جزوه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی زهرا اسلامی فرد

خلاصه کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی زهرا اسلامی فرد

جزوه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی زهرا اسلامی فرد در قالب pdf با کیفیت بسیار عالی شامل نکات مهم درس به قیمت ۴۹۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

دانلود کتاب تاریخ فرهنگ زهرا اسلامی فر

قسمتی از جزوه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی زهرا اسلامی فرد

فصل اول
۱-واژه Historyبه معنای تاریخ، از زبان یونانی است.
۲-هرودوت که او را پدر تاریخ می نامند، نخستین بار این واژه را به کار برد. واژه تاریخ به معنای »مطالعه« یا »بررسی« روزگاران گذشته بوده است. تاریخ از نظر واژگانی به معنای شناساندن زمان و وقت است. تاریخ برگرفته از ماده »ارخ« یا »ورخ« به معنای تعيين وقت است.

۳-در اصطلاح، آگاهی از رویدادها و حوادث جوامع گذشته و آشنایی با تغييرات و تحولات زندگی و علل آن را تاریخ گویند. تاریخ سرگذشت و شناسنامه خانواده بزرگی است که جامعه بشری نامیده می شود.

۴-ابن خلدون مورخ نامی مسلمان، تاریخ را علمی می داند که کیفیات وقایع و علل حقیقی آنها را بررسی می کند. از همین رو، وی تاریخ را برگرفته و برآمده از حکمت می داند.

۵-دکتر شریعتی معتقد است : تاریخ آفریننده »چگونگی« انسان و سرگذشت »انسان گشتن« انسان است.

۶-به یافته های ویژه گروهی از مردم، اعم از یافته های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فکری، هنری و دینی فرهنگ گفته می شود.

۷-هنری لوکاس معتقد است هر دو واژه تمدن و فرهنگ بر یک مفهوم دلالت دارد، جز آنکه دامنه و زمان »فرهنگ« محدودتر از »تمدن« است.

۸-از نظر ویل دورانت، تمدن عبارت از نظمی اجتماعی است که در نتیجه آن خلاقیت فرهنگی جریان می یابد. تمدن هنگامی در یک جامعه ظهور می یابد که ناامنی و هرج و مرج از آن جامعه رخت بربندد.

۹-تمدن از ریشه »مدن« است. در واقع تمدن شهرنشینی نیست، اما انسان متمدن وارد مرحله شهرنشینی شده است.

۱۰-تمدن عبارت است از مجموعه اندوخته ها و ساخته های مادی و معنوی در طول تاریخ و فرهنگ نیز مجموعه ای از ساخته ها و اندوخته های مادی و معنوی یک قوم یا نژاد و ملیت خاص در درازای تاریخ است. تمدن منسوب به بشر است و فرهنگ نیز مختص یه یک قوم. تمدن، امری ذهنی و معنوی است، نه عینی و مادی. نمود واقعی تمدن، نوع بینش و اندیشه و احساس، گسترش جهان بینی و وجدان اجتماعی، میزان خودآگاهی و احساس مسئولیت و نیز هدف و ایدئولوژی و آگاهی سیاسی افراد است. هرچند سطح زندگی مادی افراد، نازل
باشد.

۱۱-تمدن ها، پدیده های پویا هستند.

۱۲-هانتینگتون هفت تمدن را بدین سان بر می شمرد : تمدن غربی، تمدن کنفوسیوسی، تمدن ژاپنی، تمدن اسلامی، تمدن هند، تمدن اسلاوی – ارتدکس، تمدن آمریکای لاتین و احتمالأ تمدن آفریقایی. او می گوید : وجوه اختلاف میان تمدنها نه تنها واقعی، بلکه
اساسی است و تمدن ها را تاریخ، زبان، فرهنگ، سنت و به ویژه مذهب از یکدیگر متمایز می کند و اینها یکی از دلایل برخورد تمدنها در آینده اند.

۱۳-مهم ترین عوامل پیدایی تمدن: عامل انسانی – فرهنگ – دین – عامل مادی و طبیعی.

۱۴-عامل انسانی : در حقیقت انسان پس از ارتباط با محیط بیرونی و کسب تجارت و اکتساب های گوناگون اولیه، در پرتو استعدادهای فطری در مسائل مختلف دست به آفرینش می زند و به این ترتیب با عرضه دستاوردهای گوناگون، »تمدن ساز« می شود.

۱۵-جوهره اصلی تمدن، فرهنگ است.

۱۶-دین : هدایت الهی و تعالیم انبیا عامل انسانی و عامل فرهنگی را هدایت و شکوفا می کند و به تکامل می رساند.

۱۷-دین مجموعه حقایق هماهنگ از نظام اعتقادی، ارزشی و عبادی است که انبیا آن را برای هدایت و تعالی انسان در دو ساحت فردی و اجتماعی، در قالب وحی می آورند.

۱۸-دین منبعی اصیل برای »فرهنگ« به شمار می رود، زیرا در پرتو معارف وحیانی می توان فرهنگ را عمیق تر و حقیقی تر دریافت و بدین سان در ایجاد تمدن نیز اثر نهاد.

۱۹-با آسایش خاطر از ضروریات اولیه زندگی است که آدمی در اندیشه ایجاد علم، فلسفه، ادبیات و هنر می افتد و تنها در این صورت است که تمدنی پدیدار می گردد. از همین روست که برخی همچون ویل دورانت معتقدند : »کشاورزی، آغاز تمدن و نقطه عطفی در پیدایش
آن است.«

۲۰-علم و فلسفه از ارکان و مظاهر تمدن تلقی می شوند، نه از عوامل پیدایش تمدن.

مطالب مرتبط : دانلود خلاصه کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی فاطمه جان احمدی

جهت دانلود جزوه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی زهرا اسلامی فرد از فرم زیر اقدام نمایید.

نوع فایلقیمت
pdf4,900 تومان

جزوه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی زهرا اسلامی فرد



لینک دانلود فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
Notify of