سه شنبه , ۱ اسفند ۱۳۹۶

رساله خانه کودک – بهمراه توضیحات و مطالعات

دانلود پایان نامه رساله خانه کودک در قالب word با کیفیت بسیار عالی در ۱۲۶ صفحه به قیمت ۹۰۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

توضیحات رساله طراحی خانه کودک

چکیده :

کودکان موجودات مقدس و پاکی هستند که پا به هستی گذاشته اند . آنها لایقند زندگی کنند ، شاد و با طراوت باشند و با قوای درونی خود آشنا شدند و آنها را بپرورانند . با پرورش کودکانی پاک ، شاد و خلاق ،فردایی بهتر خواهیم داشت . کودکانی که مردان و زنان فردا خواهند شد ، امروز باید به درستی تربیت شوند و زندگی کردن را بیاموزند . خلاقیت جوهری است که پروردگار در وجود تمامی انسانها گذارده است . می توان با اندک تدبیری این جوهر را پروراند و در جهت رشد شخصی و جامعه به کار گرفت .در این راه قدمی کوچک برداشته ایم . کودک ، روند رشد و فرآیند ذهنی و فیزیکی کودک را مطالعه کرده ایم .

عوامل تاثیر گذار بر او را شناخته ایم و چگونه پروراندن خلاقیت در او را هدف طراحی این مجموعه قرار داده ایم .باشد که قدمی درست برداشته ایم و شاید تنها کودکی را دعا گوی خود سازیم .

رساله خانه کودک - بهمراه توضیحات و مطالعات

دانلود رساله خانه کودک

مقدمه :
کودکان به عنوان شهروندانی کاملا متفاوت ، نیاز به رشد و تکامل در یک فضای معماری منطبق بر خصوصیات خود داشته ؛ بنابراین باید در درجه اول برای کودک و حتی تا حدی به وسیله کودک به تدریج تعادل بین فضای زندگی هر فرد و فرم های معمارانه که این فضا را می سازند ، برقرار کرد . و بنابراین نیازها ، علایق و معدودیت های آنها را درک کرده و به آنها پاسخ داد . اگر به درستی می دانستیم خلاقیت چیست ، آنگاه هر روز کودکانمان را طوری پرورش می دادیم که خلاقیت در آنها تقویت شود . خلاقیت یک محصول نیست ، هر چند که حاصل آن در شنیدن ، لمس کردن یا دیدن مشهود است . خلاقیت ، در حقیقت فرآیند تفکر و عمل است ، روش خاص برای زندگی است .

متفکرین خلاق واگرا هستند ، آنها می دانند که برای حل یک مسئله بیش از یک راه است ، آنها می دانند که برای یک پرسش بیش از یک پاسخ درست است . وقتی هم که به مانعی برمی خورند به دنبال راه هایی دیگر می گردند . متفکرین خلاق از بازی با یک فکر لذت می برند و هراسی از آزمون آن ندارند .وقتی خلاقیت را این گونه ببینیم به اهمیت آن در آموزش کودکان پی می بریم . تفکر خلاق به کودک کمک می کند ، به آنها وقتی بزرگ می شوند و شغلی پیدا کرده و با دیگران کار می کنند کمک می کند و مهمتر از همه وقتی آنها محتاج رهایی از استرس یا تجدید قوا هستند نیز به کمک آنها می آید .

رساله خانه کودک - بهمراه توضیحات و مطالعات

رساله طراحی خانه کودک

۱-۱ هدف موضوع

لحظات دوران کودکی از شیرینترین و زیباترین خاطرات زندگی هر فرد به شمار می رود . به طوری که هر فرد بزرگسال در آرزوی تجربه مجدد آن می باشد . اساس شخصیت هر فرد در این دوران شکل می گیرد . فرآیند رشد در دوران کودکی تاثیر به سزایی در شخصیت آنان دارد . و این فرآیند در سال های اولیه زندگی متاثر عوامل بسیاری است که وظیفه ما و جامعه ایجاد موفقیتها و فضاهای مناسب جهت بهبود بخشیدن به این مهم است .

در این راستا به کارگیری ضوابط و احکام طراحی منطبق با شرایط جسمی و روانی کودک بسیار حائز اهمیت است .
در بحث خانه های کودک ، بیشتر شاهد خانه های قدیمی و بعضا از کار افتاده هستیم که البته با رنگ و لعاب نه چندان جذاب به اصطلاح تغییر کاربری داده اند . فضاهایی که کودکان حتی اگر به آرامی در آنها راه بروند به دیوار برخورد می کنند .در واقع هدف از این طرح ، ایجاد مکانی برای بچه هاست که در آن زندگی کنند ، با طراوت بخندند .

روابط دوستانه و اجتماعی شان را تقویت کنند و با امکانات موجود و آموزش های سرپرستان خلاقیت خود را شکوفا سازند تا شخصی مفید برای جامعه و زندگی فردی خود باشد.

۱-۲- اهمیت موضوع

رشد کودک در سال های اولیه ، زندگی خود دریافت می کنند و عنوان پایه و مبنا برای یادگیری بعدی مورد استفاده قرار می گیرند .باید سعی کرد که کودک را دقیقا در زمان مناسب یعنی در زمانی که عوامل محیطی بیشترین تاثیر را در شکوفایی استعدادهای ذاتی کودک می گذارد ، آموزش داد .حضور در مهد کودک هایی که کیفیت مراقبت در آنها بالاست باعث می شود که کودکان در دوران دبستان سرشناس تر شوند . البته رابطه اندکی هم بین حضور زود هنگام در مهد کودک و پرخاشگری و مهارت های اجتماعی ضعیف در کودکان وجود دارد .مهد کودک باید ترکیب مناسبی از آموزش و مراقبت ، تحریک ، نگهداری و کار و بازی را ارائه دهند و برخی موارد حتی برای کودکان ضروری است.

۱-۳- عوامل موثر در شکل گیری خانه کودک

_ زمینه های فرهنگی و اجتماعی
_ تغییرات در طرز زندگی افراد
_ نداشتن همبازی
_ کاهش تعداد افراد خانواده
_ حوادث طبیعی
_ اشتغال مادران
_ گروه های بازی
۲- آمادگی برای یادگیری های مدرسه ای
۳ – نیازهای طبیعی کودکان
۴ – نیازهای ویژه افراد

** پیشنهاد می کنیم این محصول را مشاهده کنید : رساله فرهنگسرای کودک

فهرست مطالب رساله خانه کودک

مقدمه ۱
فصل اول : معرفی موضوع ۲
۱-۱ هدف موضوع ۳
۱-۲- اهمیت موضوع ۳
۱-۳- عوامل موثر در شکل گیری خانه کودک ۳

فصل دوم : مفاهیم اساسی در روانشناسی رشد ۵
۲-۱ تعریف رشد ۶
۲-۲- ماهیت رشد در انسان ( اصول رشد ) ۶
۲-۳- نظریه پردازان روانشناسی رشد ۷
۲-۳-۱- نظریه پردازان پیاژه ۷
۲-۳-۱-۱- جنبه شناختی ۷
۲-۳-۱-۱-۱- کارکرد نشانه ای و تقلید ۸
۲-۳-۱-۱-۱- کارکرد نشانه ای ۸
۲-۳-۱-۲- رشد شخصیت ۱۳
۲-۳-۱-۳- مراحل تحول روانی از دید پیاژه ۱۳
۲-۳-۲- نظریه اریکسون ( اصل اپی ژنتیک ) ۱۴
۲-۳-۲-۱- جنبه های گوناگون تحول ۱۵
۲-۳-۲-۲- عوامل تحول روانی ۱۵
۲-۳-۲-۳- تحول خود ۱۵
۲-۳-۲-۴- دید کلی درباره تحول روانی ۱۶
۲-۴- فرآیند رشد ۱۶
۲-۴- ۱- تعامل اجتماعی و عاطفی ۱۶
۲-۴-۲- اجتماعی شدن ۱۷
۲-۵- خصوصیات کودکان به تفکیک گروه های سنی ۱۷
۲-۵-۱- خصوصیت و ویژگی های رشد کودک شیرخوار( ۳ تا ۱۸ ماه ) ۱۸
۲-۵-۱-۱- رشد جسمانی و عاطفی کودک ۳ تا ۵ ماهه ۱۸
۲-۵-۱-۲- رشد جسمانی و عاطفی کودک ۶ تا ۷ ماهه ۱۸
۲-۳-۱-۳- رشد جسمانی ، عاطفی ، اجتماعی کودک ۸ تا ۱۱ ماهه ۱۹
۲-۵-۱-۴- رشد جسمانی ، عاطفی ، اجتماعی کودک ۱۲ تا ۱۸ ماهه ۱۹
۲-۵-۱-۵- رشد همه جانبه کودک ۱۶ تا ۱۸ ماهه ۲۰
۲-۵-۲- خصوصیت و ویژگی های رشد کودک نوپا ( ۱٫۵ تا ۳ سال ) ۲۰
۲-۵-۲-۱- رشد همه جانبه کودک ۱٫۵ تا ۲ سال ۲۰
۲-۵-۲-۲- رشد همه جانبه کودک ۲ تا ۲٫۵ سال ۲۰
۲-۵-۲-۳- رشد همه جانبه کودک ۲٫۵ تا ۳ سال ۲۱
۲-۵-۳- خصوصیت و ویژگی های رشد کودک نوپا ( ۳ – ۶ ساله ) ۲۱
۲-۵-۳-۱- کودکان ۳ – ۴ ساله ۲۱
۲-۵-۳-۱-۱- خصوصیات جسمانیک کودک ۴ – ۳ ساله ۲۱
۲-۵-۳-۱-۲- خصوصیات ذهنی ( شناختی ) ۴ – ۳ ساله ۲۲
۲-۵-۳-۱-۳- خصوصیات عاطفی ، اجتماعی کودک ۴ – ۳ ساله ۲۳
۲-۵-۳-۲- کودکان ۵ – ۴ ساله ۲۴
۲-۵-۳-۲-۱- خصوصیات جسمانی کودک ۴ – ۵ ساله ۲۴
۲-۵-۳-۲-۲- خصوصیات ذهنی ( شناختی کودک ۵ – ۴ ساله ) ۲۴
۲-۵-۳-۲-۳- خصوصیات عاطفی کودک ۵ – ۴ ساله ۲۵
۲-۵-۳-۲-۴- خصوصیات اجتماعی کودک ۵ – ۴ ساله ۲۶
۲-۵-۳-۳- کودکان ۶ – ۵ ساله ۲۶
۲-۵-۳-۳-۱- خصوصیات جسمانی کودک ۶ – ۵ ساله ۲۶
۲-۵-۳-۳-۲- خصوصیات ذهنی ( شناختی ) کودک ۶ – ۵ ساله ۲۷
۲-۵-۳-۳-۳- خصوصیات عاطفی کودک ۶ – ۵ ساله ۲۸
۲-۶- جمع بندی ۲۹

فصل سوم : مراکز پیش از دبستان ۳۰
۳-۱- آموزش پیش دبستانی : ۳۱
۳- ۲- تجهیزات مراکز پیش دبستانی ۳۲
۳-۳- اهداف آموزش پیش از دبستان ۳۲
۳-۴- مبنای اجرای برنامه آموزش پیش دبستانی ۳۲
۳-۴-۱- فعالیت ها و بازی های آموزش کودکان ۳۳
۳-۴-۱-۱- فعالیت ها و بازی های آموزشی گروه سنی شیرخوار ۳۳
۳-۴-۱-۲- فعالیت ها و بازی های آموزشی گروه سنی نوپا ۳۳
۳-۴-۱-۳- فعالیت ها و بازی های آموزشی گروه سنی نو باوه ۳۳
۳-۴-۲- آموزش های اجتماعی در مرحله پیش دبستانی ۳۴
۳-۴-۳- هنر و زمینه سازی رشد کودک ۳۴
۳-۴-۴- آموزش و تسهیل یادگیری زبان ۳۴
۳-۵- جمع بندی ۳۴

فصل چهارم : معماری بستر ارتباط کودک وبازی ۳۵
۴-۱ معماری بستر ارتباط کودک و بازی ۳۶
۴-۱-۱- معیارهای کیفیت فضایی ۳۶
۴-۱-۱-۱- پیدایش و برقراری مکان ها ۳۷
۴-۱-۱-۲- زمان و مسیر ۳۷
۴-۱-۱-۳- جز و کل ۳۷
۴-۱-۱-۴- فرم ۳۸
۴-۱-۱-۵- هماهنگی ۳۸
۴-۱-۱-۶- رنگ ۳۸
۴-۱-۱-۷- علائم ۳۸
۴-۳- کودک و فضا: ۴۰
۴-۳-۱- دریافت حسی کودک در فضا ۴۱
۴-۳-۲- نیاز به تملک فضا ۴۲
۴-۴- کودک و بازی ۴۲
۴-۴-۱- انگیزه بازی ۴۳
۴-۴-۲- قوانین بازی ۴۳
۴-۴-۳- بازی یک از روش های آموزشی ۴۴
۴-۴-۴- خطرات آموزشی از طریق بازی ۴۴
۴-۴-۵- هدف بازی ۴۵
۴-۴-۲- طبقه بندی بازی ها بر اساس پیچیدگی و تنوع ۴۶
۴-۴-۲-۱- پیچیدگی ۴۶
۴-۴-۲-۲- تنوع ۴۷
۴-۵- الگوهای شهری از نگاه کریستوفر الکساندر ۴۸
۴-۵-۱- الگوی ۵۷ : ( کودک در شهرchildren in the city) 48
۴-۵-۲- الگوی ۸۶ ( خانه کودک children home ) 49
۴-۵-۳- الگوی ۱۳۷ ( محوطه کودکchildren realm) 49
۴-۵-۴- الگو ۶۱ ( میدان های کوچک عمومیsmall public squares ) 50
۴-۵-۵- الگوی ۲۰۳ ( غارهای کودکان children caves ) 53
۴-۶- جمع بندی ۵۴

فصل پنجم : نمونه های موردی ۵۵
۵-۱ باغ حلزونی سبز ; کودکستانی زیبا در ویتنام ۵۶
۵-۲ طراحی خلاقانه مهدکودک بهار توسط Joey Ho Design 61
۵-۳ طراحی خلاقانه ونوآورانه مهدکودک کچ ۶۶
۵-۴ کودکستان بریوزار ۷۴
۵-۵ نتیجه گیری ۸۵

فصل ششم : کیفیت و معیارهای طراحی ۸۶
۶-۱- خصوصیات سیستم فضاهایی طراحی شده برای کودکان ۸۷
۶-۱-۱- فضاهای طبیعی ۸۷
۶-۱-۲- فضاهای باز ۸۷
۶-۳- فضاهایی راهها ۸۸
۶-۱-۴- فضاهایی برای ماجراجویی ۸۸
۶-۱-۵- فضاهای مخفی ۸۸
۶-۱-۶- ساختارهای بازی ۸۸
۶-۲- حفظ نکات روانشناختی ۸۹
۶-۲-۱- اثرات سر و صدا ۸۹
۶-۲-۲- دما و اثرات آن ۸۹
۶-۲-۳- اثرات نور و روشنایی ۸۹
۶-۲-۴- عوامل زیبایی شناختی ۹۰
۶-۳-۱- مکان یابی ۹۰
۶-۳-۲- رابطه با بیرون ۹۱
۶-۳-۳- رابطه پر و خالی ۹۱
۶-۳-۴- عناصر اصلی ۹۱
۶-۳-۴-۱- فضاهای ورودی ۹۳
۶-۳-۴-۲- فضاهای بازی کودکان ۹۳
۶-۳-۴-۳- فضای خدماتی ۹۷
۶-۴-۴-۴- فضای بزرگسالان ۹۸
۶-۴- جمع بندی ۹۹

فصل هفتم : ابعاد ، ضوابط ، طراحی ۱۰۰
۷-۱- ابعاد بدن کودکان ۱۰۱
۷-۲-۱-درب ها ۱۰۲
۷-۲-۲- پنجره ۱۰۲
۷-۳- ضوابط و ابعاد تجهیزات ایستاده ۱۰۳
۷-۴- طراحی فضای باز برای بازی کودکان ۱۰۴
۷-۴-۱- نوع پوشش زمین بازی کودکان ۱۰۴
۷-۴-۱-۱- عملکرد ۱۰۴
۷-۴-۱-۲- اقتصاد ۱۰۴
۷-۴-۱-۳- دوام ۱۰۴
۷-۴-۱-۵- نگهداری ۱۰۴
۷-۴-۱-۶- ایمنی ۱۰۴
۷-۴-۲- تجهیزات و وسایل فضای بازی کودکان ۱۰۵
۷-۴-۳- اصول طراحی زمین های بازی کودکان ۱۰۵
۷-۴-۳-۱- بکارگیری پوشش گیاهی ۱۰۶
۷-۴-۳-۲- مشخصات و اصول وسایل بازی ۱۰۷
۷-۵- جمع بندی ۱۰۸

فصل هشتم اقلیم شناسی ۱۰۹
۱-۸ -مطالعات جغرافیایی ۱۱۰
۱-۱-۸ - موقعیت جغرافیایی استان فارس ۱۱۰
۲-۱-۸موقعیت جغرافیایی شهرستان شیراز ۱۱۰
۳-۱-۸مشخصه های جغرافیایی شهر شیراز ۱۱۱
مشخصه های ارتفاعی شهر شیراز -۴-۱-۸ ۱۱۱
۸-۲-ویژگی اب و هوایی شیراز ۱۱۲
۸-۳-تحلیل بستر ۱۱۲
۸-۳-۱-موقعیت زمین در شهر و منطقه ۱۱۲
۸-۳-۲-موقیعت زمین در منطقه ۱۱۳
۳شکل ظاهری زمین-۳-۸ ۱۱۳
۸-۳-۴-توپوگرافی و شیب زمین ۱۱۴
۸-۳-۵-دسترسی ۱۱۴
۸-۳-۶-محیط ۱۱۷
۹-۱- بخش اصلی ۱۱۹
۹-۱-۱- بخش اداری شامل ۱۱۹
۹-۱-۲- بخش های کودکان ۱۲۰
۹-۱-۳- فضای مشترک ۱۲۰
۹-۲- برنامه فیزیکی ۱۲۰
منابع و مناخذ ۱۲۲
منابع انگلیسی ۱۲۳

فهرست تصاویر رساله خانه کودک

تصویر ۱ - فضای درونی مهد کودک ۵۰
تصویر ۲ - فضای درونی مهد کودک ۵۰
تصویر ۳ - فضای درونی مهد کودک ۵۱
تصویر ۴ - فضای درونی مهد کودک ۵۲
تصویر۵- فضای درونی مهد کودک ۵۲
تصویر۶- فضای درونی مهد کودک ۵۲
تصویر۷-باغ حلزونی سبز ۵۷
تصویر۸-باغ حلزونی سبز ۵۸
تصویر۹-باغ حلزونی سبز ۵۸
تصویر۱۰-باغ حلزونی - معماری ساختمان ۵۹
تصویر۱۱-باغ حلزونی - معماری ساختمان ۵۹
تصویر۱۲-باغ حلزونی - معماری ساختمان ۶۰
تصویر۱۳-مهد کودک بهار ۶۱
تصویر۱۴- مهد کودک بهار ۶۲
تصویر۱۵- مهد کودک بهار ۶۳
تصویر۱۶- مهد کودک بهار - سالن وزرشی ۶۴
تصویر۱۷- مهد کودک بهار - سالن ورشی ۶۴
تصویر۱۸- مهد کودک بهار - سالن وزرشی- سرویس بهداشتی ۶۵
تصویر۱۹- مهد کودک گچ ۶۷
تصویر۲۰- مهد کودک گچ ۷۰
تصویر۲۱- مهد کودک گچ- پلان ۷۳
تصویر۲۲- مهد بریوزار ۷۶
تصویر۲۳- مهد کودک بریوزار - فضای درونی ۸۰
تصویر۲۴- بریوزار ۸۱
تصویر۲۵- ایزومتریک پلان مهدکودک ۸۵
تصویر۲۶- موقعیت زمین در منطقه ۱۱۳
تصویر۲۶- موقعیت زمین در منطقه ۱۱۳

جهت دانلود پایان نامه رساله خانه کودک از فرم زیر اقدام نمایید.

خصوصیات کودکان به تفکیک گروه های سنی
با توجه به آنچه در مورد فرایند رشد گفتیم کودکان در این مقطع سنی بطور خلاصه و یا جمع تمام جنبه
های رشد جسمی – شهر دوستدار کودک حرکتی ، شناختی ، عاطفی دارای ویژگی های زیر می باشند :
تمایل به خود محوری و خود مرکزی دارند و اساسا هر چیز را از دیدگاه و دریچه چشم خود می بینید .تمایل به یادگیری از طریق اشیای واقعی و عینی و تجربه های دست اول دارند : زیرا توانایی تفکر انتزاعی و اسدلال هنوز در آنان رشد نیافته است . بنابراین از طریق بازی و فعالیت به نحوه بهتری یاد می گیرند .

دانلود رایگان رساله خانه کودک
تامل کوتاهی می کنند ، یعنی توانایی برای تمرکز کردن و توجه به فعالیت ما را برای مدت طولانی ندارند . مدت زمان توجه آنان حدودا ۷ دقیقه تا ۱۵ دقیقه در هر زمانی است که این زمان برای فعالیت های جسمانی و ذهنی مانند قصه گویی ، ساختمان سازی ، بازی یا شن مواردی از این قبیل متناسب است . بنابراین نمی توانند یک فعالیت را به مدت طولانی تر قرار دهند .برای یادگیری ، کنجکاو ، خود جوش و مشتاق هستند و به امور تازه با علاقه پاسخ می دهند . هنوز به فعالیت های گروهی عادت ندارند بنابراین از فعالیت های گروهی کوچک بهره بیشتری می برند . نمی توانند به مدت طولانی ساکت و آرام بنشینند ، زیرا نیازی درونی برای تحرک و فعالیت جسمی در این سنین وجود دارد در واکنش های عاطفی خود نسبت به بزرگترها و کودکان دیگر طبیعی و مثبت هستند . از تکرار ، به ویژه قصه و داستان و اشعار لذت می برند

به طور طبیعی به موسیقی و اشعار دارای وزن و قافیه پاسخ می دهند . البته گرچه ویژگی های مشترکی در هر گروه سنی وجود دارد ، تفاوت های فردی در کودکان هم از نظر میزان رشد و هم قابلیت ها و تواناییهایشان وجود دارد . کودکان ۶ – ۳ ساله نیز از بسیاری جهات با یکدیگر تفاوت دارند که مقایسه آن بدین ترتیب است :
۲-۵-۱- خصوصیت و ویژگی های رشد کودک شیرخوار( ۳ تا ۱۸ ماه )
۲-۵-۱-۱- رشد جسمانی و عاطفی کودک ۳ تا ۵ ماهه
_ به طول قد کودک از زمان تولد ۲۰ درصد اضافه می شود .
_ می تواند به پشت بخوابد و سرش در امتداد بدن قرار گیرد ، بدون اینکه به سمت چپ یا راست خم شود .
_ در پنج ماهگی جویدن اشیاء را شروع می کند.
_ نسبتا به موضوعات اطرافش علاقه نشان می دهد .
_ توجهش به صدای ریتم موسیقی جلب می شود .
_ دوست دارد بعد از خوردن غذا و همچنین هنگامی که از خواب بیدار می شود که بازی می کند .

رساله معماری خانه کودک
۲-۵-۱-۲- رشد جسمانی و عاطفی کودک ۶ تا ۷ ماهه
_ دستش را برای گرفتن اشیاء دراز می کند .
_ شروع به نشستن می کند .
_ شروع به چهار دست و پا رفتنی می کند .
_ شروع به یادگیری ایستادن می کند .
_ اسباب بازی را از یک دست به دست دیگری می دهد .
_ در آینه به خودش می خندد شکلک در می آورد .
۲-۳-۱-۳- رشد جسمانی ، عاطفی ، اجتماعی کودک ۸ تا ۱۱ ماهه

_ می توان بدون کمک بنشیند .
_ ممکن است شروع به راه رفتن کند .
_ دوست دارد اشیاء زیر را بردارد .
_ کودک در این دوره سنی به دلیل احتمال بروز حوادث ، لبیشتر در معرض خطر است .
_ در محل های بسته ، مانند تختخواب با نرده ، احساس زندانی بودن و ناراحتی می کند .
_ از خود همکاری نشان می دهد .
۲-۵-۱-۴- رشد جسمانی ، عاطفی ، اجتماعی کودک ۱۲ تا ۱۸ ماهه
_ قد او نسبت به زمان تولد ۵۰ درصد اضافه شده است .
_ شروع به راه رفتن می کند .
_ شروع به صحبت کردن می کند .
_ نسبت به افراد غریبه واکنش نشان می دهد .
_ بزرگترها را به بازی با خود مجبور می کند .
_ در پانزده ماهگی می تواند بدون کمک دیگران غذا بخورد .

رساله طراحی خانه کودک
۲-۵-۱-۵- رشد همه جانبه کودک ۱۶ تا ۱۸ ماهه
از آنجا که رشد جسمی کودک در این دوره به صورت بارز مشخص نیست . در این دوره رشد همه
جانبه کودک بیشتر مورد نظر قرار می گیرد .
_ می تواند با کمک دیگران از پله بالا و پایین برود .
_ نشانه های کنترل ادرار و مدفوع در او مشاهده می شود .
_ مسئولیت های ساده را می پذیرد و محل نگهداری اشیاء و وسایل عینی را می داند .
_ نسبت به فعالیت های بدنی احساس غرور می کند و انتظار تحسینی از جانب بزرگترها را دارد .
۲-۵-۲- خصوصیت و ویژگی های رشد کودک نوپا ( ۱٫۵ تا ۳ سال )
۲-۵-۲-۱- رشد همه جانبه کودک ۱٫۵ تا ۲ سال
_ می تواند مدفوع خود را کنترل نماید یا خبر کند ، اما ممکن است تا قبل از دو سالگی عدم کنترل ادرار
وجود داشته باشد .

_ در بازی ها همکاری نشان می دهد .
۲-۵-۲-۲- رشد همه جانبه کودک ۲ تا ۲٫۵ سال
_ ۷۵ درصد بلندتر از زمان تولد می شود .
_ می تواند لباس های بدون کمر ، دکمه ، ....را شخصا به تن کند .
_ می تواند دست هایش را بشوید و خشک کند .
_ می تواند از پله هایی با ابعاد مناسب بالا و پایین برود .
۲-۵-۲-۳- رشد همه جانبه کودک ۲٫۵ تا ۳ سال
در این دوره در طول روز کاملا کنترل ادرار را دارد .
_ می تواند روی پنجه های پا راه برود .
_ از داستان های کوتاه و معنی دار خوشش می آید .
_ وارد گروه کودکان می شود .
_ از تغییرات خوشش می آید .
_ خوراکی ها رابرمی دارد و می خورد .

نمونه رساله خانه کودک
_ می تواند هشت مکعب را روی هم بگذارد و برج بسازد .
_ به تفاوت های جنسی توجه دارد .
_ شروع به شناخت رنگ ها و تصاویر می کند .
_ بچه ها را دوست دارد ولی به تنهایی بازی می کند .
۲-۵-۳- خصوصیت و ویژگی های رشد کودک نوپا ( ۳ – ۶ ساله )
۲-۵-۳-۱- کودکان ۳ – ۴ ساله
۲-۵-۳-۱-۱- خصوصیات جسمانیک کودک ۴ – ۳ ساله
_ وزن و قد کودک در این سن با مقایسه با سنین گذشته از رشد تصویرسازی کتاب کودک کمتری برخوردار است .
_ کودک در این سن از نظر جسمانی مستعد ابتلا به بیماری های شایع دوران کودکی است و بیماری یا کسالت آن ها را نباید سرسری گرفت .
_ از نظر حفظ تعادل ، می تواند روی پنجه پا بایستد و راه برود همچنین برای چند ثانیه روی پا بایستد و می تواند از پله بدون کمک بالا برود .
_ اگر چه فعال و پر انرژی است . اما زود خسته می شود و به همین جهت از یک فعالیت به فعالیت دیگر می پردازد .
_ به ماهیچه های بزرگ و کوچک خود به ویژه ماهیچه های انگشتان تسلط کافی ندارد .
_ در این سن بین حرکات دست و چشم هماهنگی بیشتر دیده می شود .

_ می تواند به تنهایی و به خوبی غذا بخورد .
_قادر به گرفتن مداد می باشد و خط خطی کردن کاغذ را دوست درد .
_ می تواند دکمه های لباسش را باز کند . مشروط بر آنکه دکمه ها و جا دکمه ها بقدر کافی بزرگ باشد ولی برای لباس پوشیدن در آوردن ، گره زدن بند کش و غیره تا حدود زیادی به بزرگتر ها وابسته هستند
۲-۵-۳-۱-۲- خصوصیات ذهنی ( شناختی ) ۴ – ۳ ساله
_ با توجه به محیط زندگی کودک ، خانه لغاتش حدود ۵۰۰ کلمه است .
_ کودک ۳ ساله مرتب سوال می کند و محیط اطرافش پر از ماجراجویی است که پر می پرسد .
_ کودک ۳ ساله نسبت به مسائل کنجکاو است و سوالات زیادی که به چیه و چرا شروع می شود می نماید .
_ مفاهیمی مثل بزرگی ، کوچکی ، کمی یا زیادی ، تفاوت و شباهت را می فهمد و قادر به درک مفهوم طبقه بندی می باشد .
_ می تواند دو یا سه رنگ را بشناسد .

_ اعداد را می شمارد اما نمی تواند آن ها را به ترتیب حفظ کند .
_ استفاده صحیح از دستور زبان در جملات او بیشتر دیده می شود .
_ تخیل او به سرعت در حال رشد است . هدف های خیالی اش دان بر تخیلت قوی و خلاقیت او می باشد .
_ قدرت تقلید شدید دارد .
_ قصه هایآهنگین و ریتمیک مورد علاقه اوست .
_ علاوه بر رسم خطوط راست ، می تواند منحنی بسته را نیز بکشد .
_ تجارب او با استفاده از حواس پنج گانه به دست می آید .
_ مدت زمان توجه کوتاهی حدود ۵ تا ۷ دقیقه دارد
۲-۵-۳-۱-۳- خصوصیات عاطفی ، اجتماعی کودک ۴ – ۳ ساله
_ کودک سه ساله پرشور ، مهربان و سازگار است .
_ انحصار طلبی یکی از خصوصیات عمده اوست .
_ میل دارد مرکز توجه باشد .
_ مایل است بیشتر در کنار بچه های دیگر بازی کند نه با خود آن ها در صورت بازی با آن ها ، بازی
های ساده را ترجیح می دهد . او نحوه مشارکت و همکاری با دیگران را به آسانی نمی داند .
_ نیاز به تایید و تشویق بزرگترها دارد .
_ برای کمک کردن در کارها به دیگران اظهار تمایل می کند .

-۱ باغ حلزونی سبز ; کودکستانی زیبا در ویتنام

معماران :VO TrongNghia
محل اجرا :دونگ نائینی، ویتنام
•مساحت: ۳۸۰۰٫۰ متر مربع
•سال ساخت: ۲۰۱۳
•این مهدکودک برای آموزش ویادگیری کشاورزی و یاد دادن اهمیت کشاورزی به کودکان بصورت سه حلقه مجزا روی هم ساخته شده است.این مهدکودک جهت استفاده کودکان کارگران کم درآمد کارخانه ها می باشدویتنام در طول تاریخ از جمله کشورهای بوده که اقتصادش بر پایه کشاورزی شکل گرفته اما با مرور زمان و توسعه هرسازی در این کشور این فعالیت جای خودش رو به اقتصاد مبتنی بر تولید داده که نتیجه آن افزایش سیل و برخی مناطق شکسالی بوده . همچنین با افزایش وسایل نقلیه موتوری وضعیت آب و هوایی این کشور نیز دچار بحران شده از این رو گروه معماری Vo Trong Nghia Architects تصمیم گرفتن با طراحی مهدکودکی بر پایه آشنایی کودکان با کشاورزی و همچنین ایجاد بنایی با رویکرد پایدار گوشه ای کوچک از این بحران را بهبود ببخشند.

منابع و مناخذ

۱٫ -استاپرد.کودکان«همه کودکان تیز هوشند اگر....»،نشر دانش.
۲٫ -استاندارد ایران ۳۵۴۶،آیین کار اصول شناخت ،مکان یابی و طراحی فضاهای بازی برای کودکان (موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ،تهران ۱۳۷۳).
۳٫ -استاندارد ایران ۵۰۴۶،ویژگی های میز و صندلی مهدکودک(موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ،تهران ۱۳۷۸).
۴٫ -امیایی،مریم.سال های حساس رشد (از تولد تا سه سالگی)نشر مرکز چاپ دوم ۱۳۶۸٫
۵٫ -بهروز فر،مهندس فریبرز:بهار ۱۳۸۰:مبانی طراحی فضاهای با نواحی مسکونی در تناسب با شرایط جسمی و روانی کودکان:مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن:گزارشگر تحقیقاتی شماره نشریه :کودک ۳۳۹٫
۶٫ -پارسا ،محمد:روانشناسی کودک و نوجوان،نشر بعثت،۱۳۷۰٫
۷٫ -پیاژه ژان؛اینهلدر باریل:«روانشناسی کودکـ» ترجمه دکتر زینت توفیق-نشر نی ،تهران ۱۳۷۱٫
۸٫ -ثقفی،محمود رضا:معماری مهد کودک ،نشر خاک،۱۳۸۶٫

۹٫ -سازمان بهزیستی،راهنمای اموزش پیش از دبستان.
۱۰٫ -ضوابط و طراحی معماری و مهد کودک (مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن،تهران ۱۳۸۳،نشریه شماره ص ۴۱۴).
۱۱٫ -کانون پرورشی کودکان و نوجوان شیراز (علی درخشی-دانشگاه شیراز)
۱۲٫ -کرونر ،والتر:معماری برای کودکان،ترجمه دکتر احمد خوشنویس،مهندس المیرا امیر رحیمی،نشر سایه گستر،قزوین ۱۳۸۲٫
۱۳٫ -مبانی طراحی خانه های کودک (نیاز اسماعیل خانی-دانشگاه ازاد اسلامی شیراز)
۱۴٫ -مبانی و طراحی فضاهای اموزشی برای کودکان پیش از دبستان (افشین عباس زاده،دانشگاه شهید بهشتی)
۱۵٫ -مجله م۱،شماره ۱۷،تابستان ۱۳۸۳٫
۱۶٫ -مجله معماری شهرسازی.شماره۷۷،بهر و تابستان ۱۳۸۳٫
۱۷٫ -معماری پیش از دبستانی (انوشیروان اکبری سلطانیه-دانشگاه ازاد اسلامی شیراز)
۱۸٫ -وینتاکول؛آموزش و پرورش پیش از دبستان.
۱۹٫ -یونسکو «طراحی فضای بازی کودکان».ترجمه ژاله طالبی،انتشارات سازمان بهزیستی دانشگاه علوم بهزیستی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ،تهران ۱۳۷۳٫

نوع فایل قیمت
word 9,000 تومان

رساله خانه کودک – بهمراه توضیحات و مطالعات



دریافت شماره تلفن همراه صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمیشود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *