پایان نامه معماری خانه کودکان بی سرپرست

دانلود پایان نامه معماری خانه کودکان بی سرپرست در قالب word با کیفیت بسیار خوب در ۱۸۳ صفحه به صورت کامل و آماده به قیمت ۸۵۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

پایان نامه خانه کودکان بی سرپرست

پایان نامه خانه کودکان بی سرپرست

مقدمه

بی سرپرستی تنها به معنای بی‌سرپرست بودن نیست، بلکه یک خلاء است که در تمامی ابعاد زندگی یک شخص ریشه می‌دواند کودکانی که قربانیان خشونت و رفتارهای ناصحیح اجتماعی اند خود و جامعه را قربانی می‌کنند و این تنها یک موضوع پیش پا افتاده احساسی نیست  و نیازمند توجه و رسیدگی جامعه به این امر خطیر می باشد.در شکل گیری شخصیت کودک علاوه بر تاثیر پدر و مادر و خانواده در مرحله بعد، عامل سازنده محیط و جامعه است.

قبل از شروع بحث بهتر است به چند مفهوم کلی اشاره کنیم:

خانواده: خانواده کلمه فارسی است که در کتب لغت به معنای نزدیکان، اهل خانه، دودمان، فامیل و خاندان آمده و مورد نظر ما از خانواده، عبارت از والدین و فرزندان به عنوان کوچک‌ترین واحد اجتماع می‌باشد خانواده عبارت است از اجزایی جدا از هم یعنی پدر، مادر و فرزند که خمیر مایه وحدت آن،عطیه الهی تحت عنوان (عاطفه) می‌باشد خانواده واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان است.

یتیم: (یتیم) کلمه‌ای است عربی که در مورد انسان، کودک پدر از دست داده را گویند وقتی پسر بچه بالغ گردد یا دختر بچه ازدواج کند، دیگر آن‌ها را یتیم نمی‌خوانند مگر به طور مجاز فرزندان.

بی‌سرپرست: فرزندانی هستند که به نحوی از سرپرستی موثر خانواده محروم مانده‌اند و به منظور جلوگیری از آسیب پذیری و بی‌پناهی و سرگردانی و عواقب آن، در واحدهای مختلف شیرخوارگاه، شبه خانواده، خانه فرزندان، شبانه‌روزی و مجتمع خدمات حمایتی به طور شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند.

شیرخوارگاه: به محلی اطلاق می‌شود که از فرزندان پذیرش شده در سنین نوزادی تا پایان شش سالگی، نگهداری نموده و آنان را تحت تعلیم و تربیت قرار می‌دهد.

شبانه روزی: به مکان بسته‌ای که مجموعه‌ای از فرزندان دور از خانواده در آن زندگی می‌کنند، شبانه‌روزی گفته می‌شود پرورشگاه،دارالایتام، شبه خانواده و کانون کودک نیز واژه‌هایی همردیف شبانه‌روزی می‌باشند به بیان دیگر، شبانه روزی مکانی است در برگیرنده مجموعه افرادی که به نحوی از عامل واسطه عاطفه الهی خود، یعنی والدین جدا مانده‌اند.

دانلود پایان نامه خانه کودکان بی سرپرست

فصل اول

دلایل و اهمیت انتخاب موضوع

شناخت کودکان، ترکیبی از عوامل جسمانی و اجتماعی است. رفتار و تجربیات یک کودک تا میزان زیادی بستگی به عوامل زیستی، جنینی، جسمانی و بالاخره عوامل محیطی و اجتماعی دارد. عدم توجه به هریک از این عوامل تاثیرگذار در تغییر و تبدیل عوامل جسمانی و مهمتر از همه روحی روانی کودک تاثیر چشم گیر دارد و لطمه های جبران ناپذیری را منجر می شود.

یکی از موارد مهم در رفع این نیازها فضایی است که کودک در آن رشد می کند. فضا و محیط هم در پرورش جسمی و هم رشد و بالندگی روحی روانی کودکان تاثیر گذار است.

برآورد هر یک از نیازهای تاثیرگذار در رشد کودک نیازمند فضایی است تا عوامل و ابزار برآورد نیازها را در خود جا دهد و شرایط مورد نیاز را فراهم آورد.

معماری به عنوان رشته ای که کیفیت فضایی و محیط را برای ما تعریف می کند قادر است با برخوردی صحیح با موضوع و با در نظر گرفتن شرایط استفاده کنندگان به ایده ای صحیح دست یابد و آن را در قالب طراحی مناسب اجرا کند. به این ترتیب توجه ما به این مراکز و فضاهای مورد نیز در راستای این هدف و معماری آنها معطوف می شود.

این مراکز به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

مراکز ارائه خدمات به کودکان عادی ( بیمارستان کودکان، مهد کودک، کانون پرورش فکری. فرهنگسرای کودک، دبستان و ...)

مراکز ارائه خدمات به کودکان با شرایط خاص (کانون اصلاح و تربیت کودکان، مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست، شیر خوارگاه، مراکز نگهداری کودکان معلول جسمی و حرکتی، مدارس کودکان استثنایی و ...)

این مراکز مجموعه هایی هستند که به دلیل عدم توجه به نیازهای اولیه کودکان ناگزیر از ایجاد آنها هستیم. این مراکز و فضاها نه تنها وظیفه رفع نیازهای اولیه کودکان را بر عهده دارند بلکه وظیفه پرورش، بازپروری، نگهداری و تامین آنها را که معمولاً خانواده عهده دار آن است بر عهده دارند. بنابراین این مراکز ویژگی های خاصی دارند که توجه ویژه ای می طلبند و طراحان این فضاها باید آنها را در نظر داشته باشند.

کودکانی که در این مراکز نگهداری می شوند کودکانی رها شده و بی سرپرست هستند که در بین آنها کودکانی نیز دیده می شوند که از معلولیت های ذهنی و جسمی رنج می برند این کودکان نه تنها از حمایت خانواده بلکه از حمایت جامعه نیز برخوردار نیستند. در مواردی نیز که جامعه به حمایت از آنها اقدام کرده است، حتی درصد کمی از نیازهای آنها را نیز نتوانسته است برآورده کند.

بازدید از مراکز نگهداری این کودکان نیز بیانگر این مطلب است. اغلب این مراکز از امکانات مورد نیاز برخوردار نیستند. در مواردی هم که از لحاظ امکانات فیزیکی تا حدودی قابل قبول بوده اند، جو عاطفی و روانی حاکم بر این مراکز سؤال برانگیز بوده است.

در نهایت با توجه به موارد گفته شده طراحی مجموعه ای اقامتی- مراقبتی با امکانات و استانداردهای لازم برای کودکان بی سرپرست مد نظرم قرار گرفت که البته امکان ارائه خدمات به کودکان عادی به منظور ایجاد ارتباط این مراکز با جامعه را دارا باشند.

بی سرپرستی و دلایل سپردن کودکان به مراکز شبانه روزی

عواملی که باعث می کردند کودکان از طریق خانواده و یا سایر مراجع ذی صلاح و در مراکز شبانه روزیها مورد پذیرش و نگهداری قرار گیرند به ۲ دسته کلی تقسیم می شوند :

۱-۶-۲ : عوامل طبیعی :

جوامع بشری همواره با حوادث و بلاهای طبیعی از قبیل سیل ، زلزله، قحطی ، خشکسالی، گرسنگی و… مواجه بوده که بر اثر آن تعدادی از کودکان ، والدین و اقوام خود را از دست می دادند و بی سرپرست می شدند و در نتیجه جامعه و دولت موظف بودند به نحوی از آنان سرپرستی و حضانت نمایند . این حوادث با همه تلخی ها و ناگواری هایی که در پی دارد، خوشبختانه از لحاظ پذیرش و نگهداری کودکان بی سرپرست توسط بستگان ، فامیل و مردم خوب و انسان دوست، جای خوشحالی و خوشنودی است ( مانند زلزله خرداد ماه سال ۱۳۷۰ گیلان و زنجان)

۲-۶-۲ : عوامل غیر طبیعی :

این دسته از عوامل که بیشتر در غالب عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی و به لحاظ عدم کارکرد و انجام درست و صحیح وظایف خانواده و اجتماع در قبال خود و یکدیگر رخ می نمایاند، عدیده و متنوع می باشد. اکثر پذیرش های کودکان در واحدهای بهزیستی به همین دلایل می باشد.

۱٫ مجهول المکان بودن والدین

۲٫ طلاق و جدایی والدین از هم

۳٫ فوت والدین یا یکی از آنها

۴٫ ترک خانواده توسط پدر

۵٫ اعتیاد والدین یا یکی از آنها

عدم صلاحیت اخلاقی ، اجتماعی والدین

۷٫ بیماری صعب العلاج والدین

۸٫ فقر اقتصادی والدین

۹٫ مفقود الاثر بودن والدین

۱۰٫ وجود نابسامانی ، آشفتگی و ناسازگاری

۱۱ . خیانت والدین نسبت به هم

۱۲ . اختلاف اعتقادی و طبقاتی والدین

۱۳ . کثرت فرزندان در خانواده

۱۴ . وجود ناپدری در خانواده

۱۵ . وجود نامادری در خانواده

  1. ۱۶٫ ازدواج مجدد والدین

۱۷ . زندانی بودن والدین یا یکی از آن ها

  1. محل زندگی و مسکن نامناسب
  2. فرار کودکان از خانواده به لحاظ داشتن خانواده خشن، مستبد وبی ثبات
  3. طرد و رها کردن کودکان در مجامع و معابر عمومی)صنعتی نیا، ۱۳۷۰)
  4. عامل فوق از عوامل پذیرش کودکان بی سرپرست در مراکز بهزیستی اند و همان طور که ملاحظه می شود همه آنها ناشی از خانواده نابسامان در جهات و ابعاد کلی و مختلف است یعنی زمینه ساز بسیاری از سعادتها و شقاوت های جامعه خانواده است.

رساله مجتمع کودکان بی سرپرست

رساله مجتمع کودکان بی سرپرست

تاریخچه کودکان بی سرپرست در  ایران

شواهد تاریخی نشان می دهد که در ایران تا قبل از اسلام ، با تمام تبعیضاتی که درباره ایتام فقیر و ناتوان اعمال می شد جامعه از وجود مراکزی جهت حفظ و نگهداری کودکان بی سرپرست بری بوده و خانواده ها بنا بر سنت دیرینه مذهبی کودکان یتیم را نگهداری می کردند . بعد از ظهور اسلام و گسترش آن در ایران همانطور که مردم ایران دین الهی اسلام را با آغوش گرم پذیرفتند اصول اخلاقی و انسانی آن را نیز به  دیده منت قبول کردند و رفته رفته در نگرش مردم به حمایت از محرومین و ناتوانان تحولاتی مثبت پدید آمد .

از چگونگی شکل گیری و تاسیس مراکز پرورش ایتام در ایران سابقه مدونی وجود ندارد . بر اساس مدرک تاریخی موجود تا سال ۱۲۸۰ هجری شمسی این گونه مراکز در ایران تاسیس نشده بود . قسمتی از کتاب ابراهیم بیگ خطاب به وزیر داخله، موید عدم وجود مرکزی به نام دارالایتام جهت نگهداری و پرورش کودکان بی سرپرست می باشد .

از حدود صد سال قبل با ورود برخی مطالب از غرب به ایران پدیده پرورشگاه نیز به ایران وارد شد و بطوریکه اسناد نشان می دهد در بیش از هشتاد سال قبل در ایران پرورشگاه وجود نداشته است و تنها یک محل آن هم توسط دولت آلمان در شهرستان خوی به همین منظور ایجاد شده بود . چنانکه در سفر نامه ابراهیم بیگ مشاهده می شود اولین بار فکر ایجاد پرورشگاه در ایران را ناصرالدین شاه از مسافرت فرنگ آورده و نشانه هایی از آن در سفرنامه ابراهیم بیگ به چشم می خورد . اسناد مجلس شورای ملی سابق نشان می دهد در مجلس اول موضوع تاسیس پرورشگاه مطرح شده است که به نام مجلس و با کمک نمایندگان تاسیس شود .

به همین منظور در سال ۱۲۸۲ هـ . ش لایحه ای توسط محقق الدوله نماینده تجار تهران به مجلس فرستاده شد و صورت مذاکرات دوره اول مجلس شورای ملی ذکر شده است . نظر به اینکه تا تاریخ ذکر شده سندی از ایجاد پرورشگاه رسمی و گسترده نبود و مراکز غربی هنوز در ایران پا نگرفته بودند پرورشگاه های خیریه کوچک خصوصی مانند پرورشگاه محمدی قم ، پرورشگاه یتیمان رشت ، دارلایتام بابل، پرورشگاه جعفری در تهران و دهها پرورشگاه کوچک دیگر با نظارت مردم خیر تشکیل شده بود .

هنگامیکه اولین قانون بلدی شهرداری کشور که در سال ۱۲۸۳ هجری شمسی به تصویب رسید نگهداری اطفال سر راهی از جمله وظایف شهرداری محسوب شد . از این رو اولین دارالایتام در سال ۱۲۸۹ شمسی در دروازه قزوین و اولین دارالرضاعه ( شیرخوارگاه ) نیز در دروازه دولت ایجاد شد و تا سی سال بعد همین دو محل برای اینگونه اطفال تعیین شده بود .

هنگامیکه در سال ۱۲۹۶ ش جمعیت شیر و خورشید  سرخ ایران بنیان گذاری شد ، در کنار وظیفه هایی که جمعیت های همانند آن در سراسر جهان به عهده می گیرند برای خود وظیفه هایی  دیگر نیز در نظر گرفت که از آن جمله تاسیس پرورشگاهها است .

در سال ۱۳۲۴ شمسی پرورشگاه دروازه دولت به نام بنگاه مستقل پرورشگاه کودکان تغییر نام داد ولی شیرخوارگاه کماکان به فعالیت خود به شکل قبلی ادامه داد . در سال ۱۳۳۲ خانم پروین دولت آبادی ۵۴ نفر از فرزندان یتیم پرورشگاه شهرداری را به باغی واقع در امین آباد برد و محلی را به نام بنگاه پرورش کودک ایجاد کرد . در سال ۱۳۲۸ شمسی بنگاه پرورش کودک که تعداد کودکان آن به هفتصد نفر می رسید به تفکیک دختران از پسران پرداخت و دختران در محل سی متری چهارراه لشگر مستقر شدند .

در سال ۱۳۴۱ شمسی اولین دارالایتام که در سال ۱۲۹۸ شمسی در دروازه قزوین تهران تاسیس شده بود با بنگاه پرورش کودک ادغام و سازمان تربیتی شهرداری تهران با اساسنامه جدید تبدیل به سازمان تربیتی شهرداری پایتخت گردید . هدف کلی این سازمان عبارت است از اجرای وظایفی که به موجب بند ۶ و بند ۲۳ از ماده ۵۵ قانون شهرداری ها ، برای تاسیس پرورشگاهها  ، شیرخوارگاه ها کودکستانها و مراکز نگهداری اطفال بلاصاحب و سر راهی مقرر گردیده است .

در سال ۱۳۴۹ شمسی شورای عالی سازمان تربیتی شهرداری پایتخت تصمیم گرفت که نام پرورشگاه را به شبانه روزی تغییر دهد در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی بعد از ایجاد آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی و تربیت مددکاران در ایران توجهی به وضع نگهداری اطفال یتیم شد .

موسساتی که قبل از انقلاب عهده دار نگهداری و حضانت از کودکان بودند :

  • پرورشگاه های وابسته به شهرداری ها شامل ، شبانه روزی ها ، شیرخوارگاه ها کانون های کودک
  • جمعیت خیریه فرح پهلوی
  • انجمن حمایت از کودکان
  • پرورشگاه های جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران
  • کانون کار آموزی وابسته به سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی
  • پرورشگاههای ایتام شاهپور
  • بنگاه صغار دادگستری
  • پرورشگاه هایی که توسط افراد خیر و نیکوکار متمکن تاسیس گشته بودند .

