بررسی روش های جدید حذف فلزات سنگین از فاضلاب های صنعتی

دانلود مقاله بررسی روش های جدید حذف فلزات سنگین از فاضلاب های صنعتی در قالب word به صورت کامل و آماده در ۲۵ صفحه به قیمت ۶۵۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

حذف فلزات سنگین از فاضلاب های صنعتی

حذف فلزات سنگین از فاضلاب های صنعتی

در میان صنایع تولید کننده مواد شیمیایی، صنایع تولیدکننده فلزات سنگین مانند کادمیم، کروم، مس، نیکل، سرب و روی به دلیل تخلیه مقادیر زیادی از فاضلاب فلز دار، جزو زیان آورترین ها هستند. امکان جذب این فلزات توسط ارگانیزم های زنده به دلیل انحلال پذیری زیادشان در محیط های آبزی وجود دارد. ورود این مواد به چرخه غذایی، می تواند موجب تجمع مقادیر زیادی از این فلزات سنگین در بدن انسان شود.

زمانی که غلظت این فلزات از حد مجاز بیشتر شود، می توانند موجب اختلال جدی در سلامتی انسان شوند. بنابراین لازم است که فاضلاب آلوده به فلز قبل از وارد شدن به محیط زیست تصفیه گردد. حذف فلزات سنگین از فاضلاب غیر آلی را می توان توسط فرایندهای متداول تصفیه مانند رسوب دهی شیمیایی، تبادل یونی و حذف الکتروشیمیایی انجام داد. این روشها معایب مهمی دارند که برای مثال می توان به حذف ناقص، مصرف زیاد انرژی و تولید لجن سمی اشاره نمود[۱۹].

اخیرا روش های متعددی برای ایجاد فناوری های موثرتر و ارزان تر هم به منظور کاهش مقدار فاضلاب تولید شده و هم ارتقای کیفیت فاضلاب تصفیه شده مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند. در سال های اخیر جذب سطحی به یکی از گزینه های تصفیه تبدیل شده است و تحقیقات برای یافتن جاذب های ارزانی که ظرفیت متصل شدن به فلزات را داشته باشد، افزایش یافته است. جاذب ها می توانند به صورت معدنی، با منشا زیستی (آلی)، زئولیتی، محصولات جانبی صنایع، ضایعات کشاورزی، توده های آلی و مواد پلیمری باشند.

جداسازی غشایی به دلیل کاربرد مناسب و آسانش در تصفیه فاضلاب غیرآلی کاربرد زیادی پیدا کرده است. روش های مختلفی برای فیلتراسیون غشایی مانند اولترافیلتراسیون (UF)، نانوفیلتراسیون (NF) و اسمزی معکوس (RC) وجود دارند. روش هایی مانند برقکافت که برای تصفیه از الکتریسیته بهره می برند نیز به حفاظت از محیط زیست کمک کرده اند. روش کاتالیز نوری نیز روشی مطمئن و نوآورانه برای نابودی موثر آلاینده های آب به شمار می رود. اگرچه روش های زیادی را می توان برای تصفیه فاضلاب غیرآلی به کار برد، تصفیه ایده آل نه تنها باید مناسب، متناسب و در شرایط محلی کاربردی باشد، بلکه باید بالاترین استانداردهای سطح آلایندگی را نیز داشته باشد[۱۹].

منابع فاضلاب صنعتی

جریان های فاضلاب صنعتی حاوی فلزات سنگین از صنایع مختلفی منشا می گیرند. گالوانیزه کردن و تصفیه سطحی فلز، مقادیر زیادی فاضلاب تولید می کند که شامل فلزات سنگین بوده و دارای کاربرد های مختلفی است که می توان گالوانیزه کردن، رسوب دهی بدون کمک برق، اندودسازی تبدیلی، پاکسازی آنودی، نورد کردن و تیزاب کاری را نام برد. منبع مهم دیگر فلزات سنگین ناشی از تولید برد مدار الکتریکی است. ورق های لحیم نیکل، قلع و سرب به عنوان ورق های بالایی مقاوم کاربرد گسترده ای در این زمینه دارند.

پالایش نفت نیز کاتالیست های مبدل آلوده به نیکل تولید می کند. تمام این تولیدات مقادیر زیادی فاضلاب، تفاله و لجن هایی تولید می کنند که به عنوان زباله های خطرناک طبقه بندی شده و به طور گسترده ای نیاز به تصفیه دارند.

ارزیابی روش حذف فلزات سنگین

به طور کلی تصفیه های فیزیکی- شیمیایی مزایای متعددی مانند فرایند سریع، سادگی اجرا و کنترل، انعطاف پذیری در برابر دما دارند. بر خلاف سیستم بیولوژیکی، تصفیه فیزیکی- شیمیایی می تواند بارهای ورودی متغیری را همراهی کند و نیز جریانی مانند جریانات فصلی و تخلیه پیچیده را تحمل کند. هر زمان لازم باشد، سیستم های شیمیایی را می توان اصلاح نمود. به علاوه، سیستم تصفیه نیاز به فضا و هزینه نصب کمتری دارد.

اگرچه مزایای آن ها توسط شماری از معایب مانند هزینه های اجرایی بالا به دلیل مواد شیمیایی مورد استفاده، مصرف بالای انرژی و هزینه های نگهداری زیاد برای دفع لجن خنثی می شود. گرچه با کاهش هزینه های مواد شیمیایی (مانند به کار بردن جاذب های کم هزینه و یک دفع لجن عملی، تصفیه فیزیکی- شیمیایی یکی از مناسب ترین روش های تصفیه فاضلاب غیرآلی به شمار می رود. در سیستم های فاضلاب حاوی فلزات سنگین به همراه دیگر آلاینده های آلی، حضور یک گونه معمولا از حذف بقیه جلوگیری می کند.

برای مثال هیدرومتالورژی که یکی از روش های قدیمی بازیابی فلزات است، به واسطه حضور ترکیبات آلی و نیاز به یک مرحله پیش تصفیه برای حذف یا نابود کردن مواد آلی متوقف شده پیرومتالورژی که قادر به پاکسازی سیستم ها از آلاینده های آلی و بازیابی فلزات است، از نبود قابلیت کنترل و نیاز به دماهای بسیار بالا رنج می برد. مطمئن ترین روش ها برای تصفیه چنین سیستم های پیچیده ای روش های فتوکاتالیزی هستند که از فوتون های ارزان پرتوهای فرابنفش نزدیک به ناحیه قابل دید استفاده می کنند. این کاتالیزورهای نوری به عنوان یک رله الکترون از مواد آلی به یون های فلزی عمل می کنند. بنابراین آنها باعث تخریب همزمان آلاینده های آلی و بازیابی فلزات در سیستم های تک عاملی می شوند که مقادیر هدف ( غلظت کمتر از ppm) قابل اجراست.

برای دانلود مقاله بررسی روش های جدید حذف فلزات سنگین از فاضلاب های صنعتی از فرم زیر اقدام نمایید.

نوع فایل قیمت
word 6,500 تومان

بررسی روش های جدید حذف فلزات سنگین از فاضلاب های صنعتی



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها