کتاب مبانی رفتار سازمانی استیفن رابینز

کتاب مبانی رفتار سازمانی رابینز

دانلود خلاصه کتاب مبانی رفتار سازمانی رابینز ترجمه پارسائیان

کتاب رفتار سازمانی استیفن رابینز

رفتار سازمانی عبارت است از مطالعه منظم (سیستماتیک) عملیات، اقدامات، کارها و نگرش‌های افرادی که سازمان را تشکیل می‌دهند.

بخش ۱٫ استفاده از مطالعه یا بررسی منظم به‌جای قضاوت شهودی

بخش ۲٫ بررسی منظم عملیات و نگرش‌ها

بخش ۳٫ واژه سازمان، رفتار سازمانی رفتار فرد و یا گروه را در رابطه با کار بررسی می‌کند.

نقش رشته‌های علمی:

روان‌شناسی: در پی علت و آگاهی در تغییر رفتار فردی است. روان‌شناسی صنعتی

جامعه‌شناسی: سیستم اجتماعی که فرد در آن نقش ایفا می‌کند مورد توجه قرار می‌دهد. گروه، ارتباطات، تئوری سازمانی

روان‌شناسی اجتماعی: در رشته روان‌شناسی و جامعه‌شناسی درهم آمیخته می‌شوند، ارتباطات، تصمیم‌گیری‌های گروهی

مردم‌شناسی: مطالعه در مورد فرهنگ و ارزش‌ها، فرهنگ سازمانی

علوم سیاسی: مطالعه رفتار فرد در یک محیط سیاسی

هدف‌های رفتار سازمانی

به‌طور کلی با بهبود و توسعه مهارت‌های انسانی سروکار دارد. اما هدف از بهبود سازمانی کمک به توجیه، پیش‌بینی و کنترل رفتار انسانی است.

توجیه: درصد درک هدف و علت یابی رفتار فرد است تا موانع را بردارد.

پیش‌بینی: نتیجه و واکنش نسبت به یک اقدام خاص چه خواهد بود، واکنش‌ها و مقاومت‌ها را نسبت به تغییر پیش‌بینی کند.

بهبود کیفیت و بازدهی:

کاربرد مدیریت کیفیت جامع در رفتار سازمانی مورد توجه است. چرا که کارمند یا کارگر در تصمیم‌گیری‌ها و انجام امور تشویق می‌شوند. هدف این است که بگویم در زمان کنونی مدیران برای موفقیت باید بهبود کیفیت و بازدهی را درک کنند و در این راه از دیدگاه کارکنان و اعضای سازمان نباید غافل باشند.

مدیریت کیفیت جامع:

  1. توجه زیاد به مشتری: کارکنان را هم شامل می‌شود.
  2. توجه به بهبود مستمر
  3. بهبود کیفیت همه کارهایی که سازمان انجام می‌دهد: تنها محصول نهایی نیست
  4. سنجش یا اندازه‌گیری‌های دقیق
  5. تفویض اختیار

نیروهای کار گوناگون:

افراد و کارکنان سازمان تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. وجود گروه‌ها و ترکیب‌های متفاوت در سازمان باعث می‌شود که از واژه کوره استفاده کنیم. در حال حاضر مدیر باید نوع فلسفه خود را در برخورد با افراد تغییر دهد و باید با توجه به نوع خصوصیات فردی با افراد برخورد کنند تا نرخ جابجایی و غیبت آنها کاهش یابد و از سوی دیگر بهره‌وری افزایش یابد.

واکنش در برابر جهانی شدن:

جهانی شدن سازمان از دو راه بر مدیران در رابطه با بهبود مهارت انسانی اثر می‌گذارد.

  1. مدیر باید پیست‌های خارج از کشور را ببیند و بنابراین با نیروی کاری که نیاز، نگرش و فرهنگ متفاوتی دارد روبرو شود.
  2. در داخل کشور هم نیروهای کار وجود دارند که فرهنگ و نحوه برخورد با آنان متفاوت است.
اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یاسر
5 سال قبل

سپاس فراوان?