کتاب مبانی رفتار سازمانی رابینز
کتاب رفتار سازمانی استیفن رابینز
رفتار سازمانی عبارت است از مطالعه منظم (سیستماتیک) عملیات، اقدامات، کارها و نگرشهای افرادی که سازمان را تشکیل میدهند.
بخش ۱٫ استفاده از مطالعه یا بررسی منظم بهجای قضاوت شهودی
بخش ۲٫ بررسی منظم عملیات و نگرشها
بخش ۳٫ واژه سازمان، رفتار سازمانی رفتار فرد و یا گروه را در رابطه با کار بررسی میکند.
نقش رشتههای علمی:
روانشناسی: در پی علت و آگاهی در تغییر رفتار فردی است. روانشناسی صنعتی
جامعهشناسی: سیستم اجتماعی که فرد در آن نقش ایفا میکند مورد توجه قرار میدهد. گروه، ارتباطات، تئوری سازمانی
روانشناسی اجتماعی: در رشته روانشناسی و جامعهشناسی درهم آمیخته میشوند، ارتباطات، تصمیمگیریهای گروهی
مردمشناسی: مطالعه در مورد فرهنگ و ارزشها، فرهنگ سازمانی
علوم سیاسی: مطالعه رفتار فرد در یک محیط سیاسی
هدفهای رفتار سازمانی
بهطور کلی با بهبود و توسعه مهارتهای انسانی سروکار دارد. اما هدف از بهبود سازمانی کمک به توجیه، پیشبینی و کنترل رفتار انسانی است.
توجیه: درصد درک هدف و علت یابی رفتار فرد است تا موانع را بردارد.
پیشبینی: نتیجه و واکنش نسبت به یک اقدام خاص چه خواهد بود، واکنشها و مقاومتها را نسبت به تغییر پیشبینی کند.
بهبود کیفیت و بازدهی:
کاربرد مدیریت کیفیت جامع در رفتار سازمانی مورد توجه است. چرا که کارمند یا کارگر در تصمیمگیریها و انجام امور تشویق میشوند. هدف این است که بگویم در زمان کنونی مدیران برای موفقیت باید بهبود کیفیت و بازدهی را درک کنند و در این راه از دیدگاه کارکنان و اعضای سازمان نباید غافل باشند.
مدیریت کیفیت جامع:
- توجه زیاد به مشتری: کارکنان را هم شامل میشود.
- توجه به بهبود مستمر
- بهبود کیفیت همه کارهایی که سازمان انجام میدهد: تنها محصول نهایی نیست
- سنجش یا اندازهگیریهای دقیق
- تفویض اختیار
نیروهای کار گوناگون:
افراد و کارکنان سازمان تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند. وجود گروهها و ترکیبهای متفاوت در سازمان باعث میشود که از واژه کوره استفاده کنیم. در حال حاضر مدیر باید نوع فلسفه خود را در برخورد با افراد تغییر دهد و باید با توجه به نوع خصوصیات فردی با افراد برخورد کنند تا نرخ جابجایی و غیبت آنها کاهش یابد و از سوی دیگر بهرهوری افزایش یابد.
واکنش در برابر جهانی شدن:
جهانی شدن سازمان از دو راه بر مدیران در رابطه با بهبود مهارت انسانی اثر میگذارد.
- مدیر باید پیستهای خارج از کشور را ببیند و بنابراین با نیروی کاری که نیاز، نگرش و فرهنگ متفاوتی دارد روبرو شود.
- در داخل کشور هم نیروهای کار وجود دارند که فرهنگ و نحوه برخورد با آنان متفاوت است.
سپاس فراوان?