نمونه سوالات طراحی سیستم های مطمئن

نمونه سوالات طراحی سیستم های مطمئن کتاب تحمل پذیری خطای نرم افزار  با پاسخنامه تشریحی به صورت کامل با کیفیت بسیار عالی به قیمت ۳۵۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

چند مورد از نمونه سوالات درس طراحی سیستم های مطمئن

دوستان سوالات و پاسخنامه فصل اول را به صورت رایگان در سایت قرار می دهیم تا مطالعه نمایید

فصل ۱:
۱-
ابزار برای رسیدن به نرم افزار قابلیت اعتماد و اطمینان را با استفاده از شکل شرح دهید؟ اجتناب از عیب , حذف عیب , پیش بینی عیب , تحمل عیب .

۲-مفاهیم عیب , خطا, شکست , را توضیح دهید:
عیب : دلیل فرض شده یا شناسایی شده بروز خطا را گویند, که گاهی اوقات Bug هم نامیده میشود. که البته میتواند به عنوان نتیجه شکست سیستم دیگری (مثلاٌ شامل توسعه دهنده ) که تحویل داده شده یا اکنون در حال تحویل یک سرویس به سیستم داده شده است , در نظر گرفته شود.

خطا : بخشی از حالت سیستم است که به یک شکست رهنمون میشود.خطا ممکن است شناسایی نشود (مخفی باشد) یا شناسایی شود , خطا میتواند انتشار پیدا کند , یعنی خطاهای دیگر تولید کند. هرگاه خطاها شناسایی شده باشند, عیبها حضور دارند .

شکست زمانی رخ میدهد که سرویس ارائه شده توسط سیستم از وظیفه اصلی اش منحرف شود , یا به طور دیگر نتیجه غلط تولید کند. این دلالت میکند به اینکه سرویس مورد نظر مثلا با یک مشخصه یا یک مجموعه از نیازمندیها تعریف شده است . بنابراین ما با امکان تحمل پذیری عیب در نرم افزار میخواهیم با تحمل کردن خطاهایی(عیب هایی ) که رخداد آنها زمانی که خطا شناسایی شده اند , شناخته شده است , از شکستها جلوگیری کنیم.

نمونه سوالات درس طراحی سیستم های مطمئن

۳- مزایا و معایب بازیابی عقبگرد را توضیح دهید :
مزایای بازیابی عقبگرد :
می تواند خطاهای غیر قابل پیش بینی ناشی از عیب های طراحی باقی مانده را اگر خطاها روی مکانیزم بازیابی تاثیری نگذارند ,اداره کند.

یک طرح کلی بازیابی را فراهم میکند و یک الگوی یکنواخت از شناسایی و بازیابی خطا دارد, مستقل از کاربرد است و از برنامه به برنامه فرق نمی کند.

به هیچ اطلاعی از خطاها در حالت سیستم نیازی ندارد. تنها دانشی که توسط بازیابی عقبگرد مورد نیاز است این است که , حالت قبلی مربوطه بدون خطاست .

میتواند عیب های دلخواه دائم یا آشکار (شفاف) را اداره کند.

خاصه برای بازیابی عیب های گذرا مناسب است . بعد از بازیابی ممکن است خطا دیگر رخ ندهد و شروع مجدد از حالت نقطه بازرسی, عیب یکسان را تولید نکند.

معایب روش بازیابی عقبگرد :
جهت انجام نقطه بازرسی و بازیابی , مصرف منابع (زمان , محاسبات , ذخیره سازی پایدار …….) را میطلبد.

پیاده سازی آن مستلزم آن است که سیستم به طور موقت متوقف شود.

اگر ارتباط و هماهنگی فرآیندهای تعاملی که از بازیابی عقبگرد استفاده میکنند , (مثلا بلوکهای بازیابی تودرتو ) همگام نشده باشند تاثیر دومینو ممکن است رخ دهد . دومینو زمانی رخ میدهد که در آن یک فرآیند به نقطه بازرسی قبلی اش بر می گردد , آن , سبب پروسه بازگشت دیگری میشود (به نقطه بازرسی خودش ) که در عوض سبب می شود که این پروسه بازگشت خورده و این روند ادامه می یابد.

دانلود نمونه سوالات طراحی سیستم های مطمئن

نمونه سوالات درس طراحی سیستم های مطمئن

۴- مزایا و معایب بازیابی روبه جلو را توضیح دهید :
مزایای بازیابی روبه جلو شامل :
به لحاظ سربار عادلانه است , (زمان و حافظه ) که این میتواند در کاربردهای real time , که سربار زمان بازیابی عقبگرد بیش از محدودیت زمانی دقیق است مفید باشد.

اگر عیب یک عیب پیش بینی شده باشد , مثل از دست دادن احتمالی Data , افزونگی و بازیابی روبه جلو میتواند یک رویکرد مفید باشد.

عیبها شامل , ضرب العجل های از دست رفته , ممکن است با استفاده از بازیابی رو به جلو , بهتر از بازیابی بازگشتی که تاخیر اضافی ایجاد میکند , بازیابی شوند.

زمانی که ویژگی های یک عیب به خوبی درک شوند , بازیابی رو به جلو راه حل موثرتری است.

معایب بازیابی روبه جلو :
برای کاربردهای خاص است (وابسته به کاربرد میباشد.) یعنی برای هر موقعیت یا برنامه باید متناسب با آن باشد.

تنها می تواند خطاهای قابل پیش بینی را از حالت سیستم حذف کند .

به دانشی از خطاها نیاز دارد.

اگر حالت فراتر از یک حالت عادی قابل بازیابی آسیب ببیند, بازیابی رو به جلو نمی تواند کمک کند.

به توانایی شناسایی درست رخداد عیب (آغاز عملیات بازیابی) , پیش بینی آسیب از یک عیب و ارزیابی آسیب واقعی بستگی دارد.

بازیابی روبه جلو , اساساً زمانیکه زمان برای بازیابی عقبگرد وجود ندارد , استفاده شده است.

۵- منظور از افزونگی در راستای دسترسی به SFT را با روشهای مربوطه توضیح دهید :
افزونگی می تواند چندین شکل داشته باشد: سخت افزار، نرم افزار ،اطلاعات و زمان. افزونگی قابلیت های اضافی و منابع مورد نیاز برای آشکار سازی و تحمل پذیری خــطا را فراهم می نماید.

افزونگی نــرم افزار (همچنین با نامهای افزونگی برنامه، ماژولی یا تابعی نیز خوانده می شود) شامل برنامه ها، ماژولها، توابع یا اشیاء مورد استفاده اضافی برای پشتیبانی از تحمل پذیری خطا است. افزونگی داده یا اطلاعات شامل استفاده از اطلاعات با داده و استفاده از شکل های اضافی از داده برای کمک رسانی در تحمل پذیری خطا است.

افزایش داده درباره اطلاعات، نوعاً برای تحمل پذیری خطای سخت افزاری استفاده می شود. نمونه ای از این نوع از افزونگی اطلاعات شامل کد های کشف خطا و تصحیح خطا می باشد.

افزونگی زمانی شامل استفاده از زمان اضافی برای انجام وظایف به منظور ارتقاء تحمل پذیری خطا است. این مورد برای هم تحمل پذیری خطای نرم افزاری و هم سخت افزاری استفاده می شود. افزونگی زمانی به طور معمول شامل تکرار یک تصنیف اجرایی همان منابع سخت افزاری و نرم افزاری که درآغاز کار اجرای معیوبی دارند می باشد.

جهت دانلود نمونه سوالات طراحی سیستم های مطمئن از فرم زیر اقدام نمایید.

نوع فایل قیمت
pdf 3,500 تومان

نمونه سوالات طراحی سیستم های مطمئن



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
اشتراک در
اطلاع از

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها