دانلود مبانی نظری گردشگری ورزشی

همیار دانشجو
مبانی نظری گردشگری ورزشی به صورت کامل در ادامه قسمتی از آن را مشاهده می کنید :
واژه توريسم برگرفته از واژه لاتين “Tonar” و واژه يوناني “Tornos” میباشد كه به معني چرخ يا شيئي مدور است كه حول يك محور مركزي حركت مي‌كند “Ism” نیز به عنوان يك عمل يا فرايند تعريف مي‌گردد. در نتيجه واژه توريسم به معني فرآيند ترك و بازگشت به نقطه‌اي مشابه مي‌باشد و يك تور سفري است كه به نقطه اوليه آن برمي‌گردد (معين فرد، ۱۳۸۹). اين واژه نخستين بار در سال ۱۸۱۱، در مجله‌ي انگليسي به نام اسپورتينگ مگازين ۱ (مجله ورزش) آمد. در آن زمان اين لغت به معناي مسافرت به منظور تماشاي آثار تاريخي و بازديد از مناظر طبيعي براي كسب لذت به كار مي‌رفت (مجلاتي، ۱۳۸۰)
توريسم يا گردشگري، حركت معاصر مردم است براي اين كه اوقات فراغت خود را در مكان‌هايي بيرون از خانه صرف نموده و اقامت نمايند، فعاليت‌هايي است كه طي اقامتشان انجام مي‌دهند و نيز تسهيلاتي است كه مناسب با نيازهايشان ايجاد مي‌شود (جوون ، ۲۰۰۲).
توريسم فعاليتي است كه زماني اتفاق مي‌افتد كه افراد براي گذراندن اوقات فراغت و يا انجام تجارت، به مكان ساير افراد مسافرت مي‌كنند و حداقل يك شبانه‌روز و حداكثر يك سال در آن جا اقامت مي‌كنند (بوچر ، ۱۹۸۷).
در سال ۱۹۹۱ در كنفرانس بين‌المللي گردشگري در اتاواي كانادا كه با حضور متخصصين ۹۰ كشور جهان و به همت سازمان جهاني گردشگري برگزار شد، تعريف زير از گردشگري ارائه گرديد: فعاليت‌هاي افراد در حال سفر كه از محيط زندگي معمول خود براي مدتي كم‌تر از يك دوره زماني خاص خارج‌شده و هدف از اين سفر، ديدن مكان‌هاست تا كسب درآمد (تورکو ، ریلی و اسوارت، ۲۰۰۲).
گردشگري: عبارت است از فعاليت افرادي كه براي استراحت، تفريح، ديدار دوستان و خويشاوندان، تجارت و امور حرفه‌اي درمان بيماري، انگيزه‌هاي مذهبي و زيارتي و مانند اين‌ها به خارج از محيط زندگي خويش سفر مي‌كنند و حداقل يك شب و حداكثر براي يك سال به طور متوالي در آن جا به سر مي‌برند (ملك¬اخلاق، ۱۳۸۲).
انجمن گردشگري بريتانيا نيز گردشگري را بدين صورت تعريف كرده است: گردشگري حركت كوتاه مدت و موقت مردم به مقصدهايي خارج از محل معمول زندگي و كار آن‌هاست و آن‌ها در حين اقامت در آن مقاصد فعاليت‌ها، بازديدها و گردش‌هايي را با اهداف مختلف انجام مي‌دهند (معين‌فرد، ۱۳۸۹ برگرفته از بهاتیا، ۲۰۰۲) .
اما مهم‌ترين و بهترين تعريفي كه در تحقيقات گردشگري ورزشي ارائه و مورد پذيرش قرار گرفته است به قرار زير مي‌باشد: جابه‌جايي موقت افراد از محل زندگي و كارشان كه شامل كسب تجاربي متفاوت از تجارب زندگي روزمره بوده و به عنوان بخشي از تعطيلات و يا يك بخش فرعي از يك مسافرت تجاري باشد (استاندون و دی کنوپ، ۱۹۹۹).
گردشگري مجموع پديده‌ها و ارتباطات ناشي از كنش متقابل ميان گردشگران، سرمايه، دولت‌ها و جوامع ميزبان، دانشگاه‌ها و سازمان‌هاي غیردولتی، در فرآيند جذب، حمل‌ونقل، پذيرايي و كنترل گردشگران و ديگر بازديدكنندگان است (پاپلي¬يزدي و سقايي، ۱۳۸۵).
در فرهنگ و ادبيات فارسي، جهانگردي به سفر كردن در نقاط مختلف جهان به منظور تفرج، سياحت، زيارت و مسافرت به مقصدي و بازگشت به محل سكونت اصلي اطلاق گرديده و سفرهاي كوتاهي و موقتي از منطقه‌هاي خارج از محل كار و سكونت اصلي به منظور سير و سياحت تعريف شده است (كاظمي، ۱۳۸۵).

دانلود مبانی نظری گردشگری ورزشی در قالب ورد با بهترین کیفیت در ۵۰ صفحه به قیمت ۱۴۵۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

یک پایان نامه در رابطه با گردشگری ورزشی در سایت موجوده اگر تمایل داشتید از این صفحه هم دیدن کنید : پایان نامه گردشگری ورزشی

مبانی نظری گردشگری ورزشی

مبانی نظری گردشگری ورزشی

مقدمه
در حال حاضر گردشگري به عنوان يك صنعت قوي شناخته شده است كه در تغيير شرايط اقتصادي سراسر دنيا تأثير چشمگيري دارد. نقش گردشگري به عنوان منبع جديدي براي اشتغال، كسب درآمد، دريافت‌هاي مالياتي بيش‌تر، جذب ارز و تقويت زیر ساختارهای اجتماعي كه موجب رشد و توسعه ديگر صنايع مي‌شود، در مطالعات متعدد تأييد شده است. رشد روز افزون و شتابنده‌ي صنعت گردشگري موجب شده كه بسياري از صاحب‌نظران، قرن بيستم را قرن گردشگري بنامند. به نظر متوليان امور گردشگري، در پايان قرن بيستم و آغاز قرن بيست‌ و يكم، انقلابي در گردشگري رخ مي‌دهد. انقلابي كه امواج آن در اقصي نقاط جهان اثرگذار خواهد بود (کاظمی، ۱۳۸۵).
از سوی دیگر امروزه ورزش نيز يكي از صنايع مهم در دنيا و يكي از متداول‌ترین عوامل ايجاد انگيزه براي گردشگران است. ايده‌ي ورزش به عنوان جذابيت گردشگري، موضوع جديدي نيست، اما پايه‌هاي تئوريك جذابيت‌هاي ورزشي اخيراً مورد توجه قرار گرفته است. ورزش همچون ديگر عوامل جلب‌كننده، يكي از جذابيت‌هاي گردشگري است، با اين تفاوت كه جلب‌كننده‌اي منحصربه‌فرد است. ورزش اين توانايي را دارد كه گردشگران زيادي را به خود جلب كند. بنابراين رويدادهايي كه دربردارنده‌ي ورزش هستند، خود نوعي جذابيت به شمار مي‌آيند و به عنوان يك عامل جلب‌كننده‌ي گردشگري به شهر يا كشور مقصد عمل مي‌كند (رنجبران و زاهدی، ۱۳۸۷).
گردشگري ورزشي در دهه‌هاي اخير شكل جديدي از گردشگري محسوب می‌شود. به طوري كه گردشگري و ورزش به هم وابسته و مكمل همديگرند (موسین ۲۰۰۵). پيوند ميان گردشگري و ورزش نوع جديدي از گردشگري را ايجاد كرده كه ساختار جديد و جامعي براي پر كردن اوقات فراغت و تفريح همراه بانشاط روحي و جسمي انسان به وجود آورده است (چلیپ ۱۹۹۸).
از طرف دیگر به نظر مي‌رسد پيشرفت و تحول كمي و كيفي «رسانه‌هاي جمعي» ماهيت مبادله و توليد نمادين را در جهان معاصر عميقاً و به شيوه‌هاي برگشت‌ناپذير دگرگون كرده باشد. عصر حاضر را «عصر ارتباطات» ناميده‌اند. يعني در حال حاضر به دليل وجود كاربرد وسايل ارتباط جمعي شكلي نويني يافته و تحولات جوامع بشري را تحت شعاع قرار داده است، به طوري كه امروزه وسايل ارتباط جمعي براي تثبيت، حفظ و تحكيم سلطه فرهنگي و سياسي قدرت‌هاي استعماري حتي بر نيروهاي نظامي برتري دارد و ابزار مؤثر و نيرومندي براي تسخير هويت، افكار و اذهان عمومي محسوب مي‌شوند (گروه مطالعاتي صدا و سيما، ۱۳۸۱).

با جايگاهي كه رسانه‌هاي گروهي و وسايل ارتباطي از تولد تا مرگ در زندگي امروزي بشر پیداکرده‌اند، مي‌توان آن را در زمره نهادهاي اجتماعي و يكي از عوامل عمده مؤثر بر فرايند پذيرش هنجارها و ارزش‌هاي اجتماعي يا اجتماعي كردن و هنجار پذیر نمودن قلمداد نمود. افراد معمولاً ارزش‌ها، هنجارها، اعتقادات، گرايش و تزهاي رفتاري را از ديگران و از خلال روند تربيت اجتماعي و جامعه‌پذيري يا در سير و فرا گرد دگرگوني ارزش‌هاي پذیرفته‌شده و نهادینه‌شده اجتماعي فرامی‌گیرند.
در تمامي مطالعات ارتباط جمعي، رسانه‌ها نقش اصلي دارند. سازمان‌هاي رسانه‌اي پيام‌ها را پخش مي‌كنند كه فرهنگ جامعه را تحت تأثير قرار مي‌دهند كه اين رسانه‌هاي جمعي را به بخشي از نيروهاي اصولي و نهادي جامعه تبديل مي‌سازد (ليتل جان، ۱۳۸۴).

فهرست مبانی نظری گردشگری ورزشی

دانلود مبانی نظری گردشگری ورزشی

مبانی نظری گردشگری ورزشی رایگان
جهت دانلود مبانی نظری گردشگری ورزشی از فرم زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات نوع فایل قیمت
50 word 14,500 تومان

دانلود مبانی نظری گردشگری ورزشی



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها