکرد مؤدیان
۱- ۱۰- ۵) آموزش کارکنان سازمان امور مالیاتی..
۱- ۱۰- ۶) برگزاری همایش ها و کارگاههای آموزشی متعدد و انتشار مقالات مختلف
۱- ۱۰- ۷) استقرار نظام تشویقی برای پیشگامان نظام جدید
۱- ۱۰- ۸) ساده نمودن روشهای أخذ مالیات و حذف روش های زائد..

۱- ۱۰- ۹) کاهش زمان وصول مالیات از مرحله تشخیص..
۱- ۱۰- ۱۰) ضمانت اجرایی
۱- ۱۰- ۱۱) کنترل و نظارت
فصل دوم : بررسی ساختار نظام مالیاتی کشور و مشکلات فرار روی آن
۲- ۱ ) تعریف مالیات..
۲- ۲ ) برخی از انواع مالیات و اثرات اقتصادی آن بر جامعه ..
۲- ۲- ۱ ) مالیات بر ارزش
۲- ۲- ۲ ) مالیات بر دارایی
۲- ۲- ۳) مالیات بر درآمد .
۲- ۲- ۴) مالیات بر کالای لوکس..

۲- ۲- ۵) مالیات تورمی.
۲- ۲- ۶) مالیات بر ارزش افزوده
۲- ۲- ۷) مالیات پیگو
۲- ۲- ۸) مالیات بر درآمد اتفاقی .
۲- ۲- ۹) مالیات سالانه
۲- ۳ )انواع روش های مالیات بندی.
۲- ۳- ۱) مالیات مستقیم.
۲- ۳-۲) مالیات غیر مستقیم..
۲- ۳- ۳) مالیات تنازلی..
۲- ۳- ۴) مالیات تناسبی.
۲- ۳- ۵) مالیات نزولی..
۲- ۳- ۶) مالیات تکلیفی
.۲- ۴ ) انواع مالیات بندی در ایران..
۲- ۴- ۱) مالیات مستقیم
الف) مالیات بر درآمد..
ب) مالیات بر دارایی
۲- ۴- ۲) مالیات غیر مستقیم
الف) مالیات بر واردات ..
ب) مالیات بر مصرف و فروش..
ب- ۱) تفاوت مالیات بر مصرف و فروش
۲- ۵ ) شبه مالیات..

۲- ۶ ) برخی از مشکلات موجود در نظام مالیاتی کشور
۲- ۶- ۱) مشکلات قانون مالیات ،معافیت ها..
۲- ۶- ۲) مالیات سالانه املاک..
۲- ۶- ۳) مالیات بر درآمد اجاره املاک.
۲- ۶- ۴) مالیات بر ارث..
۲- ۶- ۵) مالیات بر بساز بفروش
۲- ۶- ۶) مالیات بر درآمد کشاورزی..
۲- ۶- ۷) مالیات بر حقوق
۲- ۶- ۸) مالیات بر درآمد مشاغل ..
۲- ۶- ۹) نرخ های مالیات بر درآمد..
۲- ۶- ۱۰)تسلیم اظهار نامه..
فصل سوم : بررسی فرار مالیاتی در ایران.
۳- ۱ ) اقتصاد زیر زمینی زمینه ساز فرار مالیاتی..
۳- ۲ ) فرار مالیاتی و گسترش بازار سیاه
۳- ۳ ) فرار مالیاتی ایرانیان..
۳- ۴ ) پدیده فرار مالیاتی و سیاستهای که دولتها باید اتخاذ کنند..

۳- ۵ ) ریشه یابی فرار مالیاتی در ایران..
۳- ۵- ۱) ابهامات قانونی (قانون مالیات مستقیم)
۳- ۵- ۲) عدم کنترل بر گردش پول ،کالا،خدمات در جامعه.
۳- ۵- ۳) ارتباط بین مالیات دهندگان و ماموران مالیاتی..
۳- ۵- ۴) حقوق و مزایای اندک مأموران مالیاتی
۳- ۵- ۵) عدم مقبولیت عامه سیستم مالیاتی..
۳- ۶ ) آنها فرار مالیاتی را بر قانون ترجیح می دهند
۳- ۷ ) معاف مالیاتی به ضرر دولت و مردم..
۳- ۸ ) قانون به نفع دارای و به ضرر اقتصاد
۳- ۹ ) فرهنگ مالیاتی در گروه عدالت مالیاتی.

۳- ۱۰) جلو گیری از فرار مالیاتی و گسترش عدالت اجتماعی ..
۳- ۱۱) مشکلات موجود نظام مالیاتی کشور..
۳- ۱۲) چشم انداز وضعیت مطلوب نظام مالیاتی کشور
۳- ۱۳) اصلاح قوانین برای جلوگیری از فرار مالیاتی ضروری است
۳- ۱۴) مالیات دهی و مالیات گریزی در آمریکا
۳- ۱۴- ۱) اصلاح نظام مالیاتی آمریکا.
نتیجه گیری و پیشنهادات..
منابع و ماخذ..

برای دانلود پایان نامه فرار مالیاتی از لینک زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
106 WORD 8,900 تومان

دانلود پایان نامه فرار مالیاتی



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها