پروژه در مورد نیروگاه های بادی

دانلود پروژه در مورد نیروگاه های بادی در قالب word به صورت کامل و آماده در ۱۳۰ صفحه به قیمت ۵۵۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت در اختیار شما قرار می گیرد.

پروژه نيروگاه بادي

چکیده
بیش از یک دهه است که موضوع‏ توسعه پایدار مورد بحث و بررسی محافل علمی و اقتصادی‏ کشورهای جهان قرار داشته و با عنایت‏ به اهمیت محیط زیست پاک، کاربرد انرژیهای جایگزین صریحا توصیه شده است. بی ‏شک توسعه و رفاه جوامع متکی بر انرژی است و در این میان استفاده از انرژی بادی در کشورهایی که مناطق بادخیز دارند، مورد توجه ویژه‏ ای قرار گرفته است.
در این پروژه در فصل اول کلیاتی در مورد انرژی باد ، چگونگی تولید باد و منشأ آن که از فاکتورهای اساسی می‌باشد ارائه شده است.
در فصل دوم به انواع توربین‌های بادی از حیث اندازه و محل نصب، عملکرد، ساختمان توربین‌های بادی و در نهایت به اجزای مختلف یك توربین بادی مختصراً اشاره شده است.
فصل سوم به بررسی روش‌های مختلف تولید انرژی الکتریکی اختصاص دارد که با استفاده از ماشین های الکتریکی زیر قابل انجام می باشد.۱-ماشین‌های القایی ۲- ژنراتورهای مغناطیس دائم ۳- ژنراتورهای سنکرون، که مزایا و معایب هر کدام از روش‌ها به تشریح بیان شده است.در فصل چهارم نیروگاه‌های بادی در ایران و تحقیقات انجام شده بررسی شده است.
در نهایت در فصل آخر درباره این نیروگاه‌ها به نتیجه گیری و پیشنهاد پرداخته شده است.

قسمتی از این پروژه :

باد و منبع انرژی آن باد هوایی است كه حركت دارد و جابه جا می‌شود .منشا باد یک موضوع پیچیده است. از آنجایی که زمین بطور نامساوی به وسیله نور خورشید گرم می‌شود بنابراین در قطب‌ها انرژی گرمایی کمتری نسبت به مناطق استوایی وجود دارد همچنین در خشکی‌ها تغییرات دما با سرعت بیشتری انجام می‌پذیرد و بنابراین خشکی‌ها زمین نسبت به دریاها زودتر گرم و زودتر سرد می‌شوند. در مناطق گرمسیر، تابش نور خورشید سبب افزایش حرارت محیط می‌گردد و در مناطق قطبی افت درجه حرارت به وجود می‌آید.

اتمسفر بوسیله چرخش زمین حول محور PP’ خود که از قطبین زمین عبور می‌كند، و همچنین در عرض‌های مختلف كره زمین موجب تغییراتی در فشار و دمای هوا می‌شود و  گرما را از مناطق گرمسیر به مناطق قطبی انتقال می‌دهد . در مقیاس جهانی، این جریانات اتمسفری به صورت یك عامل مهم انتقال گرما عمل می‌نماید . این تفاوت دمای جهانی موجب به وجود آمدن یک سیستم جهانی تبادل حرارتی خواهد شد که از سطح زمین تا هوا کره، که مانند یک سقف مصنوعی عمل می‌کند.

پروژه در مورد نیروگاه بادی

شکل ۱-۱- عامل به وجود آمدن باد

بیشتر انرژی که در حرکت باد وجود دارد را می‌توان در سطوح بالای جو پیدا کرد جایی که سرعت مداوم باد به بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و سرانجام باد انرژی خود را در اثر اصطکاک با سطح زمین و جو از دست می‌دهد.

بادها را معمولاً به سه دسته بادهای جهانی، بادهای منطقه‌ای و بادهای محلی تقسیم می‌کنند. که در این میان بادهای جهانی دارای الگوهای قابل پیش بینی‌تری هستند و سطح وسیع‌تری را نسبت به انواع دیگر پوشش می‌دهند. این در حالی است که بادهای محلی و منطقه‌ای بیشتر تحت تاثیر عوامل منطقه‌ای از جمله تفاوت در دما و فشار هوا و نیز ساختار اقلیمی منطقه قرار دارد.علاوه بر عوامل فوق، عوامل دیگری مانند مشخصات توپوگرافی محل و تغییرات فصلی دما، توزیع انرژی باد را تغییر می‌دهند .

برای مثال اختلاف ظرفیت گرمایی بین زمین و آب دریا در ساحل، ایجاد نسیم دریایی می‌كند و در دره‌ها و كوهستان‌ها فرایند مشابهی منجر به ایجاد باد‌های محلی می‌شود .

باد از نسیم ملایم گرفته تا طوفان بر اثر اختلاف فشار هوا بین دو منطقه به وجود می‌آید باد به دلیل حرکت هوا از مناطق پر فشار به مناطق کم فشار ایجاد می‌شود. اختلاف فشار، روی سرعت باد تأثیر می‌گذارد. در صورتی که اختلاف کم باشد، باد خفیف است، اما در صورتی که اختلاف زیاد باشد، باد شدید است . این اختلاف فشار در نتیجه دماست .چون فشار هوای سرد نسبت به هوای گرم بیشتر است، در نتیجه هوا از ناحیه پر فشار سرد به ناحیه كم فشار حركت می‌كند و باد به وجود می‌آید .

گردش زمین به دور خود نیز بر جهت باد تاثیر می‌گذارد .
سطح زمین مقداری از انرژی گرمایی تابش خورشید را جذب می‌كند و مقداری را به جو بر می‌گرداند . هر اندازه پرتوهای خورشید نسبت به سطح زمین عمودی‌تر باشد، میزان جذب انرژی زمین بیشتر خواهد بود . بنابراین مقدار انرژی‌ای كه در منطقه استوایی جذب می‌شود، نسبت به قطب‌ها بیشتر است.

این انرژی، هوای منطقه استوایی را گرم و سبك و فشار آن را كم می‌كند . بنابراین هوای گرم و سبك، بالا می‌رود و در سطح زمین منطقه‌ای كم فشار ایجاد می‌كند. در مناطق قطبی پرتو‌های خورشید نسبت به سطح زمین مایل و میزان جذب انرژی كمتر است.

دانلود پروژه نیروگاه بادی

تاریخچه استفاده از انرژی باد

بشر از زمانهای بسیار دور به نیروی لایزال باد پی برده و سالها بود كه از این انرژی برای به حركت درآوردن كشتی‌ها و آسیابهای بادی بهره می‌گرفت. طی سالیان دراز ثابت شده است كه می‌توان انرژی باد را به انرژی مكانیكی تبدیل كرد و مورد استفاده قرار داد. منابع تاریخی نشان می‌دهند كه ساخت آسیابها در ایران. عراق، مصر و چین قدمت باستانی داشته و در این تمدنها از آسیابهای بادی برای خرد كردن دانه‌ها و پمپاژ آب استفاده می‌شده است.

چنانچه از شواهد تاریخی برمی‌آید، در قرن ۱۷ قبل از میلاد، هامورابی پادشاه بابل طرحی ارائه داده بود تا بتوان به كمك آن دشت حاصلخیز بین النهرین را توسط انرژی حاصل از باد آبیاری نمود. آسیابهایی كه در آن زمان ساخته می‌شدند از نوع ماشینهای محور قائم و شبیه آنهایی هستند كه امروزه آثار آنها در نواحی خواف و تایباد ایران به چشم می‌خورد.ایرانیان اولین كسانی بودند كه در حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برای آرد كردن غلات از آسیابهای بادی با محور قائم استفاده كرده‌اند.

مثلاً در كتابهای قدیمی نوشته‌اند: دیار سیستان دیار باد و ریگ است و همان شهری است كه گویند باد آنجا آسیابها را گرداند و آب از چاه كشد و باغها را سیراب كند و در همه دنیا شهری نیست كه بیشتر از آنجا از باد سود ببرد. و نیز نوشته‌اند كه در سیستان بادهای سخت مدام می‌وزد و به همین سبب در آنجا آسیابهای بادی برای آرد كردن گندم ساخته‌اند.

از دیگر استانها دارای قدمت كاربرد انرژی باد می‌توان به كرمان، اصفهان و یزد اشاره نمود كه در این مكانها در زمانهای قدیم برای خنك كردن منازل از كانالهای مخصوص جهت هدایت باد استفاده می‌كردند. بعد از ایران كشورهای عربی و اروپایی پی به قدرت باد برای تبدیل انرژی بردند. در قرن سوم قبل از میلاد، یك محقق مصری كه در زمینه نیروی هوای فشرده تحقیق می‌كرد، آسیاب بادی چهار پره‌ای را با محور افقی طراحی نمود كه از هوای فشرده آن جهت نواختن یك ارگ استفاده می‌كرد.

با توجه به شواهد موجود می‌توان ادعا كرد كه زادگاه ماشینهای بادی از نوع محور قائم، حوزه شرقی مدیترانه و چین بوده است. در قرن وسطی، آسیابهای بادی در ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و پرتقال متداول گردید و كمی بعد در بریتانیا، هلند و آلمان نیز بكار گرفته شد. برخی از مورخان اظهار داشته‌اند كه ورود این آسیابها به اروپا را باید شركت كنندگان در جنگهای طبیعی دانست كه از خاورمیانه باز می‌گشتند.

آسیابهای بادی كه در اروپا ساخته می‌شدند از نوع آسیابهای بادی محور افقی و چهار پره بودند كه برای آرد كردن حبوبات و گندم بكار می‌رفتند. مردم هلند آسیابهای بادی را از سال ۱۳۵۰ میلادی به منظور خشك كردن زمین‌های پست ساحلی و همچنین گرفتن روغن از دانه‌ها و بریدن چوب و تهیه پودر رنگ برای رنگرزی به كار گرفتند. آنچه كه هلند را در قرن هفدهم میلادی در زمره غنی‌ترین و صنعتی‌ترین مردم اروپا قرار داد، صنعت كشتی سازی و ساخت آسیابهای بادی در آن كشور بود. توربین‌های بادی بطنی كه شامل پره‌های متعدد هستند بعدها متداول شدند. در آغاز قرن بیستم اولین توربین‌های بادی سریع و مدرن ساخته شدند. امروزه فعالترین كشورها در این  زمینه، ‌آلمان، ‌اسپانیا، دانمارك، هندوستان و آمریكا می‌باشند.

فهرست مطالب :

چکیده       ۶

مقدمه       ۷

فصل ۱-   کلیات انرژی باد       ۹

۱-۱-        بحران انرژی در جهان و ضرورت ایجاد تنوع در سبد انرژی               ۹

۱-۲-        مصرف انرژی در جوامع        ۱۰

۱-۳-        مزایا و دلایل بهره برداری از انرژی باد  ۱۱

۱-۴-        باد و منبع انرژی آن ۱۲

۱-۵-        انواع بادها               ۱۶

۱-۵-۱-    بادهای محلی           ۱۶

۱-۵-۲-    بادهای موسمی         ۱۶

۱-۵-۳-    بادهای تجارتی         ۱۶

۱-۵-۴-    بادهای غربی           ۱۷

۱-۶-        طبقه بندی بادها بر اساس میزان نیرو       ۱۷

۱-۷-        جدول بوفورت         ۱۹

۱-۸-        تاریخچه استفاده از انرژی باد  ۲۰

۱-۹-        نیروگاه‌های بادی      ۲۲

۱-۹-۱-    مزایای نیروگاه‌های بادی          ۲۳

۱-۹-۲-    مشخصه‌های نیروگاه‌های بادی  ۲۵

۱-۱۰-     توزیع سرعت باد     ۲۵

۱-۱۱-     محدودیت‌های تولید   ۲۶

۱-۱۲-     ضریب ظرفیت        ۲۷

۱-۱۳-     پیش‌بینی پذیری         ۲۸

فصل ۲-   توربین‌های بادی       ۲۹

۲-۱-        تعریف توربین بادی  ۲۹

۲-۲-        كاربرد توربینهای بادی            ۲۹

۲-۲-۱-    كاربردهای غیرنیروگاهی         ۲۹

۲-۲-۲-    كاربردهای نیروگاهی              ۳۰

۲-۳-        انواع توربینهای  بادی             ۳۰

۲-۳-۱-    تقسیم بندی از نظراندازه          ۳۰

۲-۳-۲-    تقسیم بندی توربینهای بادی از نظر استقرار             ۳۱

۲-۴-        عملکرد توربین بادی               ۳۴

۲-۵-        ساختمان پره‌های توربین بادی  ۳۷

۲-۶-        مقایسه  تاثیر نیروی باد بر توربین‌های عمودی و افقی             ۳۸

۲-۷-        تنظیم دور توربین‌های بادی      ۳۹

۲-۸-        تنظیم دور توربین‌های بادی      ۴۰

۲-۹-        قرار دادن توربین در جهت باد ۴۲

۲-۱۰-     کارکرد توربین‌های بادی د ر انواع بادها  ۴۳

۲-۱۱-     انرژی دریافتی از توربین        ۴۵

۲-۱۲-     توان پتانسیل توربین  ۴۸

۲-۱۳-     ضریب یکپارچگی    ۴۹

۲-۱۴-     ضریب سرعت نوک               ۵۰

۲-۱۵-     نیروگاه برق بادی     ۵۱

۲-۱۶-     قسمتهای نیروگاه بادی              ۵۱

۲-۱۶-۱-  برج         ۵۲

۲-۱۶-۲-  روتور      ۵۳

۲-۱۶-۳-  ژنراتور   ۵۳

۲-۱۷-     اجزاء اصلی نیروگاه بادی محور افقی     ۵۵

۲-۱۸-     اجزاء مختلف یک توربین بادی ساخت ایران           ۶۰

فصل ۳-   ژنراتورهای مورد استفاده در نیروگاه بادی              ۶۳

۳-۱-        مقدمه       ۶۳

۳-۲-        بررسی روشهای مختلف تولید قدرت       ۶۶

۳-۲-۱-    ژنراتور سنكرون     ۶۷

۳-۲-۲-    ژنراتورهای القایی   ۷۵

۳-۲-۳-    ژنراتورهای مغناطیسی دائم     ۹۰

۳-۳-        ترانسفورماتور ها     ۹۱

۳-۴-        تنظیم کننده‌های ولتاژ ۹۲

۳-۵-        تنظیم کننده بار          ۹۳

۳-۶-        نتیجه گیری              ۹۵

فصل ۴-   نیروگاه‌های بادی در ایران       ۹۶

۴-۱-        مقدمه       ۹۶

۴-۲-        موقعیت جغرافیایی ایران         ۹۶

۴-۳-        بادهای ایران            ۹۸

۴-۴-        پتانسیل منابع انرژی باد در ایران             ۱۰۰

۴-۵-        خلاصه دو مطالعه برای  تعیین محل نصب توربین باد            ۱۰۳

۴-۵-۱-    بررسی انرژی باد در منطقه منجیل         ۱۰۳

۴-۵-۲-    مطالعه آماری باد در حاشیه مناطق كویری ایران    ۱۰۳

۴-۶-        پروژه‌های نیروگاه‌های بادی     ۱۰۴

۴-۶-۱-    سایت منجیل             ۱۰۴

۴-۶-۲-    سایت رودبار           ۱۰۶

۴-۶-۳-    نیروگاه بینالود          ۱۰۶

۴-۷-        پروژه پتانسیل سنجی و تهیه اطلس باد کشور           ۱۰۷

۴-۷-۱-    اهداف پروژه           ۱۰۷

۴-۸-        پروژه خرید تضمینی برق از منابع تجدیدپذیر           ۱۰۸

۴-۸-۱-    اهداف پروژه           ۱۰۸

۴-۸-۲-    آمار تقاضاص بخش خصوصی               ۱۱۱

۴-۹-        پروژه مطالعات مقدماتی و طراحی مفهومی توربین بادی مگاواتی ملی    ۱۱۱

۴-۹-۱-    اهداف پروژه           ۱۱۲

۴-۱۰-     پروژه طراحی، ساخت و نصب توربین بادی ۱۰ کیلووات سهند تبریز     ۱۱۳

۴-۱۰-۱-  تعریف پروژه          ۱۱۳

۴-۱۰-۲-  شرح فعالیت ها        ۱۱۳

۴-۱۱-     پروژ ه توربین بادی در زهک  ۱۱۵

۴-۱۲-     سایر پروژه ها         ۱۱۵

فصل ۵-   نتیجه گیری و پیشنهاد              ۱۱۶

۵-۱-        مقدمه       ۱۱۶

۵-۲-        اهمیت نیروگاه‌های بادی           ۱۱۶

۵-۳-        لزوم گسترش استفاده از منابع تجدیدپذیر در تولید انرژی          ۱۱۷

۵-۳-۱-    ارتقاء امنیت عرضه انرژی     ۱۱۷

۵-۳-۲-    تولید پراکنده و کاهش اتکا به شبکه‌های سراسری انتقال انرژی               ۱۱۸

۵-۳-۳-    اشتغال‌زائی و توسعه نواحی دور افتاده    ۱۱۹

۵-۴-        نگرانی‌ها در زمینه مصرف انرژی          ۱۲۱

منابع و مراجع         ۱۲۶

جهت دانلود پروژه نیروگاه های بادی از فرم زیر اقدام نمایید.

تعداد صفحات قیمت
130 5,500 تومان

پروژه در مورد نیروگاه های بادی



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها