دانلود پایان نامه مجتمع تجاری تفریحی با کیفیت فوق العاده با فرمت word و با قابلیت ویرایش و پرینت در ۱۰۰ صفحه به قیمت ۱۶۰۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
دوستان توجه داشته باشید یک رساله با همین موضوع در سایت موجود است برای مشاهده بر روی نوشته قرمز رنگ کلیک کنید : رساله مجتمع تجاری تفریحی
پایان نامه مجتمع تجاری و تفریحی
چکیده
گردشگری ، سیاحت یا توریسم به طور کلی به عنوان مسافرت تفریحی در نظر گرفته میشود. هر چند که در سالهای اخیر شامل هرگونه مسافرتی میشود که شخص به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج شود. به کسی که گردشگری میکند گردشگر، سیاح یا توریست گفته میشود. با وجودی که کشورهای حاشیه خلیج فارس از امکانات طبیعی کافی برای رونق توریسم دریایی بهرهای نبردهاند، اما با ساخت جزایر مصنوعی و تسهیلات ساحلی متنوع اقدام به توسعه گردشگری دریایی و ساحلی خود كردهاند(امارات متحده عربی – دبی ).
در این میان کشور ما با برخورداری از جاذبههای بالقوه خود در توریسم دریایی، هنوز در میان کشورهای فعال در زمینه توریسم دریایی جایگاهی ندارد. در صورت حرکتی سازمان یافته، ضمن سرمایهگذاریهای کلان، مردم میتوانند شاهد رونق گردشگری دریایی (ساحلی) و توسعه اقتصادی منطقه خود باشند. گردشگری ساحلی از بزرگترین فعالیتهای جهان است که با رشد شتابنده خود به فعالیتی چندمنظوره مبدل گشته است. بطوریکه توسعه توریسم و تفریحات مربوطه از عوامل موثر در شکل دهی الگوی توسعه نواحی ساحلی بوده و تأمین کننده مزایای مستقیم و غیرمستقیم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی بسیاری برای میزبان است. توریسم ساحلی از قدیمی ترین انواع گردشگری است. بطوریکه سابقه برخی از تفرجگاههای ساحلی به قرن ۱۹ باز می گردد.ادامه دارد ...
فهرست پایان نامه مجتمع تجاری تفریحی
چکیده ۱
فصل اول : مقدمه
مقدمه پروژه ۴
فصل دوم : شناخت
۱- جهانگردی و توریسم ۸
۱-۱- تاریخچه سیر و سفر ۸
۲-۱- پدیده جهانگردی ۱۰
۳-۱- بررسی امکانات موجود ۱۲
۲- بستر طراحی و مطالعات منطقه ای ۱۴
۱-۲- کلیاتی در مورد آذربایجان غربی وشهر ارومیه ۱۴
۲-۲- موقعیت جغرافیایی ۱۶
۳-۲- اقلیم استان آذربایجان غربی ۱۷
۴-۲- وجه تسمیه و پیشینه تاریخی ۲۲
۵-۲- دریاچه ارومیه (مقدمه ) ۲۵
۶-۲- تارخچه دریاچه ارومیه ۲۶
۷-۲- مناطق حفاظت شده دریاچه و شهر ارومیه ۲۶
۸-۲- خواص فیزیکی و شیمیایی دریاچه ارومیه ۲۷
۹-۲- مطالعه ژئوشیمیایی آب دریاچه ارومیه ۲۸
۱۰-۲- مشخصات شیمیایی آب دریاچه در منطقه رشکان ارومیه ۲۹
۱۱-۲-مشکلات و راهکارهای دریاچه ۲۹
فصل سوم : طراحی معماری
۱- مقدمه ۳۳
۲- سازماندهی فضایی سایت ۳۵
۱-۲- سازماندهی فضایی اقامتگاه ۳۶
۲-۲- سازماندهی فضایی تجاری ۳۹
۳-۲- سازماندهی فضایی نمازخانه ۴۴
۴-۲- سازماندهی فضایی رستوران و کافی شاپ ۴۶
۵-۲ - سازماندهی اسکله و جزایر شنا ۴۸
۳ - آلودگی صوتی و روشهاي كنترل و كاهش آن در سایت : ۴۹
فصل چهارم : برنامه ریزی فیزیکی
۱- معرفی فضاهای تجاری ۵۳
۲- معرفی فضاهای اقامتی و اقامتگاه ۵۶
۳- معرفی فضاهای رستوران ،کافی شاپ ،فرهنگی وتفریحی و ۵۷
فصل پنجم : بررسی نمونه ها
۱- نمونه های ایرانی ۶۰
۱-۱- مقدمه ۶۰
۲-۱-معرفی مجتمع تجاری ، تفریحی الماس شرق ۶۱
۳-۱- آشنایی با مجتمع تجاری، اداری، تفریحی افشین ۶۶
۴-۱- سیتی سنتر اصفهان ۶۸۵-۱- آشنایی با مجتمع تجاری، مسکونی زیست خاور«مشهد» ۷۰
۲- نمونه های خارجی ۷۱
۱-۲- مقدمه ۷۱
۲-۲- تفرجگاه ساحلی کنار دریا جزیره لانگ کاوی ۷۲
۳-۲- معرفی مرکز تفریحی و تجاری مترو سیتی ترکیه ۷۴۴-۲- معرفی اقامتگاه سفیر ایران در کشور ارمنستان ۷۵
۵-۲- اقامتگاه ساحلی میر عمار ۷۷
۶-۲- مرکز تفریحی ، تجاری سووت دیل ۷۸
۷-۲- سایر مراکز ۷۹
فصل ششم : نتیجه گیری
نتیجه گیری ۸۵
پیوست
۱-اثرات کلیما اکولوژیک دریاچه ارومیه ۸۸
۲-پلان ها ۹۱
منابع و ماخذ
منابع و ماخذ ۹۷
چکیده انگلیسی ۹۸
جهت دانلود پایان نامه مجتمع تجاری تفریحی از فرم زیر اقدام نمایید.
واحد مكاتبات و نامه ها
پایان نامه کارشناسی معماری مجتمع تجاری تفریحی
اين قسمت كليد تمامي اتاقها را در قفسه هاي مخصوصي كه به نام (رك) ناميده مي شود نگهداري مي نمايد . اين بخش مسئوليت ارائه اطلاعات لازم را نيز به عهده دارد .
۳-۱-۲- واحد رزرواسیون
تخصيص و ذخيره اتاق از وظايف اصلي اين قسمت است نگهداري اطلاعات و مشخصات مربوطه به اين كه چه كسي وارد شده ، چه مدت و تا چه زمان اقامت خواهد داشت ، وظيفه واحد رزرو اتاقها مي باشد .
۴-۱-۲- سرويسهاي بهداشتي
اين سرويسها علاوه بر آنكه قابليت دسترسي از لابي را دارا مي باشند بايد دور از ديد مستقيم باشند . فضاي مورد نياز براي هر سرويس در لابي ۲۰/۱*۱ مي باشد و تعداد آن معمولا به نسبت ۲ عدد براي هر ۱۰۰ نفر مرد و ۲ عدد براي هر ۱۰۰ نفر زن در نظر گرفته مي شود . در اين محل بايد سرويس مخصوص معلولين ، يكي براي بانوان و يكي براي آقايان با امكانات ويژه براي معلولين در نظر گرفته شود . مكان سرويس هاي بهداشتي معمولا در كنار لابي اصلي ، رستوران و چايخانه تالار اصلي و سالن كنفرانس ؛ در راهروها و نيز براي كارمندان مي باشد .
۵-۱-۲- لابي
به عنوان اولين مكان ورودي و اولين لحظه تماس اصلي بصري ، لابي «سرسراي عمومي» بسيار مهم است زيرا كه در خلق و شناسايي تصوير اقامتگاه نقش اصلي را بازي مي كند.
لابي يك اقامتگاه بيش از هر چيز معرف شخصيت و روحيه آن بوده و كاربرد اصلي آن در تمركز بخشيدن به فعاليتهاي آن مي باشد . طراحي فضا ، مبلمان ، رنگ و ساير عواملي كه در دكوراسيون به كار مي رود بايد در خدمت خلق محيطي مناسب و جذاب و به ياد ماندني باشد اين فضا (لابي) معمولا بيش از هر قسمت ديگر اقامتگاه ، اولين و آخرين تاثير را در ميهمانان به جا مي گذارد .ضمنا نقشه هاي راهنماي ارتباطات در لابي ضروري مي باشد .
۶-۱-۲- فضاي نشستن
فضايي براي نشستن نزديك بخش پذيزش ورودي ، جهت انتظار ، ملاقات و استراحت ميهمانان بايد در نظر گرفته شود . اين فضا همچنين بايد نزديك به كافي شاپ لابي باشد . دو عملكرد ديگر نيز در بخش پذيرش قرار مي گيرد اول محل نكهداري كليدها كه در اقامتگاههای بزرگ براي اين كار ، متصدي مخصوصي وجود دارد . دوم قسمت نامه و پيغامها كه در محل نگهداري كليدها به ترتيبي ساخته مي شود كه نامه ها و پيغامهاي مربوط به هر اتاق در زير كليد مربوط قرار گيرد . صندوق :صندوق نيز اغلب در كنار ميز پذيرش قرار مي گيرد . در اين صورت بايد از بخش پذيرش فاصله كافي داشته باشد . در بخش صندوق معمولا امكاناتي فراهم مي شود تا ميهمانان بتواند اشياء قيمتي خود را به امانت بگذارند و اين كار از طرف مديريت اقامتگاه از ميهمانان درخواست ميگردد
۷-۱-۲- راه پله
در طراحي راه پله معمولا بسته به قوانين ايمني و آتش ، حداقل پلكان سه پله و حداكثر بين پاگردها ۱۶ پله در نظر گرفته مي شود . پلكان اقامتگاه اغلب به عنوان يك وسيله در طرح اصلي اقامتگاه استفاده مي شود. مي توان اين ساختار را از سنگ انتخاب كرد ولي در عين حال طرح زيبائي به آن بخشيد. براي كاهش صدا مي توان يك نوار مركزي موكت ترجيحا نسوز روي آن كشيد . بايد لبه پله شكل متفاوتي از نقش موكت داشته باشد . به صورت استاندارد راه پله بايد آتش خاموش كن اتوماتيك پاششي داشته باشد .
۸-۱-۲- آسانسورها
به جز اقامتگاههای يك تا دو طبقه پيش بيني آسانسور بخصوص در اقامتگاههای بيش از سه طبقه ضروري مي باشد . آسانسورها از جمله اركان ارتباطي اصلي در پيكره ساختمان يك اقامتگاه هستند .
دو نوع آسانسور كه داراي عملكرد متفاوت مي باشند دراقامتگاهها موجود است :آسانسورهاي ميهمان يا عمومي : اين آسانسورها براي سهولت در امر جابجايي ميهمانان از محلي كه در آن ثبت نام كرده اند تا طبقاتي كه اتاقشان در آنجا واقع شده و يا براي ارتباط بخشهاي عمومي مختلف اقامتگاه با يكديگر از جمله لابي ،؛ رستورانها ، فضاهاي عملكردي ، تسهيلات ورزشي ، تفريحي و ... به كار گرفته مي شوند . اين آسانسورها بايد در راستاي ديد ميز اصلي پذيرش باشند و ترجيحا كنار يكديگر باشند پلكان بايد كنار آسانسور باشد .
در محل آسانسورهاي ميهمانان ، بايد فضايي كافي جهت انتظار براي ميهمانان همراه با اثاثيه آنها باشد . به اين فضاي انتظار لابي آسانسور مي گويند. از مزاياي اين فضا ممانعت از سرو صداي مزاحم اين بخش براي ميهمانان ساكن اتاقها مي باشد .بهترين وضعيت قرار گرفتن درحالت مركزي مي باشد كه فاصله پياده رو ميهمان را به حداقل ممكن برساند.تحت هيچ شرايطي نبايد آسانسور ميهمانان براي كارهاي خدماتي مورد استفاده قرار گيرد . آسانسورهاي خدمات : نياز به آسانسورهاي سرويس بستگي به ميزان گسترش سرويسهاي داخلي اتاقها دارد . هيچ دري اتاق ميهماني نبايد روبروي آسانسور قرار گيرد .
۹-۱-۲- مركز خريد و خدمات
اين فضاها از يك مغازه كوچك فروش كتاب ، مجله ، سيگار و .. در اقامتگاههای كوچك تا مراكز خريد شامل فروشگاههاي لباس ، صنايع دستي ، مواد غذايي وارداتي و ... را شامل مي شود . خدماتي كه امروزه كم و بيش در اغلب اقامتگاههای بزرگ از اين طريق ارائه مي شود عبارتند از : پست و تلگراف، آژانس مسافرتي ، ماشين كرايه ، چاپ عكس و تكثير، سالن آرايش خانمها و آقايان ، فروشگاه كتاب ، مجله ، گلفروشي ، فروشگاه صنايع دستي ، اسباب بازي فروشي ، فروشگاههاي پوشاك ، مواد غذايي و .. امكانات تاپ و ترجمه و حتي كلينيك پزشكي .
طراحی شده است ،ساختمان رستوران در دو طبقه و مشرف به دریاچه ساخته شده است ،در طبقه همکف شاهد فضاههایی همچون :ورودیهای مجزای میهمانان وپرسنل ،انباری ، رختکن کارکنان ، سردخانه ، آشپزخانه ، صندوق ، تحویل غذا ، سرویسهای بهداشی ، اتاق نظافت ، سالن پزیرایی میهمانان که در طبقه همکف به صورت سرپوشیده ودر طبقه اول به صورت رو باز طراحی شده است ،می باشیم . در ادامه به بررسی مطالعات مربوط به رستوران ،آشپزخانه و سرویس های صرف نوشیدنی و همچنین کافی شاپ می پردازیم . هنگام برآورد اندازه رستوران ها بر اساس تعداد نفرات در هر متر مربع دقت شود، زیرا شرایط رفت و آمد، طرح میزها و غیره به طور قابل ملاحظه ای متنوع است.
فضايي جهت كنترل دسترسي به خدمات سرويسها ، پرداخت مستقيم ميهمان و نزديك به فضاي ميهمانان بايد قرار گيرد . رستورانها را به دو يا چند فضا تقسيم مي نمايند كه در مواقع خلوت برخي از قسمتها مي توانند تعطيل گردند . ميزهاي قابل تغيير : ميزهاي چهار نفره كه در صورت لزوم بتوانند با يكديگر يك ميز بزرگ را جهت يك گروه تشكيل دهند .بوفه : فضايي را جهت نمايش غذايي و سرويس دهي فردي مي باشد سرويس دهي :براي هر صد صندلي بايد فضايي را جهت انجام خدمات در نظر گرفت. تمامي صندليها را بايد در جهتي چيد كه يك ديد اصلي داشته باشد .نمايش پخت غذا: بسته به نوع رستوران مي توان طبخ غذاهاي متنوع را در فضايي به همين منظورنشان دادميز و صندلي: تعريف كننده فضاي نشستن مي باشد . شامل سرويس نوشابه جات ، غذاهايي از جمله صبحانه و غذاهايي سبك و سرد مي باشد فضايي را جهت قرار گيري پيانو مي توان در اين فضا در نظر گرفت .مجامع كه در آن صبحانه را دارا مي باشد معمولا بايد داراي چايخانه هاي بزرگتر و خدمات سرويس دهي بهتری فعاليت کنند. اقامتگاهای تفريحي كه در آنها بايد سر وعده غذا سرو گردد .
پایان نامه در مورد مجتمع تجاری تفریحی
معرفی فضاهای تجاری -( واقع در شمال شرق مجموعه )
مجتمع تجاری ، مرکز تفریحی ، تجاری دریاچه ارومیه که مهمترین بخش این مرکز را تشکیل می دهد ودر شمال سایت قرار دارد شامل فضاهای ذیل می باشد :
فضاها مساحت هر فضا
سرسرا و لابی :
لابی طبقه همکف (آبنما – فضای ارتباطی ، راه پله ) ۲۴۲ مترمربع
لابی طبقه اول (وید – فضای ارتباطی ، راه پله ) ۲۴۲ مترمربع
سوپرمارکت و غرفه ها :
سالن فروش ، صندوق و سفارشات ۲۶٫۳۰ مترمربع
سردخانه ۳٫۴۰ مترمربع
انبار مواد غذایی و غیره ۴٫۷۰ مترمربع
راهروی ارتباطی سوپر مارکت ۵٫۰۰ مترمربع
پیش فضای بار انداز ۱۰مترمربع
غرفه های فروش به تعداد هشت عدد ۱۳۲ مترمربع
فضای ارتباطی غرفه ها ۶۹ مترمربع
سرویس های بهداشتی :
سرویس بهداشی آقایان ۱۴٫۵۰ مترمربع
سرویس بهداشتی خانمها ۲۰ مترمربع
نماز خانه :
نمازخانه آقایان ۱۵ مترمربع
نمازخانه خانمها ۱۱ مترمربع
سرویس بهداشتی و وضوخانه آقایان ۱۱٫۲۵ مترمربع
سرویس بهداشتی و وضوخانه خانمها ۱۰٫۲۵ مترمربع
کفش کن آقایان ۲٫۱۰ مترمربع
کفش کن خانمها ۲٫۱۰ مترمربع
مرکزنگهداری کودکان :
پذیرش ۱۲ مترمربع
سالن مهد کودک ۳۰ مترمربع
حیات بازی کودکان ۳۶ مترمربع
انتظامات و نگهبان :
فضای ارتباطی و اداری ۱۶ مترمربع
اتاق استراحت ۱۱٫۵ مترمربع
دوش ۲٫۰۰ مترمربع
نمایشگاه ، گالری وصنایع دستی :
ورودی ۲٫۱۰ مترمربع
اطلاع رسانی واداری ۱۰ مترمربع
نمایشگاه ۹۰٫۱۰ مترمربع
فوریتهای پزشکی :
پذیرش ۲٫۸۰ مترمربع
آبدارخانه و استراحت پرسنل ۱۰ مترمربع
فضای ارتباطی و ارژانس ۳۰٫۱۰ مترمربع
پزشک عمومی و معاینه ۱۳ مترمربع
تزریقات آقایان ۶٫۰۰ مترمربع
تزریقات خانمها ۶٫۰۰ مترمربع
دوش و رختکن آقایان ۵٫۵۰ مترمربع
دوش و رختکن خانمها ۵٫۵۰ مترمربع
پست و مخابرات :
تلفن راه دور ۹٫۰۰ مترمربع
اتاق پشتیبانی و تدارکات تلفن راه دور ۸٫۰۰ مترمربع
بخش مراجعین اداره پست ۱۷٫۲۵ مترمربع
بخش کارکنان اداره پست ۲۳٫۲۰ مترمربع
انباری پست ۷٫۰۰ مترمربع
آبدارخانه ۵٫۰۰ مترمربع
اداری :
دفتر فروش و اجاره ۱۸ مترمربع
پذیرش ۵٫۰۰ مترمربع
امور مالی و حسابداری ۱۲٫۷۵ مترمربع
بایگانی ۱۱ مترمربع
آبدارخانه ۱۰٫۲۰ مترمربع
اتاق ریاست و کنفرانس ۲۲ مترمربع
سرویس بهداشتی ۲٫۷۰ مترمربع
راهرو و فضای ارتباطی ۲۱ مترمربع
تاسیسات ( مکان : زیرزمین ) :
موتورخانه ۷۰ مترمربع
اتاق مسئول تاسیسات ۱۴ مترمربع
انبار تاسیسات ۱۶ مترمربع
اتاق تابلوهای برق ۱۲ مترمربع
داکت های تاسیساتی ۱۰ مترمربع
بانک :
بخش کارمندان ۱۷٫۵۰ مترمربع
اتاق ریاست ۸٫۳۵ مترمربع
گاو صندوق ۶٫۲۰ مترمربع
بایگانی ۵٫۳۰ مترمربع
آبدارخانه ۴٫۰۰ مترمربع
تجاری ، تفریحی :
سالن بازی گیم نت ۳۰ مترمربع
مسئول گیم نت ۲٫۵۰ مترمربع
فضای ارتباطی ۱۴ مترمربع
کافی شاپ :
سالن پزیرایی سرپوشیده ۲۲ مترمربع
صندوق وجایگاه مسئول کافی شاپ ۱۳ مترمربع
آشپزخانه ۶٫۵۰ مترمربع
سالن پزیرایی رو باز و فضای باز ( محل گردش و تماشای دریاچه )؛ ۳۰۷ مترمربع
جمع کل : ۱۸۳۹٫۵۵مترمربع
۲- معرفی فضاهای اقامتی و اقامتگاه -( واقع در جنوب مجموعه )
یکی دیگر از ساختمانهای مهم در سایت مجموعه بعد از مجتمع تجاری ، ساختمان اقامتگاه می باشد که در ضلع جنوبی سایت قرار دارد و ما به توضیح فضاهای آن می پردازیم :
فضاها مساحت هر فضا
لابی ، آسانسور و راه پله ۱۲۵مترمربع
پذیرش – صندوق ۱۲٫ مترمربع
استراحت پرسنل ۱۵٫۲۰ مترمربع
فروشگاه – بوفه ۲۶مترمربع
نمازخانه ۹٫۶۵ مترمربع
سرویس – وضوخانه آقایان ۱۲٫۳۵ مترمربع
سرویس – وضوخانه خانمها ۱۲٫۳۵ مترمربع
فضاهای ارتباطی ( راهرو ها و غیره ) ۱۸۲ مترمربع
پارکینگ اختصاصی اقامتگاه ۱۲۵ مترمربع
سرویس های بهداشتی خانمها ۱۰٫۷۵ مترمربع
سرویس های بهداشتی آقایان ۱۰٫۷۵ مترمربع
خدمات ۱۴ مترمربع
رستوران و غذاخوری :
سالن پذیرایی ۱۰۰ مترمربع
انبار مواد غذایی ۱۵ مترمربع
آشپزخانه ،پخت و پز ۲۹٫۷۵ مترمربع
سردخانه مواد غذایی ۹٫۰۰ مترمربع
صندوق – مسئول ۳٫۸۵ مترمربع
کافی شاپ :
سالن پزیرایی ۶۲٫۵۰ مترمربع
صندوق – مسئول ۲۲٫۲۵ مترمربع
آشپزخانه ۱۰٫۵۰ مترمربع
اتاق های دونفره همراه با سرویس بهداشتی ۳۶۸ مترمربع
اتاق های یک نفره همراه با سرویس بهداشتی ۱۵۸مترمربع
تراس و بالکن های رو به دریا ۲۵۱ مترمربع
سالن نشیمن ( هر طبقه ۲۶ مترمربع ) ۵۲ مترمربع
تاسیسات :
موتورخانه ۷۰مترمربع
اتاق مسئول تاسیسات ۱۴ مترمربع
انبار تاسیسات ۱۶ مترمربع
اتاق تابلوهای برق ۱۲ مترمربع
داکت های تاسیساتی ۱۰ مترمربع
جمع کل ۱۷۶۸٫۶۰مترمربع
۳-معرفی فضاهای رستوران ،کافی شاپ ،فرهنگی وتفریحی و ...
رستوران ،کافی شاپ ،فرهنگی وتفریحی و ...
رستوران (واقع در ضلع شمال شرقی سایت ) :
ورودی مهمانان ۱۱مترمربع
ورودی پرسنل ۹٫۰۰مترمربع
سالن غذاخوری سرپوشیده ۱۰۰ مترمربع
انباری ۷٫۵۰ مترمربع
رختکن پرسنل ۳٫۰۰ مترمربع
سردخانه ۱۴ مترمربع
آشپزخانه ( تعداد دو فضا ) ۴۵ مترمربع
تحویل غذا ( تعداد دو فضا ) ۱۵ مترمربع
صندوق – مسئول ( تعداد دوفضا ) ۸٫۶۰ مترمربع
سرویس بهداشتی خانمها ۸٫۷۰ مترمربع
سرویس بهداشتی آقایان ۹٫۳۰ مترمربع
اتاق نظافت ۴٫۰۰ مترمربع
سالن غذاخوری روباز – چایخانه سنتی ۱۸۷مترمربع
فضاهای ارتباطی – دسترسی ۵۲ مترمربع
کافی شاپ (واقع در ضلع شما ل غربی سایت ) :
صندوق – مسئول ۲۶٫۸۰ مترمربع
سالن پزیرایی روباز و فضای باز ۲۹۰ مترمربع
سالن پزیرایی سر پوشیده ۱۷۶ مترمربع
سرویس بهداشتی کارکنان ۲٫۵۰ مترمربع
رختکن کارکنان ۲٫۸۰ مترمربع
آشپزخانه ۱۳٫۲۰ مترمربع
انباری و فضاهای ارتباطی ۴۶٫۸۵ مترمربع
نماز خانه (واقع در ضلع شما ل شرقی سایت ) :
نمازخانه آقایان ۸۲ مترمربع
نمازخانه خانمها ۸۲ مترمربع
سرسرا و حوض ۸۷ مترمربع
سرویس بهداشتی – وضوخانه آقایان ۲۰٫۹۰ مترمربع
سرویس بهداشتی – وضوخانه خانمها ۲۰٫۹۰ مترمربع
کفش کن آقایان ۱۳٫۲۰ مترمربع
کفش کن خانمها ۱۳٫۲۰ مترمربع
اسکله ۱۰۰ مترمربع
در محل جزایر شنا تعدادی دوش و رختکن برای آقایان و خانمها به مساحت ۲۰۰ مترمربع طراحی شده است . ۲۰۰مترمربع
جمع کل ۱۶۵۱٫۴۵ مترمربع
پایان نامه معماری مجتمع تجاری تفریحی
علاوه بر سرویس های بهداشتی موجود در نمازخانه ، مجتمع تجاری و اقامتگاه یک سری سرویس بهداشتی در بدو ورود به سایت یعنی در ضلع شرقی سایت طراحی شده است که مسافران رهگذر بدون اتلاف وقت می توانند از آن استفاده کنند و به مسیر خود ادامه دهند که شامل سرویس بهداشتی آقایان و خانمها می باشند.کل سایت مجموعه تجاری ، تفریحی دریاچه ارومیه علاوه بر موارد ذکر شده در مباحث بالا دارای یک پارکینگ عمومی به مساحت بیش از ۳۵۰۰ مترمربع می باشد؛که در دو طرف بزرگراه شهید کلانتری قرار گرفته است و به وسیله یک سری دور برگردانهای هوایی با هم ارتباط دارند ، که مسافران رهگذر جهت استراحت می توانند خودروی خود را در آنجا پارک نمایند.
با وجودی كه كشورهای حاشیه خلیج فارس از امكانات طبیعی كافی برای رونق توریسم دریایی بهرهای نبردهاند. اما با ساخت جزایر مصنوعی و تسهیلات ساحلی متنوع اقدام به توسعه گردشگری دریایی و ساحلی خود كردهاند. در این میان كشور ما با برخورداری از جاذبههای بالقوه خود در توریسم دریایی، هنوز در میان كشورهای فعال در زمینه توریسم دریایی جایگاهی ندارد. در صورت حركتی سازمان یافته، ضمن سرمایهگذاریهای كلان، مردم میتوانند شاهد رونق گردشگری دریایی« ساحلی» و توسعه اقتصادی منطقه خود باشند.شهرها و بنادر ساحلی و جزایری چون قشم، كیش در جنوب ایران و شهرها و بنادر شمالی ایران همچون آستارا، انزلی، رشت و... در صورت ایجاد تاسیسات گردشگری مناسب و استفاده از ظرفیت های موجود در آنها برای جذب گردشگر، میتوانند در توسعه توریسم دریایی كشور موفق باشند.
كارشناسان گردشگری برگزاری تورهای غواصی، تورهای دیدن از تخمگذاری لاك پشتها و دیدار از لاك پشتهای عظیمالجثه و برگزاری مسابقات ورزشی آبی را در سواحل كشور، از جمله اقداماتی میدانند كه میتواند توریسم دریایی را رونق دهد و باحضور در نمایشگاه های بزرگ توریستی و تفریحی تصویری مناسب از جایگاه واقعی اش را به جهانیان عرضه کند و از سوی دیگر با اتحاذ سیاست های داخلی و خارجی را ترغیب کند. شناسایی الگوهای موفق در دنیا وحمایتی، سرمایه گذاران نحوه استفاده آنها از جاذبههای گردشگری دریایی و ساحلی میتواند راه میانبر مناسبی برای موفقیت در این حوزه باشد. اما اولین گام در این راه شناسایی آثار و نتایج حاصل از توریسم ساحلی است که می تواند نقش موثری در توسعه پایدار این صنعت و جلوگیری از عوارض ناشی از رشد بدون برنامه و شتابزده آن داشته باشد .
۲-۱-معرفی مجتمع تجاری ، تفریحی الماس شرق
موقعیت پروژه: در شهر زیارتی مشهد، بلوار خیام شمالی، زیر مجموعه طرح عظیم مرکز تجارت جهانی خیام .مساحت زمین: حدود ۳۵۰۰۰ متر مربع که در سه ضلع آن خیابان واقع شده است.سطح زیر بنای پروژه برابر با ۸۰ در صد کل زمین معادل ۱۴۷۰۰ متر مربع است.
بنا شامل ۹۰۰ باب مغازه دو عدد تریا - یک عدد رستوران بزرگ بهمراه یک تراس با چشم اندازی زیبا - فضای تفریحی جهت کودکان - سالن اجتماعات – نمازخانه با سرویس های مربوطه و همچنین مجموعه اداری که در کل مساحتی بالغ بر ۶۰۰۰۰ متر مربع را تشکیل می دهند. بیشترین واحدهای تجاری این مجتمع دارای مساحتی بین ۲۰ تا ۳۰ متر مربع و حدود ۲۰% آن نیز دارای مساحتی بین ۴۰ تا ۶۰ متر مربع می باشند .تاسیسات برودتی و حرارتی:در داخل واحدهای تجارتی با استفاده از فن کویل و در فضای عمومی مجتمع بوسیله هواساز و مبرد آن ابزروشن می باشد.
پارکینگ: با مساحتی بالغ بر ۲۰۰۰۰ متر مربع در زمین مجاور مجموعه منظور گردیده است که بوسیله پل و تونل مستقیما به مجموعه ارتباط دارد. نوع نما سازی و پوشش سقف: با تلفیق سبکهای سنتی و مدرن به صورت ترکیبی آجر ،شیشه و سنگ می باشد. سازه این پروژه به صورت ترکیبی از بتن و فلز اجرا می گردد.مدت زمان اجرا: از زمان شروع به مدتی در حدود ۳۰ تا ۳۶ ماه شمسی می باشد.مشخصات کالبدی: زیربنای کل ۹۳۰۰۰ :متر مربع ، تعداد واحدهای تجا ری : ۱۲۱۰ واحد تعداد طبقات : پنج طبقه با ارتفاع ۵٫۰۴ متر برای هرطبقه (بدون احتساب طبقات تاسیساتی)، سطح عرصه زمین پروژه ۱۸۶۱۱ متر مربع + ۶۴۰۰ متر مربع زمین پارکینگ، زیر بنای اصلی ۶۵۰۰۰ متر مربع، زیر بنای پارکینگ جانبی به ظرفیت ۱۲۰۰ واحد پارکینگ ۲۷۰۰۰ متر مربعتجهیزات ساختمانی: آب نمای مدرن(جامپینگ مجهزبه کنترل الکترونیکی) ، سیستم اعلام حریق، سیستم پیجینگ و اطلاع رسانی ، سیستم آسانسور نفر بر، سیستم آسانسور باربر ، سیستم آسانسور نفر بر پانورامایی ، سیستم کف متحرک ، سیستم آنتن مرکزی ، سیستم کنترل مرکزی ، سیستم کنترل مرکزی تصویری(دوربینهای مدار بسته) ، سیستم پله برقی، سیستم برق اضطراری ، سیستم صوت و تصویر مدار بسته جهت پخش پیامها و تبلیغات.ویژگیهای پروژه:
وید مرکزی ارتباط دهنده کلیه طبقات ،ورودیهای چهارگانه وسیع با ویدهای اختصاصی دارای دید به تمامی طبقات، گنبد با معماری سنتی مطابق با فن آوری سازه های نوین به قطر ۵۰ متر، هندسه مدور با راهروی حلقوی و ۵ ردیف واحد تجاری(غرفه)، دسترسی بدون پله و آسانسور به تمامی طبقات با استفاده از شیب ۳% برای راهروی میانی.
متخصص، مسـکن، مـایحـتاج زنـدگی و ... است. پس از اسکان متخصصین، مهندسین و نیروی کار در اطراف این مناطق، احداث اماکنی برای پاسخگویی به نیازهای خدماتی آنان از مهمترین اقدامات ضروری به شمار میرود. از عـمده نیـازهای سـاکنین در منـاطق صـنـعتی، وجـود مـجتمـعهایـی بـرای خرید، مـایحـتاج روزمـره و استـفاده از فضا های ورزشی، تفریحی می باشد. در هـمین راسـتا مجتمع افشین با رویکرد دستیابی به امکان ارائه مجموعهای کامل از خـدمات تجاری، اداری، ورزشی و تفریحی در حال احداث میباشد.
موقعیت مکانی : مجتـمـع تجـاری ، اداری ، تفریحی افـشـین واقع در اتوبان آیت الله سعیدی ابتدای چهاردانگه، از دستـرسی بسـیار مناسبی برخوردار است. نتیجه مطالعات گسترده اقـتصادی، فـرهنگی و اجـتماعی، دست اندرکاران را بر آن داشت تا در طراحی و ساخت مجتمع افشین، با رعایت عـوامل مهمی از قبیل: چـگونـگی تفـکیک و استـقـرار صـنوف، نحــوه طـراحی پلانهـا، ایجـاد وجـه تمایز در پـروژه با بافت موجود، الـگوسازی مـناسـب در صنـعت ساخـتمان، پاسخـگویی به نیازهـای تفـریحی مـنطقه وبـا بهره گیری از مدرنترین امکانات تکنیکی، عـملیات اجـرایی پروژه را آغـاز نمـایند. از دیگر نکاتی که به جذابیت این مجتمع افزوده است، وجود کاربریهای متنوعی از قبیل: شهربازی، سینمای چهاربعدی، تـالار، رستوران، بانک، آژانـس هـواپیمـایی و میباشد. این امر مـوجب تبـدیل مجتمـع، به بـرترین قـطـب تجــاری اداری شـهر چــهاردانـگه شـده اسـت. پروژه افشین با سرمایهگذاری بخش خصوصی و با بهرهگیری از ظرفیتهای نوین مهندسی، در زمینی به مساحت ۷۵۰۰ متر مربع در ۸ طبقه با زیر بنای ۴۲۰۰۰ متر مربع احـداث شده است. به منظور طراحی و اجرای نمایی مدرن میبایست مواردی همـچون: استحکام، زیبایی، سرعت نصب، اتحاد بصری و ... رعـایت میگردید که به همین دلیل از ورقههای آلومینیوم کامپوزیت، سنگهای گرانیت ، شیشه های دوجداره و ورق های پلی کربنات استفاده شده است. از نظر قـابلیت تحـمل، ساخـتمان دارای ۲ سیـستم مـقاوم در مقابل بارهای وارده است : -۱ مقابله با بارهای ثقلی و وزنی : در ایـن سـازه تحمـل بار بـرعهده اسکلت فـلزی با قابهای صلب است. کلیه مقاطع پلها از مقاطع اسـتاندارد نورد شده کارخانهای استفاده گردیده که این امر مقـاومت ثقلـی و وزنی مـجموعه را منـحصر به فرد ساخته اسـت. به لحاظ افزایش ضریب اطمینان در مراحل ساخـت، اسـتفاده از مصالح سبک و مدرن برای کاهش بارهای ثقلی مد نظر بوده، به این منظور استفاده از فومهای سقفـی و دیواره هایی از جنس هبلکس و ۳D Wall جایگزین مصالح سنتی شده است. -۲ مقابله با بارهای جانبی: استفاده از دیوارهای حائل بتنی در سه تراز پایین در تمامی سطوح خارجی و استفاده از دیوارهـای برشـی در هستههای مـرکزی در ۸ طبـقه سازه، باعث ایجاد شبکهای بسیار قوی و مقاوم در مقابل بارهای جانبی (مخصوصاً زلزله) شده است.
رساله پایان نامه معماری مجتمع تجاری تفریحی
دیوارهـای حائل و بـرشی مـوجود در پـروژه، بـرای مقـاومت در مـقابل زلزله و مطابق با محاسبات آئین نامه زلزله ایران طراحی شدهاند. پی ساختمان نیز از نوع رادیه یکپارچه بوده و طراحی آن به گونهای است که حتی فضای مــربوط به آسانسورها و تأسیسات نیز باعث ایجاد فضای منفی ( بازشو) در پی نشده است.-مشخصات واحد ها : ایـن مجتمع دارای ۴۵۰ واحد تجاری و ۵۱ واحد اداری است. نحوه استقرار واحـدها به گونهایست که از ورودیهای متفاوتی امکان دسترسـی به واحـدهای تجـاری میسر است.به دلیل واقع شدن مجتمع افشین در منطقه مسکونی- تجاری چهاردانگه، کاربری هایی از قبیل: شـهربازی به مسـاحت ۲۰۰۰ متر مـربع، دو سالن سینمای ۴ بعدی ۲۰۰ نفره، خـدمات ویـژه شامل بانک، آژانس مسافرتی و همچنین تالار و رستوران برای مجتمع در نظر گرفته شده اند.برخی از مزیت های عمومی این پروژه :واقع شدن در قلب شهر چهاردانگه و در مجاورت مناطق مسکونی و تجاری این شهر .دسترسی سریع و آسان ارتباطی از طریق شریانهای اصلی حمل و نقل تهران و حومه . استحـکــام سـازه و مقـاومـت در بــرابـر زلــزلـــه .سازه منحصر بفرد براساس آخرین استاندارد های صنعت ساختمان .استفاده از مصالح و تجهیزات مرغوب و مناسب .نمـای زیبـا و مقـاوم در بـرابر عـوامل جـــوی .سرمــایهگذاری مطلوب و ارزش افزوده مناسب .بهـرهمنـدی از سیـستم هوشـمند اعـلان حـریق .وجود کاربری های متنوع و چند منظوره (تجاری، اداری ، تفریحی و گردشگری) .سهولت دسترسی به طبقات تجاری اداری به واسطه وجود ۷ دستـگاه پله برقی و ۷ دسـتگاه آسـانـسـور پیشرفته .دسترسی آسان به واحدهای تجاری به دلیل تعبیه ورودیهای متعدد .تسهـیلات مـالی بـرای عـلاقــه مـندان پیـش خرید .قیمت مناسـب و رقابتی ویژه بلحاظ سرمایه گذاری .معماری منحصر بفرد بنا با حجم خاص و چشمگیر .دارای اولین شهر بازی منطقه با فضای ۲۰۰۰ متر مربع .دارای ۲ سالن سینمای ۴ بعدی با ظرفیت ۲۰۰ نفر (اولین سینمای ۴ بعدی خاورمیانه).
منابع و ماخذ
]۱[ ایرانشناسی: استان آذربایجان غربی، آثار باستاني، جاذبه هاي گردشگري و مناطق ديدني مهم شهرستان
]۲[وب سایت سازمان محیط زیست آذربایجان غربی
]۳[وب سایت معاونت عمرانی استانداری آذربایجان غربی
]۴[روش اجرائی صدور مجوزٍ،ایجاد و یا تکمیل تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی سراسر کشور-سازمان ایرانگردی جهانگردی ۱۳۸۰
]۵[نصيری، محمد، حقوق بين الملل خصوصی، به کوشش مرتضی کاخی و مرتضی.
]۶[ راهنمای گردشگری آذربایجان غربی، سازمان ایرانگردی و جهانگردی
]۷[جعفری لنگرودی، محمدجعفر، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، تهران، ۱۳۷۸ش؛
]۸[شایگان، على، حقوق مدنى ایران، تهران، ۱۳۳۱ش/ ۱۳۷۲ق؛
]۹[صفایى، حسین و مرتضى قاسمزاده، حقوق مدنى: اشخاص و محجورین، تهران، ۱۳۷۷ش؛
]۱۰[داس ویل، راجر، ترجمه دکتر اعرابی و داوود ایزدی، مدیریت جهانگردی، مبانی، راهبردهاو آثار، دفتر پژوهشهای فرهنگی، ۱۳۷۸
]۱۱[معصومی، مسعود، گردشگری و برنامه ریزی منطقه ای، ساخت و ساز، سال چهارم، شماره ۲۵
]۱۲[مركز مطالعات برنامه ريزي و اقتصاد كشاورزي ( ١٣٧٢): كشاورزي ايران در يك نگاه ، ص ١٥
]۱۳[علي اصغر موحد دانش ( ١٣٧٣) : هيدرولوژي آﺑﻬاي سطحي ايران ، سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني ودانشگاهها ، ص ١٦٧
]۱۴[ﺑﻬروز خاماچي (١٣٧٦) : جزيره اسلامي و درياچه اروميه ، انتشارات مهد آزادي ، ص ١٣
نوع فایل | قیمت |
---|---|
word | 16,000 تومان |