توزیع سازمانها و موسسات متولی امر حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست ، پیش از انقلاب اسلامی

 

سازمانها تعداد شعبه ها در کشور وضعیت وابستگی تعداد تخمینی مدد جویان تحت پوشش
انجمن ملی حمایت کودکان ۱۰۵ دفتر فرح پهلوی ۶۱۷۶
سازمان ملی رفاه خانواده ایران ۳۰ سازمان زنان – اشرف پهلوی ۸۰۰۰
مرکز رفاه خانواده ایران ۲۶۵ دانشکده خدمات اجتماعی پهلوی ۶۳۰۰۰
برنامه حمایت از خانواده های بی سرپرست ۲۱۶ بنیاد نیکوکاری اشرف ۳۵۰۰۰
سازمان تربیتی شهرداری تهران ۱۹ شهرداری تهران ۷۰۰
سازمان بهزیستی و آموزشی کودکان و نوجوانان ۸۰ جمعیت خیریه فرح ۸۵۰۰
جمع ۷۱۵ __ ۱۱۱۳۷۶

فهرست پایان نامه خانه کودکان بی سرپرست :

مقدمه ۷
بی سرپرستی و دلایل سپردن کودکان به مراکز شبانه روزی ۱۰
تاریخچه کودکان بی سرپرست در ایران ۱۱

فصل دوم ۱۵
مشکلات هویتی- شخصیتی: ۱۶
روشهای نگهداری و سرپرستی کودکان در ایران: ۱۸
فرزند خواندگی: ۱۸
۱۰-۲ : مقایسه عملکرد خانه و پرورشگاه ۲۰
۱-۱۰-۲ : عملکرد خانه و پرورشگاه: ۲۰
۱۱-۲ : واحدهای نگهداری کودکان بی سرپرست: ۲۲
۱-۱۱-۲ : شیرخوارگاه: ۲۲
بررسی نقش خانواده ۲۳
تفاوت در ابعاد: ۲۳
تفاوت در کارکرد ۲۳
سایر کارکردها: ۲۵
کارکرد فرهنگی: ۲۵
انتقال آگاهانه ۲۵
کارکرد تعلیم و تربیت ۲۵
نکته: ۲۵
تغییر کارکردهای خانواده و مشکلات حاصل از آن: ۲۶

فصل سوم ۲۷
نمونه های موردی ۲۷
۱-۳ : انواع روشهای مراقبتی: ۲۸
۱-۱-۳ : روشهای مراقبتی رایج در دنیا: ۲۸
۱-۱-۱-۳ : خانواده های فاستر: ۲۸
۲-۳ : روش های رایج و مراکز نگهداری در ایران: ۲۹
۱-۲-۳ : پرورشگاه های وابسته به شهرداری ۲۹
۶-۳ : نمونه های فعالی در ایران ۳۵
۱-۶-۳ : شیرخوارگاه آمنه: ۳۵

فصل چهارم ۴۰
شناخت کودک ۴۱
۱-۴ :مفهوم دوران کودکی ۴۱
تطابق : ۴۶
۴-۴ : شناخت مراحل رشد و خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان ۱ تا ۶ سال ( پیش‏دبستانی ) ۵۰
۱-۴-۴ : خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان ۱ تا ۲ ساله . ۵۰

فصل پنجم ۵۹
آموزش کودکان ۶۰
۱-۵ :تعلیم و تربیت ۶۰
۱-۱-۵ : مفهوم تعلیم و تربیت ۶۰
۲-۵ : فعالیت های هنری کودکان و ویژگی های آن ها ۶۸
۱-۲-۵ : ادبیات کودکان ۶۸
۱-۱-۲-۵ : تعریف ادبیات کودکان ۶۸

فصل ششم ۷۳
۶- کودک و معماری ۷۵
۱-۶ :کودکان چگونه فضایی را دوست دارند؟ ۷۵
۲-۱-۶ : فضاهای جذاب کودکان: ۷۷
- محیطی با فضای کافی: ۷۷
- اتاق همگانی: ۷۸
۲-۶ : کیفیت فضاها ۸۰
- نمای خانه: ۸۰
- ورودی های دعوت کننده: ۸۱
- فرم های آشنا: ۸۱
- چوب ۸۱
۳-۶ : قواعد و معیارها ۸۲
۱-۳-۶ : ابعاد جسمانی کودکان: ۸۲
فضاهای فعالیت و رشد: ۸۵
۴-۶ : فضاها، ویژگی ها، نیازها، تجهیزات فضایی: ۸۶
۱-۴-۶ : ورودی ۸۶
فضای فعالیت های انفرادی: ۸۹
فضای خواندن و گوش کردن: ۸۹
فعالیت هنر: ۹۰
فضای تدریس خصوصی: ۹۰
خانه عروسکی: ۹۰
شرایط دمایی و هوایی مناسب ۹۵
تجهیزات: ۹۶
بازی و زمین بازی کودکان: ۱۰۲
۱۶-۶ : استاندارد ابزارهای بازی: ۱۰۴
- نرده ها: ۱۰۴
- سرسره ها: ۱۰۸
سکوی بالای سرسره: ۱۰۸
زاویه سرسره: ۱۰۸

فصل هفتم ۱۱۳
بررسی وضعیت کلی شهر تهران ۱۱۵
مقدمه ۱۱۵
جغرافیای منطقه تهران ۱۱۵
جمع آوری اطلاعات و بررسی در مورد تهران قدیم و تهران جدید ۱۱۷
ویژگیهای محیطی منطقه تهران ۱۲۰
موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی ۱۲۱
ویژگیهای اقلیمی و جوی : ۱۲۱
دما و تغییرات آن : ۱۲۱
بارش و میزان بارندگی ۱۲۳
§ میزان بارندگی ۱۲۳
رطوبت نسبی هوا ۱۲۵
مقدار رطوبت نسبی ۱۲۵
باد : ۱۲۶
تبخیر : ۱۲۶
تعداد روزهای یخبندان : ۱۲۶
تابش آفتاب : ۱۲۸
موقعیت تابش خورشید ۱۲۹
تابش آفتاب ۱۲۹
- وزش باد ۱۳۳
نسبت اهمیت وزش باد در جهات مختلف ۱۳۶
-۹- بادهای غالب ۱۳۸
۴-۱۰- سرعت و جهت باد ۱۳۹
۴-۱۱- درجه حرارت ورطوبت نسبی ۱۴۰
- دما و رطوبت هوا ۱۴۰
بارندگی ۱۴۲
- شرایط حرارتی هوا در فضای آزاد ۱۴۵
جهت قبله ۱۴۹
تاثیرات عوامل و ویژگی های اقلیمی برمطالعات پروژه ۱۵۰
تعیین فرم ساختمان ۱۵۱
انتخاب جهت استقرار ساختمان ۱۵۱
تهویه مورد نیاز ۱۵۲
شناخت و بررسی عرصه طرح ۱۵۳
سایت شناسی ۱۵۳
پلان محدوده سایت ۱۵۴
محدوده سایت و نشانه گذاری تصاویر ۱۵۵
تصاویر داخلی از سایت ۱۵۷
باد غالب : غربی ۱۵۸
جهت وزش باد مطلوب در سایت ۱۵۹
پلان کاربریهای محدوده سایت ۱۵۹
۲-۱-۸ : فضاهای عمومی: ۱۶۰
-فضاهای سرپوشیده ۱۶۰
دیاگرام ۱۶۵
اقداماتی برای بهبودی فضاها: ۱۷۰
حس های بچه گانه ۱۷۱
حرکات ۱۷۱
مقیاسها ۱۷۱
پلان های پروژه : ۱۷۳
منابع و ماخذ ۱۸۰

جهت دانلود پایان نامه معماری خانه کودکان بی سرپرست از فرم زیر اقدام نمایید.

نوع فایل قیمت
word 8,500 تومان

پایان نامه معماری خانه کودکان بی سرپرست



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